Mitä mahtoi tapahtua...? Ruukku gerberani kukki juuri ne kukat mitkä oli kun kasvin ostin. uudet nuput kuivui pois. kasvin lehdille ilmestyi vaaleita laikkuja. oli kuin hieno jakoista pölyä. Onko joku tauti vai mikä kasvia vaivaa? Jos jollain tietoo olis kiva tietää...
gerbera
4
895
Vastaukset
- Telle
timanttikukkaani sekä muitakin sen lähellä olevia kukkia. En tiedä varmasti, mutta luulen sen olevan jonkin kasvituholaisen aikaansaannos. Kun suihkutin kasveja tolulla useaan kertaan, sain vaalean töhnän häviämään ja timanttikukka teki uudet nuput, jotka avautuivatkin. Ostin kukan eko-puutarhasta, ja tämä oli jo toinen kesä, kun sieltä ostamiini kasveihin tulee joku tauti.
- Mari
Itselläni on ollut muutaman kerran ruukkugerbera ja aina olen onnistunut tappamaan sen melko lyhyessä ajassa. Kysyin kerran kukkakauppiaalta mistä voisi johtua ja hän sanoi että gerberan hoidossa kasteluun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Eli ensinnäkään ei saa kastella suoraan ruukkuun, vaan aluslautaselle. Ja vettä ei tarvitse kovin paljon, koska muuten kasvi homehtuu. Voi olla että olet hoitanutkin gerberaasi aivan oikein (toisin kuin minä) ja kyseessä on jotkin tuholaiset.
- Elina
Upota kerran, pari viikossa. Älä kastele suoraan ruukkuun/aluslautaselle.
- Telle
Taisin saada selville, mitä se vaalea töhnä on. Lueskelin kasvituholaisista. Sienitaudista eli härmästä sanotaan näin "Lehtiin, vähitellen myös varsiin ja kukkiin kertyy valkoinen tai vaaleanharmaa jauhomainen peite. Torjuntaan soveltuu esim. Tolu-yleispesuaine (noin kaksiprosenttisena)." Artikkelissa sanotaan lisäksi, että kuiva huoneilma pitää sienitaudit loitolla ja kurissa. Tämän mukaan liika kosteuskin on siis pahasta. Se aluslautaselle kastelu varmaankin sopii hyvin, jos tätä tautia pitää ehkäistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1522170
- 171896
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241718- 951367
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77968