Paljonko kulkee 20hv?

Brigitte 410

Kuinkakohan kovaa 20hv moottorilla nelimetrinen vene voi kulkea, tai yleensä kulkee? Meidän TL-vene kulkee kahden hengen (140kg) kuormalla 21,5 solmua GPS:llä mitattuna. Minkälaisia nopeuksia muut olette mitanneet? Osaakohan joku arvioida paljonko nopeutta saisi lisää 40hv moottorilla?

8

2736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janne

15hv suzuki ja terhi sea fun c eli 42p pitkä kahden hengen kuormalla

• Brigitte 410

Aika nopealta kuulostaa. Oman Johnsonini (-88) potkurin lapojen kärjet ovat aika röpelöllä. Luulisi sillä olevan suurikin merkitys vauhtiin? Kannattaakohan niitä viilata tms.? Onkohan järkeä ryhtyä puuhaan itse vai vaatiiko ammattilaisen asialle? Kuinkakohan tarkkaan potkuri pitäisi tasapainottaa? Uuden potkurinkin voisi ehkä ostaa, jos eivät kovin kalliita ole?

• Ole E
        Brigitte 410 kirjoitti:

Aika nopealta kuulostaa. Oman Johnsonini (-88) potkurin lapojen kärjet ovat aika röpelöllä. Luulisi sillä olevan suurikin merkitys vauhtiin? Kannattaakohan niitä viilata tms.? Onkohan järkeä ryhtyä puuhaan itse vai vaatiiko ammattilaisen asialle? Kuinkakohan tarkkaan potkuri pitäisi tasapainottaa? Uuden potkurinkin voisi ehkä ostaa, jos eivät kovin kalliita ole?

Keltaisesta pörssistä. siellä niitä kaupataan.
        uuden saa kai 140e. sehän on tuulilasivene ja jos molemmat istuvat edessä, vauhti ei korkeaksi nouse jos tehoa ei ole riittävästi nostamaan keulaa vedestä. Ei toi ihan huonolta kuulosta mutta varmaan vauhtia sais lisää jos hommaisi uuden potkurin tai vaihtoehtoisesti viilaisi vanhaa (en mene neuvomaan kannattaako se koska en ole nähnyt tapausta). Siitä koneestahan saa 30 hv ulos jos poistaa pari kuristusta eli jos kaipaat tehoja niin kyllä siitä löytyy enemmän.

• Brigitte 410
        Ole E kirjoitti:

Keltaisesta pörssistä. siellä niitä kaupataan.
        uuden saa kai 140e. sehän on tuulilasivene ja jos molemmat istuvat edessä, vauhti ei korkeaksi nouse jos tehoa ei ole riittävästi nostamaan keulaa vedestä. Ei toi ihan huonolta kuulosta mutta varmaan vauhtia sais lisää jos hommaisi uuden potkurin tai vaihtoehtoisesti viilaisi vanhaa (en mene neuvomaan kannattaako se koska en ole nähnyt tapausta). Siitä koneestahan saa 30 hv ulos jos poistaa pari kuristusta eli jos kaipaat tehoja niin kyllä siitä löytyy enemmän.

Olen huomannut, että samaa Johnsonin lohkoa on tehty 35-heppaisenakin. Kuinkakohan tuo kuristus poistetaan? Olen arvellut, että niissä olisi ainakin eri kaasuttimet? Onkohan muutostyö kovin helppo? Luulisi, että muutos olisi tarkoituksella tehty vaikeaksi.

• heh
        Brigitte 410 kirjoitti:

Olen huomannut, että samaa Johnsonin lohkoa on tehty 35-heppaisenakin. Kuinkakohan tuo kuristus poistetaan? Olen arvellut, että niissä olisi ainakin eri kaasuttimet? Onkohan muutostyö kovin helppo? Luulisi, että muutos olisi tarkoituksella tehty vaikeaksi.

20 hepoinenhan on tehty kuristamalla imukanavaa eli kaasuttimien jälkeen on laitettu pienireikäinen laippa. Viilaamalla laippa kaasuttimen kokoiseksi saadaan teho johonkin 25 hv luokkaan ja käytös pysyy kuitenkin muuten varsin sopuisana. 35 verisossa lienee eri kaasuttimet.

• Anonyymi

42 solmua

• Anonyymi

Marino svingeillä pojat ajelee kakskymppisellä yli 40kn

• Anonyymi

buster sun ja 20hv evinrude 22 solmua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      201
      5194
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      41
      4558
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      15
      3196
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      261
      3124
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      163
      3045
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      55
      2600
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27