Lukekaa tämä!

Äiti vaan

Hei!

Poikani täyttää ensi kuussa 4 ja lauseita tulee nolla, sanoja muutama enemmän tai vähemmän oikein.

Joskus huoli painaa... Tutkittu on pää ja psyyke, mitään ei löydy.

Mitä/mikä on disfyysia... tai jotain, mistä puhuttiin jossain viestissä edellä...??

Alan olla väsynyt ihmisten painostuksiin, jopa suoriin kysymyksiin että joko sen pojan voi ristiä tyhmäksi! Ei huumori enään riitä...

Alan olla väsynyt...

Onneksi poika on silti minulle rakas ja kallisarvoisinta tällä planeetalla!!

14

5142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti vaan

      Se oli dysfasia... :)

    • tosiaan neuvolan

      avun piirissä? Eiköhän oikea diagnoosi löydy teillekin ja saatte avun. Alat nyt heti itse painostaa systeemiä, jos neuvolatädistäsi ei ole mihinkään???

      Ja niille kyselijöille voit haistattaa pitkät, piruako se kellekään muulle kuuluu kuin teidän perheelle! Näytä kieltä ja kysy viattomasti, ettei aavistustakaan, pitäiskö tosiaan ton ikäisen osata jo puhua?

      Voimia sinulle ja rutistus rakkaalle lapsellesi!

    • äiti:))

      neuvolaan tai sitten suoraan puheterapeuttiin(meillä ainakin terveyskeskuksen "alainen"). Itselläni on nyt jo liki aikuinen dysfaatikko poika, jonka kanssa kävimme ensimmäisen kerran puheterapiassa ennen 3-vuotis synttäreitä.

    • *makke

      aika lasten neurologille, niin homma lähtee eteenpäin paljon nopeammin kuin niin, että menisit neuvolaan. Tunnetusti neuvola vähättelee lapsen vaivoja, joten on parempi, että menet suoraan yksityislääkärille, ainakaan meidän kaupungissa ei ole mitään asiaa mennä suoraan puheterapeutille vaan siihenkin on saatava diagnoosi, että lapsi todella tarvitsee puheterapeuttia. Jos haluat, että asiat etenevät, niin mene sinne neurologille, niin meidänkin perheessä tehtiin ja sen jälkeen alkoi sitten jo jotain tapahtuakin.

      • meillä

        hei!


        kuullostaa tutulta, meillä tosin asiat hyvin sillä poikamme on kuontoutettavana, käytiin juuri 2,5 viikon jakso hyksissä jossa tutkivat mistä puheen viivästymä johtuu, eli hänellä on vaikeus puheen tuotossa ja menee dyspraktiaksi eli eräs dysfasia muoto. vuos ollaan käyty puheteraupeutilla ja nyt tulee yksityinen puheterapia ja meille haetaan viittoma opettajaa viittomat tueksi pojan puheen tuotolle. yrittää kovasti matkia mutta kun ei taivu oikein niin ei taivu ja siihen auttaa harjoitus, ja apuna kuvat ja viittomat jotta tulee ymmärretyksi.

        hoitoa puheterapian kautta ja tutkimuksiin lähetystä kehoitan, lääkärin lausunto ja sen kautta jatkuvaa puheterapiaa ja myös kelasta saa tukea erityislapsen vai sairaanlapsen hoitotuki :)

        niin ja lapsi on ihana vaikkei ole niinkuin "muut" jokainen on omanlainen persoona ;)


      • äiti:))

        ei ole ollut minkäänlaisia "ongelmia" neuvolan väen kanssa, eikä lapsen vaivoja ole koskaan vähätelty(joskus päinvastoin).Puheterapeutille saimme lähetteen, kun asian kerroin mieltäni vaivaavan ja toki myös "puhevaikeus" neuvolassakin huomattiin. Neurologin luona, emme koskaan pojan kanssa käyneet, vaan dysfasia diagnoosin antoi foniatri.


    • äiti vaan

      Olen kahden dysfaatikkolapsen/nuoren äiti.Ajattelin myös kertoa omaa kokemusta.Jos huomaat että lapsesi ymmärtää puheen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaan niin hätä ei pitäisi olla sen puheentuoton kanssa. Se on viivästynyt ja apua varmasti tarvitaan. Silloin, jos hiukankin epäilet,että hän ei ymmärrä puhuttua kieltä,vaan toimii ja touhuaa niinkuin ei välittäisi tai ei halua "totella" silloin painaisin jo kovasti asian päälle ja hakeutuisitte jatkotutkimuksiin koska kysessä on tod. näk. puheenymmärtämisen vaikeus lisänä. Meillä toinen aloitti puheterapeutilla jo ennen dg saamista,mutta hän tarvitsi tosiaan paljon apua . Toinen sai sitten "sisarensa varjolla" nopeammin dg ja kuntoutuksen. Ja molemmat ovat ihan ihania koululaisia jo toinen yläasteella ja toinen alaasteella.

    • Ss1

      Kuule,enpä olis huolissani. Tiiän tutuissakin niin monta tapausta että mykkiä on lapset ollu jopa 5 veeksi asti ja sit yksi kaunis päivä niin auta armias sitä pulputusta kun se alkaa.. Jos ei neuvolatäti ole ollut paniikissa niin älä ole sinäkään. Kyllä se siitä suttaantuu ja puhe lähtee tulemaan kun on herralla asiaa ;)

      • papupadan pappa

        Varmaan kannattaa tutkia niin sitten ei ole huolta.

        Ja noista saamistasi vastineista: olisi ehkä parempi etteivät jotkut olisi koskaan oppineet puhumaan. Tsemiä, kyllä se siitä lähtee. jokainen kasvattaa omat lahjansa ja mittansa ihan yksilöllisesti. Toisille tulee ensin puhe, toisille tulee käytöstavat :)


    • heip

      käytkö lukemassa tarinamme kohdasta "kohta 2v".
      voimia tuttujesi kanssa.
      lastenneuvola on mielestäni avainasemassa näissä asioissa.
      tutkimuksia voi tietääkseni tehdä mm. foniatrian ja neurologian puolella.

    • äippä

      Minun äitini aikoinaan kertoi että luuluvat naapurin lasta kuuroksi kun se ei alkanut puhua.mutta yks kaks poika rupesi puhumaan 4v.

    • kiinni?

      Meidän pojalla oli kielijänne kiinni niin ei alkanut puhumaan kunnolla ennen sen "leikkamista" auki.
      Sitten alkoi tulla sanoja 4v ja sanajärjestys oli kyllä aivan hukassa. Muuten kaikki oli ok. Puheterapiaa n. 7v asti ja asia korjaantui kyllä. Ei tullut lukihäiriötä tms. Kyllähän ne äkkiä tekee diagnooseja dysfasiasta, mutta siihen kuuluu niin paljon muutakin kuin kielellinen kehitys. Lieneekö joku yleisnimitys. Kannatta viedä foniatrialle ja sitten puheterapeutille. Meillä oli aivan ihana foniatrian lääkäri. Puheterapeutti oli kyllä aika inhottava tapaus, ainakin äidille..

    • epänormaali

      Tuttua juttua ja pitäisi ehdottomasti muistaa se lapsen itsetunnon säilyttäminen ja tukeminen. Meillä tyttö puhui huonosti ja huonosti ymmärsi, niin jäi yhden naapurin pennun silmätikuksi. Kuulin asiasta muuta kautta, vaikka olin epäillyt ja nähnyt pientä kiusaamista. No halusin kysyä naapurilta mikä tässä mättää, kun ennen tulleet toimeet, olivat välinpitämättömiä ja sain vihat niskaan. Onhan täällä muitakin kavereita ja nyt kiusaaja on yksin, kun kukaan ei halua leikkiä hänen kanssaan. Kauhea valehtelemaan ja olen kuullut haukkuvan äitiä hulluksi ja löi yksi päivä äitiään nyrkeillä (tyttö 5v)monta kertaa ja huusi. Vanhemmat on aivan aseettomia. Tämä tarina sen takia, että jos kiusaamista tulee suhtaudu vakavasti ja kuitenkin sillä mielellä, ettei oma lapsi ole aina kuitenkaan ihan viaton. Monet vanhemmat kun ajattelee ettei heidän lapsi tee mitään pahaa.

    • minävain...

      Dysfasia tarkoittaa kielenkehityksen erityisvaikeutta..sille ominaista ovat:
      - se ei vastaan minkään nuoremman ikäryhmän kielellistä suoritusta
      - eriytynyt kielen osataitojen heikkous
      - ei muuta kehityksellistä sairautta, normaali kasvuympäristö ja kognitiivinen kehitys... oletus neurologisesta taustasta...

      Viivästynyt puheen ja kielenkehitys taas muistuttaa nuorempien lasten kielellistä suoritusta ja kielelliset taidot ovat kauttaaltaan jäljessä..lapsen ehkä oletetaan ottavan kiinni ikätoverinsa, mutta näin ei ehkä ole..häiriö voi johtua monesta eri tekijästä..

      Onko lapsen kielellinen kehitys ollut alusta asti hidasta ja poikkeavaa/milloin ensimmäiset sanat...Oletteko käyneet puheterapeutilla? Hän voisi ehkä auttaa..Jo raskauden aikaiset tapahtumat vaikuttavat kielen kehitykseen, joten jos jotakin normaalista poikkeavaa on tapahtunut esim. raskauden aikana tai sen jälkeen kun lapsi on syntynyt, sillä voi olla merkitystä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe