Postimerkkien irrotus

Henzu

Olisiko kellään mitään hyviä vinkkejä kuinka postimerkit olisi helpoin irrottaa esim. kirjekuorista. Olen yrittänyt höyryttämistä, mutta liimat olivat niin tiukassa, ettei siitä ollut mitään hyötyä..

2

3266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jade

liottaa vedessä merkit irti kirjekuorista.

1. Eli leikkaa saksilla merkki irti kuoresta niin, että merkin ympärille jää hyvä pala kirjekuorta, etkä näin ollen vahingoita leikatessa merkkiä.

2. Ota laakea vati ja laita merkki siihen likoamaan. (älä laita liian montaa merkkiä kerrallaan)

3. Anna liota jonkin aikaa, niin merkki irtoaa itsestään taustapaperista.

4. laita kuivamaan esim. serla-arkin päälle, mutta varo, ettei merkki tartu siihen kiinni.

5. Käytä postimerkkejä käsiteltäessä niiden käsittelyyn tarkoitettuja pinsettejä.

6. Älä missään nimessä valitse niin isoa astiaa liotukseen, että sinulle tulee mieleen liottaa samalla kertaa kaikki hmm. 50 kpl merkkejäsi, jotka nyt olisi tarkoitus käsitellä...

:-)

• fani

4. Kun merkit ovat irronneet anna niiden kuivahtaa esim. talouspaperin päällä. Itse käytän sanomalehteä (vanhaa, josta ei siis lähde väriä) tai imupapera.

4.1. Kun merkit ovat kuivahtaneet, mutta eivät ole vielä kokonaan kuivia, laita ne puristukseen. Paras on kasvien prässykseen tarkoitettu puristin. Voit myös laittaa pöydälle ensin tukevan ja ison kirjan, sen päälle sanomalehteä, imupaperi, merkit, imupaperi, hieman sanomalehteä, ja niiden päälle 10-20 painavinta tietokirjaa mitä löytyy. Jos merkit unohtuvat kuivumaan ja ne ovat käyriä käppyröitä kun muistat ne, voit kostutella niitä sumutuspullolla ennen puristukseen laittoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääjohtaja Yli-Viikarilta kysyttiin haluja jatkaa VTV:n ylijohtajana

"Tähän uraan liittyvään kysymykseen voisin vastata Irja Askolan runon sanoin: Tultaessa tienristeykseen / joku kauhistuu / tieni näyttää päättyvän / t
      Maailman menoa
      135
      3928
    2. Maisa torpa selittää hyymylehdessä

Syötä hakusana… UUTISET 20.6.2021 Maisa Torppa selittelee miksi lomakuvissa on alkoholia ja hänkin juo drinksulasista Maisa Torppa on lähtenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      2231
    3. Miesten ulkonäköpaineet

https://yle.fi/uutiset/3-11987255 Siinä pitkä artikkeli aiheesta, ja lopussa ihan mielenkiintoisia kommentteja. Artikkelissa mainitaan sen verran mon
      Sinkut
      62
      1517
    4. Oikeasti olisin sut halunnut mies

omaksi, kullaksi, rakkaaksi, kumppaniksi, ystäväksi, olkapääksi, hellittäväksi, arkeen ja juhlaan, eteiseen ja peräkammariin, sohvalle ja sänkyyn, rii
      Ikävä
      115
      1482
    5. Kiira Korpi sekoili liittonsa EROON!

Ei riittänyt sitten sisältö tuossakaan liitossa kuin pari vuotta. Suku maksoi kalliit häälahjat, joita ei tietenkään palautella ja pian jo Kiiralla uu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1379
    6. Kivan näköistä Stefanilla

Kylläpä on mukava nähdä Stefan reippaan ja onnellisen näköisenä tyttärensä kanssa. Toivon, että Stefan pääsisi eroon huonosta on/off -suhteesta ja et
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1031
    7. Me kuulumme yhteen.

Mies, minä olen sinulle oikea ja sinä oikea minulle.Me kuulumme toisillemme. Me kuulumme yhteen. Se on näin.
      Ikävä
      51
      989
    8. Sofia ei ole ruudinkeksijä

Ei ole erityisen välkky tapaus.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      807
    9. Miksi Stefu jätti Sohvin?

Mikä oli tällä kertaa syynä?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      793
    10. Martinan takapuoli..

Onpa tällä Martiinalla muhkea takapuoli ja reidet viimeisessä instamainoksessa. Onko turvonnut vai aina ollut näin iso tämä meidän "maailmanmestari".
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      786
    Aihe