Onhan tossa toi opetusalankin palsta mutta täältä saan paremmin lähihoitajilta kommentteja! Kuinka kun lähihoitaja on töissä harjaantumisluokassa eha2 tasoisella henk.koht.avustajana. Määräytyykö palkka koulunkäyntiavustajan palkan mukaan vai kuuluisiko siihen joku lisä viellä sitten? Itseäni vain on ruvennut mietityttämään asia kun tavallisisessa koulussa koulunkäymätön koulunkäyntiavustaja saa juuri saman palkan! Molemmilla 25h/vko ja jonkun 67.50% palkkaa... Eli tod huono! Minä taas teen harjaantumis luokassa eha2 ja olen lähihoitaja/vammaistyöhön suuntautunut ja vakituinen! Taas se toinen on määrä-aikainen!! Eikö ihmeellistä? Vai tuntuuko musta vain? Kertokaa... Olisin todella kiitollinen vastauksista!
lähihoitajat
19
8684
Vastaukset
- että palkka olisi
Henkilökohtaisen avustajan minimipalkaksi on määritelty 1300e/kk. Eli tarkoittaa koulutuksen saanutta.
Kyllä sä mun mielestä ansaitsisit enemmän palkkaa!! - lisää palkkaa
moi!
meidän kaupungissa on muutamia lähihoitajia koulunkäynti avustajina. osa heistä saa lähihoitajan palkkaa, koska avustettava on vaikeasti kehitysvammanen esim. epilepsia, letkuruokinta ja täysin avustettavia.- huomautin vaan
Kouluavustaja on erikoisammattitutkinto ja lähihoitaja on perustutkinto. Lähihoitaja voi suorittaa lisäksi erikoisammattitukinnon esim. kouluavustaja tai vanhustyön yms.
Lähihoitajat ovat vain perustutkintoja - minä
huomautin vaan kirjoitti:
Kouluavustaja on erikoisammattitutkinto ja lähihoitaja on perustutkinto. Lähihoitaja voi suorittaa lisäksi erikoisammattitukinnon esim. kouluavustaja tai vanhustyön yms.
Lähihoitajat ovat vain perustutkintojaEikös koulunkäyntiavustajaksi pääse ihan ilman koulutustakin? Miksi kaikki haluavat aina parjata/polkea lähihoitajatutkinnon suorittaneita? Olet VAIN lähihoitaja jne.Eiköhän lähihoitajat ja koulunkäyntiavustajat paini ihan samassa sarjassa!
- hoitsu!
minä kirjoitti:
Eikös koulunkäyntiavustajaksi pääse ihan ilman koulutustakin? Miksi kaikki haluavat aina parjata/polkea lähihoitajatutkinnon suorittaneita? Olet VAIN lähihoitaja jne.Eiköhän lähihoitajat ja koulunkäyntiavustajat paini ihan samassa sarjassa!
Poljetaanpa hyvinkin, mutta saakos koulunkäyntiavustaja pistää insuliinia. Meillä EI! Ja kuinka pajon esim. koulunkäyntiavustajan taitoihin luotetaan jos koululaiselle sattuu tapaturma; Ei pajloakaan!! Lippu korkealle lähihoitajana koulumailmassa!! Avustajilla vain sattuu olemaan ammatti nimikkeessa koulu, siitä johtaa nämä ikävät puheet!! Itse ainakin menin lähihoitajana haussa vakituiseksi monen avustajan ammmattitutkinnon ohi, sillä kuitenkin päättäjät arvostavat lähihoitjan tutkintoa paljon enempi!! Parempi ammmatti lähihoitaja on kuin avustaja ja sen jo huomaa peruspalkassakin!!
- lk/ka
hoitsu! kirjoitti:
Poljetaanpa hyvinkin, mutta saakos koulunkäyntiavustaja pistää insuliinia. Meillä EI! Ja kuinka pajon esim. koulunkäyntiavustajan taitoihin luotetaan jos koululaiselle sattuu tapaturma; Ei pajloakaan!! Lippu korkealle lähihoitajana koulumailmassa!! Avustajilla vain sattuu olemaan ammatti nimikkeessa koulu, siitä johtaa nämä ikävät puheet!! Itse ainakin menin lähihoitajana haussa vakituiseksi monen avustajan ammmattitutkinnon ohi, sillä kuitenkin päättäjät arvostavat lähihoitjan tutkintoa paljon enempi!! Parempi ammmatti lähihoitaja on kuin avustaja ja sen jo huomaa peruspalkassakin!!
Itselläni on lähihoitajan tutkinto sekä koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto takana...
kyllä lähihoitajat tekevät koulunkäyntiavustajan töitä riippuu paljon suuntaavasta minkä on suorittanut...ja palkka kenties sama kumpi koulutus on taustalla!
ja toiseksi koulunkäyntiavustajan koulutus on jotakuin samanpituinen kuin lähihoitajan yksi suuntaava vaihtoehto!
moduulit ovat seuraavat...
kasvun tukeminen ja ohjaus
avustaminen
opettaminen ja ohjaaminen - tätä moduulia ei ole tietääkseni millään lähihoitajan suuntaavalla kaksi edellistä sen sijaan on tavallaan kaikilla tuo "AVUSTAMINEN" on perushoitoa. - lh/ka
Lähihoitajat ovat vain perustutkintojase ei ole "kouluavustaja" vaan koulunkäyntiavustaja kenellä on ammatillinen koulutus ja se on ammattitutkinto
sen lisäksi voi suorittaa vielä erikoisammattitutkinnon koulunkäyntiavustajana ja siihen riittää pohjaksi mielestäni myöskin lähihoitajan perustutkinto sekä tietysti tuo koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto. - Nimetön
Lähihoitajat ovat vain perustutkintojaJos vertailla pitää, niin lähihoitaja on "erikoisempi" tutkinto kuin koulunkäyntiavustaja. Lähihoitajan koulutus kestää 3 vuotta ja peruspalkka kk on n.1600e. Koulunkäynti avustajan tutkinto kestää 1 vuoden ja palkkaus on n.1200e/kk. Totta kai esim. koulut ottavat mielellään lähihoitajia töihin, koska ovat tavallaa "ylikoulutettuja" siihen hommaan. Olen itse lähihoitaja ja voisin mielelläni tehdä koulunkäyntiavustajan tai henkilökohtaisen avustajan töitä. Mutta palkkaus on niin pieni... että semmosta pölytystä! Palkka asia on väärin. ainakin jos käynyt pidemmän koulutuksen
- lh/ka
Nimetön kirjoitti:
Jos vertailla pitää, niin lähihoitaja on "erikoisempi" tutkinto kuin koulunkäyntiavustaja. Lähihoitajan koulutus kestää 3 vuotta ja peruspalkka kk on n.1600e. Koulunkäynti avustajan tutkinto kestää 1 vuoden ja palkkaus on n.1200e/kk. Totta kai esim. koulut ottavat mielellään lähihoitajia töihin, koska ovat tavallaa "ylikoulutettuja" siihen hommaan. Olen itse lähihoitaja ja voisin mielelläni tehdä koulunkäyntiavustajan tai henkilökohtaisen avustajan töitä. Mutta palkkaus on niin pieni... että semmosta pölytystä! Palkka asia on väärin. ainakin jos käynyt pidemmän koulutuksen
kyllä koulunkäyntiavustajan palkka on mielestäni isompi kuin kirjoittamasi kk/palkka!?
Palkkaan vaikuttaa tietenkin tehty työmäärä eli siksi palkka on pieni kun usein tunteja on liian vähän...
ellei sitten satu pääsemään iltapäivähoitoon tms. töihin myöskin. - mairematami
lh/ka kirjoitti:
kyllä koulunkäyntiavustajan palkka on mielestäni isompi kuin kirjoittamasi kk/palkka!?
Palkkaan vaikuttaa tietenkin tehty työmäärä eli siksi palkka on pieni kun usein tunteja on liian vähän...
ellei sitten satu pääsemään iltapäivähoitoon tms. töihin myöskin.Totta puhut siinä että useasti avustajilla on maksimissaan 30 t/vk, joten palkka siksi pienempi. Mulle tarjottiin ihan virallisesta paikasta töitä siis henkilökohtaisen ja koulunkäyntiavustajan hommia. Ja palkkatarjous oli alun alkaen n.1100e/kk 30t/vk. Olisivat sitä jonkun verran nostaneet lähihoitaja koulutuksen takia ja työkokemuksen. Mutta en lähtenyt siihen rankkaa hommaa palkan takia. Enemmin saan liitolta rahaa. Olisin joutunut tekee lisäksi samoja hommia kuin muut hoitajat, ja lisäksi opettamaan ja hoitamaan sitä omaa asukasta. Että kyl on huonot palkat, miksiköhän ihmeessä... väärin on!Kyllä mä lähen tekee työt, että saan mulle kuuluvan palkan.
- nimetön**
mairematami kirjoitti:
Totta puhut siinä että useasti avustajilla on maksimissaan 30 t/vk, joten palkka siksi pienempi. Mulle tarjottiin ihan virallisesta paikasta töitä siis henkilökohtaisen ja koulunkäyntiavustajan hommia. Ja palkkatarjous oli alun alkaen n.1100e/kk 30t/vk. Olisivat sitä jonkun verran nostaneet lähihoitaja koulutuksen takia ja työkokemuksen. Mutta en lähtenyt siihen rankkaa hommaa palkan takia. Enemmin saan liitolta rahaa. Olisin joutunut tekee lisäksi samoja hommia kuin muut hoitajat, ja lisäksi opettamaan ja hoitamaan sitä omaa asukasta. Että kyl on huonot palkat, miksiköhän ihmeessä... väärin on!Kyllä mä lähen tekee työt, että saan mulle kuuluvan palkan.
Minä töissä, henk.kohtavustaja! Ei palkkaan ole vaikuttanut koulutukseni ollenkaan! Kunnassa on hyvä pitää "ylikoulutettua" samalla palkalla kun muut, vaikka olen ainut meillä joka työskentelee eha2! Eli helpompia päiviä muut tekevät!! Joskus harmittaa kun hikipäin saa mennä ja tehä kun toiset kerkee kahvinsa juoda rauhas!! Siltikään ei lähihoitaja/vammaistyön koulutus tunnu hetkauttavankaan!!! Välistä ottaa päähän kun yrittää opettaa ja samalla hoitaa!! Siltikään ei makseta asiallisesti mutta vaaditaan 102% panostusta!!
- mairematami
nimetön** kirjoitti:
Minä töissä, henk.kohtavustaja! Ei palkkaan ole vaikuttanut koulutukseni ollenkaan! Kunnassa on hyvä pitää "ylikoulutettua" samalla palkalla kun muut, vaikka olen ainut meillä joka työskentelee eha2! Eli helpompia päiviä muut tekevät!! Joskus harmittaa kun hikipäin saa mennä ja tehä kun toiset kerkee kahvinsa juoda rauhas!! Siltikään ei lähihoitaja/vammaistyön koulutus tunnu hetkauttavankaan!!! Välistä ottaa päähän kun yrittää opettaa ja samalla hoitaa!! Siltikään ei makseta asiallisesti mutta vaaditaan 102% panostusta!!
Käykäähän katsomassa superin liiton sivuilta palkkatietoja...
- taitava
nimetön** kirjoitti:
olen tehnyt koulunkäyntiavustajan työtä -97 alkaen. tutkinnon suoritin 2002-2003.eha luokassa työskennellyt 2002 alkaen henkilökohtaisena avustajana.työ aika ollut välillä 85% viime vuodet 100%.palkka pysyny lähes samana.parina vuonna maksettu 91% palkkaa. siitä nyt taistellaan kun työtä on tehty 100%.yhdistymisen ansiosta palkka asiat menneet päin p...2004 vuoteen asti otettiin kaikki palvelu huomioon. mut tänään vain -97 lähtien.keittiö alalla ollut aikaisemmin kunnassa ja kuntayhtymässä.?????miten muilla vastakkaa jos tietoa.
- LH71
Lähihoitajat ovat vain perustutkintojaOlenpa vaan sitä mieltä että vaikka jonkun mielestä lähäri on vaan perustutkinto, niin on se silti yhtä kattava koulutus kuin kka:jan, ja paljon muuta päälle.Eikä montaa kka:aa ole valittu lähäriopintoihin.
Toisaalta aivan sama kumpi olet kunhan työsi ja vastuusi tiedät!!!
Silti, ei minua huolittu kka:an koulutukseen kun ei kannata alikouluttautua, mielummin kuulemma vaikka kantsii lukea psykologiksi.Työni kun osaa, niin kiitosta saa. Tsemppiä kaikille omassa urassaan.
- Ahaa elämys!
Kuinkas sitten teidän palkkaus menee? Maksetaanko ammatin mukaan? Ja onkos sitten siinä eri maksuluokka kun on henk.koht.avustajana eha2.lle? Vaikuttaako yleensäkkään tälläiset palkkaan? Eikös siinäkin ole niin että joitakin tulee sosiaalipuolelta ja toisia sivistyspuolelta? onko siinä palkassa eroja? Heräili kysymyksiä, näitä lukiessani=) Kiittää tää!!
- halooo
lääkäri menee siivousfirmaan töihin niin sen pitäs saada lääkärin palkkaa???
- tajuta!!
halooo kirjoitti:
lääkäri menee siivousfirmaan töihin niin sen pitäs saada lääkärin palkkaa???
Ei kukaan siivosta puhunut!!! Heh Heh!! Älä pilaa aina muiden keskusteluja, lapsellisilla huomautuksilla!!! KASVA JA KEHITY!!!!
- Anonyymi
No lähihoitajan koulutus ei vastaa kriteereiltä esim sairaanhoitajan ammattikorkeakoulun tutkintoa.. Jos käyt siellä opiskelemassa huomaat koulutus eron. Et voi vaatia, että sinusta tulee muuta kuin avustava työntekijä, koska lähihoitaja on avustava työntekijä.
Eikä sitä paranna lähihoitajien lapsellinen suhtautuminen kaikkeen... En jaksa edes eritellä.. En vaivaudu, kaikkihan sen tietää. - Anonyymi
Erikoistut lähihoitajana.. Huom lähi.. Siivous tiskaus ym apu on oleellinen osa esim vanhus. Mtt yksiköissä.. Olet erikoistunut vammaispalveluun.. Ei sinun lähihoitajan tutkinnon arvo siitä nouse..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279