Olen asunut puoli vuotta vuokralla 15-vuotta vanhan omakotitalon yhteydessä olevassa pikkuasunnossa. Pari kuukautta sitten huomasin että kylpyhuoneen kaakelit repsottivat ja tummaa hometta oli kylpyhuoneen puupinnoilla (jakkara, puinen suihkuovi). Kylpyhuoneeseen tehtiin remontti jossa kaakelit revittiin irti ja kaikki kuivatettiin ym ja laitettiin kosteuseristys............ Syykin keksittiin; kaksi vuotta sitten seinän toisella puolella, isommassa osassa asuntoa oli tehty remontti jossa oli laitettu liian tiivis "kuorrutus" seinään, unohdettu ilmastointi..................
............... Mutta minusta tuntuu että remonttimiehet eivät edes poistaneet kaikkia homeisia tukilautoja seinästä ja laittoivat samat kaakelit takaisin........................
Homeinen penkki poistettiin mutta suihkuovi ja säilytysjakkara jätettiin ja tummuus on levinnyt...... Ja nyt ihan uuteen jakkaraan on ilmestynyt elävää hometta!!! Oikein näkyvää vihreää ja valkoista....!!!! Ja se leviää.
Asunnossa ei varsinaisesti koskaan haise home tai mikään "kellari", mutta ilmanvaihto on tosi heikko ja vähän pahalta täällä herkästi haisee. Olen muutenkin aika herkkä keuhkoistani ja immuniteetiltäni, mitä minun pitäisi tehdä? En ole asunnossa kauhean paljon, mutta nukunhan minä tietysti täällä ja oleilen välillä muutenkin enemmän.
Pitäisikö tilata kosteusmittaaja vai ovatko nämä jo isoja hälytysmerkkejä?? Talon omistaja vain toteaa että ei sellaista saunaa (sauna on vieressä) tai kosteustilaa löydykään missä ei hometta vähän olisi ja neuvoi ostamaan sellaista ainetta joka tappaa homeen ja sivelemään sitä puupinnoille.
Riittääkö??? Voiko home olla vain pinnassa????
Olen kauhean kauhean kiitollinen jos voitte auttaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pelkkä kylpyhuone homeessa...?
10
5145
Vastaukset
- vuokralainen
Miksi kannat turhia murheita. Etsi itsellesi uusi vuokra-asunto.
- Terveydestä huolissaan
Tässä on periaatteessa vuoden "pakkoasuminen" eli olen velvoitettu asumaan tässä vuoden, ellei pätevää syytä muuttoon ole ja kunnollinen home tietysti voisi olla sellainen. Mutta asia pitäisi todistaa ensin.
Toisekseen viihdyn tässä erinomaisesti, ja joka tapauksessa olisin muuttamassa jo ensi kesänä pois.....
Mutta vajaa vuosikin talossa jossa ehkä on pahasti hometta on liikaa. Mutta onko täällä???
- Drifter
paikassa.
Tuosta kirjoituksestasi päätellen ilmanvaihto on päin p...
Jos tehdään remontti ja sen jälkeen ilmestyy homekasvustoja irtokalusteisiin, on tosi hälyyttävää koko rakennuksen kunto.
Jos kaiken lisäksi neuvotaan ostamaan sellaista ainetta, joka tappaa homeen, on se aivan samanlaista kuin laittaisi puuteria poskiin.
Koko omistajan juttu haisee pahasti.
Näistä kosteusmittaajista olen sen verran varovainen, koska elämme täällä markkinatalouden armoilla, että en ole vielä saanut varmuutta koko touhusta ja siitä kenen etua he ajavat.
Jos näin ylimalkaisesti suhtaudutaan omistajan taholta tällaisiin vaurioihin, en voi muuta neuvoa kuin lähde koko paikasta ja äkkiä. - inhere
Yksityisillä talonomistajilla on terve halu pitää omaisuutensa kelvollisessa kunnossa. Siispä omistaja saattaa olla kovasti tyytyväinen, jos saisit kerrotuksi havaintosi hänelle. Muutoinhan asunto saattaa muutamassa vuodessa olla korjauskelvottomassa kunnossa. Henkilökohtaista kokemusta tämmöisestä tyytyväisyydestä on jo ollut.
Asia on hankalampi, jos omistaja on kunta tai valtio tai seurakunta. Niiden johtajapoliitikoiden ajatuksia kun ihmisten sairastumiset ja kuolemat homeen vuoksi eivät heilauta mihinkään suuntaan. Jos omistaja on julkishallinnollinen taho, niin siinä tapauksessa tarvitsetkin tiukemman käsikirjoituksen toimillesi.- Terveydestä huolissaan
Omistaja oli sitä mieltä, että kyseinen home on aivan normaalia ja vaaratonta, että sellaista kosteustilaa ei olekaan missä ei vähän hometta ole.... Mutta minä en ole sitä mieltä että hometta on vähän....!! Ehkä piilossa jossain pienessä kulmassa olisi o.k, mutta elävää hometta ihka uudessa penkissäkin joka leviää melkein silmissä...!!
Soitan omistajalle tänään ja sanon jotain.... Mutta mietin mitä sanon? Kuinka vakavasta asiasta on kyse? Lähteekö ongelma sillä että poistamme kaikki homeiset puuosat vai jääkö ongelma edelleen?
Olenko vaarassa täällä?????? - hilkkaliisa
Terveydestä huolissaan kirjoitti:
Omistaja oli sitä mieltä, että kyseinen home on aivan normaalia ja vaaratonta, että sellaista kosteustilaa ei olekaan missä ei vähän hometta ole.... Mutta minä en ole sitä mieltä että hometta on vähän....!! Ehkä piilossa jossain pienessä kulmassa olisi o.k, mutta elävää hometta ihka uudessa penkissäkin joka leviää melkein silmissä...!!
Soitan omistajalle tänään ja sanon jotain.... Mutta mietin mitä sanon? Kuinka vakavasta asiasta on kyse? Lähteekö ongelma sillä että poistamme kaikki homeiset puuosat vai jääkö ongelma edelleen?
Olenko vaarassa täällä??????Drifter jo kirjoitti sinulle, että lähde pois.
Jos vuokranantaja ei korjaa asuntoa, niin lähde pois, ennekuin sairastut. Älä ole niin hölmö, että odottelet sairastutko vai et.
Tämä homesairaus ei ole mikään leikinasia. Jos sairastut siihen, niin sairaus on sinulla lopun elämääsi.
Voithan pyytää kaupungin / kunnan terveystarkastajan ottamaan näytteet. Home on AINA terveysriski / terveysuhka. - Liisa
Olenko vaarassa täällä??????Näkyvä home on terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittama terveyshaitta sosiaali- ja terveysministeriön tulkinnan mukaan.
Riittävä korjaustapa on alan asiantuntijan määriteltävä. Pelkän näkyvän homeen poistaminen ei tietenkään poista ongelmaa. Vaurioiden laajuus tulee selvittää kuten myös vaurioiden aiheuttaja(t), joka on myös korjattava. - Terveydestä huolissaan
Liisa kirjoitti:
Näkyvä home on terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittama terveyshaitta sosiaali- ja terveysministeriön tulkinnan mukaan.
Riittävä korjaustapa on alan asiantuntijan määriteltävä. Pelkän näkyvän homeen poistaminen ei tietenkään poista ongelmaa. Vaurioiden laajuus tulee selvittää kuten myös vaurioiden aiheuttaja(t), joka on myös korjattava.Taidan pakottaa talon omistajan hankkimaan tänne homeasiantuntijan ja hän saa sitten päättää voiko tilannetta korjata niin että se on turvallinen vai lähdenkö evakkoon.
Mistäköhän saisi pääkaupunkiseudulta sellaisen henkilön, joka todella todella osaisi asiansa??? - Terveydestä huolissaan
Taidan pakottaa talon omistajan hankkimaan tänne homeasiantuntijan ja hän saa sitten päättää voiko tilannetta korjata niin että se on turvallinen vai lähdenkö evakkoon.
Mistäköhän saisi pääkaupunkiseudulta sellaisen henkilön, joka todella todella osaisi asiansa???Googlestahan niitä löytyi kun laittoi hakusanoiksi home, asiantuntija ja kosteus. Oli vähän haastavaa kun home = engl. koti kuten kaikki tietää... tuli ensin home page -luettelo... :)
Otanpa pikaisesti yhteyttä! - Liisa
Googlestahan niitä löytyi kun laittoi hakusanoiksi home, asiantuntija ja kosteus. Oli vähän haastavaa kun home = engl. koti kuten kaikki tietää... tuli ensin home page -luettelo... :)
Otanpa pikaisesti yhteyttä!Näiden mainostenkin suhteen kannattaa olla varovainen. Kovin kirjava joukko pintakosteusmittarin heiluttajia kutsuu itseään asiantuntijoiksi. Asumisterveysliitossa pidetään rekisteriä viranomaisten hyväksymistä asiantuntijoista ja soittamalla sinne saa heidän yhteystietojaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."502202Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1972029- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki47868Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746