Moottorini on Ford Custom kuormaautosta, marinoitu.
Kaksi termostaattia 82 ja 88 asteiset.
Aikaisempi omistaja oli jäähdyttänyt öljyä heti merivedellä lauhduttimella !!!! oli aika kylmää.
Nyt asensin uuden lauhduttimen makeavesi puolelle. Koekäytössä 45 mins, vesi nousi aluksi
80 asteeseen ja sen jälkeen laski 75 eikä siitä enää nousut vaikka tehoja/kierroksia nostin. Öljy on noin 5 - 10 astetta kylmenpää, eli jossain 70 asteen korvilla.
Olisiko öljy nyt liian lämmintä, mielestäni ihan
kohtuullinen. Käytän Delvac 10W-30 ei synteettistä.
Mitä mieltä olette?
Moottorin veden/öljyn lämpötila ero
20
9166
Vastaukset
- Elwood
No, lauhduttimia et tarvi öljypuolella, tai sitten sinulla on pahoja ongelmia :).
Öljynjäähdytin makeavesi puolella on ihan hyvä, kunhan sen mitoittaa riittävän suureksi. Huonoina puolina tulee mieleen se että moottorin lämmönvaihdin täytyy olla suurempi.
10w-30 öljy on minusta väärä veneeseen, olosuhteet on sellaiset että -40 sattuu paremmin suosituksiin. - eki
oli aikoinaan tuollainen,koneöljyä en erikseen siinä jäähdyttänyt oli ilmeisesti samalla systeemillä kun sinulla nyt eli koneen makeavesi lauhduttimen kautta.merikytkimen öljy sitten kyllä oman lauhduttimen kautta.tuntuu siltä että koneesi käy hiukka kylmänä,eiköhän tuon koneen lämpö pitäisi olla 80-85 mihin termostaatitkin viittaavat.ajoitko vai käytitkö vain kierroksilla laiturissa.
- merituuli
Olen ihmetellyt miksi veneissä käytetään öljy puolella yleisesti ( tai ainakin sellainen mutu tunne )lauhdutinta. Liekö siksi että ei ole tuota ilmavirtausta lisäämässä rungon jäähdytystä. Totta kai merikytkin nesteelle on oma lauhdutin. Ja samoin makeavesilauhdutin on kooltaan paljon isompi kuin öljypuolen.
Eli minulla on kolme eri lauhdutinta.
Käytin kyllä kierroksilla laiturissa sillä samalla millä yleensä ajaessakin. Moottorini on
purjeveneessä, ja se on aika paljon mielestäni ylimitoitettu, siksi en ota siitä suuria tehoja.
Mutta silti lämmöt olisi hyvä saada kohdalle.
Eräs mainitsi -40 öljyn käyttöä, ja se voisi olla järkevää :-). Missäköhän lämpötilassa normaalisti on nuo öljyn lämmöt ... pitäisi ilmeisesti kysellä korjaamoilta??
Olen jostain lukenut että tuo 5-10 astetta kylmenpi kuin vesi olisi sopiva alue??
Kunhan saisin sen veden ensin sinne 80 asteeseen.
Taidan ottaa toisen läpömittarin matkaan, jos vaikka tämä näyttää hieman liian pientä arvoa.
Termostaatit on uusittu.
Kyselee merituuli - eki
merituuli kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi veneissä käytetään öljy puolella yleisesti ( tai ainakin sellainen mutu tunne )lauhdutinta. Liekö siksi että ei ole tuota ilmavirtausta lisäämässä rungon jäähdytystä. Totta kai merikytkin nesteelle on oma lauhdutin. Ja samoin makeavesilauhdutin on kooltaan paljon isompi kuin öljypuolen.
Eli minulla on kolme eri lauhdutinta.
Käytin kyllä kierroksilla laiturissa sillä samalla millä yleensä ajaessakin. Moottorini on
purjeveneessä, ja se on aika paljon mielestäni ylimitoitettu, siksi en ota siitä suuria tehoja.
Mutta silti lämmöt olisi hyvä saada kohdalle.
Eräs mainitsi -40 öljyn käyttöä, ja se voisi olla järkevää :-). Missäköhän lämpötilassa normaalisti on nuo öljyn lämmöt ... pitäisi ilmeisesti kysellä korjaamoilta??
Olen jostain lukenut että tuo 5-10 astetta kylmenpi kuin vesi olisi sopiva alue??
Kunhan saisin sen veden ensin sinne 80 asteeseen.
Taidan ottaa toisen läpömittarin matkaan, jos vaikka tämä näyttää hieman liian pientä arvoa.
Termostaatit on uusittu.
Kyselee merituulisitä öljylauhdutinta voi käyttää,ei siinä mitään.autolla voit ajella kesäkuumalla kaupungissa mateluvauhtia eli ei sitä öljynlauhdutinta siinäkään tarvita.mikäli pidät koneen lämpötilan aisoissa jäähtyy se öljykin sopivasti.öljystä taas,silloin kun tuo fordin kone valmistettiin moniasteöljyjä ei vielä tainnut olla.eli käyttämäsi laatu on aivan sopiva,täyttää taatusti kaikki valmistajan vaatimukset.olisin eniten huolissani tuosta kylmänä käyvästä koneesta.fordeja marinoi aikoinaan sen seitsemän eri putiikkia joten jos öljynlauhdutin on esimerkiksi ylimitoitettu tai jopa turha jäähdyttäähän se viileä öljy koneenkin.
- eki
merituuli kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi veneissä käytetään öljy puolella yleisesti ( tai ainakin sellainen mutu tunne )lauhdutinta. Liekö siksi että ei ole tuota ilmavirtausta lisäämässä rungon jäähdytystä. Totta kai merikytkin nesteelle on oma lauhdutin. Ja samoin makeavesilauhdutin on kooltaan paljon isompi kuin öljypuolen.
Eli minulla on kolme eri lauhdutinta.
Käytin kyllä kierroksilla laiturissa sillä samalla millä yleensä ajaessakin. Moottorini on
purjeveneessä, ja se on aika paljon mielestäni ylimitoitettu, siksi en ota siitä suuria tehoja.
Mutta silti lämmöt olisi hyvä saada kohdalle.
Eräs mainitsi -40 öljyn käyttöä, ja se voisi olla järkevää :-). Missäköhän lämpötilassa normaalisti on nuo öljyn lämmöt ... pitäisi ilmeisesti kysellä korjaamoilta??
Olen jostain lukenut että tuo 5-10 astetta kylmenpi kuin vesi olisi sopiva alue??
Kunhan saisin sen veden ensin sinne 80 asteeseen.
Taidan ottaa toisen läpömittarin matkaan, jos vaikka tämä näyttää hieman liian pientä arvoa.
Termostaatit on uusittu.
Kyselee merituuliunohtui tuossa se kierroksilla käyttäminen laiturissa ei ole sama asia kun ajelu jolloin kone joutuu tekemään töitäkin.
- vyysikko
merituuli kirjoitti:
Olen ihmetellyt miksi veneissä käytetään öljy puolella yleisesti ( tai ainakin sellainen mutu tunne )lauhdutinta. Liekö siksi että ei ole tuota ilmavirtausta lisäämässä rungon jäähdytystä. Totta kai merikytkin nesteelle on oma lauhdutin. Ja samoin makeavesilauhdutin on kooltaan paljon isompi kuin öljypuolen.
Eli minulla on kolme eri lauhdutinta.
Käytin kyllä kierroksilla laiturissa sillä samalla millä yleensä ajaessakin. Moottorini on
purjeveneessä, ja se on aika paljon mielestäni ylimitoitettu, siksi en ota siitä suuria tehoja.
Mutta silti lämmöt olisi hyvä saada kohdalle.
Eräs mainitsi -40 öljyn käyttöä, ja se voisi olla järkevää :-). Missäköhän lämpötilassa normaalisti on nuo öljyn lämmöt ... pitäisi ilmeisesti kysellä korjaamoilta??
Olen jostain lukenut että tuo 5-10 astetta kylmenpi kuin vesi olisi sopiva alue??
Kunhan saisin sen veden ensin sinne 80 asteeseen.
Taidan ottaa toisen läpömittarin matkaan, jos vaikka tämä näyttää hieman liian pientä arvoa.
Termostaatit on uusittu.
Kyselee merituuliPikkasen pilkunnussintaa:
Lauhdutin muuttaa kaasumaisen aineen nestemäiseksi. Esimerkiksi voimalaitoksissa joissa käytetään höyryturbiinia niin lahdutin on turbiiinin jälkeen. Se lauhduttaa vesihöyryn vedeksi.
Tässä venetapauksessa on kysessä jäähdytin.
Ylempänä Elwoodkin vihjaili samasta asiasta. - eki
vyysikko kirjoitti:
Pikkasen pilkunnussintaa:
Lauhdutin muuttaa kaasumaisen aineen nestemäiseksi. Esimerkiksi voimalaitoksissa joissa käytetään höyryturbiinia niin lahdutin on turbiiinin jälkeen. Se lauhduttaa vesihöyryn vedeksi.
Tässä venetapauksessa on kysessä jäähdytin.
Ylempänä Elwoodkin vihjaili samasta asiasta.vyysisesti oikeassa,puhumme kuitenkin varmaan samasta laitteesta,minä en vaan ole vyysikko.:)
- merituuli
vyysikko kirjoitti:
Pikkasen pilkunnussintaa:
Lauhdutin muuttaa kaasumaisen aineen nestemäiseksi. Esimerkiksi voimalaitoksissa joissa käytetään höyryturbiinia niin lahdutin on turbiiinin jälkeen. Se lauhduttaa vesihöyryn vedeksi.
Tässä venetapauksessa on kysessä jäähdytin.
Ylempänä Elwoodkin vihjaili samasta asiasta.Miksiköhän sitä lauhdutin nimitystä viljellään niin vahvasti tuolla rannassa. Totta että sillä jäähdytettään ei lauhduteta, hehe
- vyysikko
merituuli kirjoitti:
Miksiköhän sitä lauhdutin nimitystä viljellään niin vahvasti tuolla rannassa. Totta että sillä jäähdytettään ei lauhduteta, hehe
Joku on joskus kuullut hienon sanan mutta ei ymmärtänyt sitä ja sitä on viljelty puhekielessä ja siitä se pikkuhiljaa on yleistynyt.
Toinen joka särähtää vyysikon korvaan on autojen iskunvaimentimet. Niistä puhutaan ihan yleisesti mutta ei ne mitään iskuja vaimenna. Oikea nimitys on heilahduksenvaimentimet.
- kylmänä
Sopiva öljynlämpö on 25-30°C suurempi, kuin jäähdytysnesteen lämpö. Tämä sen takia, ettei kampikammioon tiivistyisi kosteutta ja mikäli öljynlämpö ei siitä kohoa kuormitettuna se siirtää riittävästi lämpökuormaa moottorista. Mikäli öljynpaine laskee kuumana liikaa kannattaa siirtyä viskositeetiltaan paksumman öljyn käyttöön.
- Toivo
Nykyiset Öljyt kestävät hyvin lämpöä. Juttelin asiasta erään dieselasentajan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että öljynlämpötila pitäisi olla yli sata astetta jotta siihen tiivistynyt vesi kiehuisi pois. Samalla hän sanoi että nykyisten öljyjen paineenkesto on parempi kuin ennen jolloin on parempi käyttää ohuempaa öljyä jotta se kiertäisi paremmin ja toisi haitallisen lämmön pois laakereista. Joten korkeita öljynpaineita ei kannata nykyään enää tavoitella.
- lämmönvaihdin
Toivo kirjoitti:
Nykyiset Öljyt kestävät hyvin lämpöä. Juttelin asiasta erään dieselasentajan kanssa ja hän oli sitä mieltä, että öljynlämpötila pitäisi olla yli sata astetta jotta siihen tiivistynyt vesi kiehuisi pois. Samalla hän sanoi että nykyisten öljyjen paineenkesto on parempi kuin ennen jolloin on parempi käyttää ohuempaa öljyä jotta se kiertäisi paremmin ja toisi haitallisen lämmön pois laakereista. Joten korkeita öljynpaineita ei kannata nykyään enää tavoitella.
Mikäli öljynpaineet ei pysy normaali rajoissa 10-30 öljyllä on syytä tutkiskella alakertaa ,100 astetta hyvä öljyn lämpötila.
- merituuli
Mistäköhän sait tuon 25-30 astetta korkeamman lämpötilan. Yritin etsiä muistaakseni venelehden
artikkelia, missä olisi puhuttu noin 5-10 astetta matalampi kuin veden.
Ja miksi yleensä raskaammissa moottoreissa, vesijäähdytteisissä käytetään öljynjäähdytintä.
Eikö moottorin oma jäähdytysjärjestelmä pidäkkään öljyn lämpöä sopivana. esim yli 100 astetta
Tulee mieleen siksi että saisimme öljyn lämmön nopeammin nousemaan halutulle tasolle alussa kun moottori on käynnistetty.
Koekäytin moottoriani laiturissa kuorman kanssa
puolisen tuntia, ja sain veden nousemaan lähelle
termostaatin arvoa noin 79-80 astetta.
Mittasin tarkkuusmittarilla myös öljyn lämpötilaa
ennen ja jälkeen jäähdyttimen. Tulos 70 ennen, 68 jälkeen, eli vaikutus oli tosi pieni. Niinhän
se varmaan onkin kun öljy jäähdytetään kuumalla tai lämpimällä vedellä?? vaikutus on vähäinen.
Jos minun pitäisi saada öljyn lämpö sinne 100 asteeseen tai yli, pitäisikö kehittää öljyn lämmitin??? tai nostaa veden lämpötilaa??
Termostaatit ovat suosituksen mukaiset 82 ja 88 astetta.
Kyselee merituuli - lämmönvaihdin
lämmönvaihdin kirjoitti:
Mikäli öljynpaineet ei pysy normaali rajoissa 10-30 öljyllä on syytä tutkiskella alakertaa ,100 astetta hyvä öljyn lämpötila.
100 astetta ei ole mikään tavoitearvo, jos alkaa yli mennä syytä etsiä vika.
- Elwood
merituuli kirjoitti:
Mistäköhän sait tuon 25-30 astetta korkeamman lämpötilan. Yritin etsiä muistaakseni venelehden
artikkelia, missä olisi puhuttu noin 5-10 astetta matalampi kuin veden.
Ja miksi yleensä raskaammissa moottoreissa, vesijäähdytteisissä käytetään öljynjäähdytintä.
Eikö moottorin oma jäähdytysjärjestelmä pidäkkään öljyn lämpöä sopivana. esim yli 100 astetta
Tulee mieleen siksi että saisimme öljyn lämmön nopeammin nousemaan halutulle tasolle alussa kun moottori on käynnistetty.
Koekäytin moottoriani laiturissa kuorman kanssa
puolisen tuntia, ja sain veden nousemaan lähelle
termostaatin arvoa noin 79-80 astetta.
Mittasin tarkkuusmittarilla myös öljyn lämpötilaa
ennen ja jälkeen jäähdyttimen. Tulos 70 ennen, 68 jälkeen, eli vaikutus oli tosi pieni. Niinhän
se varmaan onkin kun öljy jäähdytetään kuumalla tai lämpimällä vedellä?? vaikutus on vähäinen.
Jos minun pitäisi saada öljyn lämpö sinne 100 asteeseen tai yli, pitäisikö kehittää öljyn lämmitin??? tai nostaa veden lämpötilaa??
Termostaatit ovat suosituksen mukaiset 82 ja 88 astetta.
Kyselee merituuliMitä jos kysyisit esim. mobililta puh. 010 557 3600? Siellä voisivat tietää jotain voitelusta ;)ja kerro sitten meille suositukset.
- Toivo
merituuli kirjoitti:
Mistäköhän sait tuon 25-30 astetta korkeamman lämpötilan. Yritin etsiä muistaakseni venelehden
artikkelia, missä olisi puhuttu noin 5-10 astetta matalampi kuin veden.
Ja miksi yleensä raskaammissa moottoreissa, vesijäähdytteisissä käytetään öljynjäähdytintä.
Eikö moottorin oma jäähdytysjärjestelmä pidäkkään öljyn lämpöä sopivana. esim yli 100 astetta
Tulee mieleen siksi että saisimme öljyn lämmön nopeammin nousemaan halutulle tasolle alussa kun moottori on käynnistetty.
Koekäytin moottoriani laiturissa kuorman kanssa
puolisen tuntia, ja sain veden nousemaan lähelle
termostaatin arvoa noin 79-80 astetta.
Mittasin tarkkuusmittarilla myös öljyn lämpötilaa
ennen ja jälkeen jäähdyttimen. Tulos 70 ennen, 68 jälkeen, eli vaikutus oli tosi pieni. Niinhän
se varmaan onkin kun öljy jäähdytetään kuumalla tai lämpimällä vedellä?? vaikutus on vähäinen.
Jos minun pitäisi saada öljyn lämpö sinne 100 asteeseen tai yli, pitäisikö kehittää öljyn lämmitin??? tai nostaa veden lämpötilaa??
Termostaatit ovat suosituksen mukaiset 82 ja 88 astetta.
Kyselee merituuliTämän tekstin löysin täältä
http://ffp-motorsport.com/tuning/16v-faq.php
ksymys:
Mikä on normaali öljyn lämpötila?
Normaalisti ajotietokone näyttää öljyn lämpötilaksi noin 90-110 astetta. Jos öljyn lämpö ei nouse yli 90 asteen tai nousee jatkuvasti yli 110 asteen voi jossain olla vikaa. Silloin kun moottoria kengitään (esimerkiksi ylinopeutta moottoritiellä) nousee öljynlämpötila, tämä on normaalia. - Toivo
merituuli kirjoitti:
Mistäköhän sait tuon 25-30 astetta korkeamman lämpötilan. Yritin etsiä muistaakseni venelehden
artikkelia, missä olisi puhuttu noin 5-10 astetta matalampi kuin veden.
Ja miksi yleensä raskaammissa moottoreissa, vesijäähdytteisissä käytetään öljynjäähdytintä.
Eikö moottorin oma jäähdytysjärjestelmä pidäkkään öljyn lämpöä sopivana. esim yli 100 astetta
Tulee mieleen siksi että saisimme öljyn lämmön nopeammin nousemaan halutulle tasolle alussa kun moottori on käynnistetty.
Koekäytin moottoriani laiturissa kuorman kanssa
puolisen tuntia, ja sain veden nousemaan lähelle
termostaatin arvoa noin 79-80 astetta.
Mittasin tarkkuusmittarilla myös öljyn lämpötilaa
ennen ja jälkeen jäähdyttimen. Tulos 70 ennen, 68 jälkeen, eli vaikutus oli tosi pieni. Niinhän
se varmaan onkin kun öljy jäähdytetään kuumalla tai lämpimällä vedellä?? vaikutus on vähäinen.
Jos minun pitäisi saada öljyn lämpö sinne 100 asteeseen tai yli, pitäisikö kehittää öljyn lämmitin??? tai nostaa veden lämpötilaa??
Termostaatit ovat suosituksen mukaiset 82 ja 88 astetta.
Kyselee merituuliOmassa veneessäni öljyn lämpötila menee jotakuinkin näin tyhjä käynnillä sama kuin veden lämpö.Matka ajossa 2 tunnin ajon jälkeen 110 astetta johon jää. Täysillä ajettaessa noin tunnissa nousee 115. Ylemmäs en ole uskaltanu koittaa kun ei ole tarvista.Jäähdytintä ei ole. Moottori on perkins 49hv. Tällaisena olen käyttänyt vm-68 moottoria veneessäni 28 vuotta. Jos nyt hajoo niin hajotkoon tuskin ainakaan liian kuuman öljyn vuoksi.
- merituuli
Toivo kirjoitti:
Omassa veneessäni öljyn lämpötila menee jotakuinkin näin tyhjä käynnillä sama kuin veden lämpö.Matka ajossa 2 tunnin ajon jälkeen 110 astetta johon jää. Täysillä ajettaessa noin tunnissa nousee 115. Ylemmäs en ole uskaltanu koittaa kun ei ole tarvista.Jäähdytintä ei ole. Moottori on perkins 49hv. Tällaisena olen käyttänyt vm-68 moottoria veneessäni 28 vuotta. Jos nyt hajoo niin hajotkoon tuskin ainakaan liian kuuman öljyn vuoksi.
Kun jäi öljy asiat ristiriitaisuuden takia vaivaamaan. Soitin raskaskonepuolen ammattilaiselle mekaanikolle/opettajalle.
Nykyajan kuormaautoissa on LÄMMÖNVAIHDIN.
Koska kännistyksen jälkeen vesi lämpenee nopeammin, lämmittää se öljyn notkeaksi mahdollisimman nopeasti esim talvella.
Pienillä kuormilla öljyn ja veden lämpötilat ovat aika samat kuin termostaatin. Kuormituksen
kasvaessa kasvaa vastaavasti öljyn lämpötila,
jolloin lämmönvaihdin alkaa jäähdyttämään
öljyä. Öljyn lämpötilan vaihteluväli kuormalla
tai ilman on hyvä jos -10 - 10 astetta kuin veden lämpötila. Jos öljyn lämpö alkaa nousta
myös pienemmilläkin kuormilla on jossain vikaa.
Isoilla tietysti lämmöt ovat kenties hetkellisesti ylhäällä, varsinkin jos ei ole sitä
lämmönvaihdinta öljy puolella.
Koekäytin moottoria nyt oikein kunnolla laiturissa. Onneksi laituri on hyvin ankkuroitu,
sellaiset kunnon pyörteet sain aikaiseksi.
Pienillä tehoilla veden ja öljyn lämpötila lähellä 80 astetta, ja kun laitoin laiturin tärisemään puoleksi tunniksi oli vesi 80 ja öljy
alkoi nousemaan ja pysähtyi noin 85-90 asteeseen
vaihtimen ansiosta. Eli juuri niin kuin se kaiken
järjen mukaan pitäisikin toimiakin.
Lämpimästä öljystä haihtuu moottoriin kondensoitunut kosteus pois on öljy sitten 70 tai 90 astetta. Sitä nopeammin mitä kuumempaa.
Ja tarkistin öljylaatuni se on 15W - 40.
Joten se siitä.... näyttää olevan rajoissa ainakin minulla.
Kiitos kaikille mielipiteen antajille.
- 595947
No ei kai nykyään enää ole tuommosia ikivanhoja louskuja venemoottoreina?
- afhIlkdvkänväfnän
Ei, mutta tuollaisia ikivanhoja louskukommentaattoreita näyttää olevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802