Murrosikäkö?

Minä vaan ja lapinkoirani!

Minulla on juuri yhden vuoden täyttänyt suomenlapinkoira narttu ja nyt kahden viikon aikana koira on muuttunut. Ihan kuin siitä olisi tullut pentu uudestaan eli hamuaa käsiä, ei sitten usko mitään, pureskelee paikkoja ja ulkona hamuaa hihnaansa. Niin ja lenkillä haukkuu kaikki vastaantulijat? Onko ihan normaalia ja meneekö ohitse ja milloin?

3

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Murkku se on =)

    • lapikas2

      Onko lisää kokemusta vastaavasta, missä vaiheessa helpottanut ja mitkä konstit ovat auttaneet?
      Meillä vuoden ikäinen lapinkoiranarttu ja n. kuukauden sisällä tullut uudestaan kuvioon mukaan käsien hamuaminen, ei varsinaisesti pure mutta vieraat ja etenkin lapset säikähtävät tuota kovasti. Samoin pihalla välillä innostuu lasten jalkoja näykkimään.
      Myös haukkuminen lisääntynyt.
      Näykkiminen ja käsien hamuaminen oli jo noin puoli vuotta pois mutta nyt alkanut siis uudelleen.
      Joka kerta ollaan tiukasti kielletty ja otettu poskivillloista kiinni puhutteluun, mutta nopeasti unohtaa ja kokeilee uudelleen, etenkin siis vieraisiin.
      Mitenkään agressiivinen koira ei ole.
      Onko teillä muilla ollut vastaavaa murkkuikäisen lappalaisen kanssa ja miten olette selvinneet? Asiallisia vastauksia odottaen!

      • 666

        Aktivointia, kärsivällisyyttä, yhdessä tekemistä.
        Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, kuinka hankala ja kovapäinenkin lapinkoira voi olla. Me käytiin ton ikäisen koiran kanssa ensinnäkin pitkiä lenkkejä, toiseksi kolme kertaa viikossa harjoituksia: oli agilityä, perus koirakoulua sekä näyttelytreenejä. Melkein joka viikonloppu joku match show tai näyttely, joinakin viikonloppuina molempina päivinä. Koirapuistoissa on käyty ja vapaana juostu metsässä. Hihnassa tuo kuitenkin rähisi ja rähisee edelleen (11-v.), jos joku muu kuin minä taluttamassa. Taluttajalla pitää olla yliote tilanteeseen -> konfliktitilanteet ovat ensisijaisesti laumanjohtajan hoidettavissa. Nyttemmin koirani harvoin edes vilkaisee saati että vetäisi toisen koiran perään, puhumattakaan mistään remmirähinöistä, mutta joskus on tarpeen "ohjata" koira toisen ohi omalla kropalla (kulkea koirien välistä) ja ihan hyvin tuo onnistuu löysälläkin hihnalla. :)

        Lapinkoira, kuten etenkin paimenkoirat yleisesti, lukee todella herkästi ohjaajan kehonkieltä. Koira huomaa sinusta pienenkin jännittyneisyyden ja epävarmuuden. Hyvänä puolena tällaisen koiran kouluttamisessa on ainakin se, että oppii tiedostamaan oman kehonsa huomattavan hyvin. :) myös tunnetilojaan oppii kontrolloimaan hyvin; olin koirani saadessani todella kuumapäinen ja temperamenttinen persoona, mutta tuo pakotti rauhoittumaan, kun molemmilla kuitenkin yhdessä tekemisen halu suuri. :) myös kun sanotaan, että joku koira toimii kuin ihmisen mieli, itse en käsitä sitä niin että tekee kaiken täydellisesti ja juuri kuten omistaja/ohjaaja haluaa vaan niin, että koira tekee juuri kuten omistaja ajattelee. Niin kauan kuin oma mieleni ei ole täydellinen, myöskään koirani ei toimi täydellisesti. :)

        Mutta kyllä on vaan sanottava, että paranevathan nuo vanhetessaan. :) onneksi on pitkäikäinen rotu!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe