Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kyhmystruuma

lera

Minulla todettiin kyhmystruuma 1990 alkuun sitä seurattiin keskussairalassa.Sieltä siirrettiin TK-hon.Kilpirauhas arvot olleet aina normaalit.Struuma kasvaa sisäänpäin ja on nyt niin suuri että haittaa hengitystä.Noin applsiinin kokoinen eikä näy päällepäin.TK-lääkäreiden mielestä ei aihetta leikkaukseen.Pitääkö mun uskoa lääkäreitä vai hakeutua jotenkin hoitoon.Minulla on vaikea hengittää.Onko teillä kokemusta kyhmystruumasta...

20

33067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lleeni

      ainakin 15 vuotta on ollut struuma,sit leikataan kun en enää pärjää,

    • nainen 53

      ainakin 15 vuotta on ollut struuma,sit leikataan kun en enää pärjää,

      • Sanna*

        Mulla on vasemmalla puolella 10 cm pitkä eli aikalailla suurentunut kilpirauhanen ja oikealla puolella 6 cm pitkä. Eivät varsinaisesti haittaa elämää, paitsi tietyissä asennoissa. Röntgenlääkäri sanoi olevan jo kosmeettinenkin haitta. Poliklinikan lääkäri laittoi leikkausjonoon ja leikkausta tässä nyt odotellaan... Näin siis Satakunnassa. Mullakin on arvot normaalit, mutta leikkauksen jälkeen joudun luultavasti syömään lopun ikääni thyroksinia.


    • Vajaatoiminta jäi

      Minulta leikattiin kyhmystruuma, jossa ohutneulanäytteen mukaan oli 50%/50% epäily pahemmasta, kooltaan oli n. 6 x 3 ja ulospäin. Vasen puoli vietiin kilpirauhasesta. Kaikki meni hyvin, ja epäilty pahanlaatuisuus osoittautui hyvänlaatuiseksi. Muutama kuukausi ja kaulakin oli aivan normaalin näköinen.
      Jos minulla todettaisiin sisäänpäinkasvua, menisin ehdottomasti leikkauttamaan, sillä sehän voi alkaa painaa henki- ja ruokatorvea. Kyllä sinullakin on aika iso toi kyhmy, joten eikun pakotat lääkärit leikkaamaan. Olen kuullut, että pienemmätkin sisäänpäin kasvut kannattaa leikauttaa nimenomaan yllämainittujen asioiden vuoksi. Lääkäri en ole enkä edes hoitaja, mutta näin minä ainakin tekisin.

    • tiiatino

      Mä huomasin vuosi sitten itselläni patin kaulalla, kävin tk:ssa, todettiin että on suurentunut imusolmuke...
      Sain toisaalta lähetteen yksityiselle ultraan, jossa otettiin ohutneulanäyte, silloin oli luokkaa 2. Pyydettiin seuraamaan 6-12kk välein.
      Nyt elokuussa kävin yksityisen kautta uudelleen ultrassa ja taas otettiin ohutneulanäyte. Nyt oli vajaassa vuodessa tapahtunut muutoksia, oli nyt luokkaa 3 ja oli kaksi vaihtoehtoa: kyhmystruuma tai follikulaarinen neoplasia. Ja lähete leikkaukseen. Nyt minulta leikattiin kaksi viikoa sitten oikeanpuoleinen kilpirauhanen ja tänään tuli vastaus kyhmystruuma, ei tarvitse jatkohoitoa eikä seurantaa

      • katinka

        Vuosi sitten alkaneet nielemisvaikeudet, painon tunne nielussa, väsymys, epämääräinen köhä ja äänen käheys sekä keväällä kaulalle ilmestynyt kohouma saivat nimen kyhmystruuma. UÄ ja ohutneulanäytteet otettu ja tulos hyvänlaatuinen, vaikkakin suurikokoinen. Kilpirauhasarvot olleet koko ajan normaalit. Elämänlaatuun tuntuu vaikuttavan melkoisesti; ruokailla pitää rauhallisesti, ettei juutu kurkkuun, jatkuva väsymys ottaa veronsa työtehosta jne. Päivääkään ei ole ollut saikkaria.


      • mmm
        katinka kirjoitti:

        Vuosi sitten alkaneet nielemisvaikeudet, painon tunne nielussa, väsymys, epämääräinen köhä ja äänen käheys sekä keväällä kaulalle ilmestynyt kohouma saivat nimen kyhmystruuma. UÄ ja ohutneulanäytteet otettu ja tulos hyvänlaatuinen, vaikkakin suurikokoinen. Kilpirauhasarvot olleet koko ajan normaalit. Elämänlaatuun tuntuu vaikuttavan melkoisesti; ruokailla pitää rauhallisesti, ettei juutu kurkkuun, jatkuva väsymys ottaa veronsa työtehosta jne. Päivääkään ei ole ollut saikkaria.

        Vuosi sitten todettiin röntgenkuvassa kasvua,tänä
        keväänä ohutneulanäyte; kyhmustruuma. Sanottiin, että
        seurataan, nyt ruvennut painamaan nielua, jatkuvasti
        oksettava olo, väsymys, hengitys vaikeutunut.
        Erikoislääkärille pitkät jonot, en oikein luota
        terv.keskus lääkärin arvioon siitä, mitä pitäis
        tehdä. Pelottaa leikkaus ja loppuelämää rasittava
        lääkitys reuma- ja verenpainelääkityksen lisäksi.


    • ootellaan1

      Mulle aikanaan kirugi snaoi että leikataan si kun on "jalkapallon" kokoine.Struuma ja jokunen kyhmy ja äänen käheys vaivaa..nieleminen tuntuu joskus hankalalta.Röntgenlääkäri snaoi että on normaalista kilpirauhasesta hieman suurempi kooltaan.

      • ootellaan 1

        Anteeks ja voi..kirjoitusvirheistä.Lukulaseja en löydä..:D


    • Anonyymi

      Leikkaushoito on mielestani se ainoa oikea. Minulla oli hengitysvaikeutta ja sydantykytysta oireina. Leikkaus ja koko kilpparin poisto helpotti. Nyt vaivaa ajatus. Otettiinko ohutneulanayte? Enta jos olikin pahislaatuinen ja sita ei kerrottu. Leikkaus joulun aaton aattona 2016. A.M.

    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää, kun joka paikasta saa lukea ja kuulla siitä, kun jollain on todettu struuma, niin on otettu aina neulanäyte.

      Minulta löytyi struuma jo useampi vuosi sitten, eikä sille ole tehty mitään, pari kertaa vain ultrattu, ja tekstissä on lukenut, näyttää monikyhmystruumalta.

      Jatkuvaa pientä yskää on, paineen tunnetta ja kipuilua kaulalla, mutta kun ne kilpirauhasarvot, TSH ja T4V ovat aina olleet viiterajojen sisällä.

      • Anonyymi

        Tätä ihmettelen itsekin. Olen hyvin samanlaisessa tilanteessa; kilpirauhasen oikea lohko suurentunut, ensimmäinen kyhmy todettiin ultrassa viime syksynä ja nyt keväällä radiologi totesi koko lohkon yläpoolin olevan kauttaaltaan kyhmymäinen. Kaulan oikeaa puolta särkee, on jatkuvaa paineen tunnetta, lohko aristaa kosketusta, on nielemisvaikeuksia, hengenahdistusta ja tuo kilpirauhasen oikea puoli selvästi likistää ruoka- ja henkitorvea. Kilpirauhasarvot viitteissä, mutta vasta-aineet yli 1300 ja normaalin rajahan on siinä 60 paikkeilla. Äidinpuoleisessa suvussa lähes jokaisella joku kipirauhassairaus.

        Silti kaulastani ei ole otettu kertaakaan edes yhtä ainutta ohutneulanäytettä, vaikka olen tätä pyytänyt monesti sekä julkisella että yksityisellä puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä ihmettelen itsekin. Olen hyvin samanlaisessa tilanteessa; kilpirauhasen oikea lohko suurentunut, ensimmäinen kyhmy todettiin ultrassa viime syksynä ja nyt keväällä radiologi totesi koko lohkon yläpoolin olevan kauttaaltaan kyhmymäinen. Kaulan oikeaa puolta särkee, on jatkuvaa paineen tunnetta, lohko aristaa kosketusta, on nielemisvaikeuksia, hengenahdistusta ja tuo kilpirauhasen oikea puoli selvästi likistää ruoka- ja henkitorvea. Kilpirauhasarvot viitteissä, mutta vasta-aineet yli 1300 ja normaalin rajahan on siinä 60 paikkeilla. Äidinpuoleisessa suvussa lähes jokaisella joku kipirauhassairaus.

        Silti kaulastani ei ole otettu kertaakaan edes yhtä ainutta ohutneulanäytettä, vaikka olen tätä pyytänyt monesti sekä julkisella että yksityisellä puolella.

        Minä kirjoitin tuon edellisen, että ihmetyttää.
        Minulta ei ole kukaan otattanut edes niitä vasta-ainekokeita, täytyy varmaan tivaamalla pyytää lääkäriä laittamaan lähete.

        Meillä ei ole suvussa muuta ollut kilpparissa, kun äidin äidillä oli struuma, joka leikattiin muutamaan kertaan.
        Itselläni ihmettelen, mistä olisi tullut, kun nykyään ei pitäisi jodistakaan olla puutetta.
        Olen tosin saanut todella paljon säteilyä, kun on röntgeniä ja kaiken maailman kuvia otettu useasti vuosien varrella.
        Aikoinaan olin tehohoidossa, ja silloinkin otettiin keuhkokuvaa kuukauden aikana joka päivä.

        Jostain olen lukenut, että tuollainen säteily saattaisi tehdä kilpparille jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kirjoitin tuon edellisen, että ihmetyttää.
        Minulta ei ole kukaan otattanut edes niitä vasta-ainekokeita, täytyy varmaan tivaamalla pyytää lääkäriä laittamaan lähete.

        Meillä ei ole suvussa muuta ollut kilpparissa, kun äidin äidillä oli struuma, joka leikattiin muutamaan kertaan.
        Itselläni ihmettelen, mistä olisi tullut, kun nykyään ei pitäisi jodistakaan olla puutetta.
        Olen tosin saanut todella paljon säteilyä, kun on röntgeniä ja kaiken maailman kuvia otettu useasti vuosien varrella.
        Aikoinaan olin tehohoidossa, ja silloinkin otettiin keuhkokuvaa kuukauden aikana joka päivä.

        Jostain olen lukenut, että tuollainen säteily saattaisi tehdä kilpparille jotain.

        Olen myös itse miettinyt säteilyn vaikutusta, kun lapsesta lähtien (eli yli 20 vuoden ajan) on otettu kymmeniä kuvia mm. hampaista oikomishoidon yhteydessä suojaamatta kilpirauhasta kuvauksen aikana. Lisäksi tehty kymmeniä kertoja pään TT (syynä aivotärähdykset ym), useampi koko vatsan TT, keuhkokuvia muutama, alaraajojen röntgenkuvia jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myös itse miettinyt säteilyn vaikutusta, kun lapsesta lähtien (eli yli 20 vuoden ajan) on otettu kymmeniä kuvia mm. hampaista oikomishoidon yhteydessä suojaamatta kilpirauhasta kuvauksen aikana. Lisäksi tehty kymmeniä kertoja pään TT (syynä aivotärähdykset ym), useampi koko vatsan TT, keuhkokuvia muutama, alaraajojen röntgenkuvia jne.

        Onko sulla muita kilpparivaivoihin liittyviä oireita kuin kaulan alueen juttuja ?
        Itselläni ainakin on yöhikoilua, mutta myös palelua ( horkkamaisia kohtauksia ), turvotusta, lihonutkin olen vähän, univaikeuksia, hiusten lähtöä, ym.

        Eihän noita itse voi tietää mistä mikäkin johtuu. Kun olen katsonut kilpparioireita, niin mulla on sellaisia, jotka voisivat liittyä sekä vajaa- että liikatoimintaan.

        Ehkäpä nuokin joskus selviävät, mitä ovat, tai mihin liittyvät.


      • Anonyymi

        Meitä lienee useita. Lääkäreiden ammattitaitoon pitää luottaa. Minua ultraava lääkäri selittää löydökset selväsanaisesti mikä on tilanne, mm. vertaamalla edellisen ultrauksen tulokseen. Tuloksen hän on kirjannut yhtä selväsanaisesti myös Omakantaaan.

        Minulta on toinen kilpirauhasen lohko poistettu monenmoisten toimintahäiriöiden takia. Jäljellä olevassa lohkossa on myös monikyhmystruuma. Ohutneulanäytettä ei siitä ole otettu koska kyhmyt ovat kovin pieniä ja lohko toimii vielä normaalisti. On siis liian monta pientä liikaa kasvavaa kyhmyä, joista ohutneulanäytteen otto olisi melkoisen epävarmaa mistä sen näytteen ottaisi. Tapaustani hoidetaan siis seurannalla tässä vaiheessa.


    • Anonyymi

      Suosittelen leikkausta. Itsellä struuma poistetiin viime vuona. Olo hyvä, leikkaus meni hyvin, seuraavana aamulla kotiin, en ottanut kipulääkkeitä. - kipuja ei ollut.
      TK-lääkäriltä lähete kirurgille, kirurgi tekee päätöksen .
      Tk-lääkäri voisi itselle appelsiinin kurkkuun pistää.

    • Anonyymi

      Sruuma pitää aina leikata pois minulle tehtiin. Koko kilpirauhasen totaali poisto 2015 struumasta sattuma löydös 4 mm minrokarsinooma pesäke.. Paineen tunne oli kurkussa ennen leikkausta ja yskää ja mies sanoi et kuorsaa oli struuma Äidilläni oli myrkky struuma eli liikatoiminta on perinnöllinen
      Nyt minulla todettiin. Liikatoiminta vaikka tehty totaali poisto leikkaukessa jäi omaa kilpirauhas kudosta kurkkuun nyt menossa uträääni kuvaukseen kurkussa on kyhmy jännittää onko se uusiutunut vai onko syöpä ikää 61 vuotta pelkään pahinta hikoiluttaa armoton väsymys aivo sumu hermostunut itku herkkä ärsyyntynyt uni iongemua hiukset lähtee niinä muuta oire mikä ajoi lääkäriin TSH 0.12 tällä hetkellä minulla hormooni annos ollu 100 mikg aamusin pieni annos kun ei ole ollenkaan kilpirauhasta jo 7 vuotta olen kai ollu ali lääkitty.. Kuvausta odotan sa tietää onko uusintunyt 18. 8 huomenna lääköri soittaa tästä THS tuloksesta oli otettu vain tämä 1 kilpirauhas arvo mitä ihmettelen

    • Anonyymi

      Minulta on kyhmystruuma leikattu.
      Kaulalle ilmestyi yllättäen kananmunan kokoinen patti.
      Sitä ihmeteltiin, otettiin uä ja ohutneulanäyte.. Tulos hyvänlaatuinen, mutta ilman muuta leikattiin. Lopputulos 1mg tyroksiinia loppuiän.

    • Anonyymi

      Multa löytyi 10 vuotta sitten sattumalöydöksenä thoraxin tietokonetomografiakuvasta suurentunut kilpirauhanen. Otettiin näytteet, jotka oli struumakasvainta. Nyt syksyllä pyysin kontrollin, ja ultraäänessä tuo 10 vuotta vanha struuma vasemmalla puolella oli pysynyt oleellisesti ennallaan (4cm), mutta painaa henkitorvea. Lisäksi oli tullut vasemmalle yksi uusi n. 7mm ja oikealle kaksi uutta n. 7mm kyhmyä; dg monikyhmystruuma. Endokrinologian kirurgille meni lähete; pääsin leikkausjonoon; vasen puoli poistetaan. Leikkausjono noin 6kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe