Miksi Cadillacien tekninen taso, kestävyys, muotoilu ja ominaisuudet romahtivat noin ajanjaksoksi 80-luvun alusta 2000-luvun alkuun?
Nyt alkaa taas näyttää hiukan paremmalta.
Miksi pari vuosikymmentä oli hävettävän surkeaa?
Cadillacilla oli aikoinaan hyvä maine, toisin kuin viime aikoina.
Mitä tapahtui 70-luvun jälkeen?
Cadillacin romahdus
11
1918
Vastaukset
- STS-98
Vastaan ensin tuohon muotoiluväittämään, kun vuonna 1992 Seville STS näki päivänvalon myyntimäärät nousivat aikaisempien vuosien 22 000 kpl:sta 43 000 kpl:een. Pitää muistaa, että tuolloin autoon ei vielä ollut saatavissa tehokasta Northstarin nelinokkaista kasia. Auto oli ja on minusta edelleenkin varsin tyylikäs ja agressiivisesti muotoiltu Caddy. Sen seuraaja haluttiin muotoilla hyvin samantyylisesti, kuitenkin osa agressiivisuudesta menetettiin pehmenneitten muotojen mukana.
Tämän päivän Caddyissä on särmää. Sananmukaisesti. Muotoilu vaan on sen verran rohkeaa, että jakaa mielipiteitä.
En tiedä mitä tarkoitat teknisellä tasolla, minusta autot ovat olleet hyvinkin vertailukelpoisia saksalaisten kanssa. Toki ajo-ominaisuuksissa näkee selvän koulukuntaeron. Auto on erittäin mukava ja vakaa ajettava suuremmilla teillä ja nopeuksilla. Kestävyys ei mielestäni ole ollut mikään ongelma 90-luvulla. Toki työn laatu ei ole aivan saksalaisten tasalla, mutta onhan autokin reilusti halvempi. Itse luotan, että Caddy pärjää muuttuvassa kilpailussa, hyvänä esimerkkinä siitä on erittäin urheilulliset V-versiot.- Mike75
Niiden kestävys on ainakin 90- luvulta eteenpäin ollut parempi kuin Mersujen. Melkein samaa tasoa kuin Lexus.
- Ex-GTI
70-luvun öljykriisi sai ihmiset takajaloilleen ja 7.7l ja 8.2l koneet eivät olleet kovin suosittuja. Caddyn piti (muiden mukana) muuttaa koko ajattelumaailmaansa pienempään ja maltillisempaan linjaan. No mitä siitä sitten tulee? Cadillac eksyi jonnekkin todella syvälle, paikkaan missä se ei ollut koskaan ollut. Kun keittoon lisätään vielä dieselkoneelliset pirssit niin itku ei ollut kaukana. Sama juttu kuin RR tai Bentley alkaisi rakentamaan keskikastin kotteroita.
Huvittavaa on, että nykyään bensa maksaa vieläkin enemmän kuin 70-luvulla mutta valmistajien koneet ja tehot vain kasvavat. 500hv:n on versio pitää löytyä jos haluat olla isojen poikien kerhossa. Kulutus on siis nykyään sivuseikka kun rikkaat mällää. Jos bensa kallistuisi nykyisestä 1,4€/l suoraan 2,3 - 3€/l (mitä se varmasti pikkuhiljaa 5 vuoden sisällä tulee Suomessa maksamaan) niin sitten ehkä jotain samanlaista vaikutusta (kuin 70-luvulla) olisi havaittavissa.
Caddyn nykyinen mallisto on kuin samasta puusta veistetty. Joko sitä inhoaa tai rakastaa. Seitin ohuet kytkökset Opeliin myös kuvottavat. Saabin pohjalle rakennettu BLS (BuLlShit?) kisaa taas Jaggen X-typen kanssa suurimmasta palkinosta sarjassa "Ratsastamme Imagolla". Toivon suuresti Sixteen tai Cien mallien myyntiin tuloa mutta suunta taitaa olla alaspäin mallistossa, ei ylöspäin. :(- Reino
Kaikki alkoi USA:n autotetollisuudessa mennä päin honkia, kun full size autoja jouduttiin -70 luvulla pienentämään, ja ajo-ominaisuuksia eurooppalaistamaan.
- Siipiveikko
Esille otettu aikajakso edustaa aallonpohjaa, jolloin Caddy oli käytännössä paremmilla varusteilla ja hieman erilaisilla pintapelleillä ehostettu Caprice Classic ja sisarensa.
Alennustila alkoi 1975 kun GM:n yleiskoppaan - jota käyttivät myös Buick ja Olds - rakennettiin kompaktimpi Seville. Oli mallinimi sitten mikä tahansa, perusta oli likipitäen sama - moottoreita tosin varioitiin ja pidennettyjä koreja tehtiin.
Oikeastaan ryhdistäytyminen alkoi vasta STS-mallin myötä. Sitä ennen tuli kaikenlaista Cimarronia, DeVilleä ja Fleetwoodia, esiteltiin 6-koneita ja jopa 4-pyttyinen.
Chevykin oli Suomessa toki hieno, kalliihko ja näyttävä peli, mutta Ameriikan kamaralla enemmän keskiluokan käyttöauto ja taksi.
Suomalaisiinkin vaihtoautohalleihin eksyi about 100-150.000 km ajettuja 80-luvun Caddyjä, jotka olivat liki paalia vaille - ruostetta, repsottavia listoja, kolisevia alustoja, rikkinäisiä verhoiluja. Näillä kilometreillä ei parhaita saksalaismerkkejä vielä erottanut uudesta.
Ehkä noita "badge-engineering Chevyjä" ei sitten viitsitty edes pitää kunnolla. Nyt on merkki taas mallillaan, jotain omintaikeista, suurta hienoa, jota vielä 70-luvun alkuun oli tarjolla.
Noi Opel-pohjaiset viritykset saisi kyllä unohtaa.- Ex-GTI
ainoat maininnan arvoiset mallit Cadillacilla ovat mielestäni Seville Opera Ja Allante.
Opera oli melkeen jo huvittava Liberace tyyllinen gaymobile. Kuitenkin se oli rohkeasti erilainen ja sitä tehtiin vain muutaman sadan limited edition.
Allante, joka oli kilpailija Mersun SL-sarjalle, taas kaatu omaan mahdottomuuteensa kun auton korit lennätettiin Italiasta jenkkilään => hinnat nousivat pilviin. Vuonna 1987 sen listahinta oli 54700$ kun taas Corvette maksoi 33000$. Auto oli kuitenkin ensimmäinen merkki uudesta tulemisesta...
PS.Caddyn ehdoton pohjanoteeraus on Opel Omegan pohjalle tehty keksintö...oliko Cimaro nimeltää? Sellainen oli parkissa Kaivopuistossa muutama kk sitten ja sitä oli oikeen pysähdyttävä katsomaan! - Siipiveikko
Ex-GTI kirjoitti:
ainoat maininnan arvoiset mallit Cadillacilla ovat mielestäni Seville Opera Ja Allante.
Opera oli melkeen jo huvittava Liberace tyyllinen gaymobile. Kuitenkin se oli rohkeasti erilainen ja sitä tehtiin vain muutaman sadan limited edition.
Allante, joka oli kilpailija Mersun SL-sarjalle, taas kaatu omaan mahdottomuuteensa kun auton korit lennätettiin Italiasta jenkkilään => hinnat nousivat pilviin. Vuonna 1987 sen listahinta oli 54700$ kun taas Corvette maksoi 33000$. Auto oli kuitenkin ensimmäinen merkki uudesta tulemisesta...
PS.Caddyn ehdoton pohjanoteeraus on Opel Omegan pohjalle tehty keksintö...oliko Cimaro nimeltää? Sellainen oli parkissa Kaivopuistossa muutama kk sitten ja sitä oli oikeen pysähdyttävä katsomaan!Allantessa oli jo uutta yritystä, vaikka se ei laadullisesti yltänytkään Mersun SL:n tasolle, ja näissä hintaluokissa jopa jenkki alkaa vaatia autolta viimeisteltyä työnjälkeä - olisi pulmaa ollut korissa ja italialaisessa suurpiireisyydessä vaiko sitten tekniikassa. Vai vierastiko ostajaryhmä etuvetoa??
Lisäksi Corvette oli jotensakin kyrväkkäämpi vieläpä alhaisemmalla hinnallaan.
Opera on kyllä melkoinen laitos. Candy-punaisena, punaisella karvaverhoilulla ja kullatuilla koristeilla somistettuna siinä olisi ollut ainesta uudeksi Eldorado Pimpmobileksi. Muutokset voi kuvitella vaikka tähän "aihioon":
http://www.bobsclassics.com/sold/81ca.htm - Ex-GTI
Siipiveikko kirjoitti:
Allantessa oli jo uutta yritystä, vaikka se ei laadullisesti yltänytkään Mersun SL:n tasolle, ja näissä hintaluokissa jopa jenkki alkaa vaatia autolta viimeisteltyä työnjälkeä - olisi pulmaa ollut korissa ja italialaisessa suurpiireisyydessä vaiko sitten tekniikassa. Vai vierastiko ostajaryhmä etuvetoa??
Lisäksi Corvette oli jotensakin kyrväkkäämpi vieläpä alhaisemmalla hinnallaan.
Opera on kyllä melkoinen laitos. Candy-punaisena, punaisella karvaverhoilulla ja kullatuilla koristeilla somistettuna siinä olisi ollut ainesta uudeksi Eldorado Pimpmobileksi. Muutokset voi kuvitella vaikka tähän "aihioon":
http://www.bobsclassics.com/sold/81ca.htmKyllä nuo "renkaat" etukyljissä ovat aivan helmet. Operan kuskilta vaaditaan minkkiturkkia sekä kesällä, että talvella!
Autojen hinnat pyörivät muuten Mobilessa.de:ssa n 20000€ tietämillä. Siinä olis naurussa pitelemistä kun tuollaisen raahaisi tullin pojille ihmeteltäväksi. Vertailu tapahtuisi varmaan 30-luvun Rolssiin koska siinä on leikisti saamaa tyyliä! : D - catera
Ex-GTI kirjoitti:
ainoat maininnan arvoiset mallit Cadillacilla ovat mielestäni Seville Opera Ja Allante.
Opera oli melkeen jo huvittava Liberace tyyllinen gaymobile. Kuitenkin se oli rohkeasti erilainen ja sitä tehtiin vain muutaman sadan limited edition.
Allante, joka oli kilpailija Mersun SL-sarjalle, taas kaatu omaan mahdottomuuteensa kun auton korit lennätettiin Italiasta jenkkilään => hinnat nousivat pilviin. Vuonna 1987 sen listahinta oli 54700$ kun taas Corvette maksoi 33000$. Auto oli kuitenkin ensimmäinen merkki uudesta tulemisesta...
PS.Caddyn ehdoton pohjanoteeraus on Opel Omegan pohjalle tehty keksintö...oliko Cimaro nimeltää? Sellainen oli parkissa Kaivopuistossa muutama kk sitten ja sitä oli oikeen pysähdyttävä katsomaan!se oli...
- STS-98
catera kirjoitti:
se oli...
oli varsinainen pohjanoteeraus. Autohan oli C-mallin Ascona!!!
No, jottei valuta pohjamutiin, niin ovat ne muutkin osanneet. Miltäs tämä tuntuu. Nissan Cherryä myytiin Italiassa Alfana 80-luvulla. - ......................
STS-98 kirjoitti:
oli varsinainen pohjanoteeraus. Autohan oli C-mallin Ascona!!!
No, jottei valuta pohjamutiin, niin ovat ne muutkin osanneet. Miltäs tämä tuntuu. Nissan Cherryä myytiin Italiassa Alfana 80-luvulla.Cadillac,tekeehän joku Jaguar nykyään diisseli farmareita (Mondeon pohjalevy), Mersu 1,5 litrasia bensakoneita, ja Porschen suurin myynti tulee maastoautoista.Että tämä on ihan yleinen ilmiö,harmi sinänsä.Onneksi Cadillacillä toi jäi floppiasteelle ja putosi pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä596039Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1284317Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.182716HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki92081Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391955Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1501936- 1061893
- 921561
- 1171397
- 521172