Ducadam

tällänen tarina

Alla oleva juttu ei ole minun, vaan kopioitu Jussi Hakulisen vieraskirjasta, Ducadam on joku Kuubalainen laulu alunperin, johon Hakulinen on tehnyt sanat, jotka kertovat Romanialaisesta futismaalivahdista Ducadamista. Ilmeisesti Hakulinen myös laulaa tämän biisin sinkulla.


"Sen verran tiedän itse tuosta Helmut Ducadamista, että vuonna 86 sen joukkue Steua Bukarest voitti eurocupin (nykyinen mestareiden liiga) Sevillassa, vastassa oli Barcelona, joka painosti koko pelin kun taas Bukarest yritti viedä pelin rankkareille, jotka se sitten voittikin puhtaasti 5-0 (joka ei ole ihme, sillä Barcelonan valmentaja oli englantilainen:). Ducadam valittiin samaisena vuonna Euroopan 9 parhaaksi jalkapalloilijaksi, joka on todella hyvä suoritus, koska yleensä siellä kärkipäässä on enimmäkseen hyökkääjiä. Puolivälierässä matkalla mestaruuteen Bukarest kaatoi Lahden kuusysin niukasti yhteismaalein 1-0, Ismo Lius sijoittui kyseisen turnauksen maalitilastossa toiseksi 5 maalilla.

Vuonna 89, Steua Bukarest oli jälleen finaalissa Eurocupissa, mutta AC milan (Gullit, Van Basten jne) murjoi 4-0 johdon jo 46 min pelin jälkeen. Ducadam ei tosin pelannut tässä joukkueessa, mutta esim. Georghe Hagi pelasi.

En kyllä tosiaankaan tiedä mikä tarina tähän Jussin biisiin liittyy, kun en ole koko biisiä edes kuullut. Kyllä tämä Helmut (s.1959) vielä elossa on että eikai mitään kauhean dramaattista. En tiedä olisko tällä maalivahdilla mennyt elämä sekasin siitä voitosta kun palasi Romaniaan. Nyt heräsi kyllä vähän mielenkiinto tähän juttuun".

6

3901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lea

      Mä olen kuullut, ja hyvältä kuulosti Duo-keikallakin, missä nyt ei sillätavalla edes ole soittimia kuin tossa levyllä nyt sitten varmaan on..
      Hyvä biisi, ja hyvä juttu että Jussinkin biisit saavat soittoaikaa radiossa kun pääsivät sinkulle asti!
      Nyt vaan odotellaan kyseisen sinkun ilmestymistä jännityksellä..
      Olisi mulla kyllä ollut muitakin hyviä ehdotuksia tälle sinkulle, mutta ei kaikkia aina saa..

    • Otto - Wille

      Sen biisin alkuperäinen esittäjä on Quilapayun ja on nimeltään "El Pueblo Unido Jamas Sera Vencido". Se oli 70-luvulla Suomessakin suosittu vappumarssilaulu, mutta en ole kyllä koskaan kuullut että joku sen olis suomeksi esittänyt. Ja tuskinpa tuossa Yö:n versiossa lauletaan että "Yhtenäistä kansaa ei voi voittaa", kuten alkuperäisessä? Pitää silti sanoa että harvoin on coverin odottaminen yhtä kutkuttavaa kuin tässä tapauksessa!

    • tenkanen

      Tarina kertoo, että Ducadamilta katkaistiin (amputoitiin) käsi, kun hän ei suostunut antamaan palkinnoksi saamaansa Mersua presidentin pojalle.

      • JeremiasX

        No tuohan selittäisi sen Ikaros-tematiikan jota olen tuossa biisissä phdiskellut. Tekikö se sitten jotain aivan erinomaista kun Mersun sai? Niitä ei nimittäin tainnut vuonna -86 Bukarestin katukuvassa suuremmin vilistä?


      • mää vaan
        JeremiasX kirjoitti:

        No tuohan selittäisi sen Ikaros-tematiikan jota olen tuossa biisissä phdiskellut. Tekikö se sitten jotain aivan erinomaista kun Mersun sai? Niitä ei nimittäin tainnut vuonna -86 Bukarestin katukuvassa suuremmin vilistä?

        Tiivistelmä:
        Vuonna 1986 mestareitten cupissa romanialaisyllättäjä Steaua Bukarest kukisti FC Barcelonan maalein 2-0. Pääosaan Sevillan illassa nousi Steauan maalivahti Helmut Ducadam, joka neljä kertaa heittäytyi espanjalaislaukausten eteen ja kohosi näin ylittämättömään asemaan rangaistuspotkukilpailujen historiassa.
        Tarina kertoo että Romanian turvallisuuspoliisi tms. murskasi miehen käsien luut, kun tämä ei toistuvista kehoituksista huolimatta katsonut aiheelliseksi luovuttaa Mestareiden Cupin parhaan pelaajan palkintona saatua loisto-Mersua Caucescun pojalle.


    • Tapani

      "El Pueblo Unido Jamas Sera Vencido". Se oli 70-luvulla Suomessakin suosittu vappumarssilaulu, mutta en ole kyllä koskaan kuullut että joku sen olis suomeksi esittänyt. Ja tuskinpa tuossa Yö:n versiossa lauletaan että "Yhtenäistä kansaa ei voi voittaa", kuten alkuperäisessä?
      Kyllä tähän lauluun on suomenkielinen sanoitus ja ainakin Agit Prop esitti sitä. Kertosäe "El Pueblo Unido Jamas Sera Vencido" on siinäkin toki espanjaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe