Estlandsryssar och finlandssvenskar

likadan historia?

Tycker ni inte om att estlandsryssar och finlandssvenskar har likadan historia.

Båda har härjat på området på bekostnad av ursprungliga fenno-ugriska folk och på likadant sätt.

Till exempel finlandssvensken Jörn Donner i sina tal och skrivningar sympatiserar mer estlandsryssar än estländare.

6

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gamma-a

      Det är ju inte samma sak. Jag tycker att tala svenska i Finland är samma sak att tala savo, karjala, pohjanmaa etc. I FINLAND. Svenskan är ju inte mera än ett språk i Finland (som inhemska språk). Det finns ju inte svenskspråkiga i estland.

      Jag tycker att finlandsvenska är ju inte samma sak än rikssvenskä därför att finlandsvenska är vårt historia (vårt land, vårt fösterland..."

      • m71

        Ja-a ni finlandsvenskar :) När ni pratar finlandsvenska så låter det förjävligt. Hälften av orden är på finska, så en som kan riktigt svenska kan inta vara utan att börja skratta..


      • tomas
        m71 kirjoitti:

        Ja-a ni finlandsvenskar :) När ni pratar finlandsvenska så låter det förjävligt. Hälften av orden är på finska, så en som kan riktigt svenska kan inta vara utan att börja skratta..

        allt låter för jävligt som man blandar finska i :)


    • torsken

      Estlandsryssarna har bott i Estland en kortare tid än finlandssvenskarna i Finland. De svenskspråkiga i Finland har inte heller kommit hit för att göra Finland till någon satellitstad till kommunistiska Sovjet, och inte till det socialdemokratiska Sverige heller.

      Jag vet inte exakt vad Jörn Donner har sagt om ryssarna i Estland, men jag förstod att det handlade om språkliga rättigheter, inte om sympati direkt.

      I så fall håller jag med om Donners uppfattning. Det bor ändå så många rysktalande i Estland att om deras språk inte har någon officiell status alls så har dom ju inga rättigheter heller. Dessutom idkar Estland och de baltiska staterna mycket handel med Ryssland så det vore direkt skadligt om befolkningen avförryskas, dvs tvingas bara tala estniska i alla officiella sammanhang. Inte lär sig ryssarna heller estniska och letttiska, små sptåk som talas av c 2 miljoner människor i hela världen var.

      För de baltiska ländernas del vore det vettigt om man återinförde ryska språkets officiella status, åtmistone på orter där ryskan är mycket allmän. Esterna skulle definitivt inte vara tvungna att läsa ryska, utan allt skulle vara på frivillig basis.

      • mohicane

        jag tycker att de mänskor som är födda i estland skall behandlas som ester,de är inte skyldiga till sina fäders beteende.Men de skall ju lära sig estniska..som vi i finland skall lära oss finska


      • svenska
        mohicane kirjoitti:

        jag tycker att de mänskor som är födda i estland skall behandlas som ester,de är inte skyldiga till sina fäders beteende.Men de skall ju lära sig estniska..som vi i finland skall lära oss finska

        .....................


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2117
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1520
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1165
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe