Hei,
opintotukikuukaudet loppuivat juuri (syyskuu viimeinen). Olen opintojen siinä vaiheessa, että vain pro gradu -tutkielma tekemättä. Miten elätän itseni? Maksetaanko minulle toimeentulotukea? Tarvitaanko toimeentulotukihakemukseen liitteeksi professorin / oppilaitoksen todisteita siitä, että tekee tai aloittaa lopputyötään? Pitääkö lopputyön edistymisestä pitää kirjaa ja viedä välitodistuksia sossulle työn etenemisestä joka kuukausi?
Onko sinulla kokemuksia? Miten toimit ja miten sossu suhtautuu? Entä proffat?
-Toni
GRADU TEKEMÄTTÄ! ja TUKIKUUKAUDET LOPPU
17
3302
Vastaukset
- mene töihin
mene töihin
- löytyy pätevä
selitys opintojesi viivästymisestä, voit hakea pidennettyä opintotukea, jota saa enintään yhdeksälle kuukaudelle. Toinen vaihtoehto on toimeentulotuki, mutta sen myöntämiseen monissa kunnissa vaaditaan opintolainan nostoa. Ja kyllä, siellä vaaditaan selvitys kuinka lopputyö edistyy. Kolmas vaihtoehto on töiden hakeminen, joka lienee huonoin gradun loppuunsaattamisen suhteen.
- ihmeen
pidennettyä opintotukea??? Mun käsittääkseni ku kaikki opintotukikuukaudet on käytetty niin ne on sit käytetty eikä enempää ole tulos. Maksimissaan opintotukikuukausia (riippuen kuinka monivuotinen koulu on) voi saada reilusta 40 kpl reiluun 50 kpl:seen jos oikein muistan ja jos suorittaa koulun loppuun ja menee toiseen kouluun jatkaa opiskeluja niin yhteensä näihin kahteen kouluun on varattu maksimissaan olikos se nyt 70 opintotukikuukautta.
- selvillä
ihmeen kirjoitti:
pidennettyä opintotukea??? Mun käsittääkseni ku kaikki opintotukikuukaudet on käytetty niin ne on sit käytetty eikä enempää ole tulos. Maksimissaan opintotukikuukausia (riippuen kuinka monivuotinen koulu on) voi saada reilusta 40 kpl reiluun 50 kpl:seen jos oikein muistan ja jos suorittaa koulun loppuun ja menee toiseen kouluun jatkaa opiskeluja niin yhteensä näihin kahteen kouluun on varattu maksimissaan olikos se nyt 70 opintotukikuukautta.
No kyllä vain on olemassa sellanen ku pidennetty opintotuki. Sitä voi saada jos on hyvät perustelut miks opinnot ei oo viel päättyny vaik tukikuukausia ei oo jäljellä. Ja 160 ov:n tutkintoon on varattu 55 tukikuukautta. Et silleen.
- toni
terve,
niin mutta opintolainaahan ei myönnetä kuin opintotuen kanssa...Miten voivat vaatia opintolainan nostoa, jos sitä ei kerran myönnetä edes...?
-toni - sossussa ne vaativat,
toni kirjoitti:
terve,
niin mutta opintolainaahan ei myönnetä kuin opintotuen kanssa...Miten voivat vaatia opintolainan nostoa, jos sitä ei kerran myönnetä edes...?
-toni(siis monissa kunnissa), että olet nostanut edellisellä lukukaudella opintolainan ennen kuin olet oikeutettu toimeentulotukeen. Mutta asiaa selviää, kun menet paikalliseen sossuun, ja kysyt asian sieltä.
- ...
toni kirjoitti:
terve,
-toniTiedän, että olen pilkunviilaaja, mutta ärsyttää suunnattomasti kun esitetään tietäväistä eikä osata edes käsitteitä oikein, anteeksi nyt vaan.
"niin mutta opintolainaahan ei myönnetä kuin opintotuen kanssa..."
Opintolainaahan ei myönnetä kuin opintolainan, asumislisän ja opintorahan kanssa. Noinhan tuossa sinun tekstissäsi lukee. Aivan järjetön lause. - järjetön
... kirjoitti:
Tiedän, että olen pilkunviilaaja, mutta ärsyttää suunnattomasti kun esitetään tietäväistä eikä osata edes käsitteitä oikein, anteeksi nyt vaan.
Opintolainaahan ei myönnetä kuin opintolainan, asumislisän ja opintorahan kanssa. Noinhan tuossa sinun tekstissäsi lukee. Aivan järjetön lause.Jengi yleensä puhuu opintotuesta, tarkoittaen opintorahaa. Ei se voi olla niin vaarallista. Enemmänkin ärsyttää toi pilkunviilaus päivänselvien asioiden kohdalla.
- toinen viilaaja
järjetön kirjoitti:
Jengi yleensä puhuu opintotuesta, tarkoittaen opintorahaa. Ei se voi olla niin vaarallista. Enemmänkin ärsyttää toi pilkunviilaus päivänselvien asioiden kohdalla.
Musta on ihan asiallista et jos kerran tulee jotain tänne kysyyn niin puhuu (joo, kirjoittaa) sitten asioista niitten oikeilla nimillä. Mistä pirusta muuten voi olla varma mitä se haluaa tietää? Sä varmaan oot ajatustenlukija?
Tässä sulle pilkunviilauspähkinä:
a) Tapasin eilen Villen, sedän ja Kallen.
b) Tapasin eilen Villen sedän ja Kallen.
Montako henkilöä? - juu
toinen viilaaja kirjoitti:
Musta on ihan asiallista et jos kerran tulee jotain tänne kysyyn niin puhuu (joo, kirjoittaa) sitten asioista niitten oikeilla nimillä. Mistä pirusta muuten voi olla varma mitä se haluaa tietää? Sä varmaan oot ajatustenlukija?
Tässä sulle pilkunviilauspähkinä:
a) Tapasin eilen Villen, sedän ja Kallen.
b) Tapasin eilen Villen sedän ja Kallen.
Montako henkilöä?Puhuinkin nyt pilkunviilauksesta päivänselvien asioiden kohdalla. Tarkoitin siis sitä, että hölmöä alkaa viilaamaan pilkkua jos kerran tietää mitä asia oikeasti tarkoittaa. Eli kuka nyt ei tajua, että opintotuki tossa alottajan lauseessa tarkotti opintorahaa!?! Ei varmaankaan tarvi olla ajatustenlukija... Eri juttu sitten jos asia on hyvin epäselvä, toisin kuin tässä tapauksessa oli. Moido!
- toni
... kirjoitti:
Tiedän, että olen pilkunviilaaja, mutta ärsyttää suunnattomasti kun esitetään tietäväistä eikä osata edes käsitteitä oikein, anteeksi nyt vaan.
Opintolainaahan ei myönnetä kuin opintolainan, asumislisän ja opintorahan kanssa. Noinhan tuossa sinun tekstissäsi lukee. Aivan järjetön lause."Tiedän, että olen pilkunviilaaja"
jep, sen huomaa. Katso peiliin ja mieti mikä on ärtyneisyytesi alkulähde. Sanoisinko, että suurempi ongelma sinulla on kuin minulla.
", mutta ärsyttää suunnattomasti kun esitetään tietäväistä eikä osata edes käsitteitä oikein, anteeksi nyt vaan."
Ensinnäkin en esittänyt tietäväistä vaan ounastelevaa ja kyselevää, joka haluaa varmistusta luuloilleen.
"Opintolainaahan ei myönnetä kuin opintolainan, asumislisän ja opintorahan kanssa. Noinhan tuossa sinun tekstissäsi lukee."
jep, niin siinä lukee. Eikö olekin kauheaa? Olisi kai pitänyt sanoa, että opintolainahan myönnetään vain osana opintotukea? Oletko nyt tyytyväinen? Vai nouseeko selittämättömät antipatiat vieläkin vaivaamaan?
"Aivan järjetön lause."
Sanoisin, että sinä olet aivan järjetön.
Kehitä kykyäsi ymmärtää lauseita ja niiden merkityksiä muunkin kuin kielioppisääntöjen mukaan. Sanoisin, että kirjaoppineena sulla ei
juuri ole elämälle annettavaa. Opettele tarkastelemaan asioita monesta kontekstista ja löydä antipatioittesi syyt, niin helpottaa.
Pystyisit ainakin esittämään asiasi ilman kiukkua ja läpinäkyvää halua päteä.
Kiitos kuitenkin tarkkaavaisuudeesta. Pitää olla tarkkana gradun kanssa. On Vältettävä puhekielen tarttumista tekstiin. Toisaalta toivoisin, että graduni tarkistaa yhtä tarkkaavainen ja jopa kiukulla varustettu tarkastaja, niin kieliasuvirheet ja lauseiden epäselvyys karsiutuvat itsestään.
-Toni
-Toni - Piip
selvillä kirjoitti:
No kyllä vain on olemassa sellanen ku pidennetty opintotuki. Sitä voi saada jos on hyvät perustelut miks opinnot ei oo viel päättyny vaik tukikuukausia ei oo jäljellä. Ja 160 ov:n tutkintoon on varattu 55 tukikuukautta. Et silleen.
Minkälaisilla perusteluilla sitä tukea voi saada pidempään? Varmaankin sairastelu tms., mutta käykö syyksi myös se, että olen kuluttanut tukikuukausia ensin toisessa koulussa, jonka olen huomannut itselleni vääräksi? Tuskin, mutta piti tarkistaa...
- meitsi vaan.....
Piip kirjoitti:
Minkälaisilla perusteluilla sitä tukea voi saada pidempään? Varmaankin sairastelu tms., mutta käykö syyksi myös se, että olen kuluttanut tukikuukausia ensin toisessa koulussa, jonka olen huomannut itselleni vääräksi? Tuskin, mutta piti tarkistaa...
ei hyväksytä hyväks perusteluks
- sipe
Voit hakea toimeentulotukea. Taitavat tarvita siellä selvityksiä gradun tekemisestä. Sit voit myös hakea yleistä asumistukea Kelasta(jos sitä ei estä puolison tulot). Jos opinnot on tosi pahasti kesken, sossu taitaa tukea vain vähän aikaa. Töitä on etsittävä kiivaasti.
- sossu maksaa
Saat toimeentulotukena, graduvaihe tyypillisesti 4kk.
- Kurho
Väänsin päättötyötä 2 vuotta ja sain täyttä toimeentulotukea koko ajan. Ei se ole hullu joka pyytää!
- Nimetön
Kurho kirjoitti:
Väänsin päättötyötä 2 vuotta ja sain täyttä toimeentulotukea koko ajan. Ei se ole hullu joka pyytää!
Terve,
toimeentulotukipäätöksessä luki, että haettava ansiotyötä, eivät tue opiskelua... :-(
Taitavat käytännöt vaihdella...
-toni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364600Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763035- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 251613
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894