Varför samarbetar ni med svenskar?

undrar jag

svenskarna har ju mycket fientligt attityd gentemot finskan. Är det därför ni finner samhörighet med dem.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9609874.asp

Samma frågan gäller åländare. Ni samarbetar med dem flitigt och de är jy kända finskhatare.

14

1876

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2005

Kolla din kalender. Fundera sedan om du vill upprepa samma fel i Finland år 2005 som Svenskarna gjorde i Sverige år 1880? Väldigt mycket har utvecklats under de sista 125 åren. En liten klick extrem-fennon tycks längta tillbaks till 1880. Låt dig inte luras. Utvecklingen går framåt och inte bakåt.

• Läskunnig

Och igen "det är en annan sak".

Ålands centralsjukhus förbjöd år 2003 (ej skrivfel) finskspråkiga sjuksöterskor att tala finska med varandra till och med under arbetspauser.

Källan: Ålands tidningen och en bekanta som jobbade där på sommaren 2003.

Jag bara undar: Varför svenskspråkiga är så otoleranta.

Jag hoppas det här skrivningen tillräckligt kort för att i Pisa-undersökinngen i underläge hamnade svenskar orkar läsa det.

• yeah yeah
        Läskunnig kirjoitti:

Ålands centralsjukhus förbjöd år 2003 (ej skrivfel) finskspråkiga sjuksöterskor att tala finska med varandra till och med under arbetspauser.

Jag hoppas det här skrivningen tillräckligt kort för att i Pisa-undersökinngen i underläge hamnade svenskar orkar läsa det.

nog säkert läsa hela skrivningen. Vi är ju enligt undersökningar gladare, friskare och lever längre, så vi har tid att läsa mycket ; )

• skrev Huussis
        yeah yeah kirjoitti:

nog säkert läsa hela skrivningen. Vi är ju enligt undersökningar gladare, friskare och lever längre, så vi har tid att läsa mycket ; )

PISA

• hela linken
        Läskunnig kirjoitti:

Där stog ingenting om Åland eller Pisa. Om du är intresserad av intolerans så bör du läsa Suomi24/kielipolitiikkaa och om allt som har med Åland att göra - snacka om intolerans.

Pisa undersökningen har blivit ett begrepp i den finska språkdebatten. Det är ju bra att ni ens har något att glädja er åt. Hur många andra dylika test tror du att har genomförts? och vilka tror du att de mindre citerade resultaten var?

Sluta älta dig i gammalt skit och lev i nuet i stället.

• hubertus
        skrev Huussis kirjoitti:

PISA

Vet du, PISA-undersökningen mätte tyvärr inte intelligensnivån hos befolkningen, utan skolningens kvalité. Och det är ju inte precis någon hemlighet att den svenskspråkiga skolningen ligger värre till än den finska. En naturlig följd av minoritetspositionen.

• Wahls Örar
        hubertus kirjoitti:

Vet du, PISA-undersökningen mätte tyvärr inte intelligensnivån hos befolkningen, utan skolningens kvalité. Och det är ju inte precis någon hemlighet att den svenskspråkiga skolningen ligger värre till än den finska. En naturlig följd av minoritetspositionen.

En Finlandssvensk skola, i Österbotten, det största svenskspråkiga högstadiet i Finland var i absolut topklass!
        http://www2.korsholm.fi/hogstadiet/pisa.shtml

Bortförklaringar...? Någon...?

• säger allt
        Wahls Örar kirjoitti:

En Finlandssvensk skola, i Österbotten, det största svenskspråkiga högstadiet i Finland var i absolut topklass!
        http://www2.korsholm.fi/hogstadiet/pisa.shtml

Bortförklaringar...? Någon...?

En svala gör ingen sommar

• Wahls Örar
        säger allt kirjoitti:

En svala gör ingen sommar

..men svara mig nu: -Hur kommer det sig att Finlands största svenskspråkiga högstadium kan vara på toppen i Finland när en sådan skola enligt finsk-hets förbundet borde finnas i det absoluta bottenskiktet?

• Finlandssvensk74
        Wahls Örar kirjoitti:

..men svara mig nu: -Hur kommer det sig att Finlands största svenskspråkiga högstadium kan vara på toppen i Finland när en sådan skola enligt finsk-hets förbundet borde finnas i det absoluta bottenskiktet?

Tror de blir lite som mitt inlägg om förfrågningen på Passagen. Ingen har nåt att komma med eftersom kalla fakta är kalla fakta...

• Hia-so-whatha

• fgghgffh
        Hia-so-whatha kirjoitti:

http://ktl.jyu.fi/ktl/svenska/meddelanden

Read and weep. Skrattar bäst som skrattar sist.

RUM FÖR FÖRBÄTTRING BLAND DE SVENSKSPRÅKIGA I FINLAND

Eleverna i de svenskspråkiga skolorna i Finland höll en något lägre nivå än de finskspråkiga eleverna i samtliga undersökta ämnen. Enligt specialforskare Viking Brunell kan skillnaderna föras tillbaka på några få omständigheter bland de svenskspråkiga eleverna: deras mindre lust att anstränga sig i skolan, ett lägre mått av intresse för fritidsläsning och en hemmiljö som var något mindre skolmässig och understödjande. Av de finlandssvenska eleverna hade en större andel än på finskspråkigt håll inte tillgång till exempelvis ett eget skrivbord eller en lugn plats för läxläsning hemma, trots att de svenskspråkiga hemmen på det hela taget uppvisade en högre socioekonomisk status"

• Hia-so-what'ha
        fgghgffh kirjoitti:

RUM FÖR FÖRBÄTTRING BLAND DE SVENSKSPRÅKIGA I FINLAND

Eleverna i de svenskspråkiga skolorna i Finland höll en något lägre nivå än de finskspråkiga eleverna i samtliga undersökta ämnen. Enligt specialforskare Viking Brunell kan skillnaderna föras tillbaka på några få omständigheter bland de svenskspråkiga eleverna: deras mindre lust att anstränga sig i skolan, ett lägre mått av intresse för fritidsläsning och en hemmiljö som var något mindre skolmässig och understödjande. Av de finlandssvenska eleverna hade en större andel än på finskspråkigt håll inte tillgång till exempelvis ett eget skrivbord eller en lugn plats för läxläsning hemma, trots att de svenskspråkiga hemmen på det hela taget uppvisade en högre socioekonomisk status"

YPPERLIGA SVAGA ELEVER GAV FINLAND TOPPLACERING

De finländska 15-åringarna nådde topposition i PISA 2003 i alla undersökta ämnen, det vill säga i matematik, läsning, naturvetenskap och problemlösning. Finlands toppresultat berodde på den internationellt sett mycket höga prestationsnivån i Finland särskilt bland de svagaste eleverna och mellanskiktets elever. Den lägstpresterande fjärdedelen i Finland höll en avsevärt högre nivå än motsvarande grupper i andra länder. Skillnaderna till Finlands fördel i förhållande till OECD var 56 poäng i matematik, 61 poäng i naturvetenskap och problemlösning samt hela 64 poäng i läsning. Däremot var den högstpresterande fjärdedelen i Finland främst endast i läsning. Av de bästa eleverna i andra länder låg fyra nationer före Finland i matematik, ett land höll högre nivå i naturvetenskap och tre länder var bättre i problemlösning. Ytterligare ett uttryck för de svagaste elevernas ypperliga klass i Finland är de ytterst små riskgrupperna. Endast sju procent (mot 21 % i medeltal för OECD) hade så svaga färdigheter i matematik att de kunde väntas få svårigheter med informationssamhällets krav. I läsning var denna andel 6 procent i Finland och 19 procent inom OECD.

Enligt professor Jouni Välijärvi och huvudplanerare Antero Malin visar resultaten tydligt, att de finländska skolorna har lyckats väl i sin uppgift att stöda de svagaste eleverna i deras studier. I fortsättningen borde man beakta också de framgångsrika eleverna och utveckla deras förmågor. Enligt PISA-forskarna kan detta göras bl.a. genom differentiering av undervisningen inom undervisningsgruppernas ram och genom att uppmuntra de begåvade eleverna att förbättra och nyttiggöra vad de kan både i och utanför skolan.

• Finlandssvensk74

Jag gjorde för ett halvår sen ett inlägg på Passagen(svenska motsvarigheten till suomi24) som löd så här:

Vad betyder Finland för dig?

Undrar över vad ni har för åsikter om allt finskt. Finland, finländare, finnar, sverigefinländare, finlandssvenskar...

Är finlandsvensk bosatt i Finland så vore kul med lite icke-rasistiska åsikter om saken...

Här är några svar:

"Men efter en dag när man hade kommit in i gänget så var det hur trevligt som helst."

"Finland för en mycket mer ansvarsfull politik än Sverige."

"Jag är hälften finsk så jag har bott i både Finland och Sverige i omgångar och anser(p.g.a egen erfarenhet):
      * Finsk skola är bättre än svensk.
      * Finsk sjukvård är bättre än svensk.
      * Finskt matutbud är bättre än svenskt.
      * Finsk pressfrihet är bättre än svensk.
      * Finskt debattklimat är bättre än det svenska.
      * Landet har ingen ödesdiger påtvingad mångkultur, som Sverige har. "

"Jag måste säga att jag gillar Finland - dock har jag aldrig varit där."

Så mao: nutidens svenskar gillar finländare(från båda språkgrupperna) och Finland. Så hur skulle de se ut om jag ordnade en liknande gallup på språkpolitikspalten om vad dolk tycker om finlandssvenskar, svenskar, Sverige osv. Jag tror att Gingston skulle radera hälften av svaren och dom som lämnade skulle ändå vara fientliga.

länk:
      http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014&conference=10500000000000403&posting=19500000002040109

Så varför skulle vi inte sammarbeta med dom som behandlar oss med vänlighet och respekt och pratar samma språk? Till skillnad från vissa debattörer här som som int drar sig för mordhot...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe