kokemuksia kuivureista

Yykaakoo

Hei,

Kuivattelin tuossa uunissa ja puuhellan vieressä kasan herkkutatteja (2 litraa kuivattuina), monta päiväähän siinä meni, ja aloin harkita sienikuivurin ostamista.

Riippuu varmasti merkistä, hinnasta ym. mutta joku sanoi kuivatukseen kuivurillakin menevän vuorokauden verran, ja aikamoisia sähkösieppojakin taitavat olla.
¨
Mites kuivurien omistajat? Minkälaisia kokemuksia?

60

51024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jallu

      Jos aiot kuivata tatteja, niin leikkaa ohuita, max.4 mm vahvoja siivuja ja sittenkin niiden
      kuivatus kestää kauan. Jos sinulla on lattialaämmitys jossain huoneessa, niin siinä sienet kuivavat nopeasti.

    • omistava

      sun kannattaa katsoa tuolta marttojen sivuilta (www.martat.fi) siellä on arvosteluja eri kuivureista.Itselläni on kuivuri, ja kyllä se on nopeampi ja näppärämpi kuin uuni. En usko että se niin paljon vie sähköä että sillä olisi jotain merkitystä. Kannattaa myös miettiä sitä mukavuutta..

      • nesertiti45

        Lainasin Järvenpäässä käydessäni kuivuria järvenpään martoilta hintakin oli kohtuullinen 2 euroa vrk


    • kuivuri

      mulla on severin monitasokuivuri. Halpa ja hyvä muutamien litrojen kuivaamiseen.

      • Anonyymi

        Ostin AVEC-kuivurin jossa oli hyvin vähäiset käyttöohjeet.
        Oisko kukaan käyttänyt AVEC-nimistä kuivuria, jos vaikka löytyis käyttöohjeet?
        AVEC-kuivurin loppuunmyynti on monissa liikkeissä loppuun ajettu, esim Iisalmen Prismassa oli yksi paketissa oleva ja näytillä yksi.


    • kuivain

      mulla oli italialaisia kylässä joku aika sitten. Mitään muuta ne ei tehneet kun juoksi metsässä ja niille kelpasi pelkät tatit. Koko huusholli haisi paskalle, pelastin tilanteen hankkimalla elintarvikekuivaimen

    • mutta hyvä

      Meillä on vanha kuivuri jossa on 6 tasoa. Tosin samaa merkkiä myydään edelleen, eikä ole sieltä halvimmasta päästä.

      Kuivuri on ehdottomasti paras sienten säilöntä tapa. Minun mielestäni. Koska siten ne säilyvät pidempään kuin pakastettuna.

      En leikkaa kovin ohuiksi. Tatit, lampaankäävät yms tyyppiset sienet leikkaan noin 1 cm vahvuisiksi. Suppilovahverot, orakkaat, kanttarellit halkaisen käsin (isoimmat). Toki kuivaus vie aikaa. Minä laitan kuivurin aika täyteen ja lämpötilan 45 astetta. Jos kuivuri on täynnä niin kestää 12-24 tuntia että sienet kuivia. Vahverot kuivuu nopeammin kuin tatit.

      Samalla kuivurilla olen kuivannut katajanmarjoja, yrttejä, omenarenkaita... Pois en antaisi.

    • THe

      Jossain vaellus-sivuilla voisi olla tosi asiantuntijoita kuivuriasiassa. Kuivaavat lähes kaikkia ruokatarpeita liharuuista lähtien.
      Itse en tarvitse kuivuria kun on tuo heti/aina-valmis kiuas. Se pitää saunan sen verran lämpimänä ja siellä iso ilmatila kuivaa todella tehokkaasti (tarpeen tullen voi hetkeksi raottaa kantta). Sellainen kylppärin pyykkiteline ja sen päälle esim. kärpäsverkko. Kokemukseni mukaan hakkaa kyllä tehossa hyvinkin ne pikkukuivurit.

      • sienihenkilö

        Heti/ainavalmis-kiuas tekee kyllä saunasta mainion kuivurin. Keräilinkin tuossa juuri lauteelliset kuivia torvisieniä purkkeihin. Mainiota jälkeä teki sauna!

        Nimenomaan sienien kuivaamiseen jos kuivuria aikoo hankkia, niin kannattaa ehdottomasti valita lämpötilasäädöllinen laite. Sienikuivatuksen maksimilämpötila kun lienee siinä 45 asteen paikkeilla. Kuumempi ilma paistaa sienet ja niiden nesteen imukyky heikkenee. Eivät siis enää palaudu yhtä hyvin, kun ne otetaan käyttöön.

        Ylinopeus ei sienten käsittelyyn sovi millään tavoin. Vuorokausi alkaa olla melkein minimiaika hyvälle kuivatukselle (ainakin torvisienet yms). Näin sanoisin. Kuivurillahan saa kyllä muutamassa tunnissakin korppuja aikaan jos haluaa.


      • THe

        Jatkaisin vielä, kuivaaminenhan perustuu siihen että se ympäröivä ilma sitoo itseensä kosteutta siitä kuivattavasta tuotteesta. Eli minkä pienempi ilman suhteellinen kosteus, sen parempi. Ja sauna on siksi hyvä että lämmin sauna on kuiva, ja puupinnat toimivat vielä lisätehosteena imiessään sitä kosteutta ilmasta.
        En tiedä millaisia käyttöohjeita kuivureissa on, mutta on eduksi ettei yritä sateella avoinaisen ikkunan äärellä kuivata.


      • gis
        THe kirjoitti:

        Jatkaisin vielä, kuivaaminenhan perustuu siihen että se ympäröivä ilma sitoo itseensä kosteutta siitä kuivattavasta tuotteesta. Eli minkä pienempi ilman suhteellinen kosteus, sen parempi. Ja sauna on siksi hyvä että lämmin sauna on kuiva, ja puupinnat toimivat vielä lisätehosteena imiessään sitä kosteutta ilmasta.
        En tiedä millaisia käyttöohjeita kuivureissa on, mutta on eduksi ettei yritä sateella avoinaisen ikkunan äärellä kuivata.

        Ilman kosteutta arvailin minäkin, kun mustikoiden (3.7 l) kuivatukseen ohuina 1 - marjakerroksina ei edes 2 vrk:ta meinannut riittää. Lämpötila 40 C ja Orakas - kuivuri. Mutta saunoissa tai ainakin omassani lämpötila olisi aika vaikeasti säädeltävissä luotettavasti.


      • sienihenkilö
        THe kirjoitti:

        Jatkaisin vielä, kuivaaminenhan perustuu siihen että se ympäröivä ilma sitoo itseensä kosteutta siitä kuivattavasta tuotteesta. Eli minkä pienempi ilman suhteellinen kosteus, sen parempi. Ja sauna on siksi hyvä että lämmin sauna on kuiva, ja puupinnat toimivat vielä lisätehosteena imiessään sitä kosteutta ilmasta.
        En tiedä millaisia käyttöohjeita kuivureissa on, mutta on eduksi ettei yritä sateella avoinaisen ikkunan äärellä kuivata.

        Näinhän se on. Riittävän kuivan huonelämpöisen ilman pitäisi riittää ajan kanssa (muutamia päiviä) kuivattamaan ohutmaltoiset sienet, kuten torvisienet. Tatit yms. ehtinevät muutamassa päivässä pahentua ilman erillistä lämmönlähdettä. En ole kylläkään itse tateilla huonelämpökuivatusta kokeillut, kuulotietoa siinä suhteessa tämä viimeisin väite.


      • THe
        sienihenkilö kirjoitti:

        Näinhän se on. Riittävän kuivan huonelämpöisen ilman pitäisi riittää ajan kanssa (muutamia päiviä) kuivattamaan ohutmaltoiset sienet, kuten torvisienet. Tatit yms. ehtinevät muutamassa päivässä pahentua ilman erillistä lämmönlähdettä. En ole kylläkään itse tateilla huonelämpökuivatusta kokeillut, kuulotietoa siinä suhteessa tämä viimeisin väite.

        joo, ei se lämpö ole ainoa kuivaksi (autuaaksi) tekevä. Lapissa se kuivaliha porosta tehdään ulkona avokatoksessa kevättalvella/keväällä. Samoin Norjan kalankuivaamot toimivat ihan kylmässä.


    • syksyinen psykoterapia

      Joka syksy on päästävä sienimetsää - sai sieniä tai ei! Kerran olen tänä vuonna jo käynyt ja ihan kivasti löysin suppiksia. Pesin ne ja laitoin 4 uuninpellille keviäksi ja pellit parvekkeelle aurinkoon. Yöksi toin sisälle ja avonaiseen uuniin ja aamulla taas takaisin partsille. 4. päivänä suppikset oli kuivia ja mahtuivat yhdelle uunin pellille. Ei mennyt energiaa, vaan aurinko hoiti homman

    • Yykaakoo

      Joo, kiitoksia vain vastanneille. Näyttänee siltä, että sellainen kuivuri tulee kuin tuleekin hankittua.

      Kuivain; Kyllä vain, kuivattaessa herkkutatit haisivat lähinnä jalkahieltä monta päivää...

      Sienihenkilö; itse ratkaisin asian niin, että vauhdittaakseni kuivamista laitoin hyvin ohuiksi laitetut viipaleet pellille ja uuniin n.40-50 astetta tunniksi uuninluukku raollaan. Sitten annoin sienten kuivaehdella tosiaan siinä puuhellan lämpimässä läheisyydessä monta päivää. Eivät ylikypsyneet, vaan kyllä niistä loppujen lopuksi hyviä tuli.

      Syksyinen psykoterapia; (loistava nimimerkki muuten, ja aivan totta :)
      Eikös kuivattavista sienistä sanota, ettei pitäisi pestä ennen kuivaamista, ja jopa poiminta olisi hyvä suorittaa kuivemmalla säällä?

      Ja tosiaan mieli tekisi sitten sillä kuivurilla kuivata muutakin; niitä omenaviipaleita, banaania, yrttejä jne. Joten kauppaan!

      • gis

    • kuivailija

      Itselläni on sellainen oma tekemä kuivuri joka ei perustu lämpöön vaan ilmavirtaan. Se on sellanen vajaa metri kanttiinsa oleva häkkyrä jossa on sivuseinät mutta ei kattoa eikä lattiaa. Siinä on sitten sellaset rimat asennettu sivuseinille joiden päälle laitetaan kärpäsverkosta tehdyt kuivaus tasot joita on muistaakseni 5 tai 6 kappaletta. Alimmalle hyllylle olen laittanut sellasen levyn jossa on 3 kappaletta ns. laitetuulettimia jotka sain ilmatteeks työpaikaltani eräästä puretusta UPSista. Mutta tokihan niitä saa ostettua uusinakin esim. electroniikka tai tietokone kaupoista eikä ne maksa ihan hirveitä.

      No nämä minun tuulettimet ovat sellaiset jotka käy ihan seinästä saatavalla vaihtovirralla, joten mitään muuntajaa ei väliin tarvita, ainoastaan olen hankkinut sellaisen lampun himmentimeksi tarkoitetun säätimen (biltemasta) jolla voi säätää ropellien vauhtia.

      Melkoinen kasa suppiksia kuivuu samassa härvelissä kerrallaan eikä se vie kun vajaan neliön lattiapinta-alaa, lisäksi tuulettimet on suhteellisen hiljaiset joten sekin on plussaa. En ole vielä kokeillut mutta mikäli tämän laitoksen veisi lattialämmitykselliseen huoneeseen, niin veikaan että kyllä rupeis tapahtumaan.

      Suppiksien kuivailija jo vuodesta...

      • stewe

        Auton sisätilalämmitintäsi et tarvitse syksyllä sienien yms. kuivatusaikaan. Päällekkäin aseteltavat ritilät oman maun mukaan metallisesta hyttysverkosta, kehikkoa tarpeen mukaan vanerista tms. Lämmitin alle pöheltämään, kylä lähtee. Itse olen käyttänyt vuosia, nyt ostin vartavasten kaksi lämmitintä alennusmyynnistä, joissa on myös pelkkä puhallusasento (ei lämmitystä), näin voin säätää kaikenlaista, toimii.


    • Kätsy

      Kuluttaja-lehden testin perusteella ABC 601-kuivurin. Mielestäni hinta/laatu suhteella verrattuna ylivoimainen. Hyväksi on osoittautunut, kuusi korillista suppiksia jo kuivattu. Laitetta myy Kodin ykkönen, hinta 69,90 euroa ja vuoden takuu.

      • Stracciatellaa

        Prismassa on 54 e maksava kuivuri tätä OBH NORDICA ja on helppokäyttöinen


    • kuivaaja
      • Metsämies 2012

        Jep, ostin samasta paikasta excaliburin. Ne on uusinut sivustojaan, eli kannattaa käyttää vain kuvailemasi sivun pääosaa www.ssj-import.com
        Sairaan hyvä laite on kyllä toi excalibur. Helpot säädöt ja helppo putsata valmistuksen jälkeen.
        Kiitos muuten hyvistä vinkeistä kaikille.


    • Varma2012
      • Kuivataan...

    • kolpuuu1

      Ite kuivaan normaalin lattiatuuletttimen voimin. Levitän sieniviipaleet hyttysverkon päälle ja laitan tuulettimen puhaltamaan/kuivattamaan . Tällä konstin menee isompikin erä ilman kaupan kuivureita. Toki mieluusti saa aurinko samalla paitaa huoneeseen.

    • Ei kaduta :)

      Sama homma. SSJ:ltä ja kahdessa päivässä. En ole katunut

    • Kunkku2013

      Excalibur on kuivureiden kunkku. Kannattaa ottaa!

    • eerikki62

      joo, älkää vaan yrittäkö kuivattaa sieniänne tai marjojanne muussa kuin kiertoilmauunissa, ei siis tavallisessa... vaikea järjestää ilmanvaihtoa. OSTAKAA hyötykasvikuivuri, Evermatt, tai Orakas, suurempaan käyttöön! hinta on vain noin 460 euroa..... maksaa itsensä takasin moninkertaisesti jo lähivuosina! KUIVAUS on ainoa tai paras säilöntämuoto. Sienten maku tiivistyy, ja paino menee noin kymmenes-kahdeksasosaan. SÄILYVYYS ON MILTEI RAJATON, kunhan ne ovat kuivassa, viileässä, hajuttomassa ja valolta suojatussa tilassa...
      Lisätietoja [email protected] ammattilaissienestäjä- ja marjastaja.

      • evermat

        Hei, olisiko jollain antaa tarkempia kuivausaikoja ja lämpotiloja? Ostin käytettynä evermatin kuivurin,mutta ohjeet olivat hävinneet ja aloittelijana olen ihan hukassa.


      • super kuivaaja
        evermat kirjoitti:

        Hei, olisiko jollain antaa tarkempia kuivausaikoja ja lämpotiloja? Ostin käytettynä evermatin kuivurin,mutta ohjeet olivat hävinneet ja aloittelijana olen ihan hukassa.

        Minulla on ohjeet koneella tallennettuja jos haluat. Aloittelijana on mukava saada oikeita ohjeita itsekin olisin aikoinani niitä kaivannut. [email protected] jos haluat ottaa yhteyttä minuun.


    • fooofightersss
    • kilpasin

      ehdottomasti paras Orakas, evermat. Orakas hintava...mutta siihen myös mahtuu tavataa....suppikset ym vievät tilaa märkänä....mitään pientä lelua ei kannata ostaa...yli 10 v orakkaalla kuivannut....

    • super kuivaaja

      Olen evermatin onnellinen omistaja nsen verkko tasolla kuivuvat myös yritit. Abc ja obh nordick ovat myös käytössä. Abc on hidas ja mm omena siivuja käänneltävä ja obh ritilöiden läpi menee pienet sienet ja yriti se oli huono valinta.

      Käyttöohjeet on nähtävissä marketissa, puhelinkäteen ja kuvaamaan jos kauppa ei kopioi ohjetta.

      Kuivausta suositellaan tehtäväksi ei asuintiloissa. Itse olen herkistynyt sienen itiöpölylle. Sienikirjasta tuon varoituksen vähän myöhään itseni kannalta. Herkistymiseen mein vain kolme vuotta.

      Parasta aikaa kuivuri kuivaa punajuurilastuja, herkullisia ja terveellisiä. Sähköä kuluu kuitenkin verraten vähän. Säästän sitten jostain muusta.

      • oppiva ihminen

        Leluja noi abc, nordic, evermat ja muut orakkaat. Ainoa oikea kuivuri, joka tekee työ kunnolla on excalibur. Itsella oli kanssa orakas ja nyt teräksinen excalibur. Kyllä on eroa. Itse tein tämän kalliimman kautt ELI ekaks lelut ja sitte excal!


      • suppisfriikki
        oppiva ihminen kirjoitti:

        Leluja noi abc, nordic, evermat ja muut orakkaat. Ainoa oikea kuivuri, joka tekee työ kunnolla on excalibur. Itsella oli kanssa orakas ja nyt teräksinen excalibur. Kyllä on eroa. Itse tein tämän kalliimman kautt ELI ekaks lelut ja sitte excal!

        Varmasti on hyvä peli. Sitä vain hieman ihmettelen kuinka he tuosta värkistä löytävät 11m2 kuivatuspintaa: http://www.raakapuoti.fi/product/23/excalibur---9-tasoa
        Eiköhän sitä todellisuudessa ole hieman toista neliömetriä?


      • Raakapuoti
        suppisfriikki kirjoitti:

        Varmasti on hyvä peli. Sitä vain hieman ihmettelen kuinka he tuosta värkistä löytävät 11m2 kuivatuspintaa: http://www.raakapuoti.fi/product/23/excalibur---9-tasoa
        Eiköhän sitä todellisuudessa ole hieman toista neliömetriä?

        Hei suppisfriikki.
        Tiedoissamme oli tosiaan väärää tietoa.
        Excaliburissa on suurin pinta-ala kotivehkeistä 1,3m2


    • kuivurin omistaja
    • pieni on kaunista

      Mitä ehdottaisitte, kuivaamistarpeeni olisi ehkä 10l sieniä vuodessa. Tuon takia ei viitsisi isoja investointeja tehdä. Pieni asunto, ei saunaa eikä kiertoilmauunia... Kaltaisiani on paljon. Kimppalaite ei tule kysymykseen, mutta onko esim joku taho, joka vuokraisi laitteita? (marttojen sivuilta ei ainakaan mainintaa tällaisesta löytynyt)

      • onnistuu näin

        Pannulla kuumennus ilman rasvaa on yksi tapa.


    • kuivattaja

      Nyt kun kylppärissä lattialämmitys niin tatit kuivui n.1,5vrk:ssa...tatit n.3-4mm siivuiksi, kylppärinlattialle leivinpaperin päälle niin ettei sienet paljoa päällekkäin, lattialämmitys päälle ja välillä ilman kiertoa auton sisälämppärillä. sähkölaskusta sit näkyy kuin kalliiks tuli?:))

    • pieni on kaunista

      Ostin 50e kuivurin, lämpötila hieman liian korkeaksi nousee, mutta jäää alle 50. Ei nimittäin ole sitä lattialämmitystäkään. Olen erittäin tyytyväinen hankintaani. Uunissa kuivatusta kokeilin, hirviä haju. Kuivurissa kuivuivat niin nopeasti (yhdessä yössä) että lienee siitä syystä ei kerinnyt koko kämppä hajustua. Ja aika iso satsi mahtui sinne sisään, uuniin en usko, että olisin saanut mahtumaan,

    • Omput ja sieniä

      Nyt meni hermot tähän kuivatteluun! Riittää kiitos uunin kanssa tuhraaminen, eikä nuo sienet kyllä huoneenlämmössäkään tai leivinuunin päällä tunnu kunnollisiksi tulevan. Edessä on siis kuivurin hankinta!
      Sanokaapa siis viisaammat nyt että mikä on oikeasti hyvä kuivuri? Niin monessa muussa laitteessa olen jo kantapään kautta oppinut että säästäminen tulee loppujen lopuksi kalliiksi kun ostaa tuota halpaa marketkamaa, joten nyt olen kerralla valmis satsaamaan kunnolliseen ja tekemään hyvän hankinnan loppuelämän tarpeisiin. Mutta en haluaisi ostaa "muka hyvää", jolla ei sitten käytössä tee yhtään mitään, ja joka leviää parin käyttövuoden jälkeen. Monia kuivureita on täälläkin mainittu, mutta osa viesteistä on sen verran vanhoja että haluaisin kuulla mikä nykyisin on se paras.

    • lkiou

      Voiko kuivattuja sieniä sitten paistaa pannulla.

      • Yks vaan

        Jos ne ensin liottaa vedessä niin seljälkeen voi paistaa ihan hyvin.


    • nordi

      www.obhnordica.fi On ihan hyvä ja maksaa 50 € uudemmassa on kaksi lämpönopeutta.

    • sienineuvoja

      Herkkutatit kuivuu 12 tunnissa edullisella noin 40 euron severinillä tai muulla pikkukuivurilla. Tosin jätin ne vielä avoimina saunaan, että ovat varmasti kuivia ennen pussitusta. Tatit pitää leikata ohuiksi n. 0,5 sm siivuiksi. Suppilovahverot kuivuvat nopeammin, vaikkapa kerrostalossa oman saunan lämmössä 40 asteessa.

    • kuivx
    • kuivurin omistaja

      excalibur, www.ssj.fi
      Itse ollut tyytyväinen. Tasainen kuivaus!

      • Kyllästäjä

        Jahas, tännekin ÄsÄsJiin porukka iskenyt... :D Yritä tässä sitten etsiä rehellistä ja puolueetonta mielipiteenvaihtoa kuivureista, kun kyseisen puljun ja iso E- kuivurin lobbausta on joka välissä.


    • Hintansaväärtti

      Kuivuri on hyvä

    • Expatexora

      Kokemuksieni perusteella Orakas kuivaa noin 4 kertaa Excaliburia nopeammin.

    • romualdo2

      Orakas on ihan ehdoton ja ainoa valinta jos kuivaa vähänkin innokkaammin ja haluaa niitä myös lahjoittaa tai myydä eteenpäin... ekat haperot, herkkutatit ja näm kuivatettu tälle vuodelle... lampaankäävät ovat aivan parhaita, paneroituina eli leivitettynä munaseokseen ja korppujauhoihin ja sitten paistetaan keskilämmöllä... parhaiden pihvien luokkaa, montA sienteninhoajA a on petkutettu tällä tavoin. Ovat sitten vaan kehuneet etteivät ole syöneet koskaan näin hyvää sisäfilepihviä, ... siis mitä nämä oikein ovat!? hah miten typeriä ennakkoluuloja voi ihmisillä ollakaan !
      Uskomatonta että tämän ketjun tai foorumin ylläpitäjissä on sellaisiakin älyn jättiläisiä jotka eivät ole huomanneet siirtää tätä sieni-osiota tuonne ruokaosioon, MISSÄ SE KAIKEN JÄRJEN MUKAAN PITÄISI OLLA...! ONKO se nyt vain yksinkertaisesti niin ettei osata tai ei vaan ole sitä maalaisjärkeä ...!? täähän on ihan jo sitä Trump - tahi persu-tason hommeleita!

    • Mustavahakas

      Hei Minulla on Abc hyötykuivain. Käyttöohjeet on päässeet hukkumaan, mistäköhän saisin tilalle?

    • Mustavahakas
    • Jeesuo1

      Excalibur ollut perheessä jo 5 vuotta. Kaikki kuiva eväät retkille tehnyt ja vaimon yrtit kuivanut. Hyvä peli.

    • LuonnollinenParas

      Kiinnostaisi luonnonmukaiset kuivausmenetelmät, kuinka sieniä on kuivattu tuhansia vuosia ? Ei taida markkinoimillanne kuivureilla, olla niin pitkää takuuaikaa.

    • Anonyymi

      Hei kaikille sienenkuivaajille! Olen käyttänyt pyykinkuivauskaappiani (Rosenlew, Upo) kuivurina jo kymmeniä vuosia. Paras mahdollinen kapine siihen. Kerralla voi kuivata pyykkikopallisen ja rutikuivaa tulee vuorokaudessa. Huono puoli on kun sen ajastin toimii vain neljä tuntia, joten saa ladata ajan moneen kertaan.
      Siinähän on kolme tasoa (metalli tankoja) joiden päälle laitan hyytysverkosta leikkaamani alustat. Lataan ensin tasot täyteen pöydällä revittyjä/leikattuja sieniä ja sitten metallitankojen päälle ja levitän sienet tasaisesti. Ihan pohjalle uuniritilä, niin saan neljännen tason, mink ä läpi ilma virtaa. Paras systeemi ikinä.
      On minulla ollut kaupankin kuivureita, mutta niillä kuivaus on näpertelyä. Muista laittaa saalis hyvinsuljettuihin lasipurkkeihin, niin säilyvät aromikkaina vuositolkulla.
      Jos teet niistä sienijauhoa, niin mahtuu purkkeihin paljon. Jauhan ne siinä purkissa puisella perunanuijalla osan ihan pölyksi. Näin saat monikäyttöistä es. itsesuurustavaa sienisoosia ilman vehnäjauhoja.
      Noita kuivauskaappeja saa edullisesti es. Tori.fi:stä

      • Anonyymi

        Tuo sienijauho on kyllä hyvä konsti. Itse olen jauhanut kuivattuja suppilovahveroita säilytykseen purkkikaupalla. Purkista on helppo laittaa kukkurapäällinen ruokalusikallinen keiton jatkeeksi, lihapullataikinaan yms.
        Purkkeina olen käyttänyt lasipurkkeja joissa on ollut aiemmin kilo kurkkurelisiä. On melkoinen kasa kuivattuja suppiloita mitä tuon kokoiseen purkkiin menee jauhona. Samanlaista jauhoa olen tehnyt kantarelleista ja herkkutateista.


    • Anonyymi

      Avecin kuivurissa muoviset ritilälevyt murentuu ja hajoaa nopeasti. En tiedä onko varaosina myytäviä ritilälevyjä vai pitääkö ostaa koko kuivain. En suosittele.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe