Heippa kaikille, onkos monikin päässyt varasijalta ammattikorkeaan, lähinnä sosiaali- ja terveysalalle? Itse sain kutsun kouluun 1,5 viikkoa sen jälkeen kun olin jo kirjoittanut työsopimuksen vuodeksi eteenpäin... vähän harmitti, koska kouluun olisin kovin jo halunnut! Varasijani oli jotain 60 luokkaa, eli en todellakaan uskonut pääseväni sieltä enää kouluun. Pistää vaan miettimään, että kuinka paljon niitä peruutuksia oikein on tullut ja vähän tässä myös kyseenalaistan niitä psykologisia testejä... Onko samankaltaisia mietteitä muilla?
Varasijalta päässeet?
9
1517
Vastaukset
- ----
Itse pääsin myös opiskelemaan ammattikorkeeseen sosiaalialaa varasijalta. Ja myöskin olin jo kirjoittanut työsopimuksen ennen kun sain tietää, että olinkin päässyt kouluun. Tosin otin kyllä opiskelupaikan vastaan, mutta aloitan opiskelut vasta syksyllä 2006!
- Ex-amk opiskelija
Jos vähääkään käytätte järkeänne,tajuatte kyllä miksi sinne amikseen pääsee varasijalta 60.
Esimerkiksi sosionomeja valmistuu liikaa,ei ole mitään kunnon töitä tarjolla kuin murto-osalle.Varsinkin kun nyt tuli voimaan laki sosiaalityöntekijöiltä vaadittavasta pätevyydestä(ylempi korkeakoulututkinto). Kouluavustajan tai päiväkodin hommiin pääsee kyllä vähemmälläkin koulutuksella.Niissä esim. on sitten sosionomeja.
Itse opiskelin vuoden amk:ssa ja opetuksen taso oli surkea. Siellä pärjää kyllä kuka vaan... Hain yliopistoon ja olen opiskellut 2v sosiaalityötä pääaineena. Kyllä piti minunkin terästäytyä ja alkaa oikeasti opiskella.Tahti on toinen! Mutta en valita.Tiedän,että tarvitsen tätä tietoa tulevassa työssäni ja se tekee välillä tappotahtisesta pänttäämisestä mielekästä. Olisin ollut hullu, jos en tätä paikan vaihtoa olisi tehnyt! Melkein sama koulutusaika ja työnsaanti/ylenemismahdollisuudet ihan toista luokkaa.
Sama koskee mm. insinöörejä. Valmistuu liikaa ja töihin sijoittuminen vaikeaa.
Mutta loppujen lopuksi tilanne johtunee siitä, että amk saa valtion tukea opiskelijoiden määrän mukaan ja yliopistot valmistuvien mukaan .Onhan siinä eroa. Amk haalii yhä suurempia opetusryhmiä ja koulutetaan ajattelematta työllistymistä.- valintaa
tuttavani haki amk:n johon on todella helppo päästä ihan ensi rykäisylläkin (hakijoita v.2004 oli 76 ja opiskelemaan kys.linjalle otettiin lähes kaikki eli 60). Silti tuttavani ei päässyt kuin joltain varasijalta...
Olen itse 2 vuotta sitten käynyt saman alan pääsykokeissa toisessa kaupungissa ja tiedän että siellä ei mitään ydinfysiikan tasoista tietämystä tarvita.
Miksi nuo linjat täytetään "väkisin".
Samaisella tuttavallani ei ole mitään kokemusta kys.alalta, nyt vaan on paniikki että johonkin pitää päästä opiskelemaan-onkohan kovin motivoivaa?
Mutta hei, onhan se hienoa kun on ammattiKORKEAKOULUSSA.
- myös
...varasijalta,tosin 1. sijalta, hoitoalaa lukemaan. tieto tuli sen verran myöhään että siirsin opintoja vuodella. olisin ollut todella pettynyt jos en olisi kutsua saanut sillä tiedän soveltuvani erinomaisesti alalle. pisti kans miettimään pääsykokeitten monisteosuus että kuinka hyvä tapa se on saada ihmisestä oikea kuva...
paljon on ollut myös täällä sivustolla keskustelua AMK:jen pätevyydestä,mutta uskon ainakin oman alani koulutuksen antavan hyvät tiedot työelämään. (sairaanhoitaja) ja paljonhan se on itsestä kiinni meneekö sieltä mistä aita on matalin. kyllä se sitten viimeistään työelämässä kostautuu jos tietotaitoo ei ole. - ...vaan ihan ensimmäisiltä ...
...mutta moni luokkalaiseni on kertonut päässeensä kouluun varasijalta. Eikä luokalla oikeastaan edes ole monia, jotka olivat kesällä ilmestyneessä AMK:un valittujen listassa. Ovat ehkä saaneet toisen opiskelupaikan tms. ja peruneet siksi.
Mutta tosiaankin näyttää siltä, että ammattikorkeaan on melko helppo päästä opiskelemaan eikä tarvitse olla kovinkaan fiksu.
Itse olen ollut ala- ja yläasteella kiitettävä oppilas ja lukiossakin hyvää keskitasoa. Nyt luokallani on niitä, joiden tiedän olleen peruskoulussa "häiriköitä" ja jos lukion ovat käyneet, sielläkin on jouku muu asia kiinnostanut enemmän kuin opiskelu... Näiden luokkatovereideni ansiosta en todellakaan koe olevani korkeakoulussa; samanlainen asenne näyttää heillä olevan opiskeluun kuin silloin nuorempanakin. Tuntuu ihan, että olisin itse vajonnut jotenkin alemmalle tasolle...
Eipä silti, kyllä on nyt vaikuttanut, ettei opiskeltavat asiat ole mitään helppoja ja lukea tosissaan saa ja etsiä tietoa. Yliopistoonkin joskus hain, mutta ovet eivät auenneet... Ehkä siellä meininki olisi sitten ollut liian korkealentoista...
Tällaiseen paikkaan olen nyt kuitenkin päätynyt.- Mirja..
On todella paljon itsestä kiinni miten opiskelee. Jokainen tietää, että työelämän tehtävissä on paljon helpompi selviytyä, jos suorittaa niitä opintoja ym ja kouluttautuu.
Minä pääsin lukemaan hoitotyötä (sh) varasijalta. Olen aina ollut innokas ja ahkera oppilas, niin peruskoulussa kuin lukiossa. Minulla on kuitenkin lukivaikeus, joten päätin hakea ammattikorkeaan, koska yliopisto-opinnot voisivat käydä minulle turhan raskaaksi. Tähän mennessä opiskelijaporukkaan on mahtunut monenlaisia persoonia:). Häiriköihin en ole törmännyt ja opettajat pitävät yllä tiettyä mentaliteettia, joka tietenkin kuuluu osana alaan. Hoitoalassa ollaan kuitenkin vastuussa toisen ihmisen hyvinvoinnista ja hengestä, joten opiskelua ei voi ottaa "leikkinä". Ennakkoluulottomasti opiskelemaan ja miettimään, mitä uusia ulottuvuuksia uusi opinahjo antaa. Koulutus ei koskaan ole pahasta!
Kiva kuulla muidenkin kokemuksia.. Itsekin siirsin sosiaalialan opiskeluja vuodella. Edelleen kiinnostaa perusteet valittuihin opiskelijoihin, jotka ovat saaneet paikan ilman varasijaa ja ovat hylänneet paikan. On paljon niitä jotka tarvitsevat koulutuksen työn takia, muttei ole "soveltuva alalle" tai siis näin väittävät psykologiset testit.. Itse teen alan töitä, jossa tarvitaan amk tutkintoa pidemmälle aikajaksolle ja sosionomin tutkintoa vaaditaan nykyään monessa sos.alan työpaikassa.. Silti testit osoittavat ns. "epäpäteväksi", eikö työnteolla ole muka merkitystä. No se siitä paasaamisesta, olen vaan kurkkua myöden täynnä noita psykologisia testejä ja miten niihin uskotaan niin sinisilmäisesti. Onko kanssa ajattelijoita vai pärisenkö asiaa yksinäni? Olen keskustellut monien kanssa siitä kuinka vaikeaa on päästä yleensäkin pääsykokeisiin ja yrittää todistella sen jälkeen miten soveltuu alalle. Kuitenkin nämä ihmiset ovat kaikki omistautuneet ammateilleen, osa käynyt koulua paikassa jossa ei ole käytetty psykologisia testejä, koska testit ovat väittäneen "epäpäteväksi". No onneksi on nyt opiskelu paikka odottamassa ja työkokemusta takana, jotta tietää mihin on itsensä laittamassa. Asiallisia kommentteja toivotaan:)
- minä
Itse pääsin myös varasijalta mutta aloitan vasta syyskuun lopulla, koska töitä siihen asti, muut ovat tuolloin käynyt koulua jo kuukauden kun itse vasta tulen, jännittää...:)
- nasu
itse pääsin turun ammattikorkeaan sosiaalialalle varasijalta 24 :D se tuli ihan yllätyksenä, positiivisena sellaisena! nyt ei enää tarvitse pyöritellä peukaloita!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiky-maksuista valehtelu persujen törkein vaalipetos
Perusduunarina koen pahimmaksi persujen vaalipetokseksi "työmies" Putkosen lupaaman työntekijöiltä perittävien kiky-maks645674Onko Sdp:n romahdus pienpuolueeksi alkanut?
Mikään puolue ei kykene selviytymään loputtomasti, jos sitä repii jatkuvasti sisäiset ristiriidat ja kyvyttömyys päättää673443Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.233181- 1132916
En malta odottaa, että Lindtman pääsee suhmuroimaan pääministerinä
kun pitää sopeuttaa 10 miljardin edestä, ja eläkkeisiinkin voidaan puuttua Antin mielestä. (Demarien kannattajissa suuri642377Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon
ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu401785Mikä ihmeen v&v megastore?
Tulee Pohjoisväylälle. Mitä siellä myydään? Keski-uudessamaassa juttua.11318En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa131225Miksi kastetaan luterilaisia ?
Tiesitkö että helluntailaiset ja jehovantodistajat kastavat luterilaisia saadaksen uusia maksavia jäseniä ? Tätä hellunt1801041- 59870