Milloin kannattaa ottaa marketta ja pelargoniat "talviunille". Täytyykö poikkasta ja pitääkö talvehtimispaikan olla pimeä? Tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyttävä on ;)
Marketan ja pelargonioiden talvehtiminen
3
5236
Vastaukset
- Filbert
Riennan vastaamaan pelakuitten osalta, koska ovat lempilapsiani, minulla on niitä 40-50 lajiketta (ei ole paljon, lajikkeita on olemassa useita tuhansia). Markettojen talviunivaatimuksia en tunne.
Kannattaa ilman muuta kokeilla talvettamista, jos sinulla on siihen mahdollisuus. Optimaalinen lämpötila pelargonioille olisi talvella 5-10 astetta, ja jos kellarissa tuollainen lämpötila pysyy (pakkaselle ei saa mennä), voi olla pimeääkin. Ylipäätään valo on eduksi, ja jos pelakuut joutuvat viettämään talven huoneenlämmössä, niiden on saatava valoa 12-16 tuntia vuorokaudessa. (Jotkut vanhanajan lajikkeet kuten Jyväskylä selviytyvät talven ilman lisävaloakin, mutta kasvattavat silloin pitkiä, lähes lehdettömiä rönsyjä). Ikkunalaudalla on siis annettava lisävaloa. Loisteputkivalo on sopivaa.
Siis mitä lämpimämpää, sitä suurempi valon tarve. Sama kastelun kanssa. Jos säilytät viileässä, kastelun pitää olla hyvin niukkaa, vain muutama kerta talven mittaan (kerran kuussa tai sitäkin harvemmin). Huoneenlämmössä tarvitaan kastelua pari kertaa viikossa.
Leikata pelakuita voi syksyllä harkinnan mukaan; jos säilytystilaa on niukasti, kannattaa pitkiä haaroja tietysti leikata. Leikkausta suositellaan kuitenkin mieluiten keväällä siinä yhteydessä, kun kasvit otetaan valoon ja lämpimään. Mullanvaihto ja leikkaus keväällä ovat kasville rasite, jos ne tehdään yhtaikaa, parin viikon väli näiden toimien välillä on suositeltava (järjestyksellä ei niin väliä). Keväällä leikatuista terveistä latvoista saa pistokkaita, siihen vuodenaikaan juurtuvat helposti.- Filbert
tuosta talviunille ottamisen ajankohdasta. Pelargoniat pitäisi ottaa sisään ennen yöpakkasia. Pohjoisessa siis näihin aikoihin, etelärannikolla ei ole vielä kiirettä.
- anelmas
Filbert kirjoitti:
tuosta talviunille ottamisen ajankohdasta. Pelargoniat pitäisi ottaa sisään ennen yöpakkasia. Pohjoisessa siis näihin aikoihin, etelärannikolla ei ole vielä kiirettä.
Tänä talvena teen testin, jonka näin televisiossa. Leikkasin pelargoniat aika lyhyiksi ja poistin lehdet. Kastelin ne kunnolla ja vein purkit varastoon, jota aion pitää hieman pakkasen yläpuolella. Laitoin purkit suureen pahvilaatikkoon, ja niiden ympärille valkoista styroxirouhetta,(saa pakkauksista, kun tilaa jotakin särkyvää) joka pitää ne lämpimänä. En tiedä, miten kokeilu onnistuu, mutta kerron sitten keväällä, kun alkaa aurinko taas nousta.
Tämä keino esitettiin viimeisessä puutarhaohjelmassa, jossa asiantuntija puutarhuri talvetti mm. pelargoneja ja vedenpisaroita. Hän leikkasi ne kylmästi aivan tumpeiksi, joka toimittajaa ja katsojaakin hirvitti. Ei kuulemma tarvinnut jättää lehtiä vettä haaskaamaan. Hän laittoi kasvinsa juuttisäkkiin samalla tavalla, mutta minulla ei ole juuttisäkkejä, joten laitoin siksi pahvilaatikon sen tilalle. Laitoin vielä muovipussin purkin ympärille, että kosteus ei pääse pilaamaan pahvilaatikkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006