Miksi te raakoja marjoja keräätte?

Jesse Jeesiö

Olivat hillasuot täynnä hillasatajia, hillojen ollessa raakileina. Hillat kypsyivät, eivät ne enää olleet kiinnostuksen kohteena. Sama toistui mustikkametsissä, sekä jälleen puolukkakankailla. Vielä ne karpalot ovat teillä raakoina keräämättä, minä kerään vasta sitten kun ne ovat kypsiä.

5

1006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös

Täällä Keski-Suomessa on todella paljon puolukkaa, mutta ainakin kaksi viikkoa niitä on kerätty jo aivan täyttä höyryä vaikka puoliksi ovat raakoja vielä. Mehumarjaa ei ainakaan tarvitse odottaa, sillä sitä ei ainakaan ole, niin on kova tahti. Jäädäkö ilman vai mennäkö mukaan ?

• kerään

ainakin raakoja puolukoita myyntiin. Niitä ostetaan jo raakoina hyytelömarjoiksi.

• älä valita

Ja siitä ensimmäisestä puolukasta tehty survos on paremman makuista kuin myöhäisestä puolukasta tehty survos, joka on tosi väkevää. Ja toiset tekevät ensimmäisestä puolukasta hyytelöä. Sitä voi tehdä vain ensipuolukasta. Joten älkää aina valittako. Mustikkaa ei oikein voi raakana käyttää. Sitä paitsi puolukka kypsyy eri tahtia. Poimurissa on paljon kypsää puolukkaa, mutta ainahan mukaan tulee raakileitakin.

• Samaa olen ihmetellyt, ilmeisesti juttu johtuu kahdesta asiasta:
      - kun aurinkoisella paikalla päällimmäiset marjat ovat saaneet väriä, tiedotusvälineet toitotavat, että nyt marjat ovat kypsiä, metsään mars:-o Tosiasiassa marjoihin tulee maku (sokerisuus) vasta kypsinä, yleensä pari viikkoa tämän "alkuhetken" jälkeen.
      - "minun pitää ehtiä ensin" ilmiö. Hyvältä paikalta lähellä tienvarsia ja polkuja marjat poimitaan raakoina, koska pelätään, että joku toinen ehtii kerätä ne ensin:-D

• poimija -

Minäkin oon tavannut kummia tyyppejä, jotka väittävät että puolukoita saa kerätä vasta pakkasten jälkeen. Kukin kerätköön puolukkansa silloin kun haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe