Pitäisi hankkia veneeseen uusi liesi kun pirtu-origo tuntuu turhan tehottomalta. Kaasuvehkeet eivät oikein kiinnosta, koska pohjaan olisi asuntovaunujen tapaan tehtävä reikä josta mahdollinen vuotokaasu valuisi ulos, mutta systeemi ei toimi kesäaikaan jolloin, jolloin pidän venettä vedessä. Lisäksi pullosysteemit taitavat vaihdella maakohtaisesti ihan Itämeren piirissäkin?
Vaihtoehdot taitavat rajoittua pö-tai petrooliwallaksiin. Kumpi on parempi ja ovatko ne pirtukeittimiä tehokkaampia vai onko vielä muita?
Mikä liesi?
21
5320
Vastaukset
- Keksijä
laitahan veneesi molemmille puolille sellaiset tosi isot ponttoonit ja tue veneesi näitten ponttonien varaan siten, että veden ja pohjan väliin jää noin 20 cm. Poraa sitten veneen pohjaan alimpaan paikkaan sellainen 50 mm reikä ja kaasut pääsee tästä ulos. Voit tehdä suuremmankin reijän ja kas sinulla on siinä hyvä pilkkipaikka ja jos kiinnostaa, tee vielä suurempi ja sitten sinulla on kesäavanto tai uima-allas...
Hauskaa kesää kaikille!- Kokki Nelonen
Keksintö on nimeltään katamaraani.
- 41232
Kokki Nelonen kirjoitti:
Keksintö on nimeltään katamaraani.
Ponttoonit molemmilla puolilla on kylläkin trimaraani.
- 41233
Et sitten malttanut olla kertomatta tuota salaisuutta toistakymmentä vuotta vanhaan ketjuun - sama tietysti koskee myös minua:)
- Purjehtia
Itsekään en pidä kaasumalleista ja taas sprii keittimet ovat tehottomia, nokeavat kattilan ja haisevat.
Itselläni on sellainen petroolikäyttöinen malli johon pumpataan paine samoin kuin petromaskin valaisimissa.
Petrooli tulee paineella suuttimesta kierukkaan jossa se höyrystyy ja sen jälkeen se tulee höyrynä samanlaisesta suuttimesta kuin kaasuvehkeissäkin.
Liekki on samanlainen tasaisesti palava lepattamaton nokeamaton kuin kasuliekki. Tehoa piisaa ja on turvallinen.
Polttoainetta saat kaikilta huoltamoilta ja sitä voi olla kätevästi kannussa. Tosin litran tankillisella pärjää ahkerassa käytössä parinviikon lomareissun!
Suosittelen lämpimästi.
Ps. Jos jotain huonoa mainitsisin niin ei ole naisvän mieleen vaikkakin kaikki muut ominaisuudet kun ovat kuin kaasussa mutta sytytys on oma kuvio. Siitä sitten lisää jos kiinnostaa.- Kokki Nelonen
Voitko kertoa laitteen merkin ja mistä niitä saa. Mutkikas sytytys alkoi myös kiinnostaa omalla tavallaan: Taas uusi kohde jossa voi päteä naisväen silmissä:-)
- tutum
Onko noihin olemassa valmiita sähköpumppuja?
Itse omistan ruotsalais valmisteisen keittimen, mutta etenkin sytytkseen vaadittavan paineen pumppaaminen rupeaa tuntumaan käsissä. Tietysti helmpompi tapa sytyttää olisi kaataa marinolia tms. suoraan keittimen pohjalle, mutta se savuttaa enemmän eikä muutenkaan tunnu niin turvalliselta. - tutum
Kokki Nelonen kirjoitti:
Voitko kertoa laitteen merkin ja mistä niitä saa. Mutkikas sytytys alkoi myös kiinnostaa omalla tavallaan: Taas uusi kohde jossa voi päteä naisväen silmissä:-)
juu kyllä sillä sytytyksellä mainetta saa, on meinaan pariin kertaan liekit hiponut kattoa jos ei ollut lämmittänyt laitetta tarpeeksi, mutta kääntyypähän katseet
- Purjehtia
tutum kirjoitti:
Onko noihin olemassa valmiita sähköpumppuja?
Itse omistan ruotsalais valmisteisen keittimen, mutta etenkin sytytkseen vaadittavan paineen pumppaaminen rupeaa tuntumaan käsissä. Tietysti helmpompi tapa sytyttää olisi kaataa marinolia tms. suoraan keittimen pohjalle, mutta se savuttaa enemmän eikä muutenkaan tunnu niin turvalliselta.Paineen pumppaaminen ei ole sytytystä varten vaan se pumpataan sen takia että polttoaine jaksaa kulkea suuttimien läpi. Toki sytytysvaiheessa painetta kuluu enemmän. Pumppaaminen tapahtuu pienenllä laitteeseen kiinteästi asennetulla pumpulla joka näyttää fillarin pumpulta. Sillä noin 35 nykäsyä niin siinä sitä sytyttää vaikka molemmat levyt keittää perunat ja paistaa pihvit. Pumppaamiseen menee aikaa n. minuutti.
Sytytys:
Laitteessa on itse polttimen vieressä hieman kosanin tyyppinen "liekin heitin" jolla poltin kuummennetaan aluksi. Eikun tulitikku valmiiksi kosanin eteen ja hana auki. Kuuluu iloinen kohina ja perinteinen kosanin näkönen lietti puhaltaa polttimen kuumaksi. Kuumennus kannattaa katsoa kellosta sillä liian vähäinen kuumennus tuottaa tuolokseksi isot liekit kuten joku jo mainitsi.
Sopiva aika minulla on n. 1min30s. Tämän jälkeen vain polttimen hana auki ja kosani kiinni.
Nyt se palaa savutta kivalla puhtaalla kaasumaisella sinisellä liekillä.
Periaatehan on että itse poltin on niin kuuma että polttoaine hoyrystyy siinnä ja tulee kaasuna ulos. Siksi se kuumennus. Jos kuumennus ei ole riittävä niin polttoaine ei höysrysty ja tulee nesteenä ulos ja palaa polttimessa keltaisella liekillä ihan turvallisesti ellei yläpuolella ole palavaa puolenmetrin korkeudella?
Omani merkki on Optimus. - Purjehtija
Purjehtia kirjoitti:
Paineen pumppaaminen ei ole sytytystä varten vaan se pumpataan sen takia että polttoaine jaksaa kulkea suuttimien läpi. Toki sytytysvaiheessa painetta kuluu enemmän. Pumppaaminen tapahtuu pienenllä laitteeseen kiinteästi asennetulla pumpulla joka näyttää fillarin pumpulta. Sillä noin 35 nykäsyä niin siinä sitä sytyttää vaikka molemmat levyt keittää perunat ja paistaa pihvit. Pumppaamiseen menee aikaa n. minuutti.
Sytytys:
Laitteessa on itse polttimen vieressä hieman kosanin tyyppinen "liekin heitin" jolla poltin kuummennetaan aluksi. Eikun tulitikku valmiiksi kosanin eteen ja hana auki. Kuuluu iloinen kohina ja perinteinen kosanin näkönen lietti puhaltaa polttimen kuumaksi. Kuumennus kannattaa katsoa kellosta sillä liian vähäinen kuumennus tuottaa tuolokseksi isot liekit kuten joku jo mainitsi.
Sopiva aika minulla on n. 1min30s. Tämän jälkeen vain polttimen hana auki ja kosani kiinni.
Nyt se palaa savutta kivalla puhtaalla kaasumaisella sinisellä liekillä.
Periaatehan on että itse poltin on niin kuuma että polttoaine hoyrystyy siinnä ja tulee kaasuna ulos. Siksi se kuumennus. Jos kuumennus ei ole riittävä niin polttoaine ei höysrysty ja tulee nesteenä ulos ja palaa polttimessa keltaisella liekillä ihan turvallisesti ellei yläpuolella ole palavaa puolenmetrin korkeudella?
Omani merkki on Optimus.Lieden ulkonäkö muistittaa tavallista 2 liekkistä Origoa mutta siinä on kaasukeittimen tyyppiset polttimet, painemittari, pari ylimääräistä hanaa sekä ne kosanit polttimien vieressä. About 1,5cm paksut 4cm pitkät torvet.
Kerran piruuttani mittasin vehkeen tehon. Laiton 3l kattilan 20 asteista vettä ja kiehatuin veden. Otin aikaa ja laskin kaavoista siirtyneen energia ajan suhteen. Sain tehoksi n. 6KW joka todella siirtyi veteen. Ei siis tarvi kauaa odotella kun vesi kiehuu :)
Joskus jotain kastikkeita tehdessä tulee välillä ongelmaksi se ettei pienin teho meinaa olla riittävän pieni. Ongelma on kuitenkin aika pieni. Joskus jo joutuu oikein pitkään pitää liekkiä hyvin pienellä vaikka maito-puuroja tehdessä tuppaa poltin jäähtymään liikaa ja saattaa sammua tai hieman savuttaa. Viiden minuutin välein kun pistää kunnon liekin ja sitten taas pienelle niin kaikki toimii. Nämä ongelmat tosiaa ei taida koskea kaikkia sillä itse en ole huomannu että juuri muut jaksaisi kyhäillä veneessä tuollaisia ruokia :) - tutum
Purjehtia kirjoitti:
Paineen pumppaaminen ei ole sytytystä varten vaan se pumpataan sen takia että polttoaine jaksaa kulkea suuttimien läpi. Toki sytytysvaiheessa painetta kuluu enemmän. Pumppaaminen tapahtuu pienenllä laitteeseen kiinteästi asennetulla pumpulla joka näyttää fillarin pumpulta. Sillä noin 35 nykäsyä niin siinä sitä sytyttää vaikka molemmat levyt keittää perunat ja paistaa pihvit. Pumppaamiseen menee aikaa n. minuutti.
Sytytys:
Laitteessa on itse polttimen vieressä hieman kosanin tyyppinen "liekin heitin" jolla poltin kuummennetaan aluksi. Eikun tulitikku valmiiksi kosanin eteen ja hana auki. Kuuluu iloinen kohina ja perinteinen kosanin näkönen lietti puhaltaa polttimen kuumaksi. Kuumennus kannattaa katsoa kellosta sillä liian vähäinen kuumennus tuottaa tuolokseksi isot liekit kuten joku jo mainitsi.
Sopiva aika minulla on n. 1min30s. Tämän jälkeen vain polttimen hana auki ja kosani kiinni.
Nyt se palaa savutta kivalla puhtaalla kaasumaisella sinisellä liekillä.
Periaatehan on että itse poltin on niin kuuma että polttoaine hoyrystyy siinnä ja tulee kaasuna ulos. Siksi se kuumennus. Jos kuumennus ei ole riittävä niin polttoaine ei höysrysty ja tulee nesteenä ulos ja palaa polttimessa keltaisella liekillä ihan turvallisesti ellei yläpuolella ole palavaa puolenmetrin korkeudella?
Omani merkki on Optimus.jep saman merkkinen laite täälläkin, mutta on viissiin vanhempi tai sitten pumpun tiiviste vuotaa koska sitä saa pumpata niim pirusti ennen kun sillä voi keittää mitään(35 ei riitä mihinkään).
Nyt on rakenteilla pikkunen sähköllä toimiva kompura sen kaveriks että voimat riittää johonkin muuhun ;) pikkasen vaan mietityttää että mitä sitten jos tankin takaiskuventtiiliin tulee vika ja kaikki petrooli valuu pumppuun.
Pitääpäs mennä vakuutus yhtiöstä kysymään kuuluisko tommonen keitin vakuutuksen piiriin - Purjehtia
tutum kirjoitti:
jep saman merkkinen laite täälläkin, mutta on viissiin vanhempi tai sitten pumpun tiiviste vuotaa koska sitä saa pumpata niim pirusti ennen kun sillä voi keittää mitään(35 ei riitä mihinkään).
Nyt on rakenteilla pikkunen sähköllä toimiva kompura sen kaveriks että voimat riittää johonkin muuhun ;) pikkasen vaan mietityttää että mitä sitten jos tankin takaiskuventtiiliin tulee vika ja kaikki petrooli valuu pumppuun.
Pitääpäs mennä vakuutus yhtiöstä kysymään kuuluisko tommonen keitin vakuutuksen piiriinJos petrooli valuu pumppuun ja pumppaat niin ei se mitään haittaa. Pumpusta se menee pumpatessa taas säiliöön ja sieltähän se aine on tullutkin.
Pumpulla saadaan vain aikaan painetta säiliöön ja säiliöstä taas tämän paineen avulla polttoaine menee putkea pitkin tämän paineen avulla polttimeen. Siksi säiliössä pitää olla myös ilmaa joka puristuu kasaan ja pitää painetta yllä. Kannattaa hieman perehtyä miten tuo toimii jos kerran käytätkin sitä.
Jos sinulla on pumpussa vikaa olisikohan turvallisempaa ja halvempaa tilata uusi pumppu kuin alkaa viritteleen jotain ulkoista mallia?
Toinen vaihtoehtohan voi olla että laitat pumpun tilalle korkin jossa on auton venttiili. Sitten vain kätevästi biltemasta satasella tai nykyisin 20 eurolla sähkoinen auton pumppu ja sillä ilmaa keittimeen :)
Niin ja onhan siinä vehkeessä painemittari. Katso siitä äläkä ylitä suurinta sallittua. - tutum
Purjehtia kirjoitti:
Jos petrooli valuu pumppuun ja pumppaat niin ei se mitään haittaa. Pumpusta se menee pumpatessa taas säiliöön ja sieltähän se aine on tullutkin.
Pumpulla saadaan vain aikaan painetta säiliöön ja säiliöstä taas tämän paineen avulla polttoaine menee putkea pitkin tämän paineen avulla polttimeen. Siksi säiliössä pitää olla myös ilmaa joka puristuu kasaan ja pitää painetta yllä. Kannattaa hieman perehtyä miten tuo toimii jos kerran käytätkin sitä.
Jos sinulla on pumpussa vikaa olisikohan turvallisempaa ja halvempaa tilata uusi pumppu kuin alkaa viritteleen jotain ulkoista mallia?
Toinen vaihtoehtohan voi olla että laitat pumpun tilalle korkin jossa on auton venttiili. Sitten vain kätevästi biltemasta satasella tai nykyisin 20 eurolla sähkoinen auton pumppu ja sillä ilmaa keittimeen :)
Niin ja onhan siinä vehkeessä painemittari. Katso siitä äläkä ylitä suurinta sallittua.Olen kyllä perehtynyt pumppuun, itseasiassa se minulla tuossa pöydällä osissa. Yksinkertainen se on eikä se voi aiheuttaa vaaratilannetta vaikka petroolia sinne pääsisikin. Kyse olikin siitä sähköpumpusta. Eli jos se petrooli pääsee sinne kompuraan mikä käy aika lämpimänä, sitä kautta moottoriin(kipinöi aika lailla). Petrooli nyt ei ole mikään herkin aine syttymään, mutta selitäppä se sitten vakuutusyhtiölle. Ehkä pitäisi varmuuden vuoksi laittaa pieni varapainesäiliö letkujen väliin jonne pakoon päässyt petrooli sitten valuisi.
Pumpunkin olen jo hommannut (bilteman fillaripumppu) ja jopa korkkikin on sorvattu, mutta ei ole ehtinyt koota sitä valmiiksi, eiköhän se nyt tule nopeasti valmiiksi kun saa venee vesille.
Entinen pumppu oli tosiaan hieman huonossa kunnossa, loppujenlopuksi se ei pumpannut ollenkaan enkä korjauksen jälkeen ole sitä testannut, mutta käsituntumalla se pumppaa ihan hyvin. - tutum
Purjehtia kirjoitti:
Jos petrooli valuu pumppuun ja pumppaat niin ei se mitään haittaa. Pumpusta se menee pumpatessa taas säiliöön ja sieltähän se aine on tullutkin.
Pumpulla saadaan vain aikaan painetta säiliöön ja säiliöstä taas tämän paineen avulla polttoaine menee putkea pitkin tämän paineen avulla polttimeen. Siksi säiliössä pitää olla myös ilmaa joka puristuu kasaan ja pitää painetta yllä. Kannattaa hieman perehtyä miten tuo toimii jos kerran käytätkin sitä.
Jos sinulla on pumpussa vikaa olisikohan turvallisempaa ja halvempaa tilata uusi pumppu kuin alkaa viritteleen jotain ulkoista mallia?
Toinen vaihtoehtohan voi olla että laitat pumpun tilalle korkin jossa on auton venttiili. Sitten vain kätevästi biltemasta satasella tai nykyisin 20 eurolla sähkoinen auton pumppu ja sillä ilmaa keittimeen :)
Niin ja onhan siinä vehkeessä painemittari. Katso siitä äläkä ylitä suurinta sallittua.http://koti.mbnet.fi/eil/pumppu.jpg
siinähän se on kaikessa yksinkertaisuudessaan.
jos herra nelosta vielä kiinnostaa kaiken pelottelun jälkeen niin voisin huomenna pistää jonkun kuvan siitä koko liedestä nettiin, kunhan ehdin sen ensin kuvamaan. - sane
tutum kirjoitti:
http://koti.mbnet.fi/eil/pumppu.jpg
siinähän se on kaikessa yksinkertaisuudessaan.
jos herra nelosta vielä kiinnostaa kaiken pelottelun jälkeen niin voisin huomenna pistää jonkun kuvan siitä koko liedestä nettiin, kunhan ehdin sen ensin kuvamaan.Ihan on saman näkönen pumppu, kun taylorsin kaminassa, jonka käyttöperiaate onkin ihan sama, kun teidän löpökeitinten. Tehokkaita, yksinkertasia pelejä, mutta kyllä itse silti suosin kaasua. Ei sitä pulloa sinne veneeseen sisälle pidä eikä saakaan tuoda, vaan ulos, vaikka keulapiikin boksiin...Tuulettuu hyvin, eikä tarvi reikiäkään pohjaan porata... =)
Se on kuitenkin kohtuu simppeli asentaa, ja oikein käytettynä turvallinen. Mutta kukin onneks tässä vapaassa suomessa saa potaattinsa keittää miten ja millä lystää. Pääasia kuitenkin on turvallisuus, ettei tarvi uimalla tulla piknikiltä himaan. - tutum
Kokki Nelonen kirjoitti:
Voitko kertoa laitteen merkin ja mistä niitä saa. Mutkikas sytytys alkoi myös kiinnostaa omalla tavallaan: Taas uusi kohde jossa voi päteä naisväen silmissä:-)
http://koti.mbnet.fi/eil/keitin.jpg
elikkä tuon näköinen laite se on keskeltä vaan puuttuu se pumppu. - Juuri :)
tutum kirjoitti:
http://koti.mbnet.fi/eil/keitin.jpg
elikkä tuon näköinen laite se on keskeltä vaan puuttuu se pumppu.Juuri samanlainen kuin minulla. Ihmettelen edelleen miksi se pummpu ei sinulla toimi? Oletko kysynyt jostain liikkeestä varaosapumppua? Ainakin minulla riitti tuo 35 painallusta saamaan painemittarin toiseen laitaan :)
Niin tai sitten sinä hehkutat paljon pidempään ja sen takia joudut pumppaan enemän :) - tutum
Juuri :) kirjoitti:
Juuri samanlainen kuin minulla. Ihmettelen edelleen miksi se pummpu ei sinulla toimi? Oletko kysynyt jostain liikkeestä varaosapumppua? Ainakin minulla riitti tuo 35 painallusta saamaan painemittarin toiseen laitaan :)
Niin tai sitten sinä hehkutat paljon pidempään ja sen takia joudut pumppaan enemän :)kyllä se pummppu nykyään korjauksen jälkeen varmaankin toimii, mutta en ole ehtinyt kokeilla koska keitimelle ei ole ollut käyttöä kuten kuvasta näky.
- Kokki Nelonen
Minä säntään heti kun ehdin Optimus-kauppaan, kyseessä tuntuu olevan mainio laite. Kiitos kaikille tiedoista.
Kaasusta vielä sen verran, että usein kun matkailuvaunujen kanssa on tapahtunut kaasuonnettomuuksia, on syynä ollut se että iskä on lämmitysenergiaa säästääkseen mennyt tukkimaan ne pohjassa olevat tuuletusaukot. Kaasun kanssa veneilyä harrastaville suosittelen laitteiston koeponnistusta joka kevät. Keitintä käyttäessä kannattaa ottaa tavakseen suhtautua värkkiin sen verran teknisesti, että kuuntelee että keittimestä kuuluu sen käytön jälkeen jäähtyessä selvä naksahdus. Tämä kertoo sen että liekkivahdin magneettiventtiili sulkeutuu. Magneettiventtiilien viat ovat kaasulaitteissa erittäin yleisiä (onneksi kuitenkin niin päin että eivät pysy auki). Jos veneessä ei sen kotilaiturissa ollessa pidetä päällä mitään sähkölaitteita jotka voisivat kipinöidä, jättäisin kaikki kaasulaitteet normaaliin käyttöasentoon (pulloventtiili, pääsulku ja laitteiden sulkuventtiilit auki) ja veneelle tullessa ensitöiksi pää pilssiin ja snifsnif. Antaisi edes jonkinlaista turvallisuuden tunnetta. Tämä kaikki ihan naama peruslukemilla, tiedän asiasta jotain, koska olen nuorena poikana matkailuvaunuyrityksessä työskennellessäni suorittanut alan kurssin.- Purjehtia
Hei itselläni on kyllä kaasukaappi ja teen juuri niinkuin sinä sanot. Hana avataan keväällä ja suljetaan syksyllä. Koska kaappi on aina kylmä pullo pitää vaihtaa kerran kuukaudessa. Sikäli antaa turvallisuuden tunnetta että kun on ollu viikonkin poissa hanat auki niin mikään ei haise, kaappi on kylmä ja vene ei ole räjähtänyt. Ilmeisesti mikään ei vuoda. Harmi ettei jääkaappeja saa petroolikäyttösinä, vai saako?
Lämmittimenä toimii Reflex johon polttoöljy virtaa omalla paineellaan ja sekin on jätetty syksyisin viikoksikin päälle vaikkei kukaan ole paikalla. Ompahan mukava tulla veneeseen joka on lämmin ja jääkaappi kylmä :)
Keittimestä. Juuri tuo teknisyys tuossa mallissa ehkä viehättääkin. Ehkä juuri se että sitä saa näprätä ja se on kuitenkin erittäin toimiva. Miksiköhän muuten minua viehättää myös höyrykoneet, joka myös löytyy sekä veneessä oleva petromaskin lamppu. Toimintaperiaate on vastaava kuin tuolla keittimellä ja antaa valoa yhtähyvin kuin kaasuvalo. Vastaa n. 100-150 vatin hehkulamppua mutta toimii petroolilla.
Suosittelen kyllä lämpimästi :) - kddkdkdkxk
Purjehtia kirjoitti:
Hei itselläni on kyllä kaasukaappi ja teen juuri niinkuin sinä sanot. Hana avataan keväällä ja suljetaan syksyllä. Koska kaappi on aina kylmä pullo pitää vaihtaa kerran kuukaudessa. Sikäli antaa turvallisuuden tunnetta että kun on ollu viikonkin poissa hanat auki niin mikään ei haise, kaappi on kylmä ja vene ei ole räjähtänyt. Ilmeisesti mikään ei vuoda. Harmi ettei jääkaappeja saa petroolikäyttösinä, vai saako?
Lämmittimenä toimii Reflex johon polttoöljy virtaa omalla paineellaan ja sekin on jätetty syksyisin viikoksikin päälle vaikkei kukaan ole paikalla. Ompahan mukava tulla veneeseen joka on lämmin ja jääkaappi kylmä :)
Keittimestä. Juuri tuo teknisyys tuossa mallissa ehkä viehättääkin. Ehkä juuri se että sitä saa näprätä ja se on kuitenkin erittäin toimiva. Miksiköhän muuten minua viehättää myös höyrykoneet, joka myös löytyy sekä veneessä oleva petromaskin lamppu. Toimintaperiaate on vastaava kuin tuolla keittimellä ja antaa valoa yhtähyvin kuin kaasuvalo. Vastaa n. 100-150 vatin hehkulamppua mutta toimii petroolilla.
Suosittelen kyllä lämpimästi :)Varokaa sitä hyväveliyhteisöä. Sehän myrkyttää lapsiakin ja pedofiilejä. Kukaan ei uskalla puhua ettei omat lapsetkin joudu uhriksi. Yhteisövaino.
Onneksi nykyään internetissä ei voi kauaa totuutta salata.
Totuus tulee esiin aina!
Minä autan ja levitän myös tätä viestiä. Levittäkää muutkin!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2025894
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263674- 822557
- 372079
- 331882
- 431837
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431