Bensa kohta 1.5/litra- entä sitten?

Hirmumyrsky Katrinan takia bensan ennakoidaan nousevan jo viikonloppuna n. 1.5 Euroon/litra. Autoilija, joko kipuraja alkaa olla lähellä vai jatkatko nuristen entiseen malliin? Muistaako muuten kukaan Fiatin mainosta arviolta 70-luvulta: Millä aiot ajaa, kun bensa maksaa 2 mk/litra.

117

3129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marion.T

autolla, onneksi ei vaikuta meidän bensakuluihin kovinkaan paljoa, kaikki pidemmät ajot ajetaan firman autolla.

Kyllä se vero niin iso on minkä siitä joutuu maksamaan että ajetaan niin paljon kun sielu sietää - ei sentään kuitenkaan turhaa ajoa.

Oma auto saa kyllä aika rauhassa seistä tuossa nurkalla....

• firman auto toisilla :)) On näemmä yrittäjyydestä omat etunsakin. Itseltäni on kyllä kaikki turhat ajot vähentyneet minimiin, mutta työ- ja asiontimatkat teen kyllä edelleenkin omalla autolla. Mutta joku 2200 pelkästää vuoden bensoista alkaa olla järkyttävän paljon muiden autokulujen päälle. Joku joskus laskiki, että jos ei olisi auto- eikä muita matkakuluja, niin voisi pitää parikuukautta lisää lomaa elintason laskematta.

• Marion.T
        norMix kirjoitti:

firman auto toisilla :)) On näemmä yrittäjyydestä omat etunsakin. Itseltäni on kyllä kaikki turhat ajot vähentyneet minimiin, mutta työ- ja asiontimatkat teen kyllä edelleenkin omalla autolla. Mutta joku 2200 pelkästää vuoden bensoista alkaa olla järkyttävän paljon muiden autokulujen päälle. Joku joskus laskiki, että jos ei olisi auto- eikä muita matkakuluja, niin voisi pitää parikuukautta lisää lomaa elintason laskematta.

autoetu verotuksessa on päätä huimaava, riippuen tietenkin auton hankintahinnasta.

Kyllähän meilläkin voisi olla vaikka kuinka hieno Mersu alla, mutta siinä vaiheessa saisi palkkaa niin vähän että tuskinpa sillä eläisi hiirikään...

Usein ollaan kateellisia (en tarkoita sinua) kun on firman auto, silloin luullaan että se auto on ilmainen, mutta ei se totta viekööt ole...
        Vaikka itse ajaminen onkin ilmaista, niin kyllä verottajan pitkä karvainen koura nyhtäsee palkasta pois sellaisen loven, että ei paljoa naurata....

Jos olisi pelkät firman ajot, niin ei kannattaisi missään tapauksessa firman autoa pitää, mutta kun on tosi paljon noita omia ajoja, niin nyt se on edullisempaa, niin ollaan laskettu...

Niin - ja meillä ei ole omaa firmaa, vaan auto on auto-etuna miehen työpaikalta...

• Marion.T kirjoitti:

autoetu verotuksessa on päätä huimaava, riippuen tietenkin auton hankintahinnasta.

Kyllähän meilläkin voisi olla vaikka kuinka hieno Mersu alla, mutta siinä vaiheessa saisi palkkaa niin vähän että tuskinpa sillä eläisi hiirikään...

Usein ollaan kateellisia (en tarkoita sinua) kun on firman auto, silloin luullaan että se auto on ilmainen, mutta ei se totta viekööt ole...
        Vaikka itse ajaminen onkin ilmaista, niin kyllä verottajan pitkä karvainen koura nyhtäsee palkasta pois sellaisen loven, että ei paljoa naurata....

Jos olisi pelkät firman ajot, niin ei kannattaisi missään tapauksessa firman autoa pitää, mutta kun on tosi paljon noita omia ajoja, niin nyt se on edullisempaa, niin ollaan laskettu...

Niin - ja meillä ei ole omaa firmaa, vaan auto on auto-etuna miehen työpaikalta...

Totta on, että autoedun verotusarvokin on korkea ja bensan hinnan noustessa tulee ilmeisesti edelleen nousemaan. Kaikki vähän ajavat ja vanhan "itsensä maksaneen" auton omistajat eivät edes ota vastaan firman autoetua vaan mielluumin palkkana.

• Marion.T
        norMix kirjoitti:

Totta on, että autoedun verotusarvokin on korkea ja bensan hinnan noustessa tulee ilmeisesti edelleen nousemaan. Kaikki vähän ajavat ja vanhan "itsensä maksaneen" auton omistajat eivät edes ota vastaan firman autoetua vaan mielluumin palkkana.

että oma auto tulee halvemmaksi jos ajaa omia ajoja melko vähän.

Mutta kun kilometrejä jo pelkästään firman ajoista tulee noin satatuhatta vuodessa, niin oma autokin olisi pakko pystyä vaihtamaan parin vuoden välein, ja sitten siitä melko uudesta julmetusti ajetusta autosta ei vaihdossa saa juuri mitään - jatkuvassa velkakierteessä saisi olla auton takia...

Monet firmat ovat suoraan sanoneet etteivät halua sellaista autoa vaihdosa millään...

Joten suo siellä ja vetelä täällä...

• Taatto
        Marion.T kirjoitti:

Auto vai Honda. Dee dee.

• Marion.T
        Taatto kirjoitti:

Auto vai Honda. Dee dee.

sinulle, milläs kotterolla itse ajelet ?????

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
        Dee Dee vain sinullekin :)))

• Taatto
        Marion.T kirjoitti:

sinulle, milläs kotterolla itse ajelet ?????

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
        Dee Dee vain sinullekin :)))

Focus ja avokkaalla Megane. On mulla sitten vielä asunto-auto.

• Remmari
        Marion.T kirjoitti:

Kyllä siitä saa maksaa aika paljon veroa. Ajokilometrejä ei tule niin paljon, että kannattaisi pitää omaa autoa.

Oli niin tai näin, niin kyllä valtio pitää huolen siitä, että autoilu on kallista.

• Marion.T
        Taatto kirjoitti:

Focus ja avokkaalla Megane. On mulla sitten vielä asunto-auto.

Tiedätkös miksi Fordin omistajat pääsevät aina taivaaseen - Pyhä Pietari katsoo että on jo kärsinyt maan päällä ihan tarpeeksi :)))))

Kröhm.. tämän vitsin tyngän kuulin kun kerran omistin Fordin :DDDDD

• norMix evk
        Marion.T kirjoitti:

Tiedätkös miksi Fordin omistajat pääsevät aina taivaaseen - Pyhä Pietari katsoo että on jo kärsinyt maan päällä ihan tarpeeksi :)))))

Kröhm.. tämän vitsin tyngän kuulin kun kerran omistin Fordin :DDDDD

Mitä yhteistä on kylpyammeella ja Fordilla? Vastaus: Kummastakaan ei kehtaa nousta pois yleisellä paikalla!

• Taatto
        norMix evk kirjoitti:

Mitä yhteistä on kylpyammeella ja Fordilla? Vastaus: Kummastakaan ei kehtaa nousta pois yleisellä paikalla!

Arvaa hävettääkö mua. Itsaria en ryhdy kuitenkaan puuhaamaan, kuten olisi odotettavissa Hondasta noustessani. Pannaan dee deeksi.

• Marion.T
        Taatto kirjoitti:

Arvaa hävettääkö mua. Itsaria en ryhdy kuitenkaan puuhaamaan, kuten olisi odotettavissa Hondasta noustessani. Pannaan dee deeksi.

Sainpa taas nauraa oikein kunnolla :))

En ole itsaria minäkään ajatellut - ylpeydellä nousen edelleen omasta rakkaasta mustasta Hondastani hihi... mutta se ei tietenkään olekaan Ford :))))

Pidä pääsi kylmänä Taatto ja niele vitsit kuin mies konsanaan :DDDDDDD

Dee Dee.................................

• Taatto
        Marion.T kirjoitti:

Sainpa taas nauraa oikein kunnolla :))

En ole itsaria minäkään ajatellut - ylpeydellä nousen edelleen omasta rakkaasta mustasta Hondastani hihi... mutta se ei tietenkään olekaan Ford :))))

Pidä pääsi kylmänä Taatto ja niele vitsit kuin mies konsanaan :DDDDDDD

Dee Dee.................................

Ja nielenkin. Siitä huolimatta tunnen vastustamatonta kiusausta kiusata Sinua, mistä sitten lieneekin. Duida doin, dee dee.

• Marion.T
        Taatto kirjoitti:

Ja nielenkin. Siitä huolimatta tunnen vastustamatonta kiusausta kiusata Sinua, mistä sitten lieneekin. Duida doin, dee dee.

Et todellakaan ole ainoa joilla noita omituisia haluja on :)))

Siitä kiltimmästä päästä kuitenkin :DD

Usko vain, vanhana palstapahiksena osaan kyllä pitää puoleni :DDDDD

Minulla on menossa kiltteysvuosikymmen, joka alkoi vasta joskus siinä kesäkuun lopulla......

HUH enää 9 vuotta ja pari kuukautta - kuinkahan kestän sen.....

• Marion.T
        Marion.T kirjoitti:

Et todellakaan ole ainoa joilla noita omituisia haluja on :)))

Siitä kiltimmästä päästä kuitenkin :DD

Usko vain, vanhana palstapahiksena osaan kyllä pitää puoleni :DDDDD

Minulla on menossa kiltteysvuosikymmen, joka alkoi vasta joskus siinä kesäkuun lopulla......

HUH enää 9 vuotta ja pari kuukautta - kuinkahan kestän sen.....

siis 9 vuotta ja 10 kuukautta !!!!!!!!

ARGGG..........................

• Taatto
        Marion.T kirjoitti:

siis 9 vuotta ja 10 kuukautta !!!!!!!!

ARGGG..........................

Ei aina tiedä mitä tarkoittavat. He ovat ilmaisuissaan monasti ihania luonnonlapsia. Tosi isot Deet.

• Voiko olla noin

typerää ihmistä. Siis tyhmää???Etkö nainen tajua, että "firman autokaan" ei kulje Pyhällä Hengellä ja jos bensa maksaa hirrrveesti, niin se lisää firman kuluja. Ja se taas voi tuoda paineita esim palkkakulujen pienentämisiin = irtisanomisiin.
        Pidä nyt persuksesi tiukasti työtuolissasi - ja kerrankin AJATTELE!!!

• mönkinyt
        Voiko olla noin kirjoitti:

typerää ihmistä. Siis tyhmää???Etkö nainen tajua, että "firman autokaan" ei kulje Pyhällä Hengellä ja jos bensa maksaa hirrrveesti, niin se lisää firman kuluja. Ja se taas voi tuoda paineita esim palkkakulujen pienentämisiin = irtisanomisiin.

sinne tuolin ja perseen väliin, paise.

• Marion.T
        Voiko olla noin kirjoitti:

sapettaa, eli "ilmaisen auton"....

Vedä henkeä ja mieti hieman kuinka "ilmainen" se ilmainen auto oikein on....

Firmassa ei ole henkilökuntaa vähennetty, päinvastoin eteenpäin on menty ja uusia on otettu monta henkilöä muutaman vuoden aikana....
        Ja se "ilmaisen " auton kuljettaja myy yli puolet firman myynnistä, joten ehkä sinulla ei oikein ole käsitystä sentään ihan kaikista asioista kuitenkaan..... :)))

Ja itse en ole työelämässä - auto ei ole minun työetuni....joten painan persukseni tähän työtuoliin vain silloin kun itse haluan:DDD

Hauskaa viikonloppua ystäväiseni :)))

• Sinulla ei ole
        Marion.T kirjoitti:

sapettaa, eli "ilmaisen auton"....

Vedä henkeä ja mieti hieman kuinka "ilmainen" se ilmainen auto oikein on....

Firmassa ei ole henkilökuntaa vähennetty, päinvastoin eteenpäin on menty ja uusia on otettu monta henkilöä muutaman vuoden aikana....
        Ja se "ilmaisen " auton kuljettaja myy yli puolet firman myynnistä, joten ehkä sinulla ei oikein ole käsitystä sentään ihan kaikista asioista kuitenkaan..... :)))

Ja itse en ole työelämässä - auto ei ole minun työetuni....joten painan persukseni tähän työtuoliin vain silloin kun itse haluan:DDD

Hauskaa viikonloppua ystäväiseni :)))

aavistustakaan siitä, mitä muka "maksat verorahoilla"! Jos joku tolvana tällä palstalla "leuhkii" sillä, että käyttää vain firman autoa ja oma auto saa olla tallissa -miten ihmeessä luulet maksavasi sille firmalle ne turhat ylimääräiset kulut, jotka tulevat siitä, että joku ajelee omia ajojaan firman autolla? Eri asia tietysti on, jos hänellä on autonkäyttöetu, joka kattaa myös polttoaineet. Se vaan ei tullut ilmi tuosta kehuskelusta.
        Minä olen kuule ollut työelämässä (ja myös politiikassa, taannoin) mukana yli 30 vuotta: on kokemusta julkisesta hallinnosta (16 v) ja yrittäjyydestä (18 vee). Minulle on ihan turha antaa mitään "informaatiota" näillä palstoilla. Huomaan vaan, miten paljon tässä maassa on luusereita ja "verenimijöitä".
        Olet varmasti ihan mukava ihminen - ja niin söötin kuvankin olet itsestäsi galleriaan laittanut, kampaajalla vissiin käynyt ihan - mutta älä hypi silmilleni olemattomilla "tiedoillasi".
        Suutari pysyköön lestissään - sinä kuulut tuonne 30 -osastolle - vielä kasvamaaan...

• Marion.T
        Sinulla ei ole kirjoitti:

aavistustakaan siitä, mitä muka "maksat verorahoilla"! Jos joku tolvana tällä palstalla "leuhkii" sillä, että käyttää vain firman autoa ja oma auto saa olla tallissa -miten ihmeessä luulet maksavasi sille firmalle ne turhat ylimääräiset kulut, jotka tulevat siitä, että joku ajelee omia ajojaan firman autolla? Eri asia tietysti on, jos hänellä on autonkäyttöetu, joka kattaa myös polttoaineet. Se vaan ei tullut ilmi tuosta kehuskelusta.
        Minä olen kuule ollut työelämässä (ja myös politiikassa, taannoin) mukana yli 30 vuotta: on kokemusta julkisesta hallinnosta (16 v) ja yrittäjyydestä (18 vee). Minulle on ihan turha antaa mitään "informaatiota" näillä palstoilla. Huomaan vaan, miten paljon tässä maassa on luusereita ja "verenimijöitä".
        Olet varmasti ihan mukava ihminen - ja niin söötin kuvankin olet itsestäsi galleriaan laittanut, kampaajalla vissiin käynyt ihan - mutta älä hypi silmilleni olemattomilla "tiedoillasi".
        Suutari pysyköön lestissään - sinä kuulut tuonne 30 -osastolle - vielä kasvamaaan...

että autoetu on pelkästään firman ajoja varten? Eli me maksamme noin 400 euroa kuussa siitä hyvästä että saamme ajaa firman ajoja - älä hyvä mies naurata.......

Politiikassa olet varmasti ollutkin mukana muuten et noin tyhmiä kirjoittaisi:)))

Jos olisin kehuskellut autolla, niin kai olisin kirjoittanut omistavamme vähintään Hummerin :))))

Ja todellakin autonkäyttöetuko sitten on se "oikea" nimitys autoedulle joka kattaa kaiken ajamisen - pyydän tuhannesti anteeksi jos käytin väärää sanaa oikein politiikon edessä :DDD

• Pirre*
        Marion.T kirjoitti:

että autoetu on pelkästään firman ajoja varten? Eli me maksamme noin 400 euroa kuussa siitä hyvästä että saamme ajaa firman ajoja - älä hyvä mies naurata.......

Politiikassa olet varmasti ollutkin mukana muuten et noin tyhmiä kirjoittaisi:)))

Jos olisin kehuskellut autolla, niin kai olisin kirjoittanut omistavamme vähintään Hummerin :))))

Ja todellakin autonkäyttöetuko sitten on se "oikea" nimitys autoedulle joka kattaa kaiken ajamisen - pyydän tuhannesti anteeksi jos käytin väärää sanaa oikein politiikon edessä :DDD

saada taas moitteita siitä tietokoneesi käytöstä työaikana..:)))

• Marion.T
        Pirre* kirjoitti:

saada taas moitteita siitä tietokoneesi käytöstä työaikana..:)))

mutta onneksi minun työaikani on omassa vallassani ja vastaan siitä vain itselleni, ja konekin on ihan ikoma, ei edes velaksi ostettu :))

Jos sattuu vääriä sanavalintoja täällä käyttämään, niin jo tulee tulta ja tulikiveä niskaan....mihinkäs mä sen sateensuojan ja kypärän laitoinkaan.... :DDDDD

Ai niin morjens Pirre :DDDD

• Pirre*
        Marion.T kirjoitti:

mutta onneksi minun työaikani on omassa vallassani ja vastaan siitä vain itselleni, ja konekin on ihan ikoma, ei edes velaksi ostettu :))

Jos sattuu vääriä sanavalintoja täällä käyttämään, niin jo tulee tulta ja tulikiveä niskaan....mihinkäs mä sen sateensuojan ja kypärän laitoinkaan.... :DDDDD

Ai niin morjens Pirre :DDDD

itelles, juu paskaa sataa välillä enempi ja välillä vähempi, mutta mitäs noista - emmä välitä.

Minutkin "kehuttiin" tänään tuolla toisaalla, pitäisiköhän pyytää 24 sta perustamaan heille ikiomat pottuilupalstat..:)

• Mutta pyydän
        Marion.T kirjoitti:

nöyrimmästi, että jättäisit pois nuo "ikuiset" hymymerkkisi ja täysin typerät DDD:t liki jokaisessa vastauksessasi.
        Kiltti, ole hyvä ja jätä ne pois - olet paljon uskottavampikin.
        Äläkä ressukka höpise mitään "400" euron veroistasi kuussa! Höpöp-höpö! Oletko koskaan laskenut palkkoja?
        Jos sinulla on auton käytön täysetu, summa on tietty suurempi, kuin auton käyttöetu. Summa lisätään kuukausipalkkaasi ja siitä katsotaan verokorttisi veroprosentti, joka sitten (se tulos) vähennetään kuukausipalkastasi!
        Täytyy olla HIRMUISET tulot, jos maksat 400 euroa "veroa" autonkäytöstäsi...
        Höpiset olemattomia, ota selkoa, ennenkuin julkisesti munaat itsesi! Sisko-hyvä!
        Varsinkin julkisella sektorilla (kunnilla) on tuhansia työntekijöitä, jotka ajelevat omia ajojaan "firman" = kunnan piikkiin! Tämän maan selkäranka ei kestä loputtomiin lusmuilijoita -usko pois vaan! Iloista autoilua!! P.S. Kansanedustajammehan ovat "hyvänä esimerkkinä" törsäilystä julkisin varoin...

• Menkää naimisiin!
        Pirre* kirjoitti:

itelles, juu paskaa sataa välillä enempi ja välillä vähempi, mutta mitäs noista - emmä välitä.

Minutkin "kehuttiin" tänään tuolla toisaalla, pitäisiköhän pyytää 24 sta perustamaan heille ikiomat pottuilupalstat..:)

Teillä on niin samanlaiset mielipiteet ja muutenkin täytätte palstaa mahtavasti - että kannatan kovasti ihan oman palstan perustamista teille kahdelle!
        Voisitte sitten yhdessä ihmetellä, miten joku voi ajatella - ja te vaan elelette!!!
        Lykkyä tykö, tyttökullat!

• Pirre*
        Menkää naimisiin! kirjoitti:

Teillä on niin samanlaiset mielipiteet ja muutenkin täytätte palstaa mahtavasti - että kannatan kovasti ihan oman palstan perustamista teille kahdelle!
        Voisitte sitten yhdessä ihmetellä, miten joku voi ajatella - ja te vaan elelette!!!

olla murkkuikäinen..

• Marion.T
        Mutta pyydän kirjoitti:

nöyrimmästi, että jättäisit pois nuo "ikuiset" hymymerkkisi ja täysin typerät DDD:t liki jokaisessa vastauksessasi.
        Äläkä ressukka höpise mitään "400" euron veroistasi kuussa! Höpöp-höpö! Oletko koskaan laskenut palkkoja?
        Jos sinulla on auton käytön täysetu, summa on tietty suurempi, kuin auton käyttöetu. Summa lisätään kuukausipalkkaasi ja siitä katsotaan verokorttisi veroprosentti, joka sitten (se tulos) vähennetään kuukausipalkastasi!
        Höpiset olemattomia, ota selkoa, ennenkuin julkisesti munaat itsesi! Sisko-hyvä!
        Varsinkin julkisella sektorilla (kunnilla) on tuhansia työntekijöitä, jotka ajelevat omia ajojaan "firman" = kunnan piikkiin! Tämän maan selkäranka ei kestä loputtomiin lusmuilijoita -usko pois vaan! Iloista autoilua!! P.S. Kansanedustajammehan ovat "hyvänä esimerkkinä" törsäilystä julkisin varoin...

Nyt ei ole koko aikana ollut kysymys MINUN autoedustani, minkä asian toin kyllä julki jo tuolla aikaisemmassa kirjoituksessani, ja nyt kun tarkistin asian mieheltäni, jolla autoetu on niin se summa on kuukaudessa 600 euroa.

En ole koskaan väittänytkään että itselläni olisi hyvä palkka, mutta ilmeisesti sitten mieheni on hieman keskimääräistä paremmalla palkalla.

Itse saan huimaavat 700 egeä kuussa verot tietenkin siitä vielä pois - sairaseläkeläisen palkka ei päätä huimaa, ei ehkä kannata olla kateellinen toisten palkoista, en minäkään ole sinun palkastasi kateellinen, tienaat sitten mitä hyvänsä. Enkä ole kateellinen autostasi, ja koska olen veroni aina maksanut ja mieheni maksanut palkastaan yli puolet veroa vuosikausia, emmekä ole koskaan tarvinneet minkäänlaista avustusta mistään, ainoat mitä olemme saaneet on kolmesta lapsesta lapsilisät aikoinaan.

Niin katson että lusmuilu on hyvin kaukana meidän elämänasenteestamme. Kovaa työtä on tehty ja mies tekee edelleen, itse en enää työelämään pysty, mutta katson kyllä sairaseläkkeeni ansainneeni....

Me emme ajele minkään kunnan piikkiin, ja yritäpä itse ajaa 100.000 kilometriä vuodessa ympäri Suomea joka kelillä ja tehdä sitten virkeänä kauppaa niin uskoisin sinunkinlaisen laskenta nörtin hiukan muuttavan mielipidettänsä.
        Mieheni ei ole juuri koskaan ollut sairaslomalla, yhden kerran oli pois muutaman päivän kovassa kuumeessa. Ota sinäkin oppia työnteosta äläkä soita suutasi ihmisille joiden elämää et tunne, äläkä ole kateellinen jos sinulla ei satu olemaan firman autoa käytössäsi.

Häpeän puolestasi, koska kunnon työntekijää haukkuessasi näytät vain oman typeryytesi...

Ai niin ja sitten ne :DDDDDDDDDDDDD Meinasi unohtua :))))

• Marion.T
        Menkää naimisiin! kirjoitti:

mennä tuon Pirren kanssa naimisiin? Mutta kun en satu olemaan lepso niin ei se oikein käy :))

En usko että ukkokaan kovasti tykkäisi ajatuksesta. Mitenkähän se Pirre...

• Pirre*
        Marion.T kirjoitti:

mennä tuon Pirren kanssa naimisiin? Mutta kun en satu olemaan lepso niin ei se oikein käy :))

En usko että ukkokaan kovasti tykkäisi ajatuksesta. Mitenkähän se Pirre...

on meillä kielletty, ainakin toistaiseksi...:))

• Marion.T
        Marion.T kirjoitti:

Nyt ei ole koko aikana ollut kysymys MINUN autoedustani, minkä asian toin kyllä julki jo tuolla aikaisemmassa kirjoituksessani, ja nyt kun tarkistin asian mieheltäni, jolla autoetu on niin se summa on kuukaudessa 600 euroa.

En ole koskaan väittänytkään että itselläni olisi hyvä palkka, mutta ilmeisesti sitten mieheni on hieman keskimääräistä paremmalla palkalla.

Itse saan huimaavat 700 egeä kuussa verot tietenkin siitä vielä pois - sairaseläkeläisen palkka ei päätä huimaa, ei ehkä kannata olla kateellinen toisten palkoista, en minäkään ole sinun palkastasi kateellinen, tienaat sitten mitä hyvänsä. Enkä ole kateellinen autostasi, ja koska olen veroni aina maksanut ja mieheni maksanut palkastaan yli puolet veroa vuosikausia, emmekä ole koskaan tarvinneet minkäänlaista avustusta mistään, ainoat mitä olemme saaneet on kolmesta lapsesta lapsilisät aikoinaan.

Niin katson että lusmuilu on hyvin kaukana meidän elämänasenteestamme. Kovaa työtä on tehty ja mies tekee edelleen, itse en enää työelämään pysty, mutta katson kyllä sairaseläkkeeni ansainneeni....

Me emme ajele minkään kunnan piikkiin, ja yritäpä itse ajaa 100.000 kilometriä vuodessa ympäri Suomea joka kelillä ja tehdä sitten virkeänä kauppaa niin uskoisin sinunkinlaisen laskenta nörtin hiukan muuttavan mielipidettänsä.
        Mieheni ei ole juuri koskaan ollut sairaslomalla, yhden kerran oli pois muutaman päivän kovassa kuumeessa. Ota sinäkin oppia työnteosta äläkä soita suutasi ihmisille joiden elämää et tunne, äläkä ole kateellinen jos sinulla ei satu olemaan firman autoa käytössäsi.

Häpeän puolestasi, koska kunnon työntekijää haukkuessasi näytät vain oman typeryytesi...

minut taas täysin tietämättömäksi ja kananaivoksi niin ilmoitan vielä että meillä on täysi autoetu ja se on VEROTUISARVOLTAAN 600 euroa, että jos alat taas näyttämään miten mikäkin lasketaan, niin kiitos vain, olen kyllä tietoinen asiasta.

Kiitos ei muuta ja hyvää yötä:)))))

• Marion.T kirjoitti:

oi voi....en ole pitkään aikaan nauranut näin....
        sinulla sitä sitten leikkaa...:)

• Mutta pyydän kirjoitti:

laskin,mitä Tampereella esim. vapaa autoetu (2000cm3) vaikuttaa 40000 euron vuosituloista.

Sen veron osuus tekee vuodessa reilut 3300 euroa,joten ei niiden tulojen niin "hieveät"tarvitse olla,että n.400euron vero/kuukausi kertyisi.

ps. Miten silloin, kun yrittäjänä olit,niin tuliko tippa miten usein silmään,kun duunareilla oli palkkapäivä ja jouduit niille maksamaan omasta "osuudestasi"heidän siivunsa.

Ps.olen myös ollut 22-vuotta yrittäjä,olen edelleenkin, vaikkakin sairaseläkkeellä,mutta en sentään ole raskinnut "sampoa sammuttaa".
        Kumma kyllä, en ole palkkatyöläisille katkera,sen enempää yksityisen tai julkisen puolen palveluksissa oleville,kyllä kaikki ovat palkkansa ansainneet.

Se miten järkevästi työnantaja osaa työvoimaansa hyödyntää,ei ole työntekijän ongelma,vaan työnantajan vastuuseen se kuuluu,koska heillä on työn teettämisen oikeus,mutta myös vastuu.

• Marion.T
        Pirre* kirjoitti:

on meillä kielletty, ainakin toistaiseksi...:))

taitaa jäädä vain haveeksi :))))

Oletko jo avannut sateensuojan seuraavaa lastia varten:)))

• Marion.T
        mii-su kirjoitti:

oi voi....en ole pitkään aikaan nauranut näin....
        sinulla sitä sitten leikkaa...:)

jotkut ottavat kaiken niin hirvittävän tiukkapipoisen vakavasti :)))

En osaa kuvitellakan elämää jossa pitäisi koko ajan kadehtia toisen tekemisiä KAMALAA....

Nauru pidentää ikää ja on sitä paitsi hauskaa :DDDD

Hyvät yöt sinulle, taidan mennä vetämään peiton korviini ja nähdä paljon enneunia :)))

• Pirre*
        Marion.T kirjoitti:

valmiina ollaan, "kulapuku" päällä...:)
        Tuskin hän malttais pysyä poissa privattipalstaltakaan...:)

• Ilahdutti oikeesti
        Pirre* kirjoitti:

olla murkkuikäinen..

Kun reilusti 50 pidetään murrosikäisenä! - Tokihan arvasin, että piikkihän siihen oli kätkettynä - mutta silti!
        Olenkin mieleltäni nuori; vanhan ihmisen kehossa...Elämänkatsomusta piisaa...teillekin jaettavaksi, Pirre ja Marion - tyttökullat!

• Armahtakaa jo!
        Marion.T kirjoitti:

:)))))))))),;)))))))) ja DDDD ja DDDD
        Mikä om´n äo:nne???

• Marion.T
        Armahtakaa jo! kirjoitti:

siinä 23 ???????

Eli luteen ja raatokärpäsen välillä.....

Armahtaa minulle ei ole lupaa - sen tekee tuo isompi mestari tuolla yläkerrassa....

• Marion.T
        emw34 kirjoitti:

laskin,mitä Tampereella esim. vapaa autoetu (2000cm3) vaikuttaa 40000 euron vuosituloista.

Sen veron osuus tekee vuodessa reilut 3300 euroa,joten ei niiden tulojen niin "hieveät"tarvitse olla,että n.400euron vero/kuukausi kertyisi.

ps. Miten silloin, kun yrittäjänä olit,niin tuliko tippa miten usein silmään,kun duunareilla oli palkkapäivä ja jouduit niille maksamaan omasta "osuudestasi"heidän siivunsa.

Ps.olen myös ollut 22-vuotta yrittäjä,olen edelleenkin, vaikkakin sairaseläkkeellä,mutta en sentään ole raskinnut "sampoa sammuttaa".
        Kumma kyllä, en ole palkkatyöläisille katkera,sen enempää yksityisen tai julkisen puolen palveluksissa oleville,kyllä kaikki ovat palkkansa ansainneet.

Se miten järkevästi työnantaja osaa työvoimaansa hyödyntää,ei ole työntekijän ongelma,vaan työnantajan vastuuseen se kuuluu,koska heillä on työn teettämisen oikeus,mutta myös vastuu.

että firman vapaa auto-etu tarkoittaa sitä että omatkin ajot ovat sallittavia, kyllähän firma jokaisen kilometrin näkee, ei niitä mitenkään piiloteta, eikä koskaa ole pienintäkään valitusta omista ajoista tullut.

Ja tuo että muka kehuskelisin firman autolla, niin mitäs ihmeen kehumista siinä on, eihän se edes ole meidänn!!!

Mies on yli 30 vuotta ollut saman firman palveluksessa, ja koko sen ajan ajanut ympäri vuoden kelillä kuin kelillä tätä rakasta isänmaatamme ristiin rastiin, ei ole ehtinyt pitää sairaslomia, vaikka olenkin hänelle niistä joskus motkottanut, mutta firma vaikka ei oma olekaan on aina ollut tärkeimpänä ajatuksissa, ja ehkä varsinkin ne asiakkaat, joista on useista vuosien myötä tullut hyviä ystäviä.

Siitä syystä hiillyin tuolle kirjoittajalle, en omasta puolestani kun lusmuilusta haukutaan asiassa josta tuolla kirjoittajalla ei ole pienitäkään tietoa.

Itse voin nykyään jo lusmuillakin - katson että olen kyllä työtä itsekin tehnyt aika lailla niin kauan kuin suinkin pystyin, ja edelleen jatkan - saanhan sentään tienata kuukaudessa 500 euroa
        -34 prossaa veroa- siinähä kylven rahoissani kuin Roope-ankka :)))

Ai niin nyt tuo raha-kylpy odottaakin, pitääpä valmistautua...

• Marion.T kirjoitti:

että firman vapaa auto-etu tarkoittaa sitä että omatkin ajot ovat sallittavia, kyllähän firma jokaisen kilometrin näkee, ei niitä mitenkään piiloteta, eikä koskaa ole pienintäkään valitusta omista ajoista tullut.

Ja tuo että muka kehuskelisin firman autolla, niin mitäs ihmeen kehumista siinä on, eihän se edes ole meidänn!!!

Mies on yli 30 vuotta ollut saman firman palveluksessa, ja koko sen ajan ajanut ympäri vuoden kelillä kuin kelillä tätä rakasta isänmaatamme ristiin rastiin, ei ole ehtinyt pitää sairaslomia, vaikka olenkin hänelle niistä joskus motkottanut, mutta firma vaikka ei oma olekaan on aina ollut tärkeimpänä ajatuksissa, ja ehkä varsinkin ne asiakkaat, joista on useista vuosien myötä tullut hyviä ystäviä.

Siitä syystä hiillyin tuolle kirjoittajalle, en omasta puolestani kun lusmuilusta haukutaan asiassa josta tuolla kirjoittajalla ei ole pienitäkään tietoa.

Itse voin nykyään jo lusmuillakin - katson että olen kyllä työtä itsekin tehnyt aika lailla niin kauan kuin suinkin pystyin, ja edelleen jatkan - saanhan sentään tienata kuukaudessa 500 euroa
        -34 prossaa veroa- siinähä kylven rahoissani kuin Roope-ankka :)))

Ai niin nyt tuo raha-kylpy odottaakin, pitääpä valmistautua...

menee yleensä niin,että jos työssä joutuu käyttämään "talon autoa",se tulee työnantajalle hälvemmaksi,kuin että maksaisi työntekijälle kilometrikorvauksen ajettujen kilometrien mukaan.

Ei "oikea"bisnes-elämä ole vähimmässäkän määrin hyväntekeväisyystyötä tai sosiaalista toimintaa,vaan ekonomia puhuu ja edullisin vaihtoehto voittaa vertailussa "aina sen kalliimman",tai sitten firman johdossa ei ole asiantuntemusta ja annetan kilpailuetu toiselle firmalle,jossa kulurakennetta osataan oiken kehittää ja hyväksi käyttää.

Nämä ns,autoetuautot ovat 99%liisattuja autoja ja silloin niiden kulut ovat yksyhteen vähennettävissä arvonlisäveroineen päivineen firman kuluina,kun taas jos kyseessä olisi oikeasti firman omistama auto,niin auton ostohintaa ei voi vähentää kertapoistona,vaan vuosittain aina alenevasti jäännöspoisto arvolla,joka ei vastaa auton pääomakulun tod.määrää.

ps.Jos ajatellaan työntekijän kannalta autoedun "järkevyyttä"suhteessa omaan auton käyttöön työnantajan ajossa,ja oli sitten kyse vapaasta tai vain käyttöedusta,niin siinä hyvinkin "pienillä"tuloilla ja melko vaatimattomilla työ-ajo kilometreillä "häviää" sen 400-euro/kk.
        Helppo laskea,joten laskekaapa,ketä koskettaa.

• siitä ÄOsta
        Marion.T kirjoitti:

siinä 23 ???????

Eli luteen ja raatokärpäsen välillä.....

Armahtaa minulle ei ole lupaa - sen tekee tuo isompi mestari tuolla yläkerrassa....

ole osunut tuohon syylään ahterissa.

• Pirre*
        Armahtakaa jo! kirjoitti:

....milläs äöllä sinä arvioit kanssaihmisiäsi..pinnat pöytään "ainstain"...:)

• nainen

Voi sinua Marion T, joku ne firman bensalaskut/leasigit maksaa.

Muista, että ILMAISTA ei ole olemassakaan.

• autoa pitää tankkailla,ovat kyllä dieseleitä,mutta kallistahan sekin alkaa olla.

Enemmän nämä postin kautta tulevat verot,samoin kuin vakuutusmaksut'rassaavat'jotka kumpaisetkin ovat suurehkoja maksulappuja ja niitä tuntuu lähes "joka viikolle riittävän".

ps.silloin kun bensan hinta lähestyi kahta markkaa,niin veljeni,joka ajeli jenkkiautolla ja vanhemmat miehet kyselivät,miten hän raaskii näin kallista bensaa polttaa,niin hän totesi,että niinkauan hän ajaa,kun bensa maksaa vitosen/litra.
      No nykyisin ajelee Diesel Oktavialla.

Jk.Nyt aletaan realisesti lähestyä vasta niitä "energia kriisin"aikuisia polttoaineen hintoja,muttei vieläkään olla aivan sillä tasolla.

• ...energiakriisiä bensa ja maito maksoivat pitkään suunnilleen saman verran/litra. Nyt saa bensalitralla jo kaksi maitolitraa ja taitaa jäädä vielä rahaakin.

• norMix kirjoitti:

...energiakriisiä bensa ja maito maksoivat pitkään suunnilleen saman verran/litra. Nyt saa bensalitralla jo kaksi maitolitraa ja taitaa jäädä vielä rahaakin.

en pelkkänä 'maitona'ole seitkytluvun lopun jälkeen kajonnut,eli siten olen pihistänyt nekin rahat polttoaineisiin.

Leikki leikkinä,kyllä se alkaa olla ajankohtaista pian ryhtyä vähentämään vielä yksi auto,mutta kun ei millään raaskis,kun tuntuu,että kaikki ovat tarpeen.

Halvin vaihtoehto meille olisi hukata diesel henkilö-auto pois ja "tehdä" sen tilalle diesel-farkusta kahden hengen p-auto,jolloin ajoneuvon käyttövoima-vero putoaisi viides osaan h-auton vastaavasta.(diesel vero)
        Nykyaikainen isokaan 'uusiteknikkainen' diesel kulkee 5-6 l/100km.keskikulutuksella.

On Pe 406-hdi muutaman kyymmenen tuhannen km,ajokokemus takana.

• Loistava.polku

Itse en omista edes ajokorttia, mutta tiedän että polttoainekustannusten nousu vaikuttaa kyllä välillisesti koko kansantalouteen, elinkustannusindeksiin ja ties mihin.

Asuntojen lämmityskulut nyt tulee ekana mieleen, rakentaminen, vuokrat ja yhtiövastikkeet.... Elintarvikkeet - autoilla ja laivoilla nekin kuljetetaan.

Tuleekohan uusi maailmanlaajuinen lama? Maailmanloppu ehkä?

• se menee niinkuin sanot.

• Taatto
        emw34 kirjoitti:

se menee niinkuin sanot.

Omaa elämäänsä markkinoiden vaikutuksessa. Bensan hinnan ampuminen ylös -varmuusvarastojen tilanteesta riippuen- johtaa kulutuksen ainakin väliaikaiseen pienenemiseen, josta seuraa verokertymien- ja tuottajamaiden tuoton aleneminen, jonka seurauksena hintoja taas alennetaan. Spekulaatiot vaikuttavat paljon, niitä jopa tarkoituksella tehtaillaan.

• norMix evk

Eräs maailmantaloutta uhkaava tekijä on USA:n tuontiöljyriippuvuus ja nyt jo suunnaton velka. Öljyn hinnan jatkuvasti noustessa velkataakka senkun kasvaa. Kuinka kauan muu maailma on halukas rahoittamaan USA:n kerskakulutusta ja ylivarojensa elämistä. Ja entä sitten kun rahoitushalukkuutta ei enää ole ja aletaan vaatia entisiäkin velkoja maksuun? Pistetäänkö koko valtio vasaran alle?

• Marion.T

loppuu, tuskin siinä kovin kauan tätä menoa menee.
        Mitäs kun öljy pumpataan póis, mitä siellä sitten on tilalla - kaasua !!

Mitä tapahtuu kun öljyn tilalle tuleein kaasu tuonne maan sisään?

En ole geologi, mutta jokin minua kyllä varottaisi pummppaamasta kaikkia pois....

Voisiko isot maanjäristykset ja sellaiset johtua liiallisesta öljyn vähenemisestä?

Sanokaa vain että olen tyhmä, mutta nämä ovat kuitenkin asioita joita olen joskus miettinyt.....

Ne joilla on tietoa - valistakaa minua !!!!!!!!

• Taatto
        Marion.T kirjoitti:

loppuu, tuskin siinä kovin kauan tätä menoa menee.
        Mitäs kun öljy pumpataan póis, mitä siellä sitten on tilalla - kaasua !!

Mitä tapahtuu kun öljyn tilalle tuleein kaasu tuonne maan sisään?

En ole geologi, mutta jokin minua kyllä varottaisi pummppaamasta kaikkia pois....

Voisiko isot maanjäristykset ja sellaiset johtua liiallisesta öljyn vähenemisestä?

Sanokaa vain että olen tyhmä, mutta nämä ovat kuitenkin asioita joita olen joskus miettinyt.....

Ne joilla on tietoa - valistakaa minua !!!!!!!!

Mutta ei näytä loppuvan. Hinnoissa alkaa sitten näkymään kun aika alkaa koittamaan. Sitä ennen on vielä, niin tahtoessamme aikaa kehitellä korvaavia juttuja. Niitä on jo olemassa, mutta toistaiseksi niitä ei kannata toteuttaa öljyn nykyisen hinnan vuoksi.

• riittää aina
        Taatto kirjoitti:

Mutta ei näytä loppuvan. Hinnoissa alkaa sitten näkymään kun aika alkaa koittamaan. Sitä ennen on vielä, niin tahtoessamme aikaa kehitellä korvaavia juttuja. Niitä on jo olemassa, mutta toistaiseksi niitä ei kannata toteuttaa öljyn nykyisen hinnan vuoksi.

niille joilla on varaa maksaa. Hinta humahtaa kyllä jossakin vaiheessa pilviin eikä sen polttaminen ilmansaasteiksi ole enää järkevää, ne maksavat paremmin jotka jalostavat siitä jotain vielä kalliimpaa.

• Marion.T
        Taatto kirjoitti:

ei edes haluta kehitellä, öljymaat eivät oikein tykkää jos heidän öljynsä ei menekään enää kaupaksi.

Siellä se iso raha kulkee, joka tätä maailmaa pyörittää....

Mutta ihan maapallon itsensä kannalta olen huolissani - mitä tämä jatkuva luonnonvarojen riistäminen merkitsee omalla telluksellemme ja siinä samassa meille jotka täällä yritetään turvassa asua.....

Koska sen pumpatun öljyn tilalle tulee kaasua maan uumeniin!!!!!

• norMix evk
        Marion.T kirjoitti:

ei edes haluta kehitellä, öljymaat eivät oikein tykkää jos heidän öljynsä ei menekään enää kaupaksi.

Mutta ihan maapallon itsensä kannalta olen huolissani - mitä tämä jatkuva luonnonvarojen riistäminen merkitsee omalla telluksellemme ja siinä samassa meille jotka täällä yritetään turvassa asua.....

...mutta toistaiseksi öljy on helppokäyttöisyytensä takia ollut "liian" halpaa, jotta muista energiamuodoista olisi kannattanut kehittää liikennepolttonesteitä. No, nyt sitten on tuokin este hävinnyt :))

• Blondi

No minulla on kyllä ajokortti ja olen ajanut paljon yhdistelmä ajoneuvoja ja siitä vähän pienempiäkin kuorma-autoja, samoin henkilöautoja. Kyllä vain tuntuu ilmaston pilaantuminen näillä Suomessa nykyään käytössä olevilla muka citydieseleillä ainakin kaupungissa. Koko tienoo on ihan savusta sinisenä aamusumun seassa. Kerrostalojen lämmityksessä on kaukolämpö, jonka alkuperästä en ole oikein varma, että mistäkö se tulee.

• Pirre*
        Blondi kirjoitti:

No minulla on kyllä ajokortti ja olen ajanut paljon yhdistelmä ajoneuvoja ja siitä vähän pienempiäkin kuorma-autoja, samoin henkilöautoja. Kyllä vain tuntuu ilmaston pilaantuminen näillä Suomessa nykyään käytössä olevilla muka citydieseleillä ainakin kaupungissa. Koko tienoo on ihan savusta sinisenä aamusumun seassa. Kerrostalojen lämmityksessä on kaukolämpö, jonka alkuperästä en ole oikein varma, että mistäkö se tulee.

ne etanan vauhtia matelevat jonot ruuhka aikaan, jokaisen on saatava ajaa autolla keskustaan omalla autolla, vaikka busseja kulee ainakin viiden minuutin välein, samoin junia kaupungeista poispäinkin....

Olen sitä mieltä, että esimerkiksi Helsingissä ja jo 50 - 1000 tuhannen asukkaan kaupungeissakin, bensan ja yleensä polttoaineiden hinnat pitäisi ainakin kaksinkertaistaa...jos ei kolminkin. Tämä nimenomaan suurten kaupunkien asukkaille, joille on jo riittävät julkisen liikenteen palvelut olemassa, älkää vain sanoko että julkinen liikenne tulee kalliimmaksi kuin oman auton käyttö, se ei pidä paikkaanasa..

Tai istten pitäisi kehittää jonkunlainen sakon omainen tullivero, niille jotka haluaisi tulla kaupungin alueelle omalla autolla, ja ympärille suojavyöhyk, vähintäänkin sata kilometriä.

• Pirre*

vielä maailmanloppu ole jos polttoaineen hinta nousee, yksilö on aika joustava ja kekseliäs kun tulee tarpeeksi pakko eteen...

Eikä maailmanloppu tule maailmanlaajuisen lamankaan seurauksena, kautta aikain lamat ovat tulleet ja menneet, no maailman loppu tietenkin voi tulla yksilötasollakin, jos on esim. sijoittanut omaisuutensa pörsissä ja sitten tulee tuprahtaa pörssinromahdus ja jäät sen seurauksena puille paljaille; se voisi tuntua maailmanlopultakin.

Maailmanloppu voi tulla ainoastaan ydinsodan- tai auringon sammumisen seurauksena.

Ydinsodankin jälkeen varmasti maapallo vielä toipuu, mutta se veisi pitkän ajan, täällä olisi joitakin tuhansia vuosia, vain russakoita ja rottia...

• Että eduskunta
        Marion.T kirjoitti:

lähes yksimielisesti oli suomalaisesta rypsistä kehitettevän plottoaineen kannalla?
        Mutta yksi (1) ministeriön virkamies eväsi sen, kosks "verotulot pienenevät".
        Tämä on laaja, mutta mielenkiintoinen aihe! Suomesta saataisiin polttoainetta halvalla - mutta joku pikkuvirkamies estää sen...! Siinäpä meillä purtavaa...

• Marion.T
        Että eduskunta kirjoitti:

lähes yksimielisesti oli suomalaisesta rypsistä kehitettevän plottoaineen kannalla?
        Mutta yksi (1) ministeriön virkamies eväsi sen, kosks "verotulot pienenevät".
        Tämä on laaja, mutta mielenkiintoinen aihe! Suomesta saataisiin polttoainetta halvalla - mutta joku pikkuvirkamies estää sen...! Siinäpä meillä purtavaa...

energiamuotojen suunnittelua, joilla ehkä olisi tulevaisuudessa käyttöä öljyn korvaajina, on "pistetty jäihin" ympäri maailmaa - ei öjyvaltiot anna kehitellä mitään muuta kuin öljystä saatua poltto-ainetta.

Mitenkäs ne Amerikkalaisetkin saisivat aikansa kulumaan, jos ei tarvitsisi enää sotia öljyn takia???

Menee kauan ennenkuin mikään korvaava energia korvaa öljyn. Silloin on öljy jo pumpattu aika vähäiseksi, ja on pakko keksiä muuta. Ja ihan varmasti niitä suunnitelmia on nyt jo taka-taskussa, mutta eihän sitä nyt vielä niinkauan kuin öljyä piisaa.......

Outoa että bensan hinta nousi nyt jo vaikka ajetaan vielä "halvoilla" varmuusvarastoilla.
        Valtion pussi on pohjaton.

Veroja, veroja veroja vaikka tavallisen työntekijän selkä taittuisi...Ja juuri autoilusta se isoin pala haukataan, koska auto on jo melkein jokaisella ja sillä ajetaan maksoi mitä maksoi - pyörät eivät pysähdy, ja mihin Suomi menisi jos pysähtyisi - äkkiä loppuisi ruoka kaupoista ja paljon paljon muuta..

• Hillakukka
        Marion.T kirjoitti:

energiamuotojen suunnittelua, joilla ehkä olisi tulevaisuudessa käyttöä öljyn korvaajina, on "pistetty jäihin" ympäri maailmaa - ei öjyvaltiot anna kehitellä mitään muuta kuin öljystä saatua poltto-ainetta.

Mitenkäs ne Amerikkalaisetkin saisivat aikansa kulumaan, jos ei tarvitsisi enää sotia öljyn takia???

Menee kauan ennenkuin mikään korvaava energia korvaa öljyn. Silloin on öljy jo pumpattu aika vähäiseksi, ja on pakko keksiä muuta. Ja ihan varmasti niitä suunnitelmia on nyt jo taka-taskussa, mutta eihän sitä nyt vielä niinkauan kuin öljyä piisaa.......

Outoa että bensan hinta nousi nyt jo vaikka ajetaan vielä "halvoilla" varmuusvarastoilla.
        Valtion pussi on pohjaton.

Veroja, veroja veroja vaikka tavallisen työntekijän selkä taittuisi...Ja juuri autoilusta se isoin pala haukataan, koska auto on jo melkein jokaisella ja sillä ajetaan maksoi mitä maksoi - pyörät eivät pysähdy, ja mihin Suomi menisi jos pysähtyisi - äkkiä loppuisi ruoka kaupoista ja paljon paljon muuta..

Meillä on suuret varmuusvarastot. Bensiinihän tulee Venäjältä eikä siellä ole tapahtunut mitää mullistuksia.
        Korotuksesta rahat menevät veroina valtiolle sekä pörssiyhtiöille.

• norMix evk
        Hillakukka kirjoitti:

Meillä on suuret varmuusvarastot. Bensiinihän tulee Venäjältä eikä siellä ole tapahtunut mitää mullistuksia.
        Korotuksesta rahat menevät veroina valtiolle sekä pörssiyhtiöille.

...myy bensan ja öljynsä maailmanmarkkinahintaan. Sensijaan varastoissa olevien öljytuotteiden hinnannousu menee suoraan omistajiensa voitoksi.

• Ansku

olen kestänyt naurut ja ivat kun vaihdoin auton pieneen autonpätkään.
      Bensamenot laski puoleen, vaikka olen ajanut enemmän kilometrejä kuin ennen.

• norMix evk

Katumaasturilla vai 50-luvun jenkkiraudallako ennen ajelit?

• Ansku
        norMix evk kirjoitti:

Katumaasturilla vai 50-luvun jenkkiraudallako ennen ajelit?

vajaa 5 l/100km.
        Vanha vanhus söi sekä bensaa, että öljyä.
        Nyt riittää öljynvaihtokin kerran vuodessa.

• Pirre*

, vaan ostetaan ja kiroillaan, minkäs teet..

Kyllähän se pistää ajattelemaan ainakkii niitä ns. hupiajeluita tehessä...

Miksihän eivät, esim. Kelan maksamat kilometrikorvaukset nouse realiajassa kulujen kanssa, sekin on iät ja ajat ollut 0,20 euroa...
      ja verotuksesta vähennettävät työmatkavähennyksetkään eivät suurene lisääntyneiden kulujen kanssa, päinvastoin omavastuu osuutta vain pienentäävät, on se niin väärin niin väärin...:(

Kulutustavaroiden hintoihin se taas vaikuttaa äkkiä.

En muista tuota viisua, mutta tuntuisi, että taitaa olla ikuinen itkun aihe..eikä aiheetta.

• Skeptikko

laskea polttoaineveroja?
        Aikanaan, kun bensan hinta oli "huolestuttavan" alhaalla, määrättiin sille ns. tasausvero.
        Käsittääkseni tämä tasaus on toistaiseksi lähinnä toiminut vain toiseen suuntaan.

No, taitaa olla turha toive.

• Pirre*
        Skeptikko kirjoitti:

laskea polttoaineveroja?
        Aikanaan, kun bensan hinta oli "huolestuttavan" alhaalla, määrättiin sille ns. tasausvero.
        Käsittääkseni tämä tasaus on toistaiseksi lähinnä toiminut vain toiseen suuntaan.

on ollut aikojen alusta sellainen käytäntö, että määrätään joku katastrofivero tilapäiseksi avuksi heikon talouden tasapainottamiseksi - ja kas kummaa, pian huomaammekin maksavamme t a a s uutta veroa ja ihan kiltisti sittenkin...olemme liian hyväuskoisia ja marisemme aina vain seläntakana....

Verotusta korotetaan kuin salaa, omaavastuuosuuksia nostamalla, ja nyt olevinaan veroja pienennetään, mutta se ostovoima joka sillä muka lisätään ei kohdennu oikein ja on aivan mitätön lisä.

• norMix evk
        Skeptikko kirjoitti:

laskea polttoaineveroja?

...aikanaan väliaikaisena. Niin ja auton käyttömaksu. Vaan kuinkas kävikään. Valtionvarainministerin opinnot loppuivat aikanaan kansakoulussa ilmeiseti B-kirjaimen kohdalle. Sopivat verotuskohteet: A=alkoholi ja auto, B=bensiini!

• Skeptikko
        norMix evk kirjoitti:

...aikanaan väliaikaisena. Niin ja auton käyttömaksu. Vaan kuinkas kävikään. Valtionvarainministerin opinnot loppuivat aikanaan kansakoulussa ilmeiseti B-kirjaimen kohdalle. Sopivat verotuskohteet: A=alkoholi ja auto, B=bensiini!

Ja joku sitten huomasi, että menee liian yksipuoliseksi. Päätettiinkin ottaa vaihteeksi aakkosten lopusta: Ö = öljy.

• keskiyonkehraaja

Otan aina 20 eurolla.." nauraa"

terveisin blondi:))

• norMix evk

...Euroon siirtymistä aina 20 markalla, niin ei päässyt rahanvaihtokaan vaikuttamaan :))

• keskiyonkehraaja
        norMix evk kirjoitti:

...Euroon siirtymistä aina 20 markalla, niin ei päässyt rahanvaihtokaan vaikuttamaan :))

oo ihan sama..hih!

• Bensiini on jo niin kallista, että kipuraja on lähellä. Liikenteessä tämä ei kuitenkaan heti näy, sillä suuri osa maamme aktiiviväestöstä ajelee ihan suruttomasti uusilla työsuhdeautoillaan, jolloin kalliit ajokustannukset menevät työnantajan piikkiin. Eläkeläiset ja muu joutoväki tietysti vähentävät ajamistaan vanhoilla autonropposillaan, mutta ei sitä liikenteessä huomaa.

Suurin osa ihmisistä ei ole vielä tajunnut sitä, että öljy ( halpa öljy) tosiaan loppuu maailmasta melkoisen pian. Tämä ei kuitenkaan näy vielä autotehtaiden suunnittelussa. Kaikki tehtaat julkaisevat aina uusia malleja, jotka ovat tehokkaampia, nopeampia ja painavampia kuin edellinen malli, vaikka se tietää suurempaa polttoaineenkulutusta. Terveellä järjellä ei voi tajuta sitä, että tässä tukalassa tilanteessa kaikki tehtaat panostavat näihin isoihin kaupunkimaastureihin, jotka ahmivat polttoainetta mielettömästi.

Maailmassa pitää jatkossa omaksua uusi ajattelutapa. Täytyy oppia ymmärtämään se, että hupenevia öljyvaroja ei kannata suruttomasti polttaa turhaan liikkumiseen, vaan viimeiset kalliit öljypisarat on säästettävä maalaloustraktoreiden polttoaineeksi. Nykyiset urbanisoituneet ihmiset kun eivät pysty enää harrastamaan kuokkaviljelyä, koska on totuttu vapaa-aikoina ajelemaan autolla kuntosalille harrastamaan liikuntaa.

• norMix evk

....kun huippukalliista hinnasta huolimatta tuotanto ei tyydytä maailman jatkuvasti kasvavaa kysyntää. Jokainen pienikin tuontantoa tai jalostusta kohdannut kriisi nostaa hintaa edelleen. Hinta tulee ilmeisesti nousemaan niin kauan, kunnes vaihtoehtoiset energiat ja esim öljyn nesteyttäminen kivihiilestä tulee kannattavaksi. Natsit muistaakseni tuohonkin jo aikanaan tekniikan kehittivät.

Maailmassa on todella pakko energian ja kohta monen muunkin raaka-aineen osalta omaksua uusi ajattelutapa. Itse säästäisin loput öljyt kohteisiin, missä se on kaikkein hankalimmin korvattavissa millän muulla kuten esim. välttämättömin lentoliikenne ja teknokemian teollisuus. Traktorit ja muut dieselit on helppo muuttaa kulkemaan esim. kylmäpuristetulla rypsiöljyllä. Saataisiin samaan kauppaan vähän munkintuoksua dieselinkatkun tilalle :))

• Pirre*
        norMix evk kirjoitti:

....kun huippukalliista hinnasta huolimatta tuotanto ei tyydytä maailman jatkuvasti kasvavaa kysyntää. Jokainen pienikin tuontantoa tai jalostusta kohdannut kriisi nostaa hintaa edelleen. Hinta tulee ilmeisesti nousemaan niin kauan, kunnes vaihtoehtoiset energiat ja esim öljyn nesteyttäminen kivihiilestä tulee kannattavaksi. Natsit muistaakseni tuohonkin jo aikanaan tekniikan kehittivät.

Maailmassa on todella pakko energian ja kohta monen muunkin raaka-aineen osalta omaksua uusi ajattelutapa. Itse säästäisin loput öljyt kohteisiin, missä se on kaikkein hankalimmin korvattavissa millän muulla kuten esim. välttämättömin lentoliikenne ja teknokemian teollisuus. Traktorit ja muut dieselit on helppo muuttaa kulkemaan esim. kylmäpuristetulla rypsiöljyllä. Saataisiin samaan kauppaan vähän munkintuoksua dieselinkatkun tilalle :))

valmiina esim. vetyä polttaineena käyttävälle kulkuneuvolle, mutta sen polttoaineen jakelusysteemi ongelmat ovat kuulemma vielä ratkaisematta...

Häkäpönttöön se kai on kohta turvauduttava...

• norMix evk
        Pirre* kirjoitti:

valmiina esim. vetyä polttaineena käyttävälle kulkuneuvolle, mutta sen polttoaineen jakelusysteemi ongelmat ovat kuulemma vielä ratkaisematta...

Häkäpönttöön se kai on kohta turvauduttava...

Lisää ydinenergiaa, jolla hajotetaan vettä vedyksi, joka taas poltetaan autoissa takaisin vedeksi. Mahdollisimman saasteeton koko ketju.

Aina silloin tällöin olen jonkun harrastemobilistin nähnyt puukaasullakin liikkuvan. Mutta on se niin vaivalloista....Mieluummin vaikka sitten puolet pelloista rypsille ja puristetaan siitä dieselin korvaavaa luonnon omaa öljyä.

• Seppo

..jolloin maitolitra ja bensalitra olivat samanhintaisia.Nyt menee jo kolme kertaa kalliimmaksi.
      *pitää vain ostaa kalijaa vähemmän*ja
      *kossu raakana ilman lantrinkia*

• norMix evk

...laittaa kossua tankkiin ja juoda bensaa!

• vähän myöhemmin

kun jokainen elämäntapakuski sanoi että autoilu lakkaa sitten kun bensa maksaa kympin litra, mummon markoissa. Ei ole enää kaukana ja kaahailu tiellä vain kiihtyy...

• norMix evk

...on ilmeisesti viimeisiä asioita, mistä ollaan valmiita tinkimään. Toisaalta harvaanasutussa ja suurten etäisyyksien maassa autoilu on monelle todellisuudessa ainoa vaihtoehto liikkua.

• kehäkolmen
        norMix evk kirjoitti:

...on ilmeisesti viimeisiä asioita, mistä ollaan valmiita tinkimään. Toisaalta harvaanasutussa ja suurten etäisyyksien maassa autoilu on monelle todellisuudessa ainoa vaihtoehto liikkua.

tuntumassa ja siinä sitä bensaa nytkin palaa koko ajan tonneittain. Vieressä bussit puolityhjinä kun ei merkonomin imago kestä siellä istumista.

• norMix evk
    • Talisker

niin ei voi muuta kuin lyödä kiittimet ristiin kyynärpäitä myöten.
      On niin lyhyt työmatka ettei tarvitse autoa ja ne vähät "yhtiön" menot joihin autoa tarvii,voi mennä taksilla talon piikkiin.
      Enkä tätä vuodata suinkaan vahingoniloisena sillä tiedän minä sen, että ei tarvitse mennä pitkällekkään taajamasta,niin autotta ei pärjää.
      Lähinnä olen tyytyväinen kun on yksi rahareikä vähemmän.

• norMix evk

Kulut auton omistamisesta ja käytöstä vievät helposti 2-3 kuukauden nettopalkan verran rahaa vuodessa. Aika harva syrjemmällä asuvalla vaan tänäpäivänä tulee enää toimeen ilman autoa.

• Jermu

Ei mulla oikein muuta politiikkaa siinä ole. Toisaalta, loppuu noilla nuorilla ehkä noi moporallit, kun litra alkaa olla tollasta 4-5 eukun luokkaa. Saattaa nää suurkaupungin ruuhkatkin hiukan hellittää.
      Maaseudun ihmisille toi hinnankorotus on aika paska juttu, kun niillä tulee tosi paljon kilometrejä kauppamatkoilla yms.

• halvempaa

pysytellä siinä kiljussa ihan niinku tähänki asti. Saat bensasta vaan vatsavaivoja, etkä enää jaksa työnnellä sitä ladaas kylän raiteilla. Joudut palaan siihen kiven pyörityksees takas.

• Jermu
        halvempaa kirjoitti:

pysytellä siinä kiljussa ihan niinku tähänki asti. Saat bensasta vaan vatsavaivoja, etkä enää jaksa työnnellä sitä ladaas kylän raiteilla. Joudut palaan siihen kiven pyörityksees takas.

siellä kiljusaavissasi...Siis kun kerran pysyttelet sinäkin siinä kiljussa, nin voihan tuota edes kerran kokeilla. Olet sitten kontallasi pysytellyt siinä litkussa???

• norMix evk

Kun bensanhinta nousee pilvien yläpuolelle, on rahamiehillä entistä ruuhkattomampaa liikkua!

PS Tervetulemast lomilta. Sähäköitä avauksia on jo odoteltukin!

• Jermu
        norMix evk kirjoitti:

Kun bensanhinta nousee pilvien yläpuolelle, on rahamiehillä entistä ruuhkattomampaa liikkua!

PS Tervetulemast lomilta. Sähäköitä avauksia on jo odoteltukin!

Mies liikkuu, en mä noista rahoista niin tiedä.
        Tein vaan sellaisen periaatepäätöksen, että autosta ja autoilusta en luovu, vaikka olis 10 euroa litra. On se vaan niin hauskaa ajella pitkin juurooppaa...(Ehdottomia tähtihetkiä on tyhjät pätkät Saksan autobahnilla ja lujat nopeudet...)
        Oisko se sitten sitä harrastamista tai jotain sellaista. Mulle ei työmatkoja nimittäin makseta.

• norMix evk
        Jermu kirjoitti:

Mies liikkuu, en mä noista rahoista niin tiedä.
        Tein vaan sellaisen periaatepäätöksen, että autosta ja autoilusta en luovu, vaikka olis 10 euroa litra. On se vaan niin hauskaa ajella pitkin juurooppaa...(Ehdottomia tähtihetkiä on tyhjät pätkät Saksan autobahnilla ja lujat nopeudet...)
        Oisko se sitten sitä harrastamista tai jotain sellaista. Mulle ei työmatkoja nimittäin makseta.

...ja hyviksi havaittu- yleensä. Joskus on sitten madeltu kilometrien ruuhkissakin, mutta minnepä sitä lomalaisella kiire? Idän autohullut tekevät Saksaan kuulemma jo turistimatkojakin päätarkoituksena vaan päästä paahtamaan urku auki baanoille.

Tosiasialliseti varmaan harva luopuu kokonaan autoilusta ennenkuin alkaa olla kyse jo vaihtoehtona aivan välttämättömyyksistä tinkiminen. Ihminen on vaan niin mukavuudenhaluinen.

• sisko

Muistan ajan, jolloin mieheni halusi vaihtaa autonsa dieselillä kulkevaksi, koska bensan hinta nousee kohta 2:een mk. Tulisipa nuo kauhuajat takaisin, niin ei tarvitsisi panna autoaan seisontavakuutukseen talveksi.

• norMix evk

...otsikon "Se on siinä" alla!

• Seppo

..75%bensan hinnasta on veroa.
      Turha tässä on yhdysvallan katastrofia syyttää.

• norMix evk

Polttoainevero on kiinteä senttimäärä litrahinnasta, ainoastaan liikevaihtovero kasvaa hinnan noustessa. Elikkä kun bensan hinta oli euro/litra, verojen osuus oli mainitsemasi 75% Nyt kun hinta on 1.5 euroa, on verojen osuus "enää" n. 50 %

• Seppo
        norMix evk kirjoitti:

Polttoainevero on kiinteä senttimäärä litrahinnasta, ainoastaan liikevaihtovero kasvaa hinnan noustessa. Elikkä kun bensan hinta oli euro/litra, verojen osuus oli mainitsemasi 75% Nyt kun hinta on 1.5 euroa, on verojen osuus "enää" n. 50 %

Minulla on näköjään väärää tietoa ?
        Eli 20%veronalennuskaan ei juurikkaan muuta hintaa.
        Eduskuntakin on siis voimaton ?

• norMix evk
        Seppo kirjoitti:

Minulla on näköjään väärää tietoa ?
        Eli 20%veronalennuskaan ei juurikkaan muuta hintaa.
        Eduskuntakin on siis voimaton ?

...lähes kolminkertaiseksi, kyllä se jossain näkyy. Siinä ei edeskunnan mahtikäskyillä ole paljon merkitystä. Oman käsitykseni mukaan 20% verojen laskulla bensan hinta putoaisi n. 10%- ellei joku taas vetäisi välistä!

• Seppo
        norMix evk kirjoitti:

...lähes kolminkertaiseksi, kyllä se jossain näkyy. Siinä ei edeskunnan mahtikäskyillä ole paljon merkitystä. Oman käsitykseni mukaan 20% verojen laskulla bensan hinta putoaisi n. 10%- ellei joku taas vetäisi välistä!

..sen on aika aina näyttänyt.
        Öljybisnes on aina ollut yks kaikkein suurimmista.
        Ja ihmiset sielläkin päättävät.
        Ihminenhän on se kaikkein ahnein,milloinkaan ei oo tarpeeksi mammonaa.

• norMix evk
        Seppo kirjoitti:

..sen on aika aina näyttänyt.
        Öljybisnes on aina ollut yks kaikkein suurimmista.
        Ja ihmiset sielläkin päättävät.
        Ihminenhän on se kaikkein ahnein,milloinkaan ei oo tarpeeksi mammonaa.

...Neste Oilsin osakekurssikaan ole lähes kaksinkertaistunut muutamassa kuukaudessa ja Katriinan jälkeen teki vielä kunnon spurtin. Kun kaikilta paljon otetaan, on joillekin mahdollisuus sikamaisesti antaa. Myöskin öljyntuottajat kieriskelevät nyt rahoissaan. Frederikin biisiä lainatakseni: "Huh, hah, hei, sheikki Ali Hassan, käänsi kansan kassan...."

• Seppo
        norMix evk kirjoitti:

...Neste Oilsin osakekurssikaan ole lähes kaksinkertaistunut muutamassa kuukaudessa ja Katriinan jälkeen teki vielä kunnon spurtin. Kun kaikilta paljon otetaan, on joillekin mahdollisuus sikamaisesti antaa. Myöskin öljyntuottajat kieriskelevät nyt rahoissaan. Frederikin biisiä lainatakseni: "Huh, hah, hei, sheikki Ali Hassan, käänsi kansan kassan...."

..laissakin on"monopoli"kielletty.
        Lemminkäinenkin sai sakot,kun laskutti liikaa.
        Nyt vaan taitaa olla liian suuri kakku tuomareillekkin.
        Hyvää viikonloppua sinulle !

• norMix evk
        Seppo kirjoitti:

..laissakin on"monopoli"kielletty.
        Lemminkäinenkin sai sakot,kun laskutti liikaa.
        Nyt vaan taitaa olla liian suuri kakku tuomareillekkin.
        Hyvää viikonloppua sinulle !

...on ilmeiseti helpompi vetää rannalle kuin vonkaleita! Viikonloppuja!

• on aina samanhintaista

Ajan vanhalla romulla, ja aina ostan 20€:lla, ei se mulle hinta noussut:):):):)

• roosasieppo

on polttoaineet,mutta itse ruikutin aina kalleutta,kunnes ystäväni sanoi,että mikset aja polkupyörällä,kun aina valitat.Tein tempun ja ostaa pamautin yhdeltä vanhalta herrasmieheltä(suuteli kädelle)vaimovainaan mammamankelin 50 mk siis nyk.euroissa alle kympin ja aloin polkea töihin 13 km .Kunto nousi kohisten.
      Onneksi firma pisti meidät pihalle .Nyt on toinen pyörä menossa,kun se ensimmäinen varastettiin.
      Kannustan jokaista jolla on inhimillinen työmatka siirtymään vaikka mopoon.

• norMix evk

Tämän päivän mittapuun mukaan herkästi 3 km on jo kohtuuton pyöräilymatka, mutta tekosyy ehkä kireimpiä paukkupakkasia lukuunottamatta. Itsekin usein kesällä pyöräilen muutaman kilsan työmatkan ja mukavastihan siinä yhdistyvät huvi ,hyöty (kuntoilu) ja rahan säästö. Kaikenlisäksi säästöt senkun kasvavat bensanhinnan noustessa.

• Pirre*

auton ja agrekaatin tankit täyteen ja lasku oli yli 100 euroa, kohta pitää jostain päin karsia kulutusta...joko syödä vähemmän tai..sitten mistähän sitä karsisi....*miettii* ai niin tämä internetti vie minulla kohtuuttomia, kai se tämä "lysti" pitää sitten lopettaa..:(

• roosasieppo

laajakaista,se toimii jo aikas monella paikkakunnalla.

• Pirre*
        roosasieppo kirjoitti:

laajakaista,se toimii jo aikas monella paikkakunnalla.

vielä täällä.., mutta toiveissa on...:)

• norMix evk

Onneksi sentään pyöräily, luonnossa likkuminen, sienestys, marjastus ja kirjastossa käyminen ovat vielä ilmaisia...niin ja hengittäminen!

• Taavetti

koko litku ja sähkö kans, niin päästäis kaikki oikeisiin hommiin.

• norMix evk

Ei paljon kallis öljyn ja sähkön hinta harmittaisi, kun päreen valossa pirtissä kehräisi villaa villapaitaan, että tarkenisi lähteä kaatamaan pokasahalla pöllejä!

• Blondi

Läntisessä naapurimaassamme on jo käytössä vaihtoehtopolttoaineilla kulkevia autoja ja tankkauspisteitä on aika paljon. Aina, kun tällainen katastofi sattuu jossain päin maailmaa, niin sen vaikutukset näkyvät Suomessa saman tien välittömästi. Eikö meillä muka ole varantoina yhtään öljyä esim. Naantalissa, Porvoossa, Vaasassa ostettuina siihen "vanhaan hintaan"? Vai onko nämä öljyt ikäänkuin maksamatta? No toisaalta, jos joku keksii halvemman polttonesteen, niin kuitenkin valtio siitä raskaasti verottaa.

• norMix evk

...vaihtoehtopolttoaine ole bensalla lantrattua viinaa, jossa viinapitoisuus teknisistä syistä on kuitenkin aika pieni. Askel oikeaan suuntaan kuitenkin.

• Pirre*
        norMix evk kirjoitti:

...vaihtoehtopolttoaine ole bensalla lantrattua viinaa, jossa viinapitoisuus teknisistä syistä on kuitenkin aika pieni. Askel oikeaan suuntaan kuitenkin.

alakaisi tislaus sikäli...:/

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1881
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1176
    4. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      16
      966
    5. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      77
      948
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      825
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      84
      801
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      69
      772
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      764
    Aihe