Kaisla 525 erä

???

Jos sais pikaisesti tietoa .
Olen ostamassa Kaislan 525 erä venettä trimmitasolla ja Merkury 10 hv 2 tahti konetta.
Mutta kumman rikipituuden kannattais ostaa pitkä vai lyhyt?
Esitteessä on lyhyt/pitkä ja veneen perä on molemmissa yhtä korkea.
Onko kellään kokemusta?
Pikaisin vastauksin Kiitos.

30

20822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaislamies

      Mulla on sama paketti ja kone on lyhytrikinen. Katsele jostain yamahan kymppi, sehän on oikeasti 15hv, jos on lastia niin tuo 5hv on poikaa, nousee paremmin liukuun.

      • ???

        Kaislamiehelle kysymys.
        Valmistaja kertoi että 10 koneella ja lyhytrikisenä voi täyskaasulla ruveta kavitoimaan eli vesi loppuu potkurilta.
        Onko käynyt näin sulle?


      • Kaislamies
        ??? kirjoitti:

        Kaislamiehelle kysymys.
        Valmistaja kertoi että 10 koneella ja lyhytrikisenä voi täyskaasulla ruveta kavitoimaan eli vesi loppuu potkurilta.
        Onko käynyt näin sulle?

        ..Mutta sensijaan huomasin että kun mulla ei vielä ollut trimmilevyä niin tuo kymppimercury roiski täydellä kaasulla ajettaessa vettä perälaudan yli moottorikaukaloon, kun vein veneeni tehtaalle trimmilevyn asennukseen tuo ominaisuus hävisi. Olen suunnitellut vaihtaa tuon 10hv merkkarin tuohon kymppiheppaiseen yamahaan josta saisi tuon 15hv ulos, huomasin viime kesänä Norjassa kalastaessani että muutama lisähepo 4 hengen kuorma päällä ei olis pahitteeksi, huiput ei varmaankaan nousisi mutta voimaa olisi pikkuisen enemmän, muutenhan tuo kulkee sutjakasti kympilläkin. Ostin tuon kaislan tuonne jäämeren vuonokalastukseen ja on todella hyvä peli siihen tarkoitukseen, sen saa veteen mistä vaan kahteen mieheen ja on riittävän turvallinen korkeiden laitojensa ansiosta. Lisäksi kulkee kympilläkin ripeästi että ehtii myrskyjen alta pois.


      • ???
        Kaislamies kirjoitti:

        ..Mutta sensijaan huomasin että kun mulla ei vielä ollut trimmilevyä niin tuo kymppimercury roiski täydellä kaasulla ajettaessa vettä perälaudan yli moottorikaukaloon, kun vein veneeni tehtaalle trimmilevyn asennukseen tuo ominaisuus hävisi. Olen suunnitellut vaihtaa tuon 10hv merkkarin tuohon kymppiheppaiseen yamahaan josta saisi tuon 15hv ulos, huomasin viime kesänä Norjassa kalastaessani että muutama lisähepo 4 hengen kuorma päällä ei olis pahitteeksi, huiput ei varmaankaan nousisi mutta voimaa olisi pikkuisen enemmän, muutenhan tuo kulkee sutjakasti kympilläkin. Ostin tuon kaislan tuonne jäämeren vuonokalastukseen ja on todella hyvä peli siihen tarkoitukseen, sen saa veteen mistä vaan kahteen mieheen ja on riittävän turvallinen korkeiden laitojensa ansiosta. Lisäksi kulkee kympilläkin ripeästi että ehtii myrskyjen alta pois.

        Kiitoksia paljon tiedoista!!


      • Kaislamies
        ??? kirjoitti:

        Kiitoksia paljon tiedoista!!

        Jos vasta tilaat kaislaa niin ota siihen se kölirauta tilausvaiheessa,siitä on kovassa käytössä hyötyä ja jälkikäteen sitä on mahdoton asentaa, vaatii timanttiterän että saat porattua reikiä ruuveille! Tämä pienenä vinkkinä....


      • Teijo
        Kaislamies kirjoitti:

        ..Mutta sensijaan huomasin että kun mulla ei vielä ollut trimmilevyä niin tuo kymppimercury roiski täydellä kaasulla ajettaessa vettä perälaudan yli moottorikaukaloon, kun vein veneeni tehtaalle trimmilevyn asennukseen tuo ominaisuus hävisi. Olen suunnitellut vaihtaa tuon 10hv merkkarin tuohon kymppiheppaiseen yamahaan josta saisi tuon 15hv ulos, huomasin viime kesänä Norjassa kalastaessani että muutama lisähepo 4 hengen kuorma päällä ei olis pahitteeksi, huiput ei varmaankaan nousisi mutta voimaa olisi pikkuisen enemmän, muutenhan tuo kulkee sutjakasti kympilläkin. Ostin tuon kaislan tuonne jäämeren vuonokalastukseen ja on todella hyvä peli siihen tarkoitukseen, sen saa veteen mistä vaan kahteen mieheen ja on riittävän turvallinen korkeiden laitojensa ansiosta. Lisäksi kulkee kympilläkin ripeästi että ehtii myrskyjen alta pois.

        Kuinka siitä 10 hv yamahasta otetaan 15 hv?

        Kuristus pois? Isompi suutin säätö?


      • ???
        Kaislamies kirjoitti:

        Jos vasta tilaat kaislaa niin ota siihen se kölirauta tilausvaiheessa,siitä on kovassa käytössä hyötyä ja jälkikäteen sitä on mahdoton asentaa, vaatii timanttiterän että saat porattua reikiä ruuveille! Tämä pienenä vinkkinä....

        Kaisla tilattu köliraudan ja trimmilevyn kanssa ja tulee parin viikon kuluttua.
        Moottori 10 hv Mariner lyhyt riki ja se tulee ens viikolla.
        On muuten Vatorilla vähissä koneet,ei ollu Merkurya ku yksi kappale ja kerkes mennä,mutta Marinerhan on sama kone.
        Joten parin viikon kuluttua eiku kalastamaan uudella potskilla.
        Kiitti vinkeistä kaislamies.


      • talvisäilytys
        Kaislamies kirjoitti:

        ..Mutta sensijaan huomasin että kun mulla ei vielä ollut trimmilevyä niin tuo kymppimercury roiski täydellä kaasulla ajettaessa vettä perälaudan yli moottorikaukaloon, kun vein veneeni tehtaalle trimmilevyn asennukseen tuo ominaisuus hävisi. Olen suunnitellut vaihtaa tuon 10hv merkkarin tuohon kymppiheppaiseen yamahaan josta saisi tuon 15hv ulos, huomasin viime kesänä Norjassa kalastaessani että muutama lisähepo 4 hengen kuorma päällä ei olis pahitteeksi, huiput ei varmaankaan nousisi mutta voimaa olisi pikkuisen enemmän, muutenhan tuo kulkee sutjakasti kympilläkin. Ostin tuon kaislan tuonne jäämeren vuonokalastukseen ja on todella hyvä peli siihen tarkoitukseen, sen saa veteen mistä vaan kahteen mieheen ja on riittävän turvallinen korkeiden laitojensa ansiosta. Lisäksi kulkee kympilläkin ripeästi että ehtii myrskyjen alta pois.

        Ei ole kunnollista säilytyspaikkaa kaislalle!! Syksy lähenee loppuaan ja olen aikeissa säilyttää sen talven yli ulkona käännettynä ylösalaisin pressun alla. Mitenhän äijälle käy ... millainen pintakäsittely?


      • Kaislamies

      • Kaislamies
        talvisäilytys kirjoitti:

        Ei ole kunnollista säilytyspaikkaa kaislalle!! Syksy lähenee loppuaan ja olen aikeissa säilyttää sen talven yli ulkona käännettynä ylösalaisin pressun alla. Mitenhän äijälle käy ... millainen pintakäsittely?

        Itselläkin talvella nurinpäin käännettynä pressun alla ja renkaiden päällä, ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan muistat talvella missä kohtaa veneesi on ettet kolhi vahingossa. Tärkeintä kai pesu ja kuivaaminen ennen pressun alle laittoa, niin ja tietenkin kellutussäiliöiden proput auki.Jos on syvempiä naarmuja niin käsittele ne ettei vesi mene lasikuidun sisään.


      • Kaislamies
        ??? kirjoitti:

        Kaisla tilattu köliraudan ja trimmilevyn kanssa ja tulee parin viikon kuluttua.
        Moottori 10 hv Mariner lyhyt riki ja se tulee ens viikolla.
        On muuten Vatorilla vähissä koneet,ei ollu Merkurya ku yksi kappale ja kerkes mennä,mutta Marinerhan on sama kone.
        Joten parin viikon kuluttua eiku kalastamaan uudella potskilla.
        Kiitti vinkeistä kaislamies.

        Katso että siitä pohjan tyhjennyspropun reiästä ei näy lasikuitua että se on ns. geelin peitossa, ne propun reiät rykäistään poralla ja joissakin on jäänyt loppukäsittely tekemättä, pääsee vettä sinne lasikuidun sisään ja jäädyttää halkeamia. Mulle tehdas lähetti geelit ja tein sen loppukäsittelyn itse. Ota sitten siihen 3m airot, lyhyemmillä hankala soutaa kun laidat korkeat.


      • talvisäilytys2
        Kaislamies kirjoitti:

        Itselläkin talvella nurinpäin käännettynä pressun alla ja renkaiden päällä, ei siinä mitään ongelmaa ole kunhan muistat talvella missä kohtaa veneesi on ettet kolhi vahingossa. Tärkeintä kai pesu ja kuivaaminen ennen pressun alle laittoa, niin ja tietenkin kellutussäiliöiden proput auki.Jos on syvempiä naarmuja niin käsittele ne ettei vesi mene lasikuidun sisään.

        kiitoksia. kolhiminen ei liene ongelma kaupungin venepaikassa mutta makea vesi on. Millainen käsittely syville naarmuille mielestäsi ok? Ostin purkin veneen pesuun tarkoitettua ainetta, melko kallista sanoisin. Ihan merivedellä meinasin pestä ulkoa ja köydet pesukoneessa 40 asteessa lämmöllä.


      • ???
        Kaislamies kirjoitti:

        Katso että siitä pohjan tyhjennyspropun reiästä ei näy lasikuitua että se on ns. geelin peitossa, ne propun reiät rykäistään poralla ja joissakin on jäänyt loppukäsittely tekemättä, pääsee vettä sinne lasikuidun sisään ja jäädyttää halkeamia. Mulle tehdas lähetti geelit ja tein sen loppukäsittelyn itse. Ota sitten siihen 3m airot, lyhyemmillä hankala soutaa kun laidat korkeat.

        No nyt se tuli ja testattiin tänään.
        On se metkan tuntunen yhdistelmä 10 mariner ja kaisla 525 erä trimmitasolla.
        11 vuotias keulassa ja minä reilu 100 kilonen perässä ja hyvin pysty ajamaan täydellä kaasulla,jäi sellanen tuntuma että kestää aikapaljon kuormaa nopeuden siitä kärsimmättä.
        Eli tosi hyvä.


    • kaislat

      Juttelin ko. veneen myyjän kanssa ja kertoi seuraavaa; menee 5hv asti ilman trimmitasoa, mainitsi perälle korkeuden josta alkaen pitäisi käyttää pitkärikistä, taisi olla 38 cm mutta kokeilemalla varmaan paras. Sanoi myös ettei sen mallinen vene lähde millään moottorilla liukuun. Oikaiskaa jos olen väärässä. Mielenkiintoinen tuo yamahan 10hv joka on oikeesti 15hv. Onko 2 vai 4 tahti ja viekö vastaavasti enemmän bensaa?

    • Kaislamies

      Olet saanut veneesi moottorin kera, miten on paketti pelannut, onko vastannut odotuksiasi?

      • ???

        Tosi hyvin pelasi nyt se on pukkien päällä ja kone huollettuna.
        Tässä uudessa mallissa on se ero että siinä on myös takapenkin alla säilytys poksi.
        Hyvin se kulki ja eikä nostanu keulaakaan vaikka oli kevyet etu matkustajat ku laitoin etu poksiin jätesäkissä hiekkaa painoksi ja loivat kiilat perälautaan että kone on vähän enemmän negatiivisessa asennossa. Painon lisäys keulaan ei vaikuta mitenkään nopeuteen.
        Pääsin kokeilemaan reilun puolen metrin aallokkoakin täys lasti päällä (kolme aikuista ja kaksi lasta).Meni kyllä tosi turvallisen.
        Yksi asia mikä on ehdoton on se ku pystyy taka penkiltä soutamaan normaalisti eli ei mitään melan kanssa sohimisia.
        Suosittelen kaikille tämän tyylin venettä aikovalle.
        On metka tunne ajaa soutuvenettä näinkin lujaa ja vakaasti.
        Hyvät Joulut sulle ja kiitti neuvoista syksyllä.
        Terv. Kapa Mäntyharjulta


      • Kaislamies
        ??? kirjoitti:

        Tosi hyvin pelasi nyt se on pukkien päällä ja kone huollettuna.
        Tässä uudessa mallissa on se ero että siinä on myös takapenkin alla säilytys poksi.
        Hyvin se kulki ja eikä nostanu keulaakaan vaikka oli kevyet etu matkustajat ku laitoin etu poksiin jätesäkissä hiekkaa painoksi ja loivat kiilat perälautaan että kone on vähän enemmän negatiivisessa asennossa. Painon lisäys keulaan ei vaikuta mitenkään nopeuteen.
        Pääsin kokeilemaan reilun puolen metrin aallokkoakin täys lasti päällä (kolme aikuista ja kaksi lasta).Meni kyllä tosi turvallisen.
        Yksi asia mikä on ehdoton on se ku pystyy taka penkiltä soutamaan normaalisti eli ei mitään melan kanssa sohimisia.
        Suosittelen kaikille tämän tyylin venettä aikovalle.
        On metka tunne ajaa soutuvenettä näinkin lujaa ja vakaasti.
        Hyvät Joulut sulle ja kiitti neuvoista syksyllä.
        Terv. Kapa Mäntyharjulta

        Ai se on nyt 525 muuttunut niin että on säilytystilat myös takana, en ole seurannutkaan, varmasti hyvä juttu sillä säilytystiloja ei ole koskaan liikaa. Mulla on nyt sitten tää vanha malli...No, sillä pärjäillään. Ensi kesänä vene on taas tositoimissa Norjan vuonoilla. Tätä mallia (525) näkee paljon tuolla Inarinjärvellä, siellä paikalliset asentavat niihin 20 hv moottoreita, mahtaa kulkea ihan eri malliin? Siinä pitää varmaan neljäntuulen hattu olla kuminauhalla päässä...Hyvät joulut vaan sinne Mäntyharjulle täältä Porvoosta.


      • kaisla525 ja luotain
        Kaislamies kirjoitti:

        Ai se on nyt 525 muuttunut niin että on säilytystilat myös takana, en ole seurannutkaan, varmasti hyvä juttu sillä säilytystiloja ei ole koskaan liikaa. Mulla on nyt sitten tää vanha malli...No, sillä pärjäillään. Ensi kesänä vene on taas tositoimissa Norjan vuonoilla. Tätä mallia (525) näkee paljon tuolla Inarinjärvellä, siellä paikalliset asentavat niihin 20 hv moottoreita, mahtaa kulkea ihan eri malliin? Siinä pitää varmaan neljäntuulen hattu olla kuminauhalla päässä...Hyvät joulut vaan sinne Mäntyharjulle täältä Porvoosta.

        onko kaislamiehellä kokemuksia hyvästä luotaimesta kaisla525:een?

        Meinasin hommata Eagle 250DS luotaimen ja sen kiinnityksellä:
        http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=551

        toimiikohan kyseinen kiinnitys ja onko luotain ok. Ilmeisesti halvalla ei saa kunnollista jossa mukana lisäksi gps


    • ..............................

      Sama viestisuma toistuu tietyin välein tällä palstalla ko veneen kohdalla, generoitua ainakin osa. Tuskin veneessä mitään vikaa ole, mutta fiksummat jo huomaa lobbauksen rivien välistä.
      Terveisin tyytyväinen Saiman ;)

      • siksi

        Jos tavara on hyvää, niin miksei sitä saisi kehua?


      • kulla

        kyllä kaisla liukuun lähtee. kynnys on siinä 10- km kieppeillä. ja kulkee isollakin koneella tosi hyvin.
        ja on se hyvä paatti loppausta tai ei.
        savonlinnassa yks jehu on tehnyt siihen hytit ja pelit, perässä 8 jammu.


      • erämies 525
        kulla kirjoitti:

        kyllä kaisla liukuun lähtee. kynnys on siinä 10- km kieppeillä. ja kulkee isollakin koneella tosi hyvin.
        ja on se hyvä paatti loppausta tai ei.
        savonlinnassa yks jehu on tehnyt siihen hytit ja pelit, perässä 8 jammu.

        Rupesi kiinnostaan tuo savonlinnan vene, oisko sulla tai tiedätkö missä ois tietoa, kuvia tms.


      • MATTI 56V
        erämies 525 kirjoitti:

        Rupesi kiinnostaan tuo savonlinnan vene, oisko sulla tai tiedätkö missä ois tietoa, kuvia tms.

        Olen aikonut ostaa kyseisen yhdistelmän, moottorin merkki vielä avoin.Toimiiko trimmilevyn kanssa hyvin,ja onko levystä haittaa verkkokalastuksessa? Yleensä kyydissä 2 aikuista.


      • Kulla
        MATTI 56V kirjoitti:

        Olen aikonut ostaa kyseisen yhdistelmän, moottorin merkki vielä avoin.Toimiiko trimmilevyn kanssa hyvin,ja onko levystä haittaa verkkokalastuksessa? Yleensä kyydissä 2 aikuista.

        Laitappa erämies sähköosottees tännne, niin laitan sulle muutoman kuvan hytillisestä ERÄ 525, hupaisa paketti.
        Toimii paremmin jostekee lisä trimmilevyn moottorin kavitaatiolevyyn, roiskiminen loppuu ja kulkuparanee huomattavasti.
        Itsellä on nyt 15 heppanen susuki ja nopeus noin 16 solmua. Turvallinen ja hyvää ajaa, kyytiin voi ottaa naapurinkin eukon eikä nopeus paljon kärsi.
        Aikasempi kone oli mullakin kymppi, mutta liian on hidas. Kalahommiin. Ensikesäksi laitan 20 heppasen.


      • miksakari
        Kulla kirjoitti:

        Laitappa erämies sähköosottees tännne, niin laitan sulle muutoman kuvan hytillisestä ERÄ 525, hupaisa paketti.
        Toimii paremmin jostekee lisä trimmilevyn moottorin kavitaatiolevyyn, roiskiminen loppuu ja kulkuparanee huomattavasti.
        Itsellä on nyt 15 heppanen susuki ja nopeus noin 16 solmua. Turvallinen ja hyvää ajaa, kyytiin voi ottaa naapurinkin eukon eikä nopeus paljon kärsi.
        Aikasempi kone oli mullakin kymppi, mutta liian on hidas. Kalahommiin. Ensikesäksi laitan 20 heppasen.

        Oon ajatellu ostaa kyseisen veneen trimmilevyllä varustettuna. On jo 8 hv 4-tahti yamaha valmiina. Laittakaa kuvia/ juttuja erilaisista omista virityksistä mitä olette kyseiseen tai vastaavaan veneeseen tehneet. Uistelu romppeita, katteita, kuomuja, kaiteita ynm...


      • 9090u9
        miksakari kirjoitti:

        Oon ajatellu ostaa kyseisen veneen trimmilevyllä varustettuna. On jo 8 hv 4-tahti yamaha valmiina. Laittakaa kuvia/ juttuja erilaisista omista virityksistä mitä olette kyseiseen tai vastaavaan veneeseen tehneet. Uistelu romppeita, katteita, kuomuja, kaiteita ynm...

        Sun pitää Kapa laittaa moottorin kavitaatiolevyyn vielä lisäsiipi. Sitten kaisla kulkee tasaiseen eikä roiski.


      • Vinoilija
        9090u9 kirjoitti:

        Sun pitää Kapa laittaa moottorin kavitaatiolevyyn vielä lisäsiipi. Sitten kaisla kulkee tasaiseen eikä roiski.

        Eikö kukaan ole vielä kokeillut laittaa soutuveneeseen 30 hp moottoria?


      • Kulla 1
        Vinoilija kirjoitti:

        Eikö kukaan ole vielä kokeillut laittaa soutuveneeseen 30 hp moottoria?

        Laittasin KAISLA 525 ERÄÄN ilmanmuuta 30-40hp perärutkun jos painoa olisi noin 50kg ja kapulaojaus.
        Uskoisin siitä näin tulevan ripeän kalaveneen, kalaan ei koskaan ole kiire. Mutta yleensä ain sieltä pois on.


      • kaislamies
        Kulla kirjoitti:

        Laitappa erämies sähköosottees tännne, niin laitan sulle muutoman kuvan hytillisestä ERÄ 525, hupaisa paketti.
        Toimii paremmin jostekee lisä trimmilevyn moottorin kavitaatiolevyyn, roiskiminen loppuu ja kulkuparanee huomattavasti.
        Itsellä on nyt 15 heppanen susuki ja nopeus noin 16 solmua. Turvallinen ja hyvää ajaa, kyytiin voi ottaa naapurinkin eukon eikä nopeus paljon kärsi.
        Aikasempi kone oli mullakin kymppi, mutta liian on hidas. Kalahommiin. Ensikesäksi laitan 20 heppasen.

        Joko olet kokeillut 20 heppasella kaislaa , mitenkä toimii ?


    • dipatidaipati

      Jep! Nyt on on perässä 20hv 4-t sähkökäynnisteinen mercyry. Mallia lyhyt.
      Kulkee noin 31-32km/h max. Mulla on aina kyydissä noin sata kiloa roinaa. Tyhjänä en nopeutta ole mitannut. Susukilla 15hv kulki noin 28-29km/h. Tein myös kavitaatiolevyyn ison lisäsiiven.
      Laittelin samalla pohjaan 6m harjanvarsia ja 4 neliötä 300 lasikuitu mattoa. Vahvistelin hiukan myös tuhtojen liitoksia.
      Vetelin reunoille vanhoja tammisia kynnyslistoja tyyliin veto 5. Niihin laitoin vapatelineet yhteensä 12 vavalle.
      lisä säilytyspoksiksi ostin Coleman 70 litrasen kylmäpoksin, mahtuu eväät hyvin mukaan.
      Tyytyväinen olen, paitsi kun taas konetta vaihdan. Niin se on 15hv susuki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe