trigonometriset funktiot

UlkonaKuinLumiukko

Olen ihan pihalla näissä trigonometrisissä funktioissa. Pystyisikö joku kertomaan, että miten tämä lasketaan, niin ehkä osaisin sen pohjalta sitten muitakin tehtäviä. Kiitos.

Määritä funktion f(x)=cos2x - (1/2) kaikki nollakohdat.

Vastaukseksi pitäisi tulla: -pii/6 n*pii ; n € Z

11

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppo

      Yhtälön voi ensin kirjoittaa muotoon cos(2x)=1/2. Kosinin nollakohta on tunnetusti pi/3, ja vielä -, koska on kyseessä parillinen funktio. Lisäksi funktio on jaksollinen ja sen jakso on 2*pi.

      Näin ollen 2x=pi/3 n*2*pi, josta edelleen ratkaistuna lopputulos.

      • UlkonaKuinLumiukko

        Mistä tuo kosinin tunnettu nollakohta pi/3 tulee? Eikös kosinin nollakohta ole pi/2?

        Olisiko kenelläkään tiedossa jotain hyvää kirjaa joissa nämä asiat olisi neuvottu perusteellisesti ja selkein esimerkein? Kiitos vielä :)


      • jotain vihjettä
        UlkonaKuinLumiukko kirjoitti:

        Mistä tuo kosinin tunnettu nollakohta pi/3 tulee? Eikös kosinin nollakohta ole pi/2?

        Olisiko kenelläkään tiedossa jotain hyvää kirjaa joissa nämä asiat olisi neuvottu perusteellisesti ja selkein esimerkein? Kiitos vielä :)

        Cos x saa arvon 1/2, x on pi/3. Jos argumenttina
        on 2x, niin kosini saa arvon 1/2, kun x = pi/6.
        Tästä voi suoraan päätellä oikean vastauksen tai sorvata
        sopivan kaavan.
        Suosittelen ihan tavallista trigonometrian oppikirjaa.


      • helppoa
        UlkonaKuinLumiukko kirjoitti:

        Mistä tuo kosinin tunnettu nollakohta pi/3 tulee? Eikös kosinin nollakohta ole pi/2?

        Olisiko kenelläkään tiedossa jotain hyvää kirjaa joissa nämä asiat olisi neuvottu perusteellisesti ja selkein esimerkein? Kiitos vielä :)

        että funktion cos(2x)=1/2 nollakohta eli silloin kun kosini on yhtä kuin 1/2, mutta aivot oli kytketty jo osaksi lepoasentoon.

        Anteeksi huolimattomuuteni!


    • Samuli

      Funktion f(x) = cos(2x) - 0,5 nollakohdat ovat yhtälön cos(2x) - 0,5 eli yhtälön cos(2x) = 0,5 ratkaisut. Ratkaisujen löytämiseksi tarvitsee tietää kosinista, että

      (1) se on parillinen eli vastaluvuilla on sama kosini eli cos(x) = cos(-x) oli x mitä hyvänsä, ja

      (2) se on 2pii-jaksollinen eli saa aina saman arvon 2piin välein.

      Nyt jos onnistutaan löytämään yksikin yhtälön cos(2x) = 0,5 ratkaisu, tiedetään kohdan (1) perusteella, että myös tämän ratkaisun vastaluku on ratkaisu. Lisäksi kohdan (2) perusteella myös kaikki luvut, jotka ovat lukusuoralla siten, että niihin päästään tästä ratkaisusta tai sen vastaluvusta 2piin pituisilla hyppäyksillä, ovat ratkaisuja.

      Ongelmaksi jää enää sen ensimmäisen ratkaisun löytäminen. Tässä auttaa joko taulukkokirja tai muistikolmiot. Nimittäin ainakin kulman pii/3 kosini on 0,5.

      Nyt on saatu 2x = pii/3 yhdeksi ratkaisuksi. Kaikki ratkaisut saa kirjoittamalla edelllä selitetty yhtälöön mukaan. Siis

      2x = -pii/3 n2pii,

      jossa n kokonaisluku. Muuttujan x saa nyt ratkaistua jakamalla puolittain kahdella, jolloin oikea ratkaisu putkahtaa.

      Lukion pitkän matematiikan kirjoissa tämä on trigonometristen yhtälöiden kohdalla yleensä selitetty enemmän tai vähemmän hyvin. Jos lukiossa olet, kysele ihmeessä apuja opettajaltasi. Mutta: oman harjoittelun tärkeyttä ei voi korostaa liikaa.

      • Huomauttaisin, että 0,5 ei ole tarkkaan ottaen sama asia kuin 1/2. 0,5 on pelkästään arvon 1/2 yhden desimaalin likiarvo, joka nyt sattuu tällä kertaa olemaan sama kuin tarkka arvo.


      • Samuli
        Jäärä kirjoitti:

        Huomauttaisin, että 0,5 ei ole tarkkaan ottaen sama asia kuin 1/2. 0,5 on pelkästään arvon 1/2 yhden desimaalin likiarvo, joka nyt sattuu tällä kertaa olemaan sama kuin tarkka arvo.

        Kyllä rationaaliluvun ½ desimaalikehitelmä on juuri 0,5. Siis ½ ja 0,5 ovat sama luku, vain esitysmuoto on eri. Se, että joitain likiarvoja merkitään desimaaliluvuilla, ei tarkoita, että jokainen desimaaliluku olisi likiarvo.

        Sen sijaan tarkkuutta voisi pyytää vaikkapa seuraavan takia: missään vaiheessa vastaustani en ottanut kantaa siihen, miksi yhtälöllä cos(2x) = 0,5 ei ole _muita_ juuria kuin nuo löydetyt.


      • Samuli kirjoitti:

        Kyllä rationaaliluvun ½ desimaalikehitelmä on juuri 0,5. Siis ½ ja 0,5 ovat sama luku, vain esitysmuoto on eri. Se, että joitain likiarvoja merkitään desimaaliluvuilla, ei tarkoita, että jokainen desimaaliluku olisi likiarvo.

        Sen sijaan tarkkuutta voisi pyytää vaikkapa seuraavan takia: missään vaiheessa vastaustani en ottanut kantaa siihen, miksi yhtälöllä cos(2x) = 0,5 ei ole _muita_ juuria kuin nuo löydetyt.

        Jos on kirjoitettu pelkästään 0,5, niin mistä lukija voi tietää, onko kyse luvun tarkasta desimaalikehitelmästä vai yhdellä desimaalilla esitetystä likiarvosta, jos tätä ei ole erikseen sanottu? Siksi tarkat arvot on annettava esimerkiksi tässä tapauksessa murtolukuina.


      • UlkonaKuinLumiukko

        Kiitos paljon, nyt ymmärsin tuon täysin.
        Mutta mites tämä samanlainen tehtävä:

        f(x)=sin(2x-pi)

        eikö edellisen tehtävän neuvoja noudattaen pitäisi mennä näin:

        sin (2x-pi)=0

        sin 2x-pi=0, kun 2x-pi = pi, joten sinin ollessa 2pi jaksollinen:

        2 - pi = pi n2pi

        mutta, mutta: tuosta ei tule npi/2 ; n € Z
        niin kuin pitäisi. missä vika? olenko ymmärtänyt jotain väärin? Kiitos.


      • Palikka
        UlkonaKuinLumiukko kirjoitti:

        Kiitos paljon, nyt ymmärsin tuon täysin.
        Mutta mites tämä samanlainen tehtävä:

        f(x)=sin(2x-pi)

        eikö edellisen tehtävän neuvoja noudattaen pitäisi mennä näin:

        sin (2x-pi)=0

        sin 2x-pi=0, kun 2x-pi = pi, joten sinin ollessa 2pi jaksollinen:

        2 - pi = pi n2pi

        mutta, mutta: tuosta ei tule npi/2 ; n € Z
        niin kuin pitäisi. missä vika? olenko ymmärtänyt jotain väärin? Kiitos.

        f(x) = sin(2x-pii)
        f(x)=0 => sin(2x-pii)=0

        Tiedetään, että sin(x)=0 jos ja vain jos x € n*pii,jossa n on kokonaisluku.

        Saadaan 2x - pii = n*pii, joka on yhtäpitävä
        2x= n*pii
        x= n*pii/2

        Ok?


      • Samuli
        Jäärä kirjoitti:

        Jos on kirjoitettu pelkästään 0,5, niin mistä lukija voi tietää, onko kyse luvun tarkasta desimaalikehitelmästä vai yhdellä desimaalilla esitetystä likiarvosta, jos tätä ei ole erikseen sanottu? Siksi tarkat arvot on annettava esimerkiksi tässä tapauksessa murtolukuina.

        > -- niin mistä lukija voi tietää, onko kyse
        > luvun tarkasta desimaalikehitelmästä --

        Yhtäsuuruusmerkeistä.

        Lisäksi: Voi likiarvoa merkitä murtolukunakin, ts. murtoluku ei ole mitenkään itseisarvoisesti tarkempi esitys. Esimerkiksi ½ on varsin hyvä likiarvo luvulle 50001/100000.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe