lajin aloittaminen

pelokas

mä oon miettiny että haluaisin alottaa thainyrkkeilyn mutta vähänpelottaa se kun luullakseni harjoituksissa on täysi kontakti eli turpaan tulee... onko oikeasti näin vai onko toi ihan väärä luulo?

7

2738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HeikkiH

      Harjoituksissa varsinkaan peruskurssilla ei mätetä
      ketään turpaan, eli kontakti on todella kevyttä.
      Myöhemmin alkeiskurssien jälkeen kontaktin määrä
      on treeneistä ja treeniryhmistä riippuen kevyestä kovempaan sparriin.Eli mene mukaan vain loistava laji.

      • Minä

        Niinhän se yleensä on, että perus/alkeiskurssilla (eli se mistä aloitetaan) ei tuota kontaktia oteta kuin tyynyihin.

        Tämän jälkeen on yleensä mahdollisuus siirtyä sparreihin ja yleinen käytäntö toki on, että juuri alkeiskurssilta eteenpäin lähteneiden kanssa otetaan kevyemmin. Täydellä kontaktilla toki siten, että lyöntien/potkujen on tarkoitus osua ja tokihan ne joskus hieman kirpaisevatkin, mutta ei sparreissa "täysillä voimilla" lyödä. Ja epätasaisen parin sparratessa keskenään homma etenee lähinnä heikompitasoisen ehdoilla; taitavampi voi koettaa hinoa tekniikkansa samalla kun antaa heikommallekin mahdollisuuden "onnistumiseen". Kilpailut on sitten erikseen.


      • kädet ylhäällä
        Minä kirjoitti:

        Niinhän se yleensä on, että perus/alkeiskurssilla (eli se mistä aloitetaan) ei tuota kontaktia oteta kuin tyynyihin.

        Tämän jälkeen on yleensä mahdollisuus siirtyä sparreihin ja yleinen käytäntö toki on, että juuri alkeiskurssilta eteenpäin lähteneiden kanssa otetaan kevyemmin. Täydellä kontaktilla toki siten, että lyöntien/potkujen on tarkoitus osua ja tokihan ne joskus hieman kirpaisevatkin, mutta ei sparreissa "täysillä voimilla" lyödä. Ja epätasaisen parin sparratessa keskenään homma etenee lähinnä heikompitasoisen ehdoilla; taitavampi voi koettaa hinoa tekniikkansa samalla kun antaa heikommallekin mahdollisuuden "onnistumiseen". Kilpailut on sitten erikseen.

        Joissakin seuroissa on sparrittomia tekniikkaryhmiä, joissa voi treenata vaikka maailman tappiin. Sitten jos tuntuu sopivalta, voi käydä kokeilemassa sparriryhmässä. Ja pääsuojusta voi käyttää. Ostaa mallin leuka- ja poskisuojilla.


      • HeikkiH
        kädet ylhäällä kirjoitti:

        Joissakin seuroissa on sparrittomia tekniikkaryhmiä, joissa voi treenata vaikka maailman tappiin. Sitten jos tuntuu sopivalta, voi käydä kokeilemassa sparriryhmässä. Ja pääsuojusta voi käyttää. Ostaa mallin leuka- ja poskisuojilla.

        Ja niinkuin tuon edellisen vastaajan otsikkokin kertoo, niin muistaa pitää ne tassut otsaan liimattuna..


    • oppi uppoo

      Mä rupesin sparraan valmentajan kanssa heti eka tunneista lähtien. Alku tunti opetellaan tekniikoita, sen jälkeen tyynyihin ja lopuksi 2-3 kahden minuutin erää. Vaatii valmentajalta paljon että viitsii näin opettaa, mutta hyvin oppii. Ei ehkä sovellu kaikille, eikä ainakaan isoissa ryhmissä, mutta minulla on toiminut.

      Alussa tietenkin iskut ovat tosi hiljaisia, mutta tuntumaa saa ihan eritavalla kuin säkistä. Ja niistä mustelmista: painissa tullu olkavarsiin mustelmia, muuten ei paljoakaan.

      Rohkeasti vain mukaan. Laji on hieno ja jokaisen hikipisaran, mustelman ja kipeytyneen lihaksen arvoinen.

    • terhi

      Näin saat lihaksia. Opit perus lyönnit ja potkut. Eli saat lajiin tuntuman. Siitä on sitten helppo siirtyä oikeaan thainyrkkeilyyn. :)

    • jaMie

      Äkkiä siihen tottuu kun on voittanut pelkonsa pari kertaa, minäkin totuin. Älä sparraa keskentekoisten uhoajien kanssa alkuun, vaan hanki taitoa edistyneiden harrastajien tai valmentajien kanssa jotka ymmärtävät tilanteesi. Niin opit tekniikatkin hyvin. Ja suojista on tosi paljon apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe