Pihalla olevasta "mäntypensaasta" löytyi omituisia matoja, jotka olivat syöneet useista oksista edellisen vuoden kasvun ylhäältä alaspäin (madot löytyivät "syöntialueen" alapuolelta ryppäänä) mutta eivät olleet koskeneet uuteen kasvuun, joka mielestäni oli outoa. Madot olivat mittarimadon näköisiä...aika paljon. Kysymykseni kuuluukin, mitä nämä madot ovat ja miten ne saa pois (tav. hyönteismyrkky ei tuntunut tehoavan, madot kyllä säikähtivät, mutta siihen se jäi)?
oudot madot
5
2098
Vastaukset
- Kalle
mäntypistiäisen toukat syövät neulasiasi.
Tee vahva liuos mäntysuovasta, tai tolusta ja suihkuttele sillä.
Toinen keino on kerätä ne pois, mutta hidasta, ja epävarmaa, että tuliko kaikki. - Tarja
Juu kyllä varmaan ovat mäntypistiäisen toukkia. Meillä aikoinaan sembramännyn ollessa miehenkorkuinen huomasin latvan olevan täynnä noita iljettävän oloisia matoja. Suihkutin rutkasti mäntysuopaliuosta useaan kertaan ja hävisivät. Kaljuuntuneet latvat kyllä korjautuivat ennalleen.
Sekoitussuhde veteen pitäisi kulemma olla mäntynestettä 0.5dl/10l vettä mutta ei kai kasvit pahemmin kärsi jos käyttää tuhdimpaakin liuosta, luonnontuotehan se on. - minä mitätön mies
Kuten täällä on todettukin, mäntypistiäisen toukkia ovat. Voit sumutella mäntysuopa tai tolu-liuoksella. Itse olen joskus pahassa tilanteessa käyttänyt Raidia, silläkin tuli toukille loppu...
- naama
Vihreät reilun sentin mittaisia madot ovat syöneet kaksi karviaismarjapensasta lehdettömiksi ja ovat jo viimeisen pensaan kimpussa. Onkohan kysymyksessä samat rouskuttajat?
- Kalle
ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545328
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372256
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,431675Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v361265Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo1051001