Kellään yllä mainuttua yhdistelmää, siis sairastat selkärankareumaa ja sinulla on myös yliliikkuvat nivelet? Itselläni monet oireet ja kivut selkärakareumaan viittaavia, mutta lääkäri meinasi että koska niveleni ovat tosiaan yliliikkuvat tuo kyseinen sairaus kannataa toistaiseksi jättää laskuista. Selän alueen magneetti otettu, siinä ei näkynyt mitään hälyttävää(selkäkivuista olen kuitenkin kärsinyt jo monta vuotta). Mutta esim. lantionalueen magneettia (missä sr-reuma ilmeisesti helpoiten näkyy, eikö totta?) tai hlab27 antigeeniä ei ole missään vaiheessa otettu..Kyllästyttää tämä jatkuva tietämättömyys..Kommentteja, kiitos :)
selkärankareuma + yliliikkuvat nivelet?
21
16871
Vastaukset
- tää vain
jeps, tässä yksi selkäreumainen, jolla todella yliliikkuvat nivelet. Samasta syystä juoksin 4vuotta lääkäreiltä toiselle, ennen diagnoosia.
Ja kuka sen diagnoosin teki, voin sanoa että itse minä. Menin vuosi sitten 3kk;n sairasloman jälkeen fysiatrilleni taas kerran ja sanoin että lähdetään siitä että se on se selkäreuma! (niin paljon olin jo vuosien aikana ottanut selvää asioista))
taas kerran mangeettiin ja siellä olikin sitten jo tapahtunut "tuhoja"" niin paljon, että asia alkoi olla selvä. Juuri tuon yliliikkuvien nivelten takia asia aina pois suljettiin.
Asia alkoi selviintyä itselläni jo lääkkeiden avulla. esm. Söin tramalia kaikissa muodoissa max annoksia kuukausia, eihän sillä kivut lähteneet, pää oli sitäkin sekaisempi. Kokeilin kaikkia ja buranan kohalla apua tuli.. Se selvitti asiaa aika pitkälle.
Taitaa olla aika harvinaista juuri tämä nivelten yliliikkuvuus reuman kohdalla, mutta onhan meitäkin nähtävästi.
Jos jtn kysymyksiä tms. tulee mieleesi, vastailen mielelläni :-)- lara
NO heipä hei!! Oho, enpä odottanut, että näin nopeasti ainakaan löytyisi..:) Kiinostaisi minkä ikäinen olet, nainen/mies, ja erityisesti millaisista oireista kohdallasi on kyse? Itse 21 v nainen ja oireita esim. jatkuvat, tosin vaihtelevat alaselän (erityisesti parin nikaman kohdalla) kivut (kestäneen yhteensä yli 6 v, välillä oli noin vuoden helpompi jakso, nyt taas huonompi), aamujäykkyys ja yleensäkin pahimmat kivut aamuisin, tulehdukset lonkissa (tälläkin hetkellä molemmissa pursiitti, eli limapussin tulehdus, johon sain kortisonipiikit), niskahartia säryt ja jäykkyys, aikanaan 6 vuotta putkeen sairastettu silmien iriittis, ym. näitä riittää. Otettiinko sinulta magneetti selän vai lantion alueelta, kummassa selvisi reuma? Alkaa olla toivo menettetty noihin lääkäreihin, tuntuu etteivät ota tosissaan eivätkä osaa mitään..Lisää lääkkeitä ja liikuntaa, mutta kuin ei häviä kivut. Tosin liikkua on pakkokin välillä, teen istumatyötä ja paikat kyllä kipeytyvät todella jos istun koko 8 tuntia paikallani, eli jaloittelu on pakollista.
- tää vain
lara kirjoitti:
NO heipä hei!! Oho, enpä odottanut, että näin nopeasti ainakaan löytyisi..:) Kiinostaisi minkä ikäinen olet, nainen/mies, ja erityisesti millaisista oireista kohdallasi on kyse? Itse 21 v nainen ja oireita esim. jatkuvat, tosin vaihtelevat alaselän (erityisesti parin nikaman kohdalla) kivut (kestäneen yhteensä yli 6 v, välillä oli noin vuoden helpompi jakso, nyt taas huonompi), aamujäykkyys ja yleensäkin pahimmat kivut aamuisin, tulehdukset lonkissa (tälläkin hetkellä molemmissa pursiitti, eli limapussin tulehdus, johon sain kortisonipiikit), niskahartia säryt ja jäykkyys, aikanaan 6 vuotta putkeen sairastettu silmien iriittis, ym. näitä riittää. Otettiinko sinulta magneetti selän vai lantion alueelta, kummassa selvisi reuma? Alkaa olla toivo menettetty noihin lääkäreihin, tuntuu etteivät ota tosissaan eivätkä osaa mitään..Lisää lääkkeitä ja liikuntaa, mutta kuin ei häviä kivut. Tosin liikkua on pakkokin välillä, teen istumatyötä ja paikat kyllä kipeytyvät todella jos istun koko 8 tuntia paikallani, eli jaloittelu on pakollista.
Juu onhan meitä, mutta harvassa taidetaan ol, jolla näitä yliliikkuvia niveliä :-)
Nii olen nainen ja ikää 26vuotta.
Itselläni aikanaan alkoi lääkäriralli silloin 4-5vuotta sitten rintarangan kivuilla ja silloin jo oli jonkinlaisia kipuja ristiselässä.
Kolme vuotta sitten alkoi sitten selkä reistaamaan kunnolla ja tosissaan vuosi sitten olin niin kipeä, että liikkumaan pystyin about 50m päivässä ja sairaslomaakin kertyi reilut 3kk.
näitä samoja oireita todella, mitä täällä ollut; aamulla kesti abouttiarallaa tunti sängystä nouseminen plus että oli vaatteet päällä, öisin en kivuiltani pystynyt nukkumaan, ja oikealla jalalla en pystynyt varaamaan kävellessä lainkaan tai jos yritin normaalisti kävelyyn lähtöä, kipu vei todellakin jalan alta ja sit vain lentoa maahan.. Ja pahin painajainen oli se, että joudun makaamaan kovalla lattialla selälläni APUA!! ja sitte ihan paineluarka toi alaselkä, se jotenkin "naksahti pois paikaltaan..
Näin vuoden jälkeen kun muistelee tuota tuska tilaan, ei sitä enään itsekkään usko, että oli niin huonossa kunnossa. Ja sen verran voin sanoa, että kipukynnys on korkea, näin kahden lapsen synnyttäneenä tiedän varmasti mitä kipu on. Kerran silloin vuosi sitten sanoinkin lääkärille, että synnyttäminenkin on juhlaa verrattuna näihin s.reuman tuomiin kipuihin, piti vissii mua aikasta kahjona ;-)
Olihan tuo henkisestikkin aikasta rankkaa, kun ei ollu diagnoosia ja juuri nämä mun yliliikkuvatnivelet pitkitti sitä. Tuntu kyllä välillä, että vithhu hulluks tässä tulee, jos mukamas ilman syytä tälläset tuskat on.
Kyllähän tätä selkää alkuun 2-3v sitten röntgenillä tzekattiin, sitte lantiolta mangeetti, mut ei kuulemma mitn. Ja vuosi sitten kun mangeetti otettin, ni oho ihmeteltiin, et johan on vuodessa huonoon kuntoon mennyt. No olihan niillä ne aikasemmat kuvat mihin verrata nyt. 5alinta nikamaan ne pahimmat ja lonkat just reistaa. Kyllähän sen nyt arvaa, jos siellä tulehdus jatkuvasti, mitä se tekee :-(
Diagnoosin saatua aloin syömään salazopyriniä max annoksilla ja suht hyvin pysynyt kivut poissa. Tai itseoppinut siihen, että jos alkaa yhtään jomottaa, ni heti kortisonia ja buranat päälle, ni kyllä lähtee paha böö pois. Ei ainakaan pääse tulehus päälle!!
Tuntuis noi sun oireet olevan sreumaa..
Ootkos itse huomannut onko eri särkylääkkeillä ollut merkitystä kivun pois saamiseksi?? Missä käyt "hoidossa"? fysiatri or mikä??
Meinaa lähtä aika romaanix tää juttu, mutta minkäs teet :-) - lara
tää vain kirjoitti:
Juu onhan meitä, mutta harvassa taidetaan ol, jolla näitä yliliikkuvia niveliä :-)
Nii olen nainen ja ikää 26vuotta.
Itselläni aikanaan alkoi lääkäriralli silloin 4-5vuotta sitten rintarangan kivuilla ja silloin jo oli jonkinlaisia kipuja ristiselässä.
Kolme vuotta sitten alkoi sitten selkä reistaamaan kunnolla ja tosissaan vuosi sitten olin niin kipeä, että liikkumaan pystyin about 50m päivässä ja sairaslomaakin kertyi reilut 3kk.
näitä samoja oireita todella, mitä täällä ollut; aamulla kesti abouttiarallaa tunti sängystä nouseminen plus että oli vaatteet päällä, öisin en kivuiltani pystynyt nukkumaan, ja oikealla jalalla en pystynyt varaamaan kävellessä lainkaan tai jos yritin normaalisti kävelyyn lähtöä, kipu vei todellakin jalan alta ja sit vain lentoa maahan.. Ja pahin painajainen oli se, että joudun makaamaan kovalla lattialla selälläni APUA!! ja sitte ihan paineluarka toi alaselkä, se jotenkin "naksahti pois paikaltaan..
Näin vuoden jälkeen kun muistelee tuota tuska tilaan, ei sitä enään itsekkään usko, että oli niin huonossa kunnossa. Ja sen verran voin sanoa, että kipukynnys on korkea, näin kahden lapsen synnyttäneenä tiedän varmasti mitä kipu on. Kerran silloin vuosi sitten sanoinkin lääkärille, että synnyttäminenkin on juhlaa verrattuna näihin s.reuman tuomiin kipuihin, piti vissii mua aikasta kahjona ;-)
Olihan tuo henkisestikkin aikasta rankkaa, kun ei ollu diagnoosia ja juuri nämä mun yliliikkuvatnivelet pitkitti sitä. Tuntu kyllä välillä, että vithhu hulluks tässä tulee, jos mukamas ilman syytä tälläset tuskat on.
Kyllähän tätä selkää alkuun 2-3v sitten röntgenillä tzekattiin, sitte lantiolta mangeetti, mut ei kuulemma mitn. Ja vuosi sitten kun mangeetti otettin, ni oho ihmeteltiin, et johan on vuodessa huonoon kuntoon mennyt. No olihan niillä ne aikasemmat kuvat mihin verrata nyt. 5alinta nikamaan ne pahimmat ja lonkat just reistaa. Kyllähän sen nyt arvaa, jos siellä tulehdus jatkuvasti, mitä se tekee :-(
Diagnoosin saatua aloin syömään salazopyriniä max annoksilla ja suht hyvin pysynyt kivut poissa. Tai itseoppinut siihen, että jos alkaa yhtään jomottaa, ni heti kortisonia ja buranat päälle, ni kyllä lähtee paha böö pois. Ei ainakaan pääse tulehus päälle!!
Tuntuis noi sun oireet olevan sreumaa..
Ootkos itse huomannut onko eri särkylääkkeillä ollut merkitystä kivun pois saamiseksi?? Missä käyt "hoidossa"? fysiatri or mikä??
Meinaa lähtä aika romaanix tää juttu, mutta minkäs teet :-)Nyt kun tuossa kirjoittelujasi lueskelin niin tajusin, että itsellänikin tuo rintaranka menee helposti jumiin, vai onko sinulla ollut sen jumittumista vai ylipäätään vain kipuja? Joskus saan sen itse naksautettua "vääntelehtimällä" :), mutta usein se tuntuu vain jäävän jumiin ja helpottuu ajan kanssa.
Mitäs sielä lantion magneetissa näkyi? Jotain kulumaa ym vai näkeekö lääkärit suoraan että selkärankareuma kyseessä?Itselläni on myöskin koko alaselän rangan alue kosketusarka, tuskanhiki pukkaa päälle melko hellästäkin kosketuksesta. Ja istuessa esim. autossa nojaaminen selkänojaan on aika ikävän tuntuista kun nuo alaselän kipeät nikamat osuvat penkkiin. Kestää kauan etsiessä asentoa missä ranka osuisi mahd. vähän selkänojaan, kuulostaako tuo yhtään tutulta? Ja tietenkin se tärinä ajellessa kipeyttää selkää varsinkin jos pitempi matka.
Itse en ole löytänyt mitään tiettyä lääkettä mikä helpottaisi oloa merkittävästi, kokeiltu on esim. klotriptyl mite, somadril comp, panacod ymym särky- tai tulehduskipulääkkeitä, tavallinen 400 burana ei nykyään vaikuta mitenkään. Silloin tällöin syön lihasrefleksantteja kun niska-hartia ja alaselkä ovat ihan jumissa. Fysioterapiassa olen käynyt, tällä hetkellä en käy missään, kun tuo kelan korvaama lähete loppui. Olen juossut kyllä fysiatrit, fys. erikoislääkärit, Omt-fysioterapeutit (joka ensimmäisenä ja oikeastaan lähes ainoana otti huomioon sr-reuman mahdollisuuden, asia tosin jäi siihen kun fys erikoislääkäri sulki sen pois juuri noiden yliliikkuvien nivelten vuoksi) ja jopa kansanparantajallakin olen käynyt.
Onkos itselläsi ollut nimenomaan noita limapussin tulehduksia lonkissa? Myöskin kiinnostaa millaista työtä teet, vai opiskeletko? Itse istumatyössä (en muista sanoinko jo tuolla aiemmin) kivut kyllä pahenevat ja sairaslomaa joudun ottamaan melkein kuukausittain.. Kyllästyttää tämä jatkuva sairastelu ja kipuilu, nyt vielä kaiken lisäksi tuntuisi flunssa iskevän päälle. Toivottavasti ei kuitenkaan kuume nouse ettei nyt taas toisesta syystä joudu sairaslomalle jäämään..
Oletko muuten ollut raskaana tuon sr-reuman toteamisen aikana/jälkeen? Ajattelin vaan, että eikö tuo "lisälasti" kuormita selkää entisestään.. - tää vain
lara kirjoitti:
Nyt kun tuossa kirjoittelujasi lueskelin niin tajusin, että itsellänikin tuo rintaranka menee helposti jumiin, vai onko sinulla ollut sen jumittumista vai ylipäätään vain kipuja? Joskus saan sen itse naksautettua "vääntelehtimällä" :), mutta usein se tuntuu vain jäävän jumiin ja helpottuu ajan kanssa.
Mitäs sielä lantion magneetissa näkyi? Jotain kulumaa ym vai näkeekö lääkärit suoraan että selkärankareuma kyseessä?Itselläni on myöskin koko alaselän rangan alue kosketusarka, tuskanhiki pukkaa päälle melko hellästäkin kosketuksesta. Ja istuessa esim. autossa nojaaminen selkänojaan on aika ikävän tuntuista kun nuo alaselän kipeät nikamat osuvat penkkiin. Kestää kauan etsiessä asentoa missä ranka osuisi mahd. vähän selkänojaan, kuulostaako tuo yhtään tutulta? Ja tietenkin se tärinä ajellessa kipeyttää selkää varsinkin jos pitempi matka.
Itse en ole löytänyt mitään tiettyä lääkettä mikä helpottaisi oloa merkittävästi, kokeiltu on esim. klotriptyl mite, somadril comp, panacod ymym särky- tai tulehduskipulääkkeitä, tavallinen 400 burana ei nykyään vaikuta mitenkään. Silloin tällöin syön lihasrefleksantteja kun niska-hartia ja alaselkä ovat ihan jumissa. Fysioterapiassa olen käynyt, tällä hetkellä en käy missään, kun tuo kelan korvaama lähete loppui. Olen juossut kyllä fysiatrit, fys. erikoislääkärit, Omt-fysioterapeutit (joka ensimmäisenä ja oikeastaan lähes ainoana otti huomioon sr-reuman mahdollisuuden, asia tosin jäi siihen kun fys erikoislääkäri sulki sen pois juuri noiden yliliikkuvien nivelten vuoksi) ja jopa kansanparantajallakin olen käynyt.
Onkos itselläsi ollut nimenomaan noita limapussin tulehduksia lonkissa? Myöskin kiinnostaa millaista työtä teet, vai opiskeletko? Itse istumatyössä (en muista sanoinko jo tuolla aiemmin) kivut kyllä pahenevat ja sairaslomaa joudun ottamaan melkein kuukausittain.. Kyllästyttää tämä jatkuva sairastelu ja kipuilu, nyt vielä kaiken lisäksi tuntuisi flunssa iskevän päälle. Toivottavasti ei kuitenkaan kuume nouse ettei nyt taas toisesta syystä joudu sairaslomalle jäämään..
Oletko muuten ollut raskaana tuon sr-reuman toteamisen aikana/jälkeen? Ajattelin vaan, että eikö tuo "lisälasti" kuormita selkää entisestään..ootpas se sinäkin juoksennellu kaiken maailman paikat läpi, mistä jtn hjelppii sais. Joo, kyllä tääkin, ihan kävin miettimään mihin kaikkialle sitä on pennin ropojaan työntänyt.. Silloin kun ei ollut diagnoosia, kävin; norm. fysioterapiat, omt-fysioterapiat, hermoratahirojalla, normaali hierojalla, jollain kinis lekurilla akupunktioissa, selkärangan venytyshoidossa
- Erzi 69
tää vain kirjoitti:
ootpas se sinäkin juoksennellu kaiken maailman paikat läpi, mistä jtn hjelppii sais. Joo, kyllä tääkin, ihan kävin miettimään mihin kaikkialle sitä on pennin ropojaan työntänyt.. Silloin kun ei ollut diagnoosia, kävin; norm. fysioterapiat, omt-fysioterapiat, hermoratahirojalla, normaali hierojalla, jollain kinis lekurilla akupunktioissa, selkärangan venytyshoidossa
Olipa mielenkiintoisaa, kun lueskelin noita reumalinkkejä, että löysin teidät ja juttunne!Nimittäin itse menossa magneettiin kuunlopulla ja reaktiivinen niveltulehdun diagnoosina vielä ja salatzoo syöny ja kolme kuukautta, mutta selkä eikun pahenee! Mulla tavallisessa röngtenkuvissa näkyi jo muutos rintarangan kohdalla. Neljä nikamaa jo luupiikein vaurioituneet eli jännittää mitä tuleman pitää!
Tuli tossa vaan mieleen , että mä oon ollu jo 4kk saikulla ja istumatyö mullakin ja en varmaan pysty vieläkään istuu ja tuntuu et teillä molemmilla pahemmat oltavat ja ootte työelämässä ja toinen vielä istuu.Täh??Sit magneettikuvan jälkeen onkin soitto reumatologille, joka sitten antaa tuomion menenkö kelan soputumiskurssille jonnekkin vai tyrkkääkö ne mut istuu duuniin ja popsiin niitä särkylääkkeitä niinku tekin! Mä en kyllä suostu istuu särkylääkkeillä se on varma!Mulla tällä hetkellä myyntineuvottelijan paikka ja vakituinen, mutta ajattelin etsiä jotain sellasta missä ei tarviis istua!! Niin sitten asiaan!! MIstä luulette tautinne alkaneen nimittäin mulla alkoi kierukan laitosta ja tuli kohdunkaulantulehdus sitten kohtutulehus ja sitten seurauksena reaktiivinen niveltulehdus ja sittenpä tuo näkyykin kroonistuvan eli sama, kun teillä tuo katala reuma! Reumahan on aineenvaihdunnan sairaus tai mikä lie, mutta järkyttää ja pelottaa! Mutta niinpähän nuo viisaammat on luvanneet, että, kun tulehdus kurissa ja luutumiset luutuneet kivutkin helpottas!No katotaan kuin käy!! - tää vain
Erzi 69 kirjoitti:
Olipa mielenkiintoisaa, kun lueskelin noita reumalinkkejä, että löysin teidät ja juttunne!Nimittäin itse menossa magneettiin kuunlopulla ja reaktiivinen niveltulehdun diagnoosina vielä ja salatzoo syöny ja kolme kuukautta, mutta selkä eikun pahenee! Mulla tavallisessa röngtenkuvissa näkyi jo muutos rintarangan kohdalla. Neljä nikamaa jo luupiikein vaurioituneet eli jännittää mitä tuleman pitää!
Tuli tossa vaan mieleen , että mä oon ollu jo 4kk saikulla ja istumatyö mullakin ja en varmaan pysty vieläkään istuu ja tuntuu et teillä molemmilla pahemmat oltavat ja ootte työelämässä ja toinen vielä istuu.Täh??Sit magneettikuvan jälkeen onkin soitto reumatologille, joka sitten antaa tuomion menenkö kelan soputumiskurssille jonnekkin vai tyrkkääkö ne mut istuu duuniin ja popsiin niitä särkylääkkeitä niinku tekin! Mä en kyllä suostu istuu särkylääkkeillä se on varma!Mulla tällä hetkellä myyntineuvottelijan paikka ja vakituinen, mutta ajattelin etsiä jotain sellasta missä ei tarviis istua!! Niin sitten asiaan!! MIstä luulette tautinne alkaneen nimittäin mulla alkoi kierukan laitosta ja tuli kohdunkaulantulehdus sitten kohtutulehus ja sitten seurauksena reaktiivinen niveltulehdus ja sittenpä tuo näkyykin kroonistuvan eli sama, kun teillä tuo katala reuma! Reumahan on aineenvaihdunnan sairaus tai mikä lie, mutta järkyttää ja pelottaa! Mutta niinpähän nuo viisaammat on luvanneet, että, kun tulehdus kurissa ja luutumiset luutuneet kivutkin helpottas!No katotaan kuin käy!!eli lekuri on sun kohdalla epäillyt selkäreumaa?
Ne salazot ainakin omalla kohdalla alkoi tehota n.3-4kk;n päästä ja kyllä siitä tais maininta ollakkin tuoteselosteessa. En tiiä onko auttanut toi jatkuva lääkitys vai onko vain parempi vaihe menossa, koska jostain luin että salazojen tehoa reumanhoitoon ei varmaa.
reumahan kai aika perinnöllinen, mutta omassa suvussa ei ole ikinä sitä kellään ollut. Aika mielenkiintoinen kuulla noista kohduntulehduksista, koska viimisen neljän vuoden aikana itsellä ollut 4-5krt ja aina ihmeteltiin mistä sitä niin monesti itteeni olen saanut. Mutta lekuri sano, että se olisi syntymästä asti "veressä", ja puhkeaa sitten kun puhkeaa.
Eikä se selkä koko ajan "pazkana ole, jos reuman diagnoosiksi saat, välillä hyviä jaksoja, jolloin saa akut ladattuu :-) Kyllä aikasta hyviä lääkkeitä on, joilla saa suht normin olotilan. ekana vaan just tärkee saada diagnoosi, ni sit valkotakkiset osaa auttaa paremmin.
Ja ei tää elämä tähän kaadu ;-) silloin kun diagnoosin sain, ni puolisukua itkee tihrutti, että voi, voi.. silloin sanoinkin, että eihän tää mitn syöpää sentäs ole, ei tähän kuole ;-)
Minkäslaisia sun oireet tarkemmin?? vetääkö kipu jalkoihin tms.? jomottaako nukkuessakin yhtä paljon?? - erzi69
tää vain kirjoitti:
eli lekuri on sun kohdalla epäillyt selkäreumaa?
Ne salazot ainakin omalla kohdalla alkoi tehota n.3-4kk;n päästä ja kyllä siitä tais maininta ollakkin tuoteselosteessa. En tiiä onko auttanut toi jatkuva lääkitys vai onko vain parempi vaihe menossa, koska jostain luin että salazojen tehoa reumanhoitoon ei varmaa.
reumahan kai aika perinnöllinen, mutta omassa suvussa ei ole ikinä sitä kellään ollut. Aika mielenkiintoinen kuulla noista kohduntulehduksista, koska viimisen neljän vuoden aikana itsellä ollut 4-5krt ja aina ihmeteltiin mistä sitä niin monesti itteeni olen saanut. Mutta lekuri sano, että se olisi syntymästä asti "veressä", ja puhkeaa sitten kun puhkeaa.
Eikä se selkä koko ajan "pazkana ole, jos reuman diagnoosiksi saat, välillä hyviä jaksoja, jolloin saa akut ladattuu :-) Kyllä aikasta hyviä lääkkeitä on, joilla saa suht normin olotilan. ekana vaan just tärkee saada diagnoosi, ni sit valkotakkiset osaa auttaa paremmin.
Ja ei tää elämä tähän kaadu ;-) silloin kun diagnoosin sain, ni puolisukua itkee tihrutti, että voi, voi.. silloin sanoinkin, että eihän tää mitn syöpää sentäs ole, ei tähän kuole ;-)
Minkäslaisia sun oireet tarkemmin?? vetääkö kipu jalkoihin tms.? jomottaako nukkuessakin yhtä paljon??Moro taas!
Joo tai siis ei vielä oo tullu mitään diagnoosia, kun 23p vasta on se magneettikuvaus ja siitä sitten kuunlopulla se lääkärin soittoaika!Mä sain sen kohtu jutun kierukan asennuksen yhteydezssä ja siitäpä tää helvetti aukes! Noista oireista,niin keskiselässä on se pahin paikka kuvissa , mutta kipu tuntuu eniten alaselässä ja välillä vaan siellä rintarangassa missä vaurioita jo näkynyt! Väsymys on pahin mitä nyt osaan ajatella oireena ja meinaa välillä tuntua, että masennustako liene, kun tuntuu ettei mitään jaksa alkaa...ei siis kiinnosta , kun ei taas jaksa ja silleen!Ei mua kyllä nukkuessa jomoile, mutta milloin koskee mihinki valveilla ja se että repiii muitakin niveliä, kun selkää niin aattelin , ettei vaan olis sitten se nivelreuma! Mutta voihan se olla että se on sitä reaktiivista niveltulehdusta ja ei muuttus reumaksi vaan ihmeen kaupalla parantusin jotenkin yhtäkkiä!!(toiveajattelua)heh! Niin ei se elämä todellakaan siihen kaadu oli se sitten mitä tahansa ja mä kerkesin pelätä, ettei minusta oo enää töihin, mutta nyt , kun oon lukenu noita juttuja, niin duuniahan noi tekee pahemminkin sairastuneet! Jännä olis jos sinne sopeutumisvalmennuskurssille ottaisivat satsin meitä nuoria ettei tarviis vanhoin kaa siellä ainooostaan olla(ne tietty osana kokemusta ) jos sinne nyt sitten lähtö tulee...Mutta täytyy sanoo että tän neljä kuukautta minkä mä oon ollu duunista poissa on kyllä invalidisoinu minut henkisesti ihan kokonaan ja todellakin tarviisin sen kurssin , että hyväksyisin tän taudin ja osaisin alkaa elää sen kaa! Ja mikä ällöintä mä en oo koskaan ollu mikään jumppari tai liikunnallinen tytsy , niin arvaa kiinnostaako jumppailla vaikka pitäs!Jonkiverran liikun ja oonkin silleen ollu hyvä kuntonen, kun oon aika vilkas tytsy , niin tulee tota hyötyliikuntaa! Mä muuten käyn kysillä, kun oon lähikunnasta, niin siellä on tosi kivoja ne reumatologit(nuoria) ja ymmärtäväisiä!joo jutskaillaan ja katellaan miten käy.... - pikkunen3
Heips!Luin viestisi ja haluaisinkin nyt kysyä että minkälaisia oireita sinulla oli?Minulla on sormet aikas heikossa kunnossa ja ala selkä.Nyt fysioterapialle toinen käyntti ja diaknoosi:yliliikkuvat nivelet....kaikkialla ja kipuja on aikas paljon,tosin teen siivous työtä...Ehdotuksia toisista ammateista?
- Meri
Taitaa olla niin, että paljon riippuu "onnesta" eli millä paikkakunnalla asuu ja kenelle lääkärille pääsee kun tuntuu nuo hoitotavat vaihtelevan tosi paljon. Itse olen ilmeisen "onnekkaassa" asemassa kun lääkärini otti asiani heti ns. tosissaan. Minulla myös yliliikkuvat nivelet ja nyt epäillään joko selkärankareumaa tai sjögrenin syndroomaa, olen ollut jo moninaisissa tutkimuksissa ja nyt eilen sain lisää lähetteitä uudelleen verikokeisiin,lantion röntgeniin, magneettikuvaukseen, suubiobsiaan ym. Lääkitys myös aloitettiin nyt. Kertokaahan muutkin kokemuksianne miten muualla päin Suomea hoidot toteutuvat.
- lara
Morjensa vaan teillekin erzi ja meri :). Löytyyhän meitä enemmänkin..
Itse oleskelen tällä hetkellä tampereella, ja täällä olenkin eniten noita lääkäreitä ym. kolunnut läpi. Jokunen vuosi sitten asustelin myös seinäjoella jossa minulta otettiin ensimmäistä kertaa selän röntgenit ja magneetit (tosin siistä on jo n viitisen vuotta) eikä mitään löytynyt. TÄällä Treella alaselän kuvat otettiin alkuvuodesta. Mutta tuntuu että tilanteeni on nyt menossa pahempaan suuntaan niin voisikohan olla mahdollista, että sr-reuma on vasta "puhkeamassa", eikös tuohon taudin näkymiseen mene jokin aika ennen löytymistä? Tosin kuutisen vuotta vaihtelevia kipuja kun on ollut niin jonkin näköistä syytä pitäisi varmaankin löytyä. Missäs te asustelette?
Samaa hommaa teen kun erzi ja viimeksi tällä viikolla olen ollut kaksi päivää sairaslomalla, istuminen on myrkkyä kipeällä selälle. Osaksi tuo sairasloma johtui myös noista tulehtuneista limapusseista kun kortisonin jälkeen piti pari päivää ottaa levon kannalta. Myös kahtena edellisenä viikkona olen joutunut olemaan poissa töistä ja tilanne onkin todella paskamainen niin minun kuin työnantajani kannalta. Erityisesti vmäiseksi tilanteen tekee diagnoosin puute, olisi kiva tarjota jotain konkreettista selitystä työnantajalle kivuista, olisi edes oma olo hieman parempi kun löytyisi syy.
Meri, kertoisitko oireistasi hieman? Ja kerrotko myös tuosta sjögrenin syndroomasta, mikä se on, kun itse en siitä juurikaan tiedä?
Tuosta periytymisestä vielä, reuma itsessäänhän varmastikin on periytyvää mutta reumatyypit eivät voi vaihdella periytymisen seurauksena. Tarkoitan että esim nivelreuma ei voi periytyä sr-reumana, koska kyse eri sairaudesta. Äitini nimittäin sairastaa nivelreumaa ja ajattelinkin aikanaan että sen vuoksi saattaa olla kovinkin mahdollista että minulla olisi tuo sr-reuma, mutta näin asia ei ilmeisesti kuitenkaan etene.
Meri, minkä lääkityksen sait? Onko lääke oikein reuman hoitoon tarkoitettu vai vain kipulääkitys?
- HLA-B27-positiivinen
Minulla on ollut selkärankareuma jo 17 vuotta ja kaksi vuotta sitten alkoi polvi myös niksahdella pois paikoiltaan. Tänä vuonna se on mennyt sijoiltaan jo 15 kertaa. Viimeksi se meni viime sunnuntaina, kun olin järvessä uimassa. Ei muuta kuin "apuva!" huutamaan... Ja kesäkuussa se meni yöllä nukkuessa klo 02:30. Heräsin vain kipuun, ja ei muuta kuin avomies myös hereille ja vetämään minun polvi takaisin paikoilleen. Nyt marraskuussa pääsen juttelemaan ortopedin kanssa vaivasta, josko se operoitaisiin kuntoon.
Onkohan tämä nivelten yliliikkuvuus yleistäkin selkärankareumaa sairastavilla...?- lara
tervepä terve sinullekkin! :) Kuulostaapa ikävältä! Lyhyesti ja ytimekkäästi nivelten yliliikkuvuus ei ole yleistä, ainakaan sen perusteella että lääkäri jätti sr-reuman (kaikista siihen sopivista oireista huolimattakin!!?) mahdollisuuden (toistaiseksi) taka-alalle juuri tuon yliliikkuvuuteni takia. Ilmeisesti teitä kuitenkin löytyy enemmänkin!! En tosin muutenkaan pitänyt tuosta lääkäristä, vastasi suurin piirtein olankohautuksella kaikkiin kysymyksiini ja kuvauksiin oireistani, jäi huono maku suuhun kun en saanut minkäänlaista kontaktiakaan tuohon kyseiseen herraan. Lähemmäs sata euroa tuostakin (fys. erikoislääkäri) joutui pulittamaan ja sen vuoksi olisin odottanut eden hieman kiinnostusta vaivoihini..
- HLA-B27-positiivinen
lara kirjoitti:
tervepä terve sinullekkin! :) Kuulostaapa ikävältä! Lyhyesti ja ytimekkäästi nivelten yliliikkuvuus ei ole yleistä, ainakaan sen perusteella että lääkäri jätti sr-reuman (kaikista siihen sopivista oireista huolimattakin!!?) mahdollisuuden (toistaiseksi) taka-alalle juuri tuon yliliikkuvuuteni takia. Ilmeisesti teitä kuitenkin löytyy enemmänkin!! En tosin muutenkaan pitänyt tuosta lääkäristä, vastasi suurin piirtein olankohautuksella kaikkiin kysymyksiini ja kuvauksiin oireistani, jäi huono maku suuhun kun en saanut minkäänlaista kontaktiakaan tuohon kyseiseen herraan. Lähemmäs sata euroa tuostakin (fys. erikoislääkäri) joutui pulittamaan ja sen vuoksi olisin odottanut eden hieman kiinnostusta vaivoihini..
Minullakin kesti alussa 2 vuotta ennen kuin sain selkärankareuma-diagnoosin. Kiersin monet lääkärit, enkä saanut nimeä taudille, saatikka apua tai lääkereseptiä, sillä olin niin nuori silloin, 24-vuotias. Mutta onneksi sitten yksi viisas lääkäri laittoi minut vihdoin viimein Heinolan Reumasairaalaan tutkimuksiin ja diagnoosi selvisi hyvin nopeasti, kun minua hoiti siellä kokenut ja fiksu ylilääkäri.
Minulla on takana jalan päkiän ja polven puhdistusleikkaukset sekä viime syksynä minulle laitettiin Tampereen Coxa-sairaalassa pinnoiteproteesi lonkkaan. Ja ensi talvena ehkä operoidaan tätä niksupolvea. Tällä hetkellä minua hoitaa mukava ja pätevä reumalääkäri. Kuukauden päästä olisi reumakontrolli em. lekurilla.
Olen tällä hetkellä vielä työelämässä.
Tsemppiä ja sitkeyttä Sinulle! Kyllä joku viisas lääkäri laittaa sinulle vielä lähetteen eteenpäin tutkimuksiin ja saat diagnoosin vaivoillesi. Älä luovuta, en minäkään... - lara
HLA-B27-positiivinen kirjoitti:
Minullakin kesti alussa 2 vuotta ennen kuin sain selkärankareuma-diagnoosin. Kiersin monet lääkärit, enkä saanut nimeä taudille, saatikka apua tai lääkereseptiä, sillä olin niin nuori silloin, 24-vuotias. Mutta onneksi sitten yksi viisas lääkäri laittoi minut vihdoin viimein Heinolan Reumasairaalaan tutkimuksiin ja diagnoosi selvisi hyvin nopeasti, kun minua hoiti siellä kokenut ja fiksu ylilääkäri.
Minulla on takana jalan päkiän ja polven puhdistusleikkaukset sekä viime syksynä minulle laitettiin Tampereen Coxa-sairaalassa pinnoiteproteesi lonkkaan. Ja ensi talvena ehkä operoidaan tätä niksupolvea. Tällä hetkellä minua hoitaa mukava ja pätevä reumalääkäri. Kuukauden päästä olisi reumakontrolli em. lekurilla.
Olen tällä hetkellä vielä työelämässä.
Tsemppiä ja sitkeyttä Sinulle! Kyllä joku viisas lääkäri laittaa sinulle vielä lähetteen eteenpäin tutkimuksiin ja saat diagnoosin vaivoillesi. Älä luovuta, en minäkään...juuh, kiitos kannustuksesta, eipäs tässä luovuttamaan ruveta, toivotaan että se fiksu lääkäri vielä kohdalle osuu ja päästään asiassa etenemään.
Nyt viikonlopun viettoon! Toivotan kaikille mukavaa ja ennenkaikkea kivutonta viikonloppua! Toivottavasti ensi viikolla vielä palaillaan asiaan yhteisten kokemuksien ja vointien tiimoilta! :) - Meri
lara kirjoitti:
Sjögrenin syndrooma on tulehduksellinen reumasairaus johon sairastutaan yleensä 30-40 vuotiaina mutta toki nuorempiakin (lapsiakin)sai-
rastuneita on. Oireita on monenlaisia - suun ja silmien kuivuminen, kylmät jalat ja kädet, alaselän kivut ym., ym. Itselläni noiden oireiden lisäksi siis alaselän ja lonkkien kivut ja "yleinen jäykkyys". Sain kipulääkkeeksi Mobic-nimisiä lääkkeitä ja reumalääkkeeksi Salzopyriniä. Ikävää, että lääkärisi suhtautui asiaan "ylimalkaisesti", kyllä minusta meillä kaikilla pitää olla oikeus asianmukaiseen terveydenhuoltoon ja asialliseen palveluun.
Täytyy vain yrittää olla sitkeä ja kysellä vaikka välillä sitä kieltämättä turhautuu. Sisuhan tässä ainakin kasvaa...
- lara
Tervepä terve, toivottavasti srreumaisia on vielä maisemissa? Olen huomannut että nyt tässä viimeaikoina on ruvennut jalkoja särkemään ,erityisesti nyt viikonlopun jäljiltä kun lauantaina tuli istuttua pitkä aika sohvalla, miehen kanssa kun vietettiin kahdenkeskistä leffailtaa niin paikat kipeytyivät. Nytkin kun täällä töissä olen jokusen tuntia istunut niin molemmin puolen takapuolta aika ylhäältä (suht keskeltä pakaraa mutta siis ylempää, oikeastaan tuolta alaselkä-pehva rajalta) särkee ja kipu tuntuu laskeutuvan myös jalkoja pitkin alaspäin. Tietenkin selkääkin särkee mutta tuo takapuoli-jalkasärky tuntuupi suht uudelta... Kun tässä nytkin istuskelen niin on aika ikävä ja tuntuu että ei jaksaisi enää istua, tuntuu siis että tämä istuminen rasittaa tuota aluetta. Onkos tälläisiä kokemuksia kellään? Tätä tuntemusta on hieman hankala kuvailla, toivottavasti joku siis sai selvää edes hieman...
- HLA-B27-positiivinen
Joo, kuulostaa tutulta tuo alaselän kipuilu. Sieltä se alaselästä minunkin selkärankareumani aikoinaan alkoi. Varsinkin pitkien juna- tai automatkan jälkeen alaselkä oli todella kipeä, jumissa ja jäykkä. Kerran 4:n tunnin automatkan jälkeen en päässyt omin avuin autosta ulos...
Asuin silloin v.1990 Vantaalla, ja ystäväni antoi minulle vinkin, että Helsingissä on "Helsingin Ympäristön Reumatoimisto HYRT", minne pääsee reumalääkäriin ILMAN lähetettä. Täytyy vaan asua Vantaalla, Espoossa, Kauniaisissa, Keravalla, Kirkkonummella, Nurmijärvellä, Pornaisissa, Sipoossa, Siuntiossa tai Tuusulassa.
Reumalääkärin vastaanottokäynnin hinta on 22,- euroa. Potilas voi varata ajan ilman lääkärin lähetettä. Ajanvaraukset ma-pe klo 10-11 ja 13:30-14:30, puh. 09-4761 5660. Osoite: Iso Roobertinkatu 20-22 A (6. krs), 00120 HELSINKI.
Toivottavasti tästä tiedosta on apua jollekin pääkaupunkiseudulla asuvalle, joka on vielä ilman pätevää reumalääkäriä ja diagnoosia. - erzi 69
Jou!
Tosta jalkojen särkemisestä, niin minulla ollu jalkapöytä kipee jo pitkään ja tässä muutaman päivän kipuillu silleen , että nilkasta alkanu ja pitkin sääriluita säteilee ja on niinmaan kipee, että enpä tiedä mitä tää nyt sit tuo tullessaan!
Ja tossa tuntu oleen juttua siitäkin, että pakaroihinkin koskee, niin muuten koskee ja välillä ihan kunnolla!
Mua ainakin jännittää se magneettikuvaus
ja sen diagnosointi, koska mun pitäs lähtee varmaan jo töihin(tekeekin jo oikeesti mieli), mutta aikalailla mä vielä oon rapakunnossa!
Se istumatyö pitäis saada vaihtaa ja äkkiä sellaseen missä sais ``kipsuttaa`` kintuillaan pitkin ja poikin, koska mä oon saakelin huono liikkuun muuten ja tollanen työhön liittyvä liikkuminen olis mun kohalla parasta lääkettä! Mä olin ennen Agrissa ja olisin voinu pysyäkkin kunnossa siinä duunissa, mutta palkan takia jäin entiseen duuniin , koska siinä puolet parenpi palkka, niin vanaha viisaus kävi siinä hommassa toteen, että ahneella on paskanen loppu!!
Voi helevettiläinen!!!
Nyt sitten pienellä kylällä kukaan uskalla ottaa tällästä taudinpesää töihin! Hitto mites nyt suu pannaan, kun en keksi muuta ku jäähä istuu myyntineuvottelijan työhön ja syödä kipulääkkeitä kouralla ja toisellakin!
Oonhan mä tätä koko elämää tässä joutessani miettiny, että pitää ja oonkin ajatellu kaiken olevan kohtaloo ja asennoituminen on parasta olla kohillaan,
ettei masis pääse ottaan niskaotettaan ja sitten sitä mennään metsään ja vauhilla ja turha nähä puita metsältä tai metsää puilta,jos henkinen kantti alkaa murentua!
Luin muuten tossa hyvän Tommi T:N runon siitä mikä merkitys on kun vesi hivelee kiven sileeksi ja mikä merkitys sillä hyväilyllä onkaan ihmiseen...Se jos joku( se hyväily) henkinen sekä fyysinen auttaa kovassakin elämän myrskyissä!
No tässä nyt tuli tas jotain asiaakin ja jotain vierestä, mutta olkoon tässä ja pidetään nyt tälleen tätä seurapiiriä, ni tuleepahan vähän ymmärystä, kun samat vaivat niin jotain ymmärtääkin! Mielettömän hyvää alkavaa viikkoo kaikille ja pidetääs juttua!
- HLA-B27 +++
Liityn keskusteluun ja kysäisen onko kellään ollut salazon sivuvaikutuksena makuaistin katoamista? Onpa vaan helevetillinen tila, ainakin sellaiselle joka tykkää syömisestä :-D
Olen aatellut lopettaa koko salazon syömisen ja kestää kivut mieluummin kuin syödä päivästä toiseen "sairaalaruokaa".
Mielenkiitoista muuten tuo taudin diagnosoinnin viivästyminen. Meikäläinen on kärsinyt toistakymmentä vuotta selkävaivoista ja vasta viime keväänä yksi lääkäri keksi, että voisikohan tässä olla kyse selkärankareumasta. Kevään aikana oli poissuljettu kulumia, pullistumia, kasvaimia jne. Diagnoosin kun olisi saanut aikaisemin niin ei olisi tarvinnut murehtia taakse jäänyttä aktiiviurheilu-uraa.
Onkos ketään käynyt noilla sopeutumisvalmennuskursseilla? Että onko ne tosissaan täynnä suurta ikäluokkaa? Mieluummin sitä menisi semmoiselle, jossa olisi tosiaan oam ikäistä porukkaa. Valmennusta varmaan tarttis, kun tuntuu tämä sairaus olevan aika iso pala niellä ainakin tällä hetkellä.
Mitens teillä noi tulehduskipulääkkeet? Mulle määrättiin alkuun Mobicia rintakipuun ja jonkun aikaa se jeesasikin, mutta parissa kuukaudessa teho katosi. Tällä hetkellä menee salazon lisäksi ibuprofeiinia 4* 400mg ja 15mg Prednisolia. Rintakipu on hellittänyt, mutta nilkat on edelleen reaktiivisen niveltulehduksen jäljiltä aamukipeät ja niskat taitaa olla ikijumissa.- Nimetön
Moi kaikille,
Perustin juuri yhteisön selkärankareumaa sairastaville. Olen itse 30 v. nainen ja sairastan selkärankareumaa ja selkäkivuista olen kärsinyt 10 v. Jos yhteisöstä tulisi aktiivinen voisimme järjestää vertaistukitapaamisiakin. Kiinnostuneita? Liittykää ryhmään, tässä linkki:
http://groups.msn.com/selkarankareumaiset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856