Moi,
Thaimaan reissumme lähestyy ja kai sitä pinnanalaista elämää sitten melkein _täytyy_ käydä katsomassa. Mutta miten??
Yritin googlata snorklausohjeita, en löytänyt... Laitatteko linkkejä jos tiedätte jotain sivuja. =)
Olenko ihan väärässä, jos kuvittelen, että laitan lasit ja maskin ja ehkä räpylätkin ja uiskentelen ympäriinsä... Onko se pään veden alle laittaminen ihan "helppoa" vai tarviiko sitä alkaa kylpyammeessa harjoittelemaan? Ettei mene hyvä reissu pipariksi.
Vaikka olen uimataitoinen, silti mietityttää että yltääkö niissä snorklauspaikoissa pohjaan (jos menee snorklausretkille siis) jos yhtäkkiä ei jaksakaan uida? Tollanen suolavesi kai kannattelee paremmin kuin järvi-sellainen?
Tai sit mä otan uimarenkaan. Kiitti jos joku jaksaa tällaselle tumpelolle vastata.
Ööh...nolo kysymys, miten snorklataan?
14
9399
Vastaukset
- ...
Ei tarvi harjotella, pää vaan veden alle ja räpylät jalkaan ja menox. Snorklailu on tosi siistiä varsinkin Thaimaan kauniissa vesissä. Jalat kyl ei yletä pohjaan yleensä jos veneestä lähet snorklaileen mut ei sinne huku ku suolavesi pitää hyvin pinnalla =)
- öööh...
totanoinaa, parempi jos kävisit nyt heti kiireenvilkkaa lähisukellusseuran harjoituksissa ottamassa pienen treenin ihan vaan ettei mitää tapahdu siellä lomalla. Ei se niin vaa mene että maski päähän ja menoiksi.
- AKRS
SNORKLAILU ja SUKELLUS on eri asioita. Ei varmaan snorklailua tarvi hirveesti harjoitella :)
- sanoi
AKRS kirjoitti:
SNORKLAILU ja SUKELLUS on eri asioita. Ei varmaan snorklailua tarvi hirveesti harjoitella :)
että ne on samoja asioita, kyllä sukellusseurassa opetetaan snorklaamaan, ja annetaan sitä kautta oppi sukeltamiseen. Näissä asioissa älä minua käy neuvomaan. Terv. 25v sukellusta harrastannu.
- !!!!!!!!!
kyllä se niin vain on,että vehkeet päähän ja menoks.tai en minä ainakaan sitä missään etukäteen harjotellu.ja se snorklausreissu oli aivan upea.sen verran sanon vaan ettei pohjassa seisoskelemista suositella vaikka kintut pohjaan yltäiski.korallit o teräviä ja siel voi olla vaikka mitä muutaki esim.mereneläviä..
- matkustelija
tarvitset hyvän vuotamattoman maskin ja hyvän perussnorkkelin. niitä saa thaimaastakin urheiluvälineliikkeistä. itse en ostaisi niitä halpiksia niistä rantatarvikekojuista, saattavat nekin tietty tuurilla olla hyviä.
no niin, snorkkelin lenkki maskin kuminauhaan kiinni, maski silmille ja snorkkeli suuhun. sitten kellutaan suolavedessä ja katsellaan pohjaa. räpylöitä ei pohjan katselussa tarvita. riitää, kun meloskelet käsilläsi itseäsi eteenpäin hiljaksiin. snorklaus onnistuu aallokossakin, koska maskissa oleva ilma kelluttaa päätäsi melko hyvin. varo ettei selkä pala. jotkut suosittelevat käytettäväksi teepaitaa.- onnistuu
Ite olin ummikko viime talvena kun menin thaimaassa snorklaamaan ,mutta oli aivan mahtavaa kun laitoin veneilyliivit päälle ja aivan kuin kelluin eteenpäin ja todella monet tekivät samalla tavalla,kun siellä ei saa koskea pohjaan etteivät korallit yms. mene rikki. Älä jännitä ko.asiaa etukäteen kun se sujuu merivedessä tosi hyvin.
- päälle
Snorklasin myös eka kerran thaimaan lomalla. Kaikki laittoivat pelastusliivit päälle, koska lähdimme snorklailemaan laivasta päin. Ei olis millään jaksanut ilman niitä. Ihan matalassa vedessä tuskin liivejä tarvii.
Ens tuntui vähän kummalliselta, mutta pian tottui siihen ja oli ihan mahtava nähdä sitä vedenalaista elämää. Kannattaa kokeilla!- JPK
eiköhän tuo sitten minultakin onnistu, ainakin liivit päällä!
Kiitos asiallisista vastauksista.=) - matkustelija
kai niitä voi käyttää, mutta mainiosti pärjää ilmankin, jos osaa uida. pienellä melomisella pysyy pinnalla hyvin. ilman liivejä vaikeinta on silloin, kun haluaa pysytellä paikallaan; jalat alkavat vajota. kannattaa harjoitella ensin hiekkarannalla, missä pohjakosketus ei haittaa.
niin ja oli se matalaa taikka syvää, ei kannata missään tapauksessa koskea koralleihin. varo erityisesti mustia piikkipalloja, jotain myrkyllisiä merisiilejä ne kait on.
- EHP
Viime vuonna snorklasin ekaa kertaa.Menimme retkelle Raya Islandille ja siellä menimme pelastusliivit päällä syvään veteen.Aluksi oli hieman vaikeuksia hengitystekniikan opettelussa,mutta kun sen hoksi se oli tosi mahtavaa.Rannalla oli todella helppoa snorklata,en tiedä mistä johtui,mutta pinnalla pysyi kuin itsestään.Käsillä vain meloi eteenpäin ja katseli vedenalaista elämää.Innolla odotan tammikuuta kun pääsen taas "vanhana konkarina" snorklaamaan.
- EHP
Retkillä on lainattavissa snorklusvälineitä,mutta ensikerralla aion ostaa omat välineet.Minulle tuli suupieleen paha rakkula,en tiedä tuliko se yleisessä käytössä olevasta suukappaleesta vai jostain muusta,mutta suosittelen omia välineitä.Ne eivät varmaan paljoa maksa paikan päällä,mutta en ekalla kerralla niitä ostanut kun en tiennyt tuleeko koko hommasta mitään.
- siellä missä me
snorklattiin ei jalat yltänyt likimainkaan pohjaan. Toisekseen ainakin me pidettiin pää muuten pinnalla, naama vain on veden alla. Kyllä opit snorklaamaan kun minäkin opin, et tosiaankaan voi olla mua tumpelompi. Jänskäsin ihan hirveesti kun lähdettiin veneellä kohti sukelluspaikkaa, täytyihän sitä snorklaamista kuitenkin kokeilla kun sinne asti lähtee. Turhaan jännitin, sukellusopettajat kertoivat hyvin miten homma tapahtuu ja he seuraavat koko ajan tilannetta ettei mitään pääse tapahtumaan.
- nykyinen sukeltaja
Snorklaamisessa ei varmaankaan ole mitään vaikeaa, mutta suosittelen joko menemään jonkun asian osaavan ryhmän mukana tai ainakin ottamaan selvää itse minkä näköiset kalat kannattaa kiertää kaukaa. Haita on lähes turha pelätä (ne kun kiertävät kaukaa näin luiset möykyt), mutta Thaimaan rannoillakin elelee Balistidae heimoon kuuluvia Triggerfish suvun äkäisiä edustajia jotka voivat hyökätä. Eivät ne sinua tapa, mutta nappaavat kyllä palan ihosta jos et tajua pysyä kaukana sen reviiriltä.
Ja toisaalta miksi et lähtisi ensin jollekin snorklausretkelle, ne vievät yleensä vähän kauemmas pahimmin tuhoutuneilta korallirannoilta. Thaimaan korallit kyllä ovat melko värittömiä koska veden lämpötila ( 30) ylittää niiden optimilämpötilan ja turistien pöllyttämä hiekka valkaisee niitä kovaa vauhtia (unohda siis snorklatessa ne räpylät niillä potkit helposti matalassa koralleja ja pöllytät hiekkaa). Kaloja löytyy varmasti ja saat varmasti unohtumattoman reissun. Hyvällä onnella näet ison kilpikonnankin.
En itse kyllä muista oliko snorklaamisen oppiminen vaikeaa itse kun opin sen kuusi seitsemän vuotiaana yllytyshulluna.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468