mulla on ihan hirvee ongelma menkkojen kanssa..sillo ku mulla on menkat ja ne kestää yleensä joku 5 päivää ni loppupäivinä mun peppu ja häpyhuulet on ihan saatanan kipeet ja ihan tulessa ku on side hinkannu ihon rikki..tamppoonia en halua käyttää koska en osaa laittaa sitä oikein ja en tykkää ideasta et mun alapäässä on jotain irtonaista :(..kuukautiskuppi kuulostaa tosi inhalta jutulta..sidettä haluan jatkossa käyttää mut toi hiton kirvely on kauheeta..onko siihen mitään muuta konstia ku mennä ostaa vauvatalkkia kaupasta??jotenki noloa mennä ostaa jotai vauvatalkkia ku oon vasta 14 :(
"vaippaihottuma"
12
2431
Vastaukset
- Jane
Kuulostaa lähinnä allergialta.
Huolehdi erittäin hyvin hygieniasta. Vaida side tarpeeksi usein (vaikka se ei olisi "täynnä") ja muista alapesu joka kerta kun käyt wc:ssä. Pitemmän suihkun aikana pimppi saa olla rauhassa ilman sidettä, joten ne ovat myös suositeltavia, jos et muuten pysty olemaan ilman sidettä. Käytä puuvilla-alkkareita, jotka ovat oikean kokoiset.
Voit toki ostaa talkkia (voihan kassa ajatella, että se on sun pikkusisarukselle) ja koittaa onko siitä apua. Pidemmän päälle ei kuitenkaan kannata, jos todella aiheutuu noin pahat ongelmat siteistä.
Kannattaa myös kokeilla toista sidemerkkiä. Joku toinen voi allergisoida vähemmän. Ja tietysti sitten on olemassa kestositeet, mutta liekö haluat niitä olla vähän väliä pesemässä...- vaihtamalla
mulla ainakin vuokkoset siteistä tuli ihottumaa ja peppu oli tosi kipee.. vaihdoin merkkiä allwaysiin ja ihottumat katosi.. side on paljon pehmeäpi kuin esim. libres ja vuokkoset.
Kantsii kokeilla, toisille se sopii ja taas toisille ei.. - haahuilija
vaihtamalla kirjoitti:
mulla ainakin vuokkoset siteistä tuli ihottumaa ja peppu oli tosi kipee.. vaihdoin merkkiä allwaysiin ja ihottumat katosi.. side on paljon pehmeäpi kuin esim. libres ja vuokkoset.
Kantsii kokeilla, toisille se sopii ja taas toisille ei..Mulle taas allways ei sovi ollenkaan, alkaa kirvellä iho ja hiostaa kamalasti.Kokeile vaihtaa sidemerkkiä.Ja muutenkin vaihda sidettä tarpeeksi usein että sama ei haudo.
- Kettu
Itse kyllä olen erittäin tyytyväinen kuppiin ja sitä suosittelen sinullekin. Jos ajatus etoo, niin ajattelepa sitä, ettei kuppia tarvitse tyhjentää kuin pari kolme kertaa vuorokaudessa eikä takuuvarmasti tule mitään ihottumia. Itselleni se sopii paljon paremmin kuin tamponi. Joku jo mainitsikin kestositeet. Niistä on moni saanut apua kutinoihinsa ja itsekin niitä kupin rinnalla käytän. Eikä niitä tarvitse olla "koko ajan pesemässä". Loppujen lopuksi niiden käyttö on hyvinkin helppoa. Itse huuhdon käytetyn siteen heti kylmällä vedellä (tai tuon esim. koulusta nyyttinä kotiin, kangassiteet kun eivät edes haise, ja huuhdon kotona). Sitten laitan siteet vaan pyykkikoriin odottamaan seuraavaa pesukertaa. En todellakaan ala puljaamaan niitten kanssa mitenkään erikseen, vaan pesen muun pyykin seassa. Muihin vaatteisiin ei sitten mitään verijäämiä tule, sillä veri lähtee tosi hyvin pois kun sen huuhtoo tuoreeltaan. Kestositeitä käyttämällä säästää rahaakin aika paljon, etenkin jos tekee ne itse. Ovat ne paljon nätimpiäkin kuin kertakäyttöiset. Suosittelen! ;-)
- on hyvä
Suosittelen kyseenalaistamaan kuppipelkoasi hieman, ja lukemaan muiden kokemuksia samasta ongemasta kuin sinulla. Minunkin vaippapäivät ovat nyt historiaa! Voin kuukautisten ajan hyvin, jopa niin ihanasti, että menkat unohtuvat! Ei tule enää ihottumia, hajuja, haavoja kuivattavista tamponeista, voi uida, joogata, ja paljon vapaammin kuin muiden kuukautissuojien kanssa.
Ennakkoluulottomasti tänne: http://www.kuukuppikunta.net
Ihan paras minulle sattunut juttu viime aikoina :)
- 'kukkii'
paikat riippuen soujan merkistä. Ceridal on aine, jota saa laittaa myös limakalvoille, laitan menkkojen aikaan aina pesun jälkeen. Välillä musta tuntuu, että se on erite, joka ärsyttää, vaikka kuinka vaihtas sidettä ja peseytys, siihenkin auttaa ceridal. Menkkojen aikanahan limakalvot ovat herkimmillään.
- neuvot
eri sidemerkkien testaamisesta on tosi hyviä, mutta mieleen tuli semmoinen (tyhmä?) kysymys, että onko sulla kovin tiukat housut? Nimittäin jos esim. farkut on kauhean kireät haaroista, niin silloin sidekin hankaa pahemmin. Tämä tuli mieleen ihan sen vuoksi, että olet nuori tyttö, ja aika moni 14-vuotias näyttää pukeutuvan kauhean kireisiin farkkuihin.
Testaa muuten vielä tuo tamponijuttu. Enpä minäkään aikanaan 14-vuotiaana osannut tamponia käyttää, kun rupesin sen kanssa räpläämään, eikä sitä opikaan kuin harjoittelulla. Osta pienimpiä (esim. Tampax Lites) ja harjoittele vaikka kun oot yksin kotona eikä kukaan tule häiriköimään kylppärin oven taakse. Eikä se oikein asetettuna tunnu, irtonaiselta tai muutenkaan. Takaisin en kyllä enää vaihtaisi, enkä suostuisi pelkkien siteiden käyttöön. - molla
mä käytän libresse siteitä..pitäs varmaa kokeilla ensin vaihtaa merkkiä toiseen, vaikka allwaysiin niinku joku sano et se ois pehmeempi..tai sit harjottelen tampoonilla..kuppia en kyl uskalla vielä kokeilla!!kireet farkut mulla on kyl aina jalassa :(..voihan menkkavaivat :(!!mut jos jollain on vielä ideoita (vaikka tässä taiski olla jo kaikki) ni saa laittaa lisää!!kiitos kaikille auttajille :D
- Minttu
Minulla oli reilu kolmisen vuotta sitten sama ongelma: alapään iho meni jo toisena vuotopäivänä (seitsemästä...) rikki ja uusien e-pillereiden vuoksi vuoto oli niin vähäistä etten voinut käyttää enää tamponejakaan. Sattumalta löysin sitten netistä tietoa kestositeistä ja kuukautiskupista. Hankin molemmat heti samantien (tein itse osan kestositeistä, ovat helppoja tehdä) ja sen jälkeen ei ole enää tarvinnut kärsiä kirvelyistä eikä kutinoista.
Nämä "vaihtoehtoiset" suojat tietysti vaativat vähän enemmän vaivannäköä (ja sen tekopyhän "iik! verta! yäk!" -lässytyksen unohtamista) kuin roskiin viskattavat kertakäyttösuojat, mutta helpotus on todella sen vaivan väärti! Kestositeet (puuvillaa) ja kuppi ovat muutenkin mukavamman ja huomaamattomamman tuntuisia kuin kertakäyttösiteet tai edes tamponi (ei mitään roikkuvia naruja). - DivaCup
Kuppia suosittelen minäkin, mutta jos mieluummin käytät siteitä, niin kokeile ihmeessä kestositeitä! Niistä löytyy myös tietoa kuukuppikunnan sivuilta (jälleenmyyjät, ym. foorumilla on myös ompeluohjeita)
- Beatrix
Mä neuvoisin sua kokeilemaan rohkeasti kuppia. Se on siteitä niin paljon parempi, ettei niistä voi puhua sen kanssa edes samassa lauseessa. Tamponitkin se hakkaa, koska ei kuivata limakalvoja.
Sä olet vasta 14-vuotias, ja on ymmärrettävää, että omaan kehoon liittyvät intiimit jutut jännittävät tai jopa pelottavat. Itselläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana, ja siihen aikaan koin kuukautisiin liittyvät jutut kovin noloina ja oma alapää oli ainakin sisältä päin hyvin vieras. Jopa omien sormien laittaminen sisään oli tavallaan pelottavaa, puhumattakaan tamponista. Sitten vähitellen kuitenkin opin tuntemaan oman kehoni, ja tajusin, että se emätin on ihan samanlainen ruumiinonkalo kuin suu tai sieraimet. Ymmärsin, että kaikenlaisten juttujen tekeminen emättimelle on ihan sama asia kuin minkä tahansa muun ruumiinosani käsittely, että emätin on samalla tavalla osa minua kuin kaikki muutkin paikat, ja voin ja saan tehdä sille mitä haluan. Ei se ole mikään vieras ulottuvuus, jonka kanssa pitää olla jostain syystä mahdollisimman vähän tekemisissä.
Turhaan pelkäät kupin kokeilemista. Ei esineiden asettaminen emättimeen loppujen lopuksi ole mitenkään ihmeellistä. Kupin käyttö varmasti voisi opettaa sulle paljon itsestäsi. Kuukuppikunnan foorumilla on monia kupin käyttäjiä, jotka ovat ikäisiäsi ja neitsyitäkin, joten et olisi todellakaan yksin. - minttu
onko sulla tarpeeks napakat pikkuhousut joissa side pysyy paikallaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743