kannattaako muuttaa omaan asuntoon?

crocker

olen 15 ja ysillä. käyn yläastetta toisessa kunnassa,bussilla,koska täällä ei ole yläastetta. ysin jälkeen olen menossa lukioon. mutta sekin on niin kaukana... joutuisin joka päivä istumaan tunnin matkan bussissa,eli yhteesä n. 2 tuntia,aika rankkaa. kaverini on koulussa myös siellä. ajattelimme vuokrata kämpän kyseisestä kunnasta,jossa koulumme on. mulla ei oo yhtään rahaa,ei ees säästössä eikä töitä tai mitään. en tunne kaupunkia kunnolla,johon olemme muuttamassa. kannattaako muuttaa? mistä saan rahaa? riittävätkö kelan maksamat tuet kunnolla elämiseen? tää on mulle iso pulma just nyt... joten jos joku osais auttaa tai sanoo ihan mitä vaan... en osaa päättää muutanko vai meenkö huonompaan lukioon vähän lähemmäs...

7

1611

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuu yksin

Kelalta saa opintotukea ja asumistukea,joilla pärjää joten kuten,mutta ei kovin hyvin. Jos et halua tehdä töitä opiskelun lisäksi,etkä ottaa opintolainaa,niin joudut elämään aikamoisessa kidutuksessa. Rahasi riittävät just ja just vuokraan,mutta muuhun ei jää paljon mitään. Moni opiskelija elääkin makaroni-tonnikala-kaurapuuro linjalla,kun ei ole rahaa ruokaan,eikä paljon muuhunkaan. Eli jos muutat lähemmäs opiskelupaikkaasi,niin kannattaa miettiä opintolainaa tai työntekoa jos haluat,että rahaa jää muuhunkin vuokran jälkeen.

• Opiskelija...

toi sun kommentti on ihan bulllshittiä --->

"Moni opiskelija elääkin makaroni-tonnikala-kaurapuuro linjalla,kun ei ole rahaa ruokaan,eikä paljon muuhunkaan."

Koulu ruoka on erittäin hyvää. Joten ei päivän aikana tarvitse syödä kuin jotain kevyttä illalla. Ja vielä lukiossa se on ilmaista. Ja jokaisella joka saa täydet tuet on rahaa elää ihan hulppeasti. Se vaan riippuu että miten sen rahan käyttää... Itse saan kelalta täydet tue eli noin 400€ kk. Ja vuokran jälkeen siitä jää noin 80€ käteen ja ilman mitään suurempia sijoituksia sillä elää ihan hyvin. Kesätyö rahat tosin menee elämiseen mutta velkaakaan en halua ottaa. Typerää toi ruikutus ettäkö ei rahat riitä. Se on ilmaista rahaa ja sen lisäksi saa koulutuksen jo pelkästään nämä asiat on sellaisia mistä tulisi olla kiitollisia meidän Hyvinvointi valtiollemme!

• jytdj

Mulla on sellanen muistikuva, että alle 17-vuotiailla opintotuki on huomattavasti pienempi kuin sitä vanhemmilla. Mun muistaakseni se ettei asu kotona ei vaikuta siihen asiaan. Voin tosin olla väärässäkin...

• Muttajos
        jytdj kirjoitti:

Mulla on sellanen muistikuva, että alle 17-vuotiailla opintotuki on huomattavasti pienempi kuin sitä vanhemmilla. Mun muistaakseni se ettei asu kotona ei vaikuta siihen asiaan. Voin tosin olla väärässäkin...

vanhemmat tienaa niin se vaikuttaa johki 21 ikä vuoteen asti. että nuoremmat ku 21 saa sen mukaan mitä vanhemmat tienaa, pahimmissa tapauksissa ei saa juurim itään.

• elatusvelvollisuus

olet vielä alaikäinen, joten vanhempiesi tulee elättää sinut, maksetaahan sinusta vielä kaksi vuotta lapsilisääkin.

ja se se sudenkuoppa juuri onkin.

lukio on toisen asteen opinahjo, joten kela ei maksa yhtään mitään alle 17 vuotiaalle ja vahemmallkin niukasti, jos vanhempien tulot ja varallisuus on tietyn rajan yli.

kannattaa kurkata www.kela.fi ja sieltä opinto etuudet.

meillä tytär on myös lähtemässä lukioon 60km päähän, mutta kyllä homma on niin laskettava, että vuokra ja ruoka tulee kotoolta. huvitteluun sama kk raha kuin kotona asuvalle ja loput täytyy lapsiparan itse tienata.

• entinen lukiolainen

Itselläni oli koko peruskouluaikani n. puolen tunnin koulumatka ja lukiossa lähes tunnin bussimatka. Ihan hyvin se meni, varsinkin jos pystyi vähän lukemaan bussissa. Vaikka helpostihan autossa lukiessa tuli huono olo. Mielestäni ei kannata muuttaa, jos vanhemmilla ei ole reippaasti ylimääräistä rahaa.

• yks vaan

mun koirakaan ei elä sillä summalla minkä kela maksaa 15-vuotiaalle..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe