oudot madot

Hanna

Pihalla olevasta "mäntypensaasta" löytyi omituisia matoja, jotka olivat syöneet useista oksista edellisen vuoden kasvun ylhäältä alaspäin (madot löytyivät "syöntialueen" alapuolelta ryppäänä) mutta eivät olleet koskeneet uuteen kasvuun, joka mielestäni oli outoa. Madot olivat mittarimadon näköisiä...aika paljon. Kysymykseni kuuluukin, mitä nämä madot ovat ja miten ne saa pois (tav. hyönteismyrkky ei tuntunut tehoavan, madot kyllä säikähtivät, mutta siihen se jäi)?

5

2098

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

mäntypistiäisen toukat syövät neulasiasi.
      Tee vahva liuos mäntysuovasta, tai tolusta ja suihkuttele sillä.
      Toinen keino on kerätä ne pois, mutta hidasta, ja epävarmaa, että tuliko kaikki.

• Tarja

Juu kyllä varmaan ovat mäntypistiäisen toukkia. Meillä aikoinaan sembramännyn ollessa miehenkorkuinen huomasin latvan olevan täynnä noita iljettävän oloisia matoja. Suihkutin rutkasti mäntysuopaliuosta useaan kertaan ja hävisivät. Kaljuuntuneet latvat kyllä korjautuivat ennalleen.

Sekoitussuhde veteen pitäisi kulemma olla mäntynestettä 0.5dl/10l vettä mutta ei kai kasvit pahemmin kärsi jos käyttää tuhdimpaakin liuosta, luonnontuotehan se on.

• minä mitätön mies

Kuten täällä on todettukin, mäntypistiäisen toukkia ovat. Voit sumutella mäntysuopa tai tolu-liuoksella. Itse olen joskus pahassa tilanteessa käyttänyt Raidia, silläkin tuli toukille loppu...

• naama

Vihreät reilun sentin mittaisia madot ovat syöneet kaksi karviaismarjapensasta lehdettömiksi ja ovat jo viimeisen pensaan kimpussa. Onkohan kysymyksessä samat rouskuttajat?

• Kalle

ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe