SCANIA R620

euro nelonen

40

12711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakania

      urea-autot sopivat hyvin karjatilallisille autoilijoille, urean saa omasta säiliöstä jos loppuu matkalla kesken voi kussa sen täyteen...

    • hajahuomio

      -Kaipa se kytkinpolkimen käyttöpakko säilyy. Ei ainakaan näkynyt asiasta mainintaa.
      -11-litrainen kone jää pois valikoimasta
      -V8:n saa myös lyhyimmällä ohjaamolla
      -620 hv moottorin saa vasta ensi kesänä
      -euro5 on ilmeisesti helpompi tehdä, koskapa silloin 500 heppaisen vääntö kasvaa ja vastaavasti 420 heppaisesta voidaan jättää turbocompound pois

    • kiirus

      scanialla esitellä..mitähän sieltä kilpailijoilta
      on tulossa?..

    • jo mannin

      tekniikkaa?Paha juttu scanialle ,jos Man tehdas
      tulee Puolaan.

    • voi..voi

      scanialla taas kaikkea.on euroa scr ja egr:llä.
      Mikseit voineet laittaa saman systeemin kaikkiin?

      • tihikalaanen

        tuosta egr:stä tulee varmasti ongelmia, kun menee imupuolelta paikat tukkoon. huolto-ohjelmaan tulee myös luultavasti joku lisätyö noen putsauksen osalta, eli kustannukset nousevat. kevyemmän kaluston puolella ei ole ollut hyviä kokemuksia systeemistä, joten tämän valossa ajateltuna...saas nähdä. toisaalta ei se ureakaan ilmaista ole, eli on varmasti hyvä myyntiargumentti Euroopan kuorkkimarkkinoilla.


      • samaa miettinyt
        tihikalaanen kirjoitti:

        tuosta egr:stä tulee varmasti ongelmia, kun menee imupuolelta paikat tukkoon. huolto-ohjelmaan tulee myös luultavasti joku lisätyö noen putsauksen osalta, eli kustannukset nousevat. kevyemmän kaluston puolella ei ole ollut hyviä kokemuksia systeemistä, joten tämän valossa ajateltuna...saas nähdä. toisaalta ei se ureakaan ilmaista ole, eli on varmasti hyvä myyntiargumentti Euroopan kuorkkimarkkinoilla.

        erg:ssä sama "paska" kiertää koneessa,ei varmaan
        pitemmän päälle hyvä.Ja kulutus nousee samoin,
        käyntilämpö.Lisäksi monimutkainen tekniikka.
        Ureaa ei ruiskuteta suoraan koneeseen,vaan pako-
        kaasuun turbon jälkeen.
        Kehittävät dieseliin lisättävää ainetta,joka
        ei vaatis mitä erillistä säiliötä.Saas nähdä..


      • meesa
        samaa miettinyt kirjoitti:

        erg:ssä sama "paska" kiertää koneessa,ei varmaan
        pitemmän päälle hyvä.Ja kulutus nousee samoin,
        käyntilämpö.Lisäksi monimutkainen tekniikka.
        Ureaa ei ruiskuteta suoraan koneeseen,vaan pako-
        kaasuun turbon jälkeen.
        Kehittävät dieseliin lisättävää ainetta,joka
        ei vaatis mitä erillistä säiliötä.Saas nähdä..

        volvohan testaili raskaassa 90-luvulla sitä hiukkassuodatinjärjestelmää, joka on nyt kovalla tohinalla tulossa kevyelle puolelle. mitähän sille kävi? kai se oli liian kallis, tai jotain..siinähän pienhiukkaset(noxit,jne.) kerättiin tähän "pömpeliin", jotka sitten poltettiin korkeassa lämpötilassa veks. näitä hiukkasia nimenomaan yritetään nyt tällä egr/urea-hässäkällä vähentää,koska ovat kovikovin haitallisia..mutta jännä nähä mitkä ovat kokemukset kun alkavat yleistyä.


      • Hante
        meesa kirjoitti:

        volvohan testaili raskaassa 90-luvulla sitä hiukkassuodatinjärjestelmää, joka on nyt kovalla tohinalla tulossa kevyelle puolelle. mitähän sille kävi? kai se oli liian kallis, tai jotain..siinähän pienhiukkaset(noxit,jne.) kerättiin tähän "pömpeliin", jotka sitten poltettiin korkeassa lämpötilassa veks. näitä hiukkasia nimenomaan yritetään nyt tällä egr/urea-hässäkällä vähentää,koska ovat kovikovin haitallisia..mutta jännä nähä mitkä ovat kokemukset kun alkavat yleistyä.

        Volvon ja Scanian periaate on saada päästövähennykset palotilassa. Hiukkassuodatin vie jo saatua tehoa. Sitä on kuitenkin testattava ja mahdollisesti otettava käyttöön viimeisenä mahdollisuutena. Uskoisin että he pystyvät täyttämään tulevat vaatimukset ilman tätä suodatinta. Tulevaisuudessa ehkä on panostettava polttoaineen puhtauteen, tai lähteeseen.

        Scanian urea-systeemi on vain väli-aikainen ratkaisu V-kasiin, seuraava V-kasi saanee EGR-systeemin Euro-5 ja 6 vaatimuksiin ja


      • systemiikö...
        Hante kirjoitti:

        Volvon ja Scanian periaate on saada päästövähennykset palotilassa. Hiukkassuodatin vie jo saatua tehoa. Sitä on kuitenkin testattava ja mahdollisesti otettava käyttöön viimeisenä mahdollisuutena. Uskoisin että he pystyvät täyttämään tulevat vaatimukset ilman tätä suodatinta. Tulevaisuudessa ehkä on panostettava polttoaineen puhtauteen, tai lähteeseen.

        Scanian urea-systeemi on vain väli-aikainen ratkaisu V-kasiin, seuraava V-kasi saanee EGR-systeemin Euro-5 ja 6 vaatimuksiin ja

        tulee kaikkiin ennen tämän vuosikymmenen lop-
        pua.


      • Scania P340
        samaa miettinyt kirjoitti:

        erg:ssä sama "paska" kiertää koneessa,ei varmaan
        pitemmän päälle hyvä.Ja kulutus nousee samoin,
        käyntilämpö.Lisäksi monimutkainen tekniikka.
        Ureaa ei ruiskuteta suoraan koneeseen,vaan pako-
        kaasuun turbon jälkeen.
        Kehittävät dieseliin lisättävää ainetta,joka
        ei vaatis mitä erillistä säiliötä.Saas nähdä..

        Kulutus on kuitenkin käytännössä pienempi kuin ilman EGR:ää olevissa Euro 3 moottoreissa. Järjestelmässä turbolta tulevat pakokaasut tietenkin jäähdytetään ennen imusarjalle viemistä moottorin jäähdytysnesteellä jolloin tästä seuraa se että palamistapahtuman lämpötila myöskin laskee. Tällöin voidaan polttoainetta ruiskuttaa korkeammalla paineella. Mielestäni järjestelmä on hyvin yksinkertainen: Venturi-venttiili hoitaa sen ettei imusarjalle matkaava pakokaasu pääse enää takaisin ahtimelle. Paljon helpompi ratkaisu kuin SCR ja vie vähemmän tilaa.


      • Scania mies
        Scania P340 kirjoitti:

        Kulutus on kuitenkin käytännössä pienempi kuin ilman EGR:ää olevissa Euro 3 moottoreissa. Järjestelmässä turbolta tulevat pakokaasut tietenkin jäähdytetään ennen imusarjalle viemistä moottorin jäähdytysnesteellä jolloin tästä seuraa se että palamistapahtuman lämpötila myöskin laskee. Tällöin voidaan polttoainetta ruiskuttaa korkeammalla paineella. Mielestäni järjestelmä on hyvin yksinkertainen: Venturi-venttiili hoitaa sen ettei imusarjalle matkaava pakokaasu pääse enää takaisin ahtimelle. Paljon helpompi ratkaisu kuin SCR ja vie vähemmän tilaa.

        Monilla on ollut ennen Scania missä on ollut SCR ja on ostanut uuden missä on ollut EGR.
        Kun SCR jää ylimääräistä naftaa ja mikä tulee tankkiin kuumana niin vaikka olis kesä laatuu tankissa niin ei se jätä 20 C asteen pakkasessakaan tielle jos se on kokoajan käynnissä mutta EGR ei tule kuumaa naftaa takasi niin monet on sammahtanut keskelle tietä. Vaikka oon ajellu Scaniaa (620 V8) niin siinä on EGR niin en oo jääny tielle kun kerran lapissa.


    • puukuski

      Scania johto on jo joku aika sitten päättänyt, että kytkipoljin säilyy. Se on liikenneturvallisuutta parantava seikka. Sekä tietenkin "säätöä" vaativissa tilanteissa hyvä apuväline

      • sähköikkunoissa

        kunnon kampi!


      • poljin olla

        Joutaahan se poljin toki siinä olla. Lisäähän se teoriassa turvallisuutta liukkaalla ja on hyvä joskus peruutellessa. Mutta sen käytön tulisi ehdottomasti olla VAPAAEHTOISTA (kuten aikoinaan Mersulla)


      • oltava
        poljin olla kirjoitti:

        Joutaahan se poljin toki siinä olla. Lisäähän se teoriassa turvallisuutta liukkaalla ja on hyvä joskus peruutellessa. Mutta sen käytön tulisi ehdottomasti olla VAPAAEHTOISTA (kuten aikoinaan Mersulla)

        Kyllä poljin on tarpeellinen. Jos ei poljinta olisi, niin auto on sen jälkeen melkeimpä ainoastaan maantieauto.


      • poljin....
        oltava kirjoitti:

        Kyllä poljin on tarpeellinen. Jos ei poljinta olisi, niin auto on sen jälkeen melkeimpä ainoastaan maantieauto.

        argumentit on scanialla tyhjää höpinää.Mitä
        tekee koko optiruisea,jos pitää vänkää sitä
        poljinta mukaan!Jos tulee maantiellä tiukka
        tilanne,kyllä sitä jarrua painetaan ensin,ja
        nopeasti!


      • puukuski
        poljin.... kirjoitti:

        argumentit on scanialla tyhjää höpinää.Mitä
        tekee koko optiruisea,jos pitää vänkää sitä
        poljinta mukaan!Jos tulee maantiellä tiukka
        tilanne,kyllä sitä jarrua painetaan ensin,ja
        nopeasti!

        Ihan varmasti se kytkinpoljin on juuri päinvastaisia tilanteita varten kuin paniikkijarrutuksia


      • polkuautoa
        oltava kirjoitti:

        Kyllä poljin on tarpeellinen. Jos ei poljinta olisi, niin auto on sen jälkeen melkeimpä ainoastaan maantieauto.

        Kyllä nykyaikaisella robotilla pärjää jo mainiosti metsässäkin. Ja muistathan, että robotilla voi aina halutessaan vaihtaa manuaalisesti.


      • vaikka en ole kokeillut
        poljin.... kirjoitti:

        argumentit on scanialla tyhjää höpinää.Mitä
        tekee koko optiruisea,jos pitää vänkää sitä
        poljinta mukaan!Jos tulee maantiellä tiukka
        tilanne,kyllä sitä jarrua painetaan ensin,ja
        nopeasti!

        Kyllä on helppo ainakin kuvitella, että sen polkimen painaminen unohtuu helposti erilaisissa pysähtymistilanteissa.


      • puukuski
        polkuautoa kirjoitti:

        Kyllä nykyaikaisella robotilla pärjää jo mainiosti metsässäkin. Ja muistathan, että robotilla voi aina halutessaan vaihtaa manuaalisesti.

        Miten hyvin heijaaminen onnistuu ilman poljinta? Ei ole robotista ajokokemusta metriäkään, mutta olen kuullut ja lukenut että poljin olisi oiva apu heijauksessa


      • ei moni
        puukuski kirjoitti:

        Miten hyvin heijaaminen onnistuu ilman poljinta? Ei ole robotista ajokokemusta metriäkään, mutta olen kuullut ja lukenut että poljin olisi oiva apu heijauksessa

        kuski nykyään osaa,ja nykypainoilla,jos ei osaa,
        voi olla peräremonttia ym.


      • puukuski
        ei moni kirjoitti:

        kuski nykyään osaa,ja nykypainoilla,jos ei osaa,
        voi olla peräremonttia ym.

        No tuo olikin valottava vastaus :D


      • sanonta
        puukuski kirjoitti:

        Miten hyvin heijaaminen onnistuu ilman poljinta? Ei ole robotista ajokokemusta metriäkään, mutta olen kuullut ja lukenut että poljin olisi oiva apu heijauksessa

        Kehityskelpoinen kuski selviää tilanteesta, johon hyvä kuski ei joudu...
        Tokihan heijaaminen robotilla onnistuu; koske kaasupolkimeen=veto, nosta varvasta=veto katkeaa!


      • Kytkinpoika
        oltava kirjoitti:

        Kyllä poljin on tarpeellinen. Jos ei poljinta olisi, niin auto on sen jälkeen melkeimpä ainoastaan maantieauto.

        Kyllä kytkin pitää olla ja kunnon käsivaihe ei mitää helkutin Opticruiseja mut kyllä minä tykkään kyllä tosta 143H siin on kunnon äänet ja ne uudet digitaaliset autot levii heti.Kun oon ollut 35 vuotta Kouhialla töissä niin sain 143 oli öljyn vaihossa ja ajelin ärräläistä kaaniaa niin johan siitä lojahti ilma pussi.



        Ei oo 143 vaihettu kun ajovaloja ja tommossii perus vikoja ja ohjaustehostin.Ja ajettu jo 1500000KM.


    • seuraavaksi

      Kyllä kai se on Scaniankin pian tehtävä KEVYT yli 500 hevosvoimainen rivikuutonen...
      Iveco 13-litraa 540hv
      Man 13-litraa 530hv
      Daf 13-litraa 530hv
      Volvo 13-litraa 520hv

      • ...

        Iveco ei ole kuorma-auto. Ja näinköhän lie Daffikaan, enkä kyllä tiedä siitä Mannistakaan ;)
        Iveco ainakin on p:eestä


      • ainakin
        ... kirjoitti:

        Iveco ei ole kuorma-auto. Ja näinköhän lie Daffikaan, enkä kyllä tiedä siitä Mannistakaan ;)
        Iveco ainakin on p:eestä

        Bertone on piirtänyt scanian ja Ivecon ohjaamo
        mallistot.Niin,että äläs solvaa Ivecoa.


      • hahhaa
        ainakin kirjoitti:

        Bertone on piirtänyt scanian ja Ivecon ohjaamo
        mallistot.Niin,että äläs solvaa Ivecoa.

        Piirtänyt Scanian ja ivekon ohjaamomallistot?
        Eihän Scaniassa ja ivekossa ole MITÄÄN yhteneväistä, eli ilmeisesti, jos on sama piirtäjä ollut, niin hyvät ideat ovat päässeet Scanian piirrustuksiin. iveko aivan törkeän näköinen, on aina ollut ja toivottavasti tulee aina olemaan


      • hai.kaalo
        hahhaa kirjoitti:

        Piirtänyt Scanian ja ivekon ohjaamomallistot?
        Eihän Scaniassa ja ivekossa ole MITÄÄN yhteneväistä, eli ilmeisesti, jos on sama piirtäjä ollut, niin hyvät ideat ovat päässeet Scanian piirrustuksiin. iveko aivan törkeän näköinen, on aina ollut ja toivottavasti tulee aina olemaan

        kyllähän saabscanialla oli 80luvulla tiiviit
        yhteydet Italiaan,lähinnä Fiattiin.Saab 9000
        ja Fiat crome samoja autoja.Eikä kyllä tosiaan
        mitään kauniita ja hyviä autoja.


      • joo
        hai.kaalo kirjoitti:

        kyllähän saabscanialla oli 80luvulla tiiviit
        yhteydet Italiaan,lähinnä Fiattiin.Saab 9000
        ja Fiat crome samoja autoja.Eikä kyllä tosiaan
        mitään kauniita ja hyviä autoja.

        Fiat Crome ja Saab 9000 on kyllä saman näköisiä, eivätkä todellakaan mitenkään sulavalinjaisia


      • \8/

        Miksi ihmeessä kun on \8/ R 620??


      • hop
        hai.kaalo kirjoitti:

        kyllähän saabscanialla oli 80luvulla tiiviit
        yhteydet Italiaan,lähinnä Fiattiin.Saab 9000
        ja Fiat crome samoja autoja.Eikä kyllä tosiaan
        mitään kauniita ja hyviä autoja.

        lancia oli myös samasta ryhmästä


      • Asiaa poika
        ... kirjoitti:

        Iveco ei ole kuorma-auto. Ja näinköhän lie Daffikaan, enkä kyllä tiedä siitä Mannistakaan ;)
        Iveco ainakin on p:eestä

        Joo puhut asiaa kaania on paras noi tommoset Mannin,Ivecon romut ei kulje eikä kestä mutta kyllä. Vanha Daffi on kyl ihan ok oon ajanutkin sellasel


    • tero

      noi ns.robotti/automaatti vaihteistot ehkä toimii jossain pitkällä matkalla mutta ajetaas tukkia metsästä tai erikoiskuljetuksia suurilla kokonaispainoilla. ja sattuu tulemaan sopivä mäki niin paha on ruveta vaihtaa kesken mäen pari pykälää pienemälle kerrasta. ja taitaa tulla pikku vaihto viiveitä automaattilaattikolla. ja kun jää kiinni niin mites mahtaa ns. heijaus liike onnistua kyseisillä laatikoilla?

    • Anonyymi

      Kaikki pitäisi olla niin hienoa tietokone paskaa

    • Anonyymi

      Meijän kaanias kytkin mennyt loppuu monta kertaa ei kestä kopasta ollenkaa

      • Anonyymi

        Ei ankanpää kaanialla tee yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ankanpää kaanialla tee yhtään mitään.

        Vieläkö ongelmajätettä valmistetaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1867
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1757
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1343
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1158
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      889
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      815
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      46
      787
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      755
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      747
    Aihe