Olin aika

NuijaNinja

hämmästynyt, kun kävin tuossa kukkiwon sivulla. Minkä tyylin Taekwondoa tuo on vai onko se jotain perustaekwondoa? Katselin perustekniikkoja, niin huomasin, että sehän on karatea. Yhtä hyvin se voisi olla vaikka shorinjiryu karatea, missä on myös korkeat seisonnat. Muutenkin tekniikat on kuin mistä tahansa karatetyylistä. En oikein löytänyt eroa. Onko jossain jokin historia pläjäys taekwondosta, lähinnä siitä, mikä yhteys karateen sillä on, jos on? Jokin yhteys karateen on mielestäni pakko olla.
Eroja on tietenkin esim. matsitekniikoissa jne., mutta tarkoitan tuota ihan perustekniikkatasoa, kun se hieman kiinnostaa.

17

1996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä2

      Taekwondon perustekniikka on otettu karatesta, muistaakseni Shotokanista. Kilpailutekniikan, joka toimii, määrittelevät säännöt. Käytännössä ainakin tuo WTF on jaloilla tapahtuvaa pistehippaa. Lähempänä miekkailua kuin vaikkapa thainyrkkeilyä tai muita oikeita kontaktilajeja.

      • JanneM

        Kukkiwon on taekwondon päämaja joka määrittelee taekwondon tekniikat.

        Taekwondolla on yhteys karateen sillä lähes poikkeuksetta kaikki taekwondon kehityksessä mukana olleet kwanit (koulut) ja mestarit olivat karate taustaisia.

        Potkupainotteisuus on tullut siitä, että on haluttu erottautua karatesta.

        Piastehippaa... Ehkäpä, mutta ainakin täyskontakti pistehippaa eikä mitään hemmetin semikontaktihöpöhöpöä...


      • tarkentaja
        JanneM kirjoitti:

        Kukkiwon on taekwondon päämaja joka määrittelee taekwondon tekniikat.

        Taekwondolla on yhteys karateen sillä lähes poikkeuksetta kaikki taekwondon kehityksessä mukana olleet kwanit (koulut) ja mestarit olivat karate taustaisia.

        Potkupainotteisuus on tullut siitä, että on haluttu erottautua karatesta.

        Piastehippaa... Ehkäpä, mutta ainakin täyskontakti pistehippaa eikä mitään hemmetin semikontaktihöpöhöpöä...

        Käytännössä ne potkut ovat vain kevyitä läpsäyksiä, jotka tehdään järjettömästi jalkapöydällä, ja sellaisella tekniikalla, jossa ei ole voimaa. Eivätkä ne tunnu yhtään miltään sen panssarin läpi.

        Panssarin käyttö onkin todella kummallista, kun noin tehdyistä potkuista ei ole vaaraa kuin korkeintaan potkaisijan jaloille kyynärpääosumista, mutta nykyäänhän taidetaan käyttää jopa säärisuojia ja jalkapöytäsuojia. Päähän potkut voivat toki joskus kolahtaa niin että se joltain tuntuukin, mutta kypärähän on kuitenkin päässä. Itsepuolustuksellista hyötyä tuosta hipasta ei ole sen kummemmin kuin miekkailusta (oletetaan tässä, ettei siinä puolustustilanteessa ole miekkaa käytettävissä).

        Kontakti on siis näennäinen. Taekwondolla ja oikeilla kontaktilajeilla ei ole käytännössä juurikaan mitään yhteistä.


      • JanneM
        tarkentaja kirjoitti:

        Käytännössä ne potkut ovat vain kevyitä läpsäyksiä, jotka tehdään järjettömästi jalkapöydällä, ja sellaisella tekniikalla, jossa ei ole voimaa. Eivätkä ne tunnu yhtään miltään sen panssarin läpi.

        Panssarin käyttö onkin todella kummallista, kun noin tehdyistä potkuista ei ole vaaraa kuin korkeintaan potkaisijan jaloille kyynärpääosumista, mutta nykyäänhän taidetaan käyttää jopa säärisuojia ja jalkapöytäsuojia. Päähän potkut voivat toki joskus kolahtaa niin että se joltain tuntuukin, mutta kypärähän on kuitenkin päässä. Itsepuolustuksellista hyötyä tuosta hipasta ei ole sen kummemmin kuin miekkailusta (oletetaan tässä, ettei siinä puolustustilanteessa ole miekkaa käytettävissä).

        Kontakti on siis näennäinen. Taekwondolla ja oikeilla kontaktilajeilla ei ole käytännössä juurikaan mitään yhteistä.

        Toki voit läpsiä olemattomia hipsuja, mutta et saa niistä pisteitä. Vain selkeistä osumista saa pisteen.
        Tähän väliin voi aina muistuttaa tämän vuosituhannen alkupuolelta eräistä SM-kisoista tapauksen jossa ottelija ottelun jälkeen otti päältään pois panssarin sekä puvun yläosan ja kyljessä möllötti verta vuotava tulipunainen jalan kuva...

        Siinä sitä kevyttä läpsyä panssarin läpi.

        Pääkontaktiin ei tarvinne tässä yhteydessä puuttua.


      • läps
        JanneM kirjoitti:

        Toki voit läpsiä olemattomia hipsuja, mutta et saa niistä pisteitä. Vain selkeistä osumista saa pisteen.
        Tähän väliin voi aina muistuttaa tämän vuosituhannen alkupuolelta eräistä SM-kisoista tapauksen jossa ottelija ottelun jälkeen otti päältään pois panssarin sekä puvun yläosan ja kyljessä möllötti verta vuotava tulipunainen jalan kuva...

        Siinä sitä kevyttä läpsyä panssarin läpi.

        Pääkontaktiin ei tarvinne tässä yhteydessä puuttua.

        Taekwondossa niistä läpsyistä nimenomaan saa pisteitä. Ilmeisesti meillä on hyvin suuri käsitysero siitä, mikä on läpsäisy ja mikä oikea potku. Ne kilpailupotkut tkd:ssä tehdään niin, että hieman vain vispaistaan jalkaa sivusuunnassa, jolloin siihen ei tule voimaa. En tiedä onko tuo juttusi urbaani legenda, heikkolaatuinen panssari, hiertymä vai mikä, mutta minua eivät ainakaan ole kovatkaan potkut tuollaisen läpi satuttaneet. Saati sitten ne läpsäisyt, mitä taekwondokisoissa varsinkin nykyään käytetään. En nyt viitsi edes puuttua kilpailumuodon järjettömyyteen, kun käsiä ei käytännössä käytetä. Olympiastatus vei viimeisenkin järjen lajista (WTF siis), mutta tämä on toki vain väliaikainen juttu, joka poistunee lähitulevaisuudessa.


      • Jizk
        läps kirjoitti:

        Taekwondossa niistä läpsyistä nimenomaan saa pisteitä. Ilmeisesti meillä on hyvin suuri käsitysero siitä, mikä on läpsäisy ja mikä oikea potku. Ne kilpailupotkut tkd:ssä tehdään niin, että hieman vain vispaistaan jalkaa sivusuunnassa, jolloin siihen ei tule voimaa. En tiedä onko tuo juttusi urbaani legenda, heikkolaatuinen panssari, hiertymä vai mikä, mutta minua eivät ainakaan ole kovatkaan potkut tuollaisen läpi satuttaneet. Saati sitten ne läpsäisyt, mitä taekwondokisoissa varsinkin nykyään käytetään. En nyt viitsi edes puuttua kilpailumuodon järjettömyyteen, kun käsiä ei käytännössä käytetä. Olympiastatus vei viimeisenkin järjen lajista (WTF siis), mutta tämä on toki vain väliaikainen juttu, joka poistunee lähitulevaisuudessa.

        Mä vähän epäilen ettet ole oikeasti koskaan edes kisannut WTF-ottelussa, paitsi ehkä aloittelijatasolla.

        Mutta ehkäpä voisitte sopia JanneM:n kanssa tapaamisen ja Janne vähän näyttäisi niitä "läpsypotkuja".. Eihän se satu, joten ei siinä mitään pelättävää ole.


      • voi anteeksi
        Jizk kirjoitti:

        Mä vähän epäilen ettet ole oikeasti koskaan edes kisannut WTF-ottelussa, paitsi ehkä aloittelijatasolla.

        Mutta ehkäpä voisitte sopia JanneM:n kanssa tapaamisen ja Janne vähän näyttäisi niitä "läpsypotkuja".. Eihän se satu, joten ei siinä mitään pelättävää ole.

        Saan joka treeneissä kehässä kovempia potkuja kuin ikinä taekwondovuosinani. Nytkö pitäisi sopia tapaamisia nettisenseiden idoleiden kanssa kehässä, vai? :D Mikset itse tarjoudu näyttämään potkujesi tehoa, oi mestari?


      • Suki-suki do
        Jizk kirjoitti:

        Mä vähän epäilen ettet ole oikeasti koskaan edes kisannut WTF-ottelussa, paitsi ehkä aloittelijatasolla.

        Mutta ehkäpä voisitte sopia JanneM:n kanssa tapaamisen ja Janne vähän näyttäisi niitä "läpsypotkuja".. Eihän se satu, joten ei siinä mitään pelättävää ole.

        Itseäni on aina naurattanut suunnattomasti nämä keyboard warriorit, jotka väittelyssä tappiolle jäätyään nimimerkin suojista "haastavat" riitakumppaneitaan. Jos toinen ei tähän virtuaalipelleilyyn lähde mukaan, niin tästä sitten varmaan saadaan jokin virtuaalipokaali virtuaalirekordiin. Vaikea kuvitella vielä pahempaa tapaa nolata itsensä, kun haasteen antaminen jonkun toisen puolesta. Onkos tämän nimimerkki Jizkin henkilöllisyys tiedossa?


      • JanneM
        Suki-suki do kirjoitti:

        Itseäni on aina naurattanut suunnattomasti nämä keyboard warriorit, jotka väittelyssä tappiolle jäätyään nimimerkin suojista "haastavat" riitakumppaneitaan. Jos toinen ei tähän virtuaalipelleilyyn lähde mukaan, niin tästä sitten varmaan saadaan jokin virtuaalipokaali virtuaalirekordiin. Vaikea kuvitella vielä pahempaa tapaa nolata itsensä, kun haasteen antaminen jonkun toisen puolesta. Onkos tämän nimimerkki Jizkin henkilöllisyys tiedossa?

        Mua on turha sitten sotkea mihinkään haastejuttuihin.

        Mä en oo haastamassa ketään. Eikä mulla ei ole siihen tarvettakaan.

        Toki mielelläni treenaan vaikka kenenkä kanssa ja voin otellakkin kenen kanssa tahansa. Minulle ei ole niin väliä saanko kuonoon vai annanko. Molemmat kuuluu asiaan.

        Terppistä vaan...

        -Janne Maunonen-


      • Suki-suki do
        JanneM kirjoitti:

        Mua on turha sitten sotkea mihinkään haastejuttuihin.

        Mä en oo haastamassa ketään. Eikä mulla ei ole siihen tarvettakaan.

        Toki mielelläni treenaan vaikka kenenkä kanssa ja voin otellakkin kenen kanssa tahansa. Minulle ei ole niin väliä saanko kuonoon vai annanko. Molemmat kuuluu asiaan.

        Terppistä vaan...

        -Janne Maunonen-

        Samoin. Mutta mua taas ei saa lyödä kovaa.


      • JanneM
        Suki-suki do kirjoitti:

        Samoin. Mutta mua taas ei saa lyödä kovaa.

        No ei lyödä kovaa, mut potkitaan täysiä. ;)


      • VanhaStarba
        JanneM kirjoitti:

        Kukkiwon on taekwondon päämaja joka määrittelee taekwondon tekniikat.

        Taekwondolla on yhteys karateen sillä lähes poikkeuksetta kaikki taekwondon kehityksessä mukana olleet kwanit (koulut) ja mestarit olivat karate taustaisia.

        Potkupainotteisuus on tullut siitä, että on haluttu erottautua karatesta.

        Piastehippaa... Ehkäpä, mutta ainakin täyskontakti pistehippaa eikä mitään hemmetin semikontaktihöpöhöpöä...

        Miten se taekwondon "ei hippa" eroaa esim. kyokushinkaratesta, missä saa tunnetusti potkaista täydellä kontaktilla päähän ja iskeä nyrkillä täydelläkontaktilla vartaloon, muttei päähän? Onko taekwondon lyönnitkin täyskontaktiperiaatteella päähän? Mitä eroa noilla lajeilla on tai mitä yhteistä? Taekwondoka käyttää nyrkkejään enemmän vai? Mistä se "ei hippa" oikein tulee? Minusta nuo lajit on aika samantapaisia.


      • joopa joo
        VanhaStarba kirjoitti:

        Miten se taekwondon "ei hippa" eroaa esim. kyokushinkaratesta, missä saa tunnetusti potkaista täydellä kontaktilla päähän ja iskeä nyrkillä täydelläkontaktilla vartaloon, muttei päähän? Onko taekwondon lyönnitkin täyskontaktiperiaatteella päähän? Mitä eroa noilla lajeilla on tai mitä yhteistä? Taekwondoka käyttää nyrkkejään enemmän vai? Mistä se "ei hippa" oikein tulee? Minusta nuo lajit on aika samantapaisia.

        No onhan se aika erilaista, kun taekwondossa (WTF) ei saa potkia jalkoihin, ja lähes kaikkia osumapintoja suojaa joko panssari tai kypärä. Iskujen kieltäminen päähän on tosin mielestäni järjetöntä, miksei mielummin nyrkkeilyhanskat käteen ja bumtsi bum...

        ITF-taekwondo sitten on semikontaktia kokonaan, vaikka siinä onkin iskut päähän. Muttei täydellä kontaktilla. En tiedä meneekö tässä osumasta poikki, kuten karaten hippa- ja semihippakilpailuissa. Lisäksi noissa on usein rajoitteita, kuinka saa lyödä, esim. vain suoria, ja iskun jälkeen täytyy käsi viedä kainaloon ja huutaa "HIZAAAAAA!", tms.


      • Yongi
        JanneM kirjoitti:

        Toki voit läpsiä olemattomia hipsuja, mutta et saa niistä pisteitä. Vain selkeistä osumista saa pisteen.
        Tähän väliin voi aina muistuttaa tämän vuosituhannen alkupuolelta eräistä SM-kisoista tapauksen jossa ottelija ottelun jälkeen otti päältään pois panssarin sekä puvun yläosan ja kyljessä möllötti verta vuotava tulipunainen jalan kuva...

        Siinä sitä kevyttä läpsyä panssarin läpi.

        Pääkontaktiin ei tarvinne tässä yhteydessä puuttua.

        Eipä unohdeta viimekisojen loppuotteluita kun Joona kevyellä jalan napautuksella sammutti vastustajan valot. Komiasti lähti poika veksiin tikitettäväks, eikä äijä ees tienny missä oli ja mitä oli tapahtunut.


      • Yongi
        JanneM kirjoitti:

        Mua on turha sitten sotkea mihinkään haastejuttuihin.

        Mä en oo haastamassa ketään. Eikä mulla ei ole siihen tarvettakaan.

        Toki mielelläni treenaan vaikka kenenkä kanssa ja voin otellakkin kenen kanssa tahansa. Minulle ei ole niin väliä saanko kuonoon vai annanko. Molemmat kuuluu asiaan.

        Terppistä vaan...

        -Janne Maunonen-

        missäs sitä oltiin kun ei viime kisoissa näkyillyt..


      • Yongi
        joopa joo kirjoitti:

        No onhan se aika erilaista, kun taekwondossa (WTF) ei saa potkia jalkoihin, ja lähes kaikkia osumapintoja suojaa joko panssari tai kypärä. Iskujen kieltäminen päähän on tosin mielestäni järjetöntä, miksei mielummin nyrkkeilyhanskat käteen ja bumtsi bum...

        ITF-taekwondo sitten on semikontaktia kokonaan, vaikka siinä onkin iskut päähän. Muttei täydellä kontaktilla. En tiedä meneekö tässä osumasta poikki, kuten karaten hippa- ja semihippakilpailuissa. Lisäksi noissa on usein rajoitteita, kuinka saa lyödä, esim. vain suoria, ja iskun jälkeen täytyy käsi viedä kainaloon ja huutaa "HIZAAAAAA!", tms.

        Mitäs kivaa siinä olis, jos ois kaks potkunyrkkeilyä. Luultavasti tällä foorumilla jaksettais märistä vuosi tolkulla siitä, miksi tkd tai potkunyrkkeily on niin saman kaltaisia.
        Jos tkd:ssä sais kiskoa toista kuonoon, ottelun luonne olis ihan toinen.
        Valot päälle ja lopetetaan jo se märiseminen. Saitteko?


    • NuijaNinja

      Tarkoittanut, että tässä aletaan vertailemaan taekwondoa thainyrkkeilyihin, plaa, plaa.. Oikeastaan kiinnostaa lähinnä tuo historiapuoli suhteessa karateen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe