kelo

ttuminen

Miten saisi männyn kelottumaan.

5

4789

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ememem

Kuusamossa olen nähnyt kaksi mäntymetsikköä joita yritetään kelottaa.Luuloni on että se on Metsähälliyuksen maata.
      Moottorisahalla tehty kannonkorkeudelle puuhun asti yltävät"viirut".Tarkoitushan on katkaista latvan ja juurten väliset virtaukset.Jos olet eteläisestä Suomesta epäilen vähän kelottumista,saattaa puu ruveta vain lahoamaan.
      Varsinainen kelottuminen vie pitkään,jopa vuosikymmeniä.Kun kokeilee niin sitten tietää.

• THe

Mulla on menossa kelottaminen. Sitä on kiva seurata, vaikka koko päivän katsoo ikkunasta, ei siinä paljon tapahdu.
      Ei vainska. Luulisin että on menossa viides kesä kun aloitin. Vieläkin on oksan latvoissa jonkun verran vihreitä neulasia, eli ei vielä ihan lähellä kuolemaa. Eka keväänä kuorin n. 60 sm matkalta tyvestä kaarnan, nilan ja sen eka vuosikasvun. Seuraavana keväänä tehostin veistämällä parin kolmen luston verran 5 sm leveydeltä siitä kuoritusta osasta. Ei mainittavia muutoksia vihreydessä. Seuraavana vuonna jatkoin sitä kuorimista ylöspäin kymmenkunta senttiä. Pihkaa vuotaa aina niistä uusista jäljistä. Niin kyllä siinä selvää harsuuntumista on nähtävissä mutta kai kuoren tippumista saa odottaa vielä 10 vuotta.

• niin että

keloontumisen aiheuttaa tervaroso (sieni). Keinotekoisesti keloa ei kuulemma tahdo saada syntymään. Tosin kai se, että puun pinta on vaurioitunut, edesauttaa tervaroson tarttumista. Kaluttu puu ainakin kuolee niinkuin esim haapa, menetelmällähän estetään juuri haavan vesominen puun kaatamisen jälkeen. Männyn kuorinta tappaa puun ja se alkaa lahota... Tervanpolttoa varten mäntyjäkin kuoritaan, mutta menetelmä on toisenlainen.

• ememem

Tervasoso EI ole kelottumisen alkulähde.Kelottumisessa vain männyn ikä tulee täyteen niinkuin ikä meillä ihmisilläkin.Toki tervasroso tappaa puun jos se iskeytyy kaikkien oksien alapuolelle.Tervasrosohan on hyvin yleinen ikääntyvien männiköiden tauti eteläisessäkin Suomessa.Kuitenkaan eteläsuomalaista keloa ei käytännössä ole olemassakaan.En tiedä tarkoitammeko samaa asiaa mutta pystyynkuollut mänty ei ole automaattisesti kelo.

• tietoa

Keinotekoisesti et keloa saa,jonkun lahopökkelön voit saada vaan et KELOA.

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,4:10:0:0,4:10:1:1:2005-05-21,4:303748,1:0:0:0:0:

http://www.aihki.fi/hirret.htm

http://www.oppimispolku.fi/metsa_suomi/polku.nsf/allbyid/F859BE1BB2DB94A5C2256D09004380B2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1896
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1669
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1544
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1183
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1142
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe