Haluaisin kysellä joltain asiasta tietävältä harmaasta norjanhirvikoirasta. Miulla ois mahdollisuus saada 1v 4kk ikäinen tällainen koira. Se on lopetusuhan alla koska ei hauku metsällä, eikä sen korvat nouse pystyyn. Voiko sellaisen koiran ottaa rivitaloon jos ei sillä ole mahdollisuutta olla vapaasti ulkona. Ja onko mitään järkeä ottaa tällaista jos ei ole tarkoitusta käyttää sitä metsällä vaan lähinnä seuraksi ja muunlaiseen harrastukseen. Onko sillä vahvoja viettejä metsälle? OLisin tosi iloinen jos vastaisitte pikaisesti. Se koira on ihana, mutta ei sitä viitsi ottaa jos se ei täällä viihdy!
harmaa norjanhirvikoira
15
12936
Vastaukset
- misu
mitä tarkoitat, että koiralla ei ole mahdollisuutta vapaasti olla ulkona? siis et voi järjestää koiralle tarhaa? meillä on harmaita hirvikoiria samoin kuin jämtejä ollu rivitalossa monen monituista vuotta ja mukavasti on menny. mutta kyllä norjan harmajalle olis hyvä olla tarha sen lisäksi, että koira olis sisällä. tällä rodulla on yleensä voimakas metsästysvietti, mutta kyllä se viihtyy ihmisten seurassa ja toki sen kanssa voi harrastaa muutakin kuin metsästystä. kunhan koiran kanssa vain itse jaksaa touhuta. meillä on koirilla aina metsästetty, mutta itse olen metsästyksen lisäksi lenkittänyt ja uittanut koiria sekä harrastanut joskus jopa tottelevaisuuskoulua. kyllä meän koirat on tyytyväisiä muulloinkin kuin metsästysaikana:) hankala sanoa koiraa näkemättä, mutta tässä jotain omia kokemuksia.
- allu
Juuri niin, miulla ei ole tarjota koiralle tarhaa. Mutta jos koira kerran viihtyy myös sisällä ja jos sen kanssa hyvin lenkkeilee ja käy ulkona niin kyllä se saattaisi viihtyä. Sitä myös mietin kun on tollaisia pieniä jyrsijöitä niin ei kai se niitä hauku?
- on...
allu kirjoitti:
Juuri niin, miulla ei ole tarjota koiralle tarhaa. Mutta jos koira kerran viihtyy myös sisällä ja jos sen kanssa hyvin lenkkeilee ja käy ulkona niin kyllä se saattaisi viihtyä. Sitä myös mietin kun on tollaisia pieniä jyrsijöitä niin ei kai se niitä hauku?
tuolla toisaallakin vastattu,huomasin.
- allu
Ainiin ja sellanen tuli vielä mieleen että jos ne edelliset omistajat sen pois antaa sen takia että se ei hauku niin eihän sillä sillon luulisi hirveetä viettiä olevan...?
- karvoja
jotkut harmaat on sellaista pullamössöä, että oksat pois... ei minkäänlaista riistaviettiä...
kyllä harmaa vieraat haukkuu mutta eiköhän noin nuori vielä kotikoiraksikin totu.
liika sisällä oleminen voi olla pahasta, kun niiden turkki on luotu ulkopakkasiin...
kannattaahan sitä kokeilla vähän aikaa ja jos homma ei toimi niin lahjoittakaa hauvelli vaikkapa eläinsuojeluyhdistykselle, sieltä se ainakin pääsee hyvään kotiin...
jos koiralla on lupsakka luonne niin ei sitä kannata mun mielestä lopettakkaan...
yhdellä mun kamulla oli kotikoirana puhdas harmaa. kaikki päivät ja yöt oleili sisällä omakotitalossa. jos sen vei ulos tarhaan niin alkoi ihan jumalaton mekkala, oli sen verran ihmisrakas tapaus. metsällä olemisesta ei piitannut, tykkäs enemmän maata sohvalla...
- otettiin kerrostaloon
Meille tuli vasta pentu jossa 3/4 Harnmaata ja 1/4 sakemannia.
Vattii koulutusta ja kannataa muistaa että harmailla on myös rotuominaisuutena hihnametsästys jossa haukuminen on täysin kiellettyä.
Vattii pitkiä lenkkejä ja virikkeitä, kannataa mennä tottelevaisuuskouluun ehkä harkita tokoa ja agilityä.
Voi olal että pieniä jyrsijöitä jahtaa, meidän pentu on kovasti kiinnostunut hiiristä.
Viihtyy sisällä jos oppinut siihen, harnmaalle on syytä kuitenkin turkin takia valita viileä oma paikka jossa voi esim pitää ikkunaa talvellakin auki, ja ettäkoita pääsee kuitenkin vetoa suojaan.
Ota ihmeessä, hyvän vahdin ja ihmisrakkaan koiran saat, paljon vaan vaatii koulutusta.
Tsemppiä ja pärjäämisiä.- ,,,,,,,,,,,,,,,
mikä ihme on hihnametsästys.
- on mm.
,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:
mikä ihme on hihnametsästys.
Hihnakoirametsästys
Hihnakoirametsästys on maassamme vain harvojen tuntema ja vielä harvempien käyttämä. Ruotsissa ja Norjassa se on nykyäänkin suosittu hirvijahtimuoto.
Tässä metsästysmuodossa tavoitellun saaliin luo pyritään etenemään siitä tuulen alapuolelle maastoon muodostunutta hajutunnelia myöten koiran ollessa kytkettynä. Koiran seuraa siis hirveä ilmavainun avulla eikä jälkiä pitkin. Tämä jahtimuoto vaatii koiran kykyä olla haukkumatta havaittuaan hirven.
Lähde:http://koti.mbnet.fi/elkhound/Metsastys.htm
Elikkä netsitä saat varmaan vielä enemmän lisätietoa hakusanalla hihnametsästys.Ja Koirakirja sarjakin kertoo tämän muodon kuuluvan norjan harmaan perusluonteeseen.
- yks
Ei todellakaan mitään hirvikoiris minnekkään rivitaloihin.. tai muutenkaan minnekkään kaupungin keskelle. Ne on tarkotettu metsästykseen eikä seuraksi..
- puolitoista
Tarkoitettu kyllä, mutta minkäs teet, jos se ei hauku metsällä. Minä arvostan niitä, jotka ottavat itselleen kotikoiraksi käyttökoiran, joka ei toimi.
Ja toisekseen kyllä lähiöissä ja kaupungeissakin ASUVAT saavat metsästää. Ei heitä pidä kurjistaa lisää onnettomien asumismahdollisuukiensa takia. - anzu
No meidän haukku asuu rivarissa 1.5v norjan harmaa hirvikoira ja kanin kanssa..
Tosi kiva koira itsenäinen, ei sellainen perässä kulkija kuin on moni seurakoira, joka vaatimassa koko ajan huomiota.. Kova lenkkeilemään. Pysyy mökillä pihassa ja miehen vanhempien pihamaalla
eikä kotonakaan enää karkaile.. Pentuna kylläkin..
Jos sataa vettä ei halua ulos.. SIELLÄ SATAA äkkiä pissil ja kovaa takas sisään... Lumesta tykkää kovasti ja talvella haluaa olla paljon ulkona.. Kesällä jos kuuma viihtyy sisällä viileämmässä. Tai mökin alla..
Meillä kaks muksua 11v ja 8v muksut jotka sille kaikki kaikessa.. Omaa laumaa..
Kanin kanssa leikkii, vuoronperään jahtaavat toisiaan... Hullunkurista katseltavaa.. Kani oli ensin sitten tuli haukku..
Voidaan myös olla lenkillä vaikka metsässä niin, että koira vapaana.
Mulla ollu ennen kettuterieri 2kpl, airendalin terieri 2kpl, yksi kiinanpalatsikoira, ja saksan seisoja joka ei sopeutunut vaan meni metsästäjälle.. Meillä ei ollut aikaa sille kun olin muksu ja vanhemmat yrittäjiä.
Paras rotu näistä tähän saakka.. : )
- 65 patu
Moi,
minulla on ollut 5vuotta harmaa kotikoirana, puolet sisällä ja puolet tarhassa ulkona.Viihtyisi hyvin sisäkoiranakin sohvalla.Patua ei hirvihommat kiinostaneet ja sai lähdön buudeliksi ja citykoiraksi ja on erittäin tyytyväinen päiviinsä.Meidän dogilla on vielä ongelmana kun jäänyt alamittaiseksi ja ei jaksa mennä hirven perässä. - meillähaukutaan
Mitenkäs tuo koira haukkuu muuten? Meillä harmaa haukkuu _todella_ paljon kotonakin, on tosi äänekäs.
Mä en lähtis oman harmaan kanssa rivitaloon, saataisiin häätö/valituksia aika nopeesti haukkumisen takia.
Tosin haukkuu usein häkissä yksin ollessaan, ei niinkään sisällä.
Mutta jos tuleva koirasi ei hauku "vapaa-ajallaan" niin en näe mitään ongelmaa mikset voisi sitä ottaa :) - minäkö
kävisikö ekaksi koiraksi norjanharmaahirvikoira?
- harmaan "äiti"
meillä on harmaa norjanhirvikoira perheemme ensimmäisenä koirana. oon kuullu, ettei välttämättä suositella, mutta meillä on menny oikein kivasti sen kanssa.
melkoisen voimakasluonteinen koira on, joten selkeitä sääntöjä, varmuutta ja jämäkkyyttä on toki tarvittu.
suosittelen perehtymään rotuun ja sen erityisominaisuuksiin esim kirjallisuuden avulla (metsästyskoirien koulutus tms) ja hyvä siitä tulee ! :)
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1461970
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3021165Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.83981- 35888
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31829- 53799
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756- 71754
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44701