Kehotus

Kehotan kaikkia kirjoittajia toisten nimimerkkien kunnioittamiseen. Toisten nimimerkkien uskon ja sieluntilan arviointi ei ole otsikon mukaista keskustelua. Joidenkin nimimerkkien kielenkäyttö toisista kirjoittajista on sopivuuden rajamailla.

Mikäli sellaista jatkossa esiintyy, tulen seuraamaan tarkasti ja alan poistamaan sinänsä kelvollisiakin kirjoituksia, jotka jotenkin sopimattomasti puuttuvat toisten persoonaan.

Hyvien tapojen mukaisessa keskustelussa on kyllin liikkumavaraa mielipiteenvaihdossa.

Viihtyisiä hetkiä sivistyneen keskustelun merkeissä.

11

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samiska

      Sitä sivistynyttä keskustelua vaan näkee niin tosi harvoin näillä uskonveljien sivuilla.

    • Nehemia

      Okei ei henkilökohtaista.

      Jos ihminen tuo kynästään "ulos" Raamatun vastaista oppia, niin kai sen saa mainita?

      Jumalahan sen päättä ketkä pelastuvat, siihen en ota kantaa.

      Mutta Jumalan sana on kuitenkin elävä ja virheetön siemen joka voi itää, ja se itäminen riippuu sitten maaperästä.

      Mutta jos lustetta kylvää, niin ei sellainen kanna samaa satoa, jota Elävä Siemn kantaa.
      Olemme jokainen peltomaata johonsiemen kylvetään, ja sieltä maasta tuon sadon on tarkoitus nousta, eikä kukaan toinen pelto voi niittää toisen peltoa, sen tekee tuo taivaallinen peltomies, joka on siemenen omistaja.

      Tässä on ryhdytty nyt kyttäämään ja vertailemaan peltoa ja sen laatua, eli henkilöitä! Maa on maata, ja maaksi jälleen tulee, maa ei ole KOSKAAN maata kummempaa, tämä on totuus.

      Tuo siemen jota monin tavoin vajavaiset henkilöt kylvävät, mutta kasvaa hyvässä maassa hedelmän, on jätetty nyt maata vahtiessa "mopen" osalle.

      • Olet käsittänyt väärin. Tämä ei ole puhdasoppisuuspalsta, tämä on lestadiolaisuuspalsta. Täällä keskustellaan lestadiolaisuudesta ja sen liepeillä olevista asioista. Mielipiteitä voi olla puolesta ja vastaan. Ei ole oikeita ja vääriä mielipiteitä vaan sopivia ja sopimattomia. Sopimattomat joutuvat ö-mappiin.


      • Hapakuk
        vihne kirjoitti:

        Olet käsittänyt väärin. Tämä ei ole puhdasoppisuuspalsta, tämä on lestadiolaisuuspalsta. Täällä keskustellaan lestadiolaisuudesta ja sen liepeillä olevista asioista. Mielipiteitä voi olla puolesta ja vastaan. Ei ole oikeita ja vääriä mielipiteitä vaan sopivia ja sopimattomia. Sopimattomat joutuvat ö-mappiin.

        Esikoislestadiolaisuus on tähän asti tukeutunut luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Onko siis mielestäsi sama, vaikka se tukeutuisi jatkossa paavin edustamaan oppiin?

        Kristus itse on puhdas oppi, mitä oppiin tulee, ja ilman Jeesuksen uskoa ei kukaan tule autuaaksi. Mielipiteitä tietenkin voi olla millaisia vaan. Mutta arviot tuntemattomista ihmisistä, lukematta heidän kirjoituksiaan ensin, eivät ole mielipiteitä uskosta ja opista.


      • admata.
        Hapakuk kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on tähän asti tukeutunut luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Onko siis mielestäsi sama, vaikka se tukeutuisi jatkossa paavin edustamaan oppiin?

        Kristus itse on puhdas oppi, mitä oppiin tulee, ja ilman Jeesuksen uskoa ei kukaan tule autuaaksi. Mielipiteitä tietenkin voi olla millaisia vaan. Mutta arviot tuntemattomista ihmisistä, lukematta heidän kirjoituksiaan ensin, eivät ole mielipiteitä uskosta ja opista.

        >>
        Esikoislestadiolaisuus on tähän asti tukeutunut luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Onko siis mielestäsi sama, vaikka se tukeutuisi jatkossa paavin edustamaan oppiin?
        >>

        Siitä, mihin esikoislestadiolaisuus tukeutuu, voidaan täällä keskustella, MUTTA TÄMÄ PALSTA EI OLE MITÄÄN MUUTA KUIN ALUSTA KESKUSTELLA.

        Tämän palstan tai sheriffin tarkoitus EI OLE ohjata "oikeaan oppiin". Sheriffi valvoo VAIN ASIALLISUUTTA ja muita PALSTAN SÄÄNTÖJÄ. Sheriffi ei missään tapauksessa ole oikean opin vartija.

        Vinhe on kertonut tällä palstalla YLLÄPIDON terveiset siitä että palstan omistaja haluaa mahdollisimman puolueettoman valvojan palstalle. Tämä tarkoittaa sitä, ettei tämä palsta ole oikea paikka lähetyssaarnata voimakkaita parannussaarnoja, missä toista kirjoittelijaa voi sanan säilällä ruoskia...

        Henkilökohtaisesti pidin pari vuotta sitten esikoislestadiolaisia paljon sympaattisimpina ihmisinä kuin vl:iä. Palstojen eriytymisen jälkeen olen surukseni huomannut kuinka ns. esikoislestadiolaiset hakkaavat täällä tosiaan Raamatulla päähän tuomiten toinen toisensa mitä ruminta kielenkäyttöä käyttäen:(

        Olen joutunut tarkistamaan kantaani, vaikka tämä palsta ei todellista kuvaa esikoislestadiolaisista annakaan. Surullista;(


      • Hapakuk
        admata. kirjoitti:

        >>
        Esikoislestadiolaisuus on tähän asti tukeutunut luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Onko siis mielestäsi sama, vaikka se tukeutuisi jatkossa paavin edustamaan oppiin?
        >>

        Siitä, mihin esikoislestadiolaisuus tukeutuu, voidaan täällä keskustella, MUTTA TÄMÄ PALSTA EI OLE MITÄÄN MUUTA KUIN ALUSTA KESKUSTELLA.

        Tämän palstan tai sheriffin tarkoitus EI OLE ohjata "oikeaan oppiin". Sheriffi valvoo VAIN ASIALLISUUTTA ja muita PALSTAN SÄÄNTÖJÄ. Sheriffi ei missään tapauksessa ole oikean opin vartija.

        Vinhe on kertonut tällä palstalla YLLÄPIDON terveiset siitä että palstan omistaja haluaa mahdollisimman puolueettoman valvojan palstalle. Tämä tarkoittaa sitä, ettei tämä palsta ole oikea paikka lähetyssaarnata voimakkaita parannussaarnoja, missä toista kirjoittelijaa voi sanan säilällä ruoskia...

        Henkilökohtaisesti pidin pari vuotta sitten esikoislestadiolaisia paljon sympaattisimpina ihmisinä kuin vl:iä. Palstojen eriytymisen jälkeen olen surukseni huomannut kuinka ns. esikoislestadiolaiset hakkaavat täällä tosiaan Raamatulla päähän tuomiten toinen toisensa mitä ruminta kielenkäyttöä käyttäen:(

        Olen joutunut tarkistamaan kantaani, vaikka tämä palsta ei todellista kuvaa esikoislestadiolaisista annakaan. Surullista;(

        Mistäpä sitä tietää montako esikoislestadiolaista täällä kirjoittaa?
        Minä tiedän pari kappaletta. Anababtistit
        ja reformoidut lähinnä ongelman täällä muodostavat.


      • kalikka

        Oletko joskus tavannut jonkun uskovan, joka mielestään opettaa Raamatun vastaista oppia? Oletko joskus tavannut jonkun, joka esittää mielipiteitään, joita kuitenkin pitää väärinä? En minäkään.
        Miksi kuitenkin oletat, että sinun ymmärryksesi opista on oikeampi kuin toisen? Tai että mielipiteesi on parempi kuin toisen.
        Noillä lähtöoletuksilla ei voi syntyä rakentavaa keskustelua. Keskustelu syntyy siitä, että kertoo oman kantansa asiaan ja kuuntelee toisen kantaa, pohtii näiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Ehkä vielä pyrkii ymmärtämään, miksi toinen ajattelee asiasta toisin kuin itse ajattelen. Keskustelun tarkoituksena ei ole saada toista ajattelemaan samoin kuin itse, vaan oppia myöd toiselta jotain. Väittelyssä mitellään oikeasta ja väärästä. Tämä ei ole väittelypalsta.


      • kalikka

        Usein näennäisesti eriävissä käsityksissä onkin tarkemmalla tutkimisella kyse samasta asiasta, ehkä vain hieman eri näkökulmasta. Toinen katsoo ikkunaa ulkoa ja toinen sisältä. Kumpikin näkee ikkunan, mutta näkee sen eri näkökulmasta ja siksi näkymä on aivan erilainen.


      • Nehemia
        kalikka kirjoitti:

        Oletko joskus tavannut jonkun uskovan, joka mielestään opettaa Raamatun vastaista oppia? Oletko joskus tavannut jonkun, joka esittää mielipiteitään, joita kuitenkin pitää väärinä? En minäkään.
        Miksi kuitenkin oletat, että sinun ymmärryksesi opista on oikeampi kuin toisen? Tai että mielipiteesi on parempi kuin toisen.
        Noillä lähtöoletuksilla ei voi syntyä rakentavaa keskustelua. Keskustelu syntyy siitä, että kertoo oman kantansa asiaan ja kuuntelee toisen kantaa, pohtii näiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Ehkä vielä pyrkii ymmärtämään, miksi toinen ajattelee asiasta toisin kuin itse ajattelen. Keskustelun tarkoituksena ei ole saada toista ajattelemaan samoin kuin itse, vaan oppia myöd toiselta jotain. Väittelyssä mitellään oikeasta ja väärästä. Tämä ei ole väittelypalsta.

        Uuden testamentin aika on jo yli 2000 vuotta ja sinä aikana kristinuskon ydinkysymykset ovat jo selkeytyneet. Ja nyt viimeisen 100 vuoden aikana lukutaidon ja kirjoitustaidon yleistyttyä länsimaissa ja muissakin kehittyneissä maissa,
        on mahdollistanut tutustumisen Jumalan sanaan lukemalla myös itse Raamattua.


      • Nehemia
        kalikka kirjoitti:

        Usein näennäisesti eriävissä käsityksissä onkin tarkemmalla tutkimisella kyse samasta asiasta, ehkä vain hieman eri näkökulmasta. Toinen katsoo ikkunaa ulkoa ja toinen sisältä. Kumpikin näkee ikkunan, mutta näkee sen eri näkökulmasta ja siksi näkymä on aivan erilainen.

        Kristikunnassa on aivan selkeitä opillisisa eroja.

        Ja kaikissa hengellisissä liikkeissä (sisällä)sekoillaan käsityksessä uskonvanhurskaudesta, johon on aina osalla kansaa sekoittunut mukaan enemmän taikka vähemman ihmistekoja.

        Jumalan armotyöhön Jeesuksen Kristuksen kautta ilman yhtäkään omaa tekoa, eivät kaikki usko. Nimittäin sitä että Kristuksen vanhurskauden voi saada ainoastaan lahjaksi ilman omia töitä.

        Ja kun se olisikin siinä, että vähän voi leipään sekoittaa muitakin hapatteita. Hapatteita omasta vanhurskaudesta. Mutta vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan.

        Ja juuri tuo valkoinen ja kaunis saatana omavanhurskaus onkin uskovien suurin vaara, ja uhkatelijä. Häntä eivät kaikki erota saatanaksi koska hän on hyvin kaunis.

        Toisin kuin Kristus joka on kärsivä ja ruma, ruhjottu ja verinen, jonka katsomista ihmiset kauhistuvat.

        %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
        Ja sitten kun tulee se aika, että hänen raadetua rumaa ruumistaan pitää syödä, ja vertaan pitää juoda, jotta pelastuisi, niin siinä vaiheessa luonnolliseen siveyteen autuutensa perustavat ihmiset kääntyvät aina kantapaillään.

        He eivät suostu uskomaan sitä että tuo ruhjottu ja ruma ruumis on juuri minun aikaansaannokseni.
        Saati että he nöyrtyisivät Kristuksen kaulaan ja sanosivat: "Anna anteeksi rakas vanhin, anna anteeksi".
        %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%


      • kalikka
        Nehemia kirjoitti:

        Kristikunnassa on aivan selkeitä opillisisa eroja.

        Ja kaikissa hengellisissä liikkeissä (sisällä)sekoillaan käsityksessä uskonvanhurskaudesta, johon on aina osalla kansaa sekoittunut mukaan enemmän taikka vähemman ihmistekoja.

        Jumalan armotyöhön Jeesuksen Kristuksen kautta ilman yhtäkään omaa tekoa, eivät kaikki usko. Nimittäin sitä että Kristuksen vanhurskauden voi saada ainoastaan lahjaksi ilman omia töitä.

        Ja kun se olisikin siinä, että vähän voi leipään sekoittaa muitakin hapatteita. Hapatteita omasta vanhurskaudesta. Mutta vähäinenkin hapatus hapattaa koko taikinan.

        Ja juuri tuo valkoinen ja kaunis saatana omavanhurskaus onkin uskovien suurin vaara, ja uhkatelijä. Häntä eivät kaikki erota saatanaksi koska hän on hyvin kaunis.

        Toisin kuin Kristus joka on kärsivä ja ruma, ruhjottu ja verinen, jonka katsomista ihmiset kauhistuvat.

        %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
        Ja sitten kun tulee se aika, että hänen raadetua rumaa ruumistaan pitää syödä, ja vertaan pitää juoda, jotta pelastuisi, niin siinä vaiheessa luonnolliseen siveyteen autuutensa perustavat ihmiset kääntyvät aina kantapaillään.

        He eivät suostu uskomaan sitä että tuo ruhjottu ja ruma ruumis on juuri minun aikaansaannokseni.
        Saati että he nöyrtyisivät Kristuksen kaulaan ja sanosivat: "Anna anteeksi rakas vanhin, anna anteeksi".
        %%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

        mahtaisiko tuossa auttaa näkökulman löytymiseen, että yksi (itse asiassa kait suuri osa kristikuntaa) katsoo Kristusta Pilatuksen silmin, yksi ryövärinä, yksi sadanpäämiehenä, yksi Maria Magdaleenana, yksi arimatialaisena, joky ylipappina, yksi Juudaksena, kuka mitenkin. Joku saattaa katsoa Kristusta helluntain kokeneena opetuslapsena eli on jo saanut tuntea ylösnousseen Kristuksen ja saanut jo Pyhän Hengen kasteenkin. Olemme erilaisessa suhteessa ristiinnaulittuun Kristukseen. Ja mikä tärkeintä olemme erilaisessa suhteessa ylösnousseeseen Kristukseen, kuoleman voittajaan. Joskus tuntuu, että oma perinteemme jättää meidät helposti murehtimaan ristiinnaulittua ruhjottua Kristusta ja emme huomaa iloita ylösnousseesta voittajasta. Jäämme syyllisyyteemme ja syntisyyteemme, emmekä oikeasti ota lahjaa vastaan ilman vastalahjaa.

        Monesti sekoitetaan Pyhän Hengen työ ja oma työ keskenään. Aivan kuin Pyhän Hengen työstä meissä ei saisi puhua mitään.

        Jos joku puhuu iloisena ääneen Pyhän Hengen työstä itsessään, pidetään sitä kovin helpoin perustein omana vanhurskautena, eikä haluta kuulla, mihin osoitteeseen teko asetetaan. Aivan samoin kuin ennen lastenkasvatuksessa ei lapset saaneet huomata olevansa hyviä jossain, ettei heistä tule "ylpeitä", jolla keinolla aikaansaatiin itsetunto-ongelmaisia aikuisia. Samalla tavoin liian helposti mitätöidään Pyhän Hengen työ meissä ja saadaan aikaan itsetunto-ongelmaisia uskovaisia, jotka jäävät matkallaan johonkin: ristin juurelle, haudalle, peloissaan lukittujen ovien taakse tai saavat vielä Pyhän Hengen voitelunkin, mutta eivät uskalla toimia sen kehotustsen mukaisesti (=enhän ole omavanhurskas).

        Uskokaamme ihan oikeaan iloon ja vapauteen asti kaikki syntimme Jeesuksin nimessä ja veressä anteeksi. Ja annetaan Pyhälle Hengelle tilaa tehdä työtään meissä. Uskotaan Kaikkivaltiaaseen Jumalaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4594
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      28
      2875
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      93
      1959
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1895
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1825
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1713
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1623
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1292
    Aihe