ristikkäisallergiat

petra

jos koivuallergikkona pyydän itselleni ruoka-aineallergiatestit, jotka mahdollisesti johtuvat ristikkäisreaktiosta, niin näkyvätkö esim: omena, tomaatti, päärynä ja pähkinä kokeissa plussana? luulen että on muitakin ruoka-aineita jotka nyt tulevat oireina, en vaan saa niitä itse löydettyä. ovatko testit siis turhat vai hyödylliset? en haluaisi túhlata lääkärin aikaa. tänäänkin söin hernekeittoa ja nielu turposi ja tuli hengenahdistusta. joskus (11v.sitten), on kokeissa noussut vaan koivu ja leppä, tosin voimakkaana. neuvokaa mikä olisi nyt viisainta.

12

3944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi testata

      Ristikkäisallergiset aineet tunnistaa suullaan. Kun jostain hedelmästä tai vihanneksesta yms. tulee pistelevä, polttava, turvottava tai vastaava tunne huuliin tai suuhun, niin todennäköisesti on ruoka-aineelle allerginen. Näiden kanssa on kyllä usein vielä niin, että raakana ei kestä, mutta kuivattuna, nahistuneena, kypsennettynä kestää. Taidat olla itse paras testaaja näille allergioille. Ja jossain on kyllä olemassa oppaitakin, joissa luetellaan, mille ristikkäisallergiset tavallisimmin ovat allergisia.

      • petra

        ongelma onkin se että luulen joittenkin mausteittenkin aiheuttavan oireita, syön kaupungin ruokalassa, joten siksi haluaisin testeihin mutta jos ne eivät näy niin se harmittaa.eikä pelkän tuntemuksen perusteella saa diettiruokaa..kyllä minä yksittäiset jo tunnistan, kuten juuri omput, tomaatin, päärynät, mantelit, joskus jopa banaanikin, mutta kun oireita tulee ruoista joista ei olis osannut kuvitellakkaan, hernekeitto ja pannari???


      • tavalliset
        petra kirjoitti:

        ongelma onkin se että luulen joittenkin mausteittenkin aiheuttavan oireita, syön kaupungin ruokalassa, joten siksi haluaisin testeihin mutta jos ne eivät näy niin se harmittaa.eikä pelkän tuntemuksen perusteella saa diettiruokaa..kyllä minä yksittäiset jo tunnistan, kuten juuri omput, tomaatin, päärynät, mantelit, joskus jopa banaanikin, mutta kun oireita tulee ruoista joista ei olis osannut kuvitellakkaan, hernekeitto ja pannari???

        ruuat aiheuttaa kutinoita ja muita, eikä dieetiruokaa saa ilman lääkärintodistusta, käy niissä testeissä, jos ei hirveästi tarvitse omasta pussista pulittaa.

        Koivuallergiselle aiheuttaa oireita mm. omena, päärynä, persikka, kirsikka, pähkinät, porkkana, herne. Ja muut samantyyppiset kuten nektariinit, mantelit ja muut palkokasvit. Jotkut saa oireita näistäkin vain siitepölyaikoina.


      • äiti
        tavalliset kirjoitti:

        ruuat aiheuttaa kutinoita ja muita, eikä dieetiruokaa saa ilman lääkärintodistusta, käy niissä testeissä, jos ei hirveästi tarvitse omasta pussista pulittaa.

        Koivuallergiselle aiheuttaa oireita mm. omena, päärynä, persikka, kirsikka, pähkinät, porkkana, herne. Ja muut samantyyppiset kuten nektariinit, mantelit ja muut palkokasvit. Jotkut saa oireita näistäkin vain siitepölyaikoina.

        Tyttäreni on allerginen porkkanalle. Lisäksi hän saa oireita, jos syö omenaa kuorineen, mutta jos omena on huolella kuorittu ei hän saa siitä mitään oireita.


      • Jo mulle selvinnyt
        petra kirjoitti:

        ongelma onkin se että luulen joittenkin mausteittenkin aiheuttavan oireita, syön kaupungin ruokalassa, joten siksi haluaisin testeihin mutta jos ne eivät näy niin se harmittaa.eikä pelkän tuntemuksen perusteella saa diettiruokaa..kyllä minä yksittäiset jo tunnistan, kuten juuri omput, tomaatin, päärynät, mantelit, joskus jopa banaanikin, mutta kun oireita tulee ruoista joista ei olis osannut kuvitellakkaan, hernekeitto ja pannari???

        Hei,
        sinapille herkistyin, ettei olisi hernekeitossa sitä? Ja ei kai pannarissa olisi voinut olla kardemummaa?

        Maustesekoitukset ovat pahimpia, ja niitä käytetään paljon ravintoloissa ja ruokaloissa.
        Voimakkaat mausteet ovat myrkkyä mulle, ne kertakaikkiaan eivät sovi.
        Lisäksi olen herkistynyt kanelille ja korianterille, jota on lähes kaikissa makkaroissa ja leikkeleissä.
        Pähkinääkin tai mantelia on monissa leivonnaisissa.

        Välillä niitä kestää, välillä ei yhtään. Ja kun reaktio tulee välillä jälkikäteen nokkosrokkona, siinäpä sitten miettii mitä suuhunsa on laittanut. Onko reaktion aiheuttanut yksi aine vai monen summa?


    • sirpa78

      Itselläni on siitepölyallergian lisäksi kala-allergia ja sitrushedelmät kielletty, ja nämä näkyivät tosi selvästi testeissä.
      Ja kun sipuli, tomaatti, herne ja moni muu mauste alkoi aiheuttaa oireita, pyysin lähetteen testeihin, ja ne näytti neatiivistä, mutta oireet on ja pysyy.
      Ja lääkäri meinas että hyvin hyvin harvalla aikuisella testit näyttää positiivista, mutta silti allergia on olemassa kyseistä ainetta kohtaan. Hän käski vältellä ko. aineita, ja kun sen olen tehnyt, oireita ei ole tullut.
      Oireina tuli hengitysvaikeuksia, kutinaa ja mahavaivoja.

      Kannattaa vältellä oireita aiheuttavia aineita ja luottaa omaan "diagnoosiin" ja jos tarvii lääkärin lausunnon, niin käy hänen juttusillaan.

      • sirpa

        kiitoksia vastauksista, menen ensi viikolla lääkärille ja katson mitä mieltä se on, laittaako testeihin. hassua, luulin että tämmöiset vaivat vanhetessa laimenee, mutta mulla on käynyt aivan päinvastoin. kurjaa jos tässä nyt montaakin ruokaa joutuu välttelemään, minä kun olen varsinainen herkuttelija.


      • Itse oppinut
        sirpa kirjoitti:

        kiitoksia vastauksista, menen ensi viikolla lääkärille ja katson mitä mieltä se on, laittaako testeihin. hassua, luulin että tämmöiset vaivat vanhetessa laimenee, mutta mulla on käynyt aivan päinvastoin. kurjaa jos tässä nyt montaakin ruokaa joutuu välttelemään, minä kun olen varsinainen herkuttelija.

        Hei!

        Minulla on 30 ruoka-ainetta jolle olen allerginen, lisäksi hajusteet ja myös tupakan savu, eläimet jne.

        Olen kokeillut erilaisia ruoka-aineita lisäämällä yksi-kaksi/viikko. Toinen asia on esim. sipuli kohdalla, että keitän sen ennen ruokaan käyttämistä. Samoin sellerin keitän ja pystyn sen syömään. Moni ruoka-aine nimittäin menettää tehonsa keittäessä.

        Kokeilu ei maksa mitään


      • sussu
        Itse oppinut kirjoitti:

        Hei!

        Minulla on 30 ruoka-ainetta jolle olen allerginen, lisäksi hajusteet ja myös tupakan savu, eläimet jne.

        Olen kokeillut erilaisia ruoka-aineita lisäämällä yksi-kaksi/viikko. Toinen asia on esim. sipuli kohdalla, että keitän sen ennen ruokaan käyttämistä. Samoin sellerin keitän ja pystyn sen syömään. Moni ruoka-aine nimittäin menettää tehonsa keittäessä.

        Kokeilu ei maksa mitään

        Sellerin allergisoivat vaikutukset ei vähene keittämällä, eikä myöskään palsternakan. Pätee kyllä moniin muihin juureksiin ja hedelmiin.


      • calmato
        sussu kirjoitti:

        Sellerin allergisoivat vaikutukset ei vähene keittämällä, eikä myöskään palsternakan. Pätee kyllä moniin muihin juureksiin ja hedelmiin.

        Kaikilla ei kai sitten keittäminen auta. Minä voin syödä keitettynä porkkanaa, hernettä, selleriä ja palsternakkaa. Raakana ei kannata yrittääkään.
        Samoin luumu ja periskka menee kuivattuna esim. sekahedelmäkeitossa, tuoreena ei. Kirsikka ei mene hillonakaan, eikä pähkinät tai mantelit missään muódossa, maapähkinöitä lukuun ottamatta. Niitä voin syödä.
        Testaamalla itse selviää parhaiten, mutta varovainen kannattaa olla. Kun allergia kerran on kehittynyt, on ainakin minulle hasselpähkinä ja manteli jo pienenäkin määränä kirjalmellisesti tukehduttava kokemus.
        - allergian kanssa voi elää, sovussa kannattaa sen kanssa pysytellä.


    • kokemuksella

      Itselläni on vaikka mitä allergioita ollut jo kohta 30vuotta. Prick-testit ovat näyttäneet vain harvoin oikein. Verestä otettavassa allergiatestissä taas näkyy kaikki ja miten voimakaasti millekkin ruoka ym. on allerginen.

    • Kokemusta on

      Ehkä näkyvät tai sitten eivät. Ruoka-aineallergiat on tosi hankalia välillä. Siitepölyaikaan tulee oireita, tai jos on stressiä tai muuta, silloinkin voi reagoida herkemmin. Joskus vain yhteismitta menee yli, jos on vähän herkistynyt usealle eri aineelle. Rauhoita tilanne, vältä jonkin aikaa kaikkea mistä tuntuu tulevan oireita. Kokeile sitten lisätä niitä yksitellen esim. parin viikon ajan. Esim. jos omenoille on allerginen, voipa olla, että kotimaiset omenat sopiikin! Kohtuullisuus kaikessa määrässä on hyvä neuvo tässäkin - siis kohtuus siinä, että syö yhteismäärällisesti vähän niitä, mille tuntuu reagoivan herkästi.
      Ja yksi juttu on lääkkeet: minulle vaihdettiin astmalääke, reagoin sen jälkeen tosi voimakkaasti kaikkeen mahdolliseen, mukaan lukien lisäaineet E200-250 - ja niitä muuten riittää. Kun astmalääke hävisi elimistöstä n. 1,5 kk jälkeen lääkkeen uudelleen vaihtamisesta, tilanne palautui pikkuhiljaa normaaliksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe