Magnesiumin puute :
- Mahan toimintahäiriöitä, pahoinvointia
- Munuaistautia ja munuaiskiviä
- Paksusuolentulehdusta, ripulia
- Sokeritautia
- Sydämen rytmihäiriöitä, valtimoiden seinämien rappeutumia
- Ahdistusta
- Kaliumvajauksen ohella heikkoutta ja uupumusta
- Lyhytikäisiä punasoluja
- Vapinaa, pistoksia, lihaskouristuksia ja suonenvetoa
- Kilpirauhasen ja lisäkilpirauhasen toimintahäiriöitä
- Pehmeiden kudosten kalkkeutumista (rustot ?)
- Aiheuttaa leukemiaa
- Edistää syöpää
- Edistää luiden heikkenemistä, yhtä tärkeä hampaille kuin fluori
- Liiallista rasvojen imeytymistä (-- läskistyminen)
- Nostaa veren neutraalin rasvan määrää ja edistää kudosten rasvoittumista (-- läskistyminen)
- Keskittymisvaikeudet, masennus, käyttäytymishäiriöt, hajamielisyys
- Lihasheikkous, lihas- ja nivelsärkyjä
- Fyysinen ja psyykkinen jännitys, selvästi tuntuva sydämen jyskytys
- Lihasten kuumotus, lisääntynyt hikoilu, pintalämpötila kohonnut
- Rotilla oppimiskyky, melunkestokyky ja kylmänkestokyky heikkenevät
Vaikka ylhäällä listassa magnesiumin (Mg) puute aiheuttaa ripulia, niin myös liiallinen magnesiumin saanti aiheuttaa ripulia.
Itse kokeilin sitraatti-magnesiumia 100-300 mg/pvä ja paksusuolipa toimi hyvin.
Magnesiumin puutoksesta
12
5995
Vastaukset
- magnesiumia
Purkista tietysti, mutta missä ruoka-aineissa on sitä eniten?
- saa
Kun puhutaan kasvien sisältämästä magnesiumin (Mg) määrästä, niin tulee tarkastella myös
kasvien kaliumin (K) määrää.
Vuosisadan alusta lähtien ovat viljellyistä kasveista saatujen tuotteiden kaliummäärät
huomattavasti nousseet ja magnesiummäärät alentuneet.
Niinpä esim. perunan ja kauranolkien K/Mg-suhde on tänä aikana lähes kaksinkertaistunut.
Tämä johtuu siitä, että kasvi pystyy ottamaan maasta kaliumia ylimäärin, kun sitä on käytettävissä.
Tapahtuu ns. kaliumin luxusotto.
On tutkittu, että suomalaisilla olisi ravinnossaan suhteellisen korkea kalsiumin (Ca) suhde
magnesiumiin ja magnesiumin vähyys haittaa kaliumin ottoa.
Sydänlihaksessa ovat kaikkien neljän Ca,Na,Mg ja K suhteet tärkeitä.
Kuitenkin pehmeän veden alueilla on enemmän sydänverisuonitauteja kuin kovan veden alueilla,
ja jos suomalaisilla Ca,Na,K saanti on suhteessa runsasta, saattaa pehmeän veden
suhteellinen Mg-niukkuus esiintyä yhtenä riskitekijänä.
Magnesiumia (Mg) esiintyy runsaimmin seuraavissa ruoka-aineissa (mg/100g) :
kaakaojauhe,vehnänleseet, seesaminsiemen,pellavansiemen,auringonkukansiemen,vehnänalkiot,
tattari,manteli,hasselpähkinä,maapähkinä,kaurahiutaleet,papu,herne,vehnä,kaura,ohra,riisi,
ruishiutaleet,maitosuklaa,kokoj.vehnäleipä,ruis,ruisjauho,hapankorppu,kuntonäkki jne.
- ja hyväksikäyttö
Katsokaa seuraavaa saittia :
http://www.mgwater.com/calmagab.shtml - UteliasN
Mistä kaliumia sitten saa parhaiten?
- saa
seuraavista ruoka-aineista (mg/100g) :
3000-1301
kaakaojauhe, soijajauho, kahvi(jauhe), peruna, kevytmaitojauhe, panimohiiva, aprikoosi (kuiva), papu (kuiva),
1300-801
melassi, vehnänleseet, täysmaitojauhe, tomaattisose, mustajuuri, pellavansiemen, persilja, herne (kuiva), luumu (kuiva), manteli,
800-501
maapähkinä, pinaatti, taateli, banaani, leipomohiiva, hasselpähkinä, rusina, vehnänalkiot, kanttarelli,
500-401
ohra, kuntonäkki, lehtikaali, hapankorppu,herkkusieni, ruutunäkki, maitosuklaa, maitonäkki, porkkana, lehtisalaatti, savusilakka, ruis, seesaminsiemen, sellerimehu,
400-351
öljysardiini, paprika, ruisjauho, korvasieni, sianliha, naudanliha, kaura, kurpitsa, kokoj.vehnäleipä, tattari, lohi, silakka, vasikankyljys, porsaankyljys, kananpaisti, ruisleipä, vehnä, sillifile, kaurahiutaleet jne. - KTH
saa kirjoitti:
seuraavista ruoka-aineista (mg/100g) :
3000-1301
kaakaojauhe, soijajauho, kahvi(jauhe), peruna, kevytmaitojauhe, panimohiiva, aprikoosi (kuiva), papu (kuiva),
1300-801
melassi, vehnänleseet, täysmaitojauhe, tomaattisose, mustajuuri, pellavansiemen, persilja, herne (kuiva), luumu (kuiva), manteli,
800-501
maapähkinä, pinaatti, taateli, banaani, leipomohiiva, hasselpähkinä, rusina, vehnänalkiot, kanttarelli,
500-401
ohra, kuntonäkki, lehtikaali, hapankorppu,herkkusieni, ruutunäkki, maitosuklaa, maitonäkki, porkkana, lehtisalaatti, savusilakka, ruis, seesaminsiemen, sellerimehu,
400-351
öljysardiini, paprika, ruisjauho, korvasieni, sianliha, naudanliha, kaura, kurpitsa, kokoj.vehnäleipä, tattari, lohi, silakka, vasikankyljys, porsaankyljys, kananpaisti, ruisleipä, vehnä, sillifile, kaurahiutaleet jne.Tähän vuodenaikaan tulee syötyä omenia ylenmäärin, 10-15 kpl/joka ikinen päivä. Uumoilen, että määrässä piilee jokin kivennäistasapainon häiriöuhka. Mikähän se olisi? Muu ravitsemukseni pyrkii noudattamaan terveellisiä periaatteita.
- nälkään
KTH kirjoitti:
Tähän vuodenaikaan tulee syötyä omenia ylenmäärin, 10-15 kpl/joka ikinen päivä. Uumoilen, että määrässä piilee jokin kivennäistasapainon häiriöuhka. Mikähän se olisi? Muu ravitsemukseni pyrkii noudattamaan terveellisiä periaatteita.
Omenoiden syöminen on terveellistä, mutta jos syö noin paljon omenoita, niin onko se terveellistä.
Omenat sisältävät kivennäis- ja hivenaineita sopivissa suhteissa, joten mistään puutoksesta ei näemmä ole kyse.
Asiaan saa varmistuksen kun käy mittauttamassa kivennäis- ja hivenainemääränsä hiuksista tai verestä.
Itse syön hedelmiä iltaisin, kun tarvitsen sokeria verenkiertoon. Tähän tarpeeseen saan apua myös siitä, että syön magnesiumia (Mg) ja mangaania (Mn), joiden syöminen auttaa glykolyysiä eli hiilihydraattien aineenvaihduntaa toimimasta optimaalisesti.
- kirjoitus
todella hyvä.
Itse olen säänöllinen mangnesiumin käyttäjä,
minulla oli tosi kivulias Fibromyalgia,kovat krampit ja suonen vedot,mutta niin on kaikki nyt
hyvin vatsantoiminnasta lähtien.
Ei tarvitse mitään kipulääkkeitä kun lisäksi käyttää b-vitam.omegaa mm.- avuksi
Itselläni magnesium (Mg) on auttanut liian 'laiskasti' toimivaan suoleen.
Toivottavasti edes laihduttajat ottavat kivennäis- ja hivenaineneuvoista vaarin ja valitsevat tätä kautta helpomman tien laihtumiseen.
Jauhot, leivät, sokeri ja peruna sisältävät liian vähän magnesiumia (Mg), mikä johtuu ruoka-aineiden raffinoimisesta, vääränlaisista lannoitteista ja maaperän köyhtymisestä.
Sydän- ja verisuonitautien luvatussa maassa saamme elää, koska vesi maassamme on ns. pehmeää vettä, eli kivennäisaineista magnesiumista on pulaa vedessä.
Tällöin monesti tärkeintä ei olekaan se, miten paljon kivennäisaineita saamme ruoasta tai vedestä, vaan se on tärkeintä missä suhteessa saamme kivennäisaineita toisiin kivennäisaineisiin.
Olen lukenut kirjaa "Kivennäisaineiden ja vitamiinien merkityksestä", minkä ovat kirjoittaneet Helvi Marjanen ja Sylvi Soini.
Tässä kirjassa todella huomaa, miten paljon luonnon tasapaino määrää ihmisen elämää. - mietin vain
avuksi kirjoitti:
Itselläni magnesium (Mg) on auttanut liian 'laiskasti' toimivaan suoleen.
Toivottavasti edes laihduttajat ottavat kivennäis- ja hivenaineneuvoista vaarin ja valitsevat tätä kautta helpomman tien laihtumiseen.
Jauhot, leivät, sokeri ja peruna sisältävät liian vähän magnesiumia (Mg), mikä johtuu ruoka-aineiden raffinoimisesta, vääränlaisista lannoitteista ja maaperän köyhtymisestä.
Sydän- ja verisuonitautien luvatussa maassa saamme elää, koska vesi maassamme on ns. pehmeää vettä, eli kivennäisaineista magnesiumista on pulaa vedessä.
Tällöin monesti tärkeintä ei olekaan se, miten paljon kivennäisaineita saamme ruoasta tai vedestä, vaan se on tärkeintä missä suhteessa saamme kivennäisaineita toisiin kivennäisaineisiin.
Olen lukenut kirjaa "Kivennäisaineiden ja vitamiinien merkityksestä", minkä ovat kirjoittaneet Helvi Marjanen ja Sylvi Soini.
Tässä kirjassa todella huomaa, miten paljon luonnon tasapaino määrää ihmisen elämää.Kun en oikeastaan hirveästi muusta saa magneesiumia..Riittääkö kun syön päivittäin n.15g pellavarouhetta? Vai pitäisikö minun ottaa lisäksi tabletit?
- tarve
mietin vain kirjoitti:
Kun en oikeastaan hirveästi muusta saa magneesiumia..Riittääkö kun syön päivittäin n.15g pellavarouhetta? Vai pitäisikö minun ottaa lisäksi tabletit?
Mikäli mitään syytä magnesiumin (Mg) tarpeeseen ei ole, niin en näe mitään syytä tablettien ottamiseen.
Mikäli tunnistaa jonkin oireen em. listasta, niin siinä vaiheessa on hyvä herätä ajattelemaan terveyttään.
Liiallinen sokerin käyttö voisi olla yksi syy Mg-tablettien syömiseen, varsinkin jos painon kanssa on ongelmia.
Muuten magnesiumia (Mg) paljon sisältävien ruoka-aineiden käyttöä tulisi suosia. Tällä tavoin suomalaisten tavanomaisimpien sairauksien kuten sydän- ja verisuonitautien sairastumisriski pienenee.
Yleistä on myös suolistovaivat, mahavaivat ja suunalueen vaivat, joihin uskon magnesiumista (Mg) olevan apua. - kirjoitus
tarve kirjoitti:
Mikäli mitään syytä magnesiumin (Mg) tarpeeseen ei ole, niin en näe mitään syytä tablettien ottamiseen.
Mikäli tunnistaa jonkin oireen em. listasta, niin siinä vaiheessa on hyvä herätä ajattelemaan terveyttään.
Liiallinen sokerin käyttö voisi olla yksi syy Mg-tablettien syömiseen, varsinkin jos painon kanssa on ongelmia.
Muuten magnesiumia (Mg) paljon sisältävien ruoka-aineiden käyttöä tulisi suosia. Tällä tavoin suomalaisten tavanomaisimpien sairauksien kuten sydän- ja verisuonitautien sairastumisriski pienenee.
Yleistä on myös suolistovaivat, mahavaivat ja suunalueen vaivat, joihin uskon magnesiumista (Mg) olevan apua.esimerkki olen minä,paljon luettelossasi olotiloja oli minulla,ennen kuin rupesin jatkuvaksi mangnesiumin käyttäjäksi.
Esimerkiksi,minulla oli ihmeellinen juttu,kieli koko suu poltteli,tuli rakkuloita,kieleen tuli pitkä ja syvä halkeima,olihan tosi kipeä.
Enää ei ole.
Ja tosiaan paino,1½vuodessa painoni on pudonnu -14kg.Ihan hyvä,sairastelin jonka myötä myös painoni nousi,voin erittäin hyvin nykyään.
Kiitos sinulle kirjoituksistasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014838Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652361- 1231669
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3411344Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101183- 121075
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73916- 100833