Taido ??

Lisätietoa haluava

En edes tiedä onko kysymys oikealla palstalla, mutta kysyn kuitenkin. Eli mitä on kyseinen laji.
Näin mainoksen täällä Oulun seudulla ja harjoitusajat passaisivat, mutta en tunne kyseistä lajia. Toisia vaihtoehtoja on Karate ja Aikido, eli miten se eroaa näistä.

17

3050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sir Kickalot

      Tiivistelmä ulkopuolisen näkökulmasta:

      Potkitaan niin, että vartalo taittuu noin vaakasuoraan asentoon, ja tehdään myös paljon perhoshyppymäisiä potkahduksia.

    • Tunnetta peliin

      Terve!

      Taidoa "kokeilin" reilut puoli vuotta. Aikidoa olen harrastanut muutaman vuoden, karatea hieman pidempään ja perinpohjaisemmin. Pientä vertailua voin siis yrittää. Joku oikea taidoka voi kertoa sinulle taidosta enemmän.

      Hienoja (japanilaisia) lajeja ovat kaikki! Paljon riippuu itsestäsi, opettajasta ja treeniporukasta kuinka harrastuksesi saa ilmaa alleen.

      Aikidoon ja karateen verrattuna taido on akrobaattisuudessaan varsin "monipuolinen" laji. Taidossa on potkuja ja lyöntejä kuten karatessa. Toisaalta se pyrkii peruskurssitasosta saakka luonnolliseen, harmoniseen liikkeeseen kuten aikido. Karatessa etsitään ensin muutama vuosi liikkeen TEHOA, hallinta ja mahdollinen harmonia tulee vasta sen jälkeen.

      Minulle karate edustaa rehtiä, konstailematonta perustekemistä (lyöntiä, potkua, torjuntaa, väistöä, kaatoa, hallintaa jne). Karatella olen budourani aloittanut ja karateen palasin uskoakseni paljolti sattumankin seurauksena.

      Aikido on avannut minulle oven budon sisäiseen maailmaan, antanut sille mielen. Aikidoharjoitusten kautta koen eheytyväni ja kehittyväni kokonaisvaltaisesti. Aikido on alati hallittua liikettä. Se on kanssakäymistä ja kontaktia toiseen ihmiseen.

      Taido kiehtoo kehollisuudellaan. Se on peli tai leikki, mahdollisuus etsiä itsestä uusia fyysisiä ulottuvuuksia.

    • taidoilija

      lainaus taido.org sivustolta

      "Taido on nykyaikainen, vanhan japanilaisen perinteen omaava kamppailu-urheilulaji. Se on kehitetty nykyaikaisen ihmisen ja yhteiskunnan tarpeiden mukaiseksi, jatkuvasti kehittyväksi taistelulajiksi.

      Taidossa hyökätään ja puolustaudutaan samanaikaisesti vartalon erilaisia liikeratoja hyödyntäen. Perustekniikat jaetaan viiteen eri luokkaan, joissa jokaisessa käytetään eri tavoin hyväksi vartalon tekniikalle antamaa voimaa.

      Liikkuminen on eräs taidon tärkeimmistä osista. Liikkuvaan kohteeseen on vaikea osua, joten taidossa on kahdeksan erilaista jalkojen liikkumistapaa. Lisäksi liikkumisessa hyödynnetään voltteja, kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä.

      Taidon päämääränä on kehittää harrastajaansa sekä fyysisesti että henkisesti. Vaativa harjoittelu ja salikuri kasvattavat harrastajaansa sopeutumaan yhteiskuntaan ja noudattamaan sen sääntöjä ja normeja. Taidossa pyritään kehittämään omaehtoista ajattelua, itsehillintää ja itseluottamusta."

      oma mielipiteeni on että taido kehittää motoriikkaa ja kehon hallintaa mainiosti.
      Itse olen harrastanut kyseistä lajia nelisen vuotta. Taidoa jos vertaa karateen ja aikidoon, niin karateen verrattuna taido ei ole lähellekkään yhtä suoraviivaista, koska tekniikat täytyy tehdä aina liikkeestä, joka on taidolle ominaista(unsoku). vaikkakin kummassakin lajissa käytetään paljon lyöntejä ja potkuja.
      Aikidoon verrattuna taido on täysin erilaista. Aikidossa ei ole lyöntejä eikä potkuja, vaan aikidossa käytetään erilaisia tekniikoita, joilla vastustaja pyritään saamaan pois pelistä ilman suurempia vahinkoja.(harmonisesti) :)

      Kaikki hyviä lajeja. Olen itsekkin kokeillut myös aikidoa ja karatea, mutta taido on minun juttu. Kannattaa käydä vaikka katsomassa ensin joitakin kyseisten lajien treenejä ja miettiä mikä laji näistä sopisi sinulle.

      • Teemu

        Pikku virhe edellisellä kirjoittajalla..:

        Aikidossa on lyöntejä ja potkuja. Niitä vain harjoitellaan eri tavoin ja eri edistymisen vaiheessa kuin esim. Karatessa.


      • Taidoilija
        Teemu kirjoitti:

        Pikku virhe edellisellä kirjoittajalla..:

        Aikidossa on lyöntejä ja potkuja. Niitä vain harjoitellaan eri tavoin ja eri edistymisen vaiheessa kuin esim. Karatessa.

        No siis tarkoitin lähinnä juurikin sitä, että aikidossa ei kuitenkaan opetus painotu lyönteihin ja potkuihin vaan muunlaisiin liikkeisiin.

        Ymmärtääkseni aikidon "perustekniikkaan" ei kuulu lyönnit/potkut. korjatkaa jos väärässä olen?
        jos kuuluu, niin niitä ei todellakaan painoteta paljoa harjoittelussa sen perusteella mitä itse olen lajia harrastanut ja sivusta seuranneena.


    • huton
    • Combat Fighter

      Itse olen nyt harrastanut taidoa viitisen vuotta ja siihen se taitaa jäädäkkin...Todellisen inspiraation olen nyt löytänyt brasilialaisesta ju-jutsusta ja potkunyrkkeilystä, niissä on tekemisen meininkiä. Toivottavasti joskus uskallan mennä myös vapaaottelemaan. Aikidoa reenasin myös vähän aikaa. Taidossa ehdottomasti hauskinta oli Tengi, eli kaikki ne akrobaattiset ninjailut. Sen sijaan liikesarjat eli hokeit ja moni muukin asia lajissa tuntuu väkinäiseltä vääntämiseltä jota, yksinkertaisesti ei ole hauska tehdä.

      • uskon puutteessa

        Ja kaikkeen tähän sinultä meni 5 vuotta ennenkuin tajusit. Minusta tuntuu, että et ole harrastanut taidoa 5 vuotta vaan ehkä korkeintaa noin vuoden verran ja olet huomannut että lajin vaativuus vastaan sinun kyvyt menevät 5-0. Itse en ole harrastanut taidoa koskaan mutta olen seurannut lajia läheltä ja se on ihan kivan oloinen liikuntamuoto. Ymmärrrän hyvin jos joku haluaa lajiltaan enemmän sitä itseään eli mättöä.


      • "kivan"
        uskon puutteessa kirjoitti:

        Ja kaikkeen tähän sinultä meni 5 vuotta ennenkuin tajusit. Minusta tuntuu, että et ole harrastanut taidoa 5 vuotta vaan ehkä korkeintaa noin vuoden verran ja olet huomannut että lajin vaativuus vastaan sinun kyvyt menevät 5-0. Itse en ole harrastanut taidoa koskaan mutta olen seurannut lajia läheltä ja se on ihan kivan oloinen liikuntamuoto. Ymmärrrän hyvin jos joku haluaa lajiltaan enemmän sitä itseään eli mättöä.

        oloinen liikuntamuoto." Kiva kiva, hyppää setä taas voltti..

        "Itse en ole harrastanut taidoa koskaan". No ole sitten hiljaa, ja keskity siihen satujumppaan...


      • kukkeliskuu
        "kivan" kirjoitti:

        oloinen liikuntamuoto." Kiva kiva, hyppää setä taas voltti..

        "Itse en ole harrastanut taidoa koskaan". No ole sitten hiljaa, ja keskity siihen satujumppaan...

        Tais teinarilta mennä herne nenään!!!!


      • Combat Fighter
        uskon puutteessa kirjoitti:

        Ja kaikkeen tähän sinultä meni 5 vuotta ennenkuin tajusit. Minusta tuntuu, että et ole harrastanut taidoa 5 vuotta vaan ehkä korkeintaa noin vuoden verran ja olet huomannut että lajin vaativuus vastaan sinun kyvyt menevät 5-0. Itse en ole harrastanut taidoa koskaan mutta olen seurannut lajia läheltä ja se on ihan kivan oloinen liikuntamuoto. Ymmärrrän hyvin jos joku haluaa lajiltaan enemmän sitä itseään eli mättöä.

        Usko tai älä mutta viitisen vuotta olen reenaillut, enemmän tai vähemmän jaksottaisesti tosin. Ja kyllähän se taido ihan mukava liikuntamuoto on, notkistuu vetreytyy ja hyvällä säkällä oppii muutaman voltinkin, mutta ei siitä itsepuolustuksessa mitään hyötyä ole. Soveltamalla ehkä toki. Mutta ken mitäkin lajiltaan etsii.


      • tuollaisen
        kukkeliskuu kirjoitti:

        Tais teinarilta mennä herne nenään!!!!

        hengentuotteen ajattelit kirjoittaa. Halusit osallistua keskusteluun sitten sinäkin...Oliko iltapäiväkerhossa tylsää?


      • luuteri
        Combat Fighter kirjoitti:

        Usko tai älä mutta viitisen vuotta olen reenaillut, enemmän tai vähemmän jaksottaisesti tosin. Ja kyllähän se taido ihan mukava liikuntamuoto on, notkistuu vetreytyy ja hyvällä säkällä oppii muutaman voltinkin, mutta ei siitä itsepuolustuksessa mitään hyötyä ole. Soveltamalla ehkä toki. Mutta ken mitäkin lajiltaan etsii.

        Ei taido itsepuolustukseen sovi. Siinä ei ole mitään tekniikkaa, jolla pääsisit otteesta irti, yritetään vain liikkua tieltä pois. Jos taidoka joutuu mattoon niin peli on selvä. Jos on "tilanne päällä" nakkikioskijonossa niin taidosta ei ole hirveästi hyötyä.

        Mutta itse reilun vuoden harrastaneena olen tyytyväinen sen liikunnalliseen antiin, treenit ovat olleet mukavan kovia ja kiloja on pudonnut mukava määrä, mikä minulle on pääasia.


      • lahesta..tööttööt
        luuteri kirjoitti:

        Ei taido itsepuolustukseen sovi. Siinä ei ole mitään tekniikkaa, jolla pääsisit otteesta irti, yritetään vain liikkua tieltä pois. Jos taidoka joutuu mattoon niin peli on selvä. Jos on "tilanne päällä" nakkikioskijonossa niin taidosta ei ole hirveästi hyötyä.

        Mutta itse reilun vuoden harrastaneena olen tyytyväinen sen liikunnalliseen antiin, treenit ovat olleet mukavan kovia ja kiloja on pudonnut mukava määrä, mikä minulle on pääasia.

        Olen huomannut ihan saman.
        Miten makeita itsepuolustuskikkoja siellä ei opi mutta kyllä kunto ja kehonhallinta kasvaa aika äkkiä.
        Jos haluaa venyväksi ja vetreeksi ja vähän lihaksiakin -(ainakin jalkoihin on tullut reilussa vuodessa ihan hillittöntä kehitystä)- taido on mahtavaa.
        Ja meillä taido on myös hauskaa.

        *kaikki vaan reenaamaan*


      • yks vaan takavasemmalta
        lahesta..tööttööt kirjoitti:

        Olen huomannut ihan saman.
        Miten makeita itsepuolustuskikkoja siellä ei opi mutta kyllä kunto ja kehonhallinta kasvaa aika äkkiä.
        Jos haluaa venyväksi ja vetreeksi ja vähän lihaksiakin -(ainakin jalkoihin on tullut reilussa vuodessa ihan hillittöntä kehitystä)- taido on mahtavaa.
        Ja meillä taido on myös hauskaa.

        *kaikki vaan reenaamaan*

        Tää on vähän myöhässä noihin muihin vastauksiin, mutta kutenkin.

        Mikä on itsepuolustuskikka?

        Kyllä taidosta sellaiset oppii siinä missä karatestakin. Jos osaa lyödä ja potkaista, osaa puolustaa itseään. Ja matossa taidoka ei ole "heikoilla" jokaista teknikkaa voi soveltaa jopa mattorandoria...

        Itse olen treenannut taidoa melko kauan täällä lahessa.


      • kjfjdjgjdgsama
        yks vaan takavasemmalta kirjoitti:

        Tää on vähän myöhässä noihin muihin vastauksiin, mutta kutenkin.

        Mikä on itsepuolustuskikka?

        Kyllä taidosta sellaiset oppii siinä missä karatestakin. Jos osaa lyödä ja potkaista, osaa puolustaa itseään. Ja matossa taidoka ei ole "heikoilla" jokaista teknikkaa voi soveltaa jopa mattorandoria...

        Itse olen treenannut taidoa melko kauan täällä lahessa.

        anteeksi vaan jos termistöni jäi jotenkin hämärän peittoon, mutta itsepuolustuskikalla tarkoitan lähinnä niitä mitä-tehdä-jos-joku-ottaa-sua-kauluksesta-kiinni-juttuja.
        paras itsepuolustus on tunnetusti nopeat jalat.
        sen jälkeen ehkä hyvät refleksit ja sitten ne nyrkit.


      • Taidoilija
        yks vaan takavasemmalta kirjoitti:

        Tää on vähän myöhässä noihin muihin vastauksiin, mutta kutenkin.

        Mikä on itsepuolustuskikka?

        Kyllä taidosta sellaiset oppii siinä missä karatestakin. Jos osaa lyödä ja potkaista, osaa puolustaa itseään. Ja matossa taidoka ei ole "heikoilla" jokaista teknikkaa voi soveltaa jopa mattorandoria...

        Itse olen treenannut taidoa melko kauan täällä lahessa.

        Olen samaa mieltä että taidoa pystyy aika pitkällekkin soveltamaan itsepuolustustilanteessa.. sitä puolta ei vaan painoteta ihan ensimmäisten viidenkään vuoden jälkeen vaan myöhemmin, kun taidokalla on valmiudet asioita ruveta soveltamaan.

        Jos käy taidon peruskurssin, niin on hyvin todennäköistä että saa sellaisen kuvan että lajilla ei ole mitään tekemistä ip:n kanssa.

        Itsekkin lajia jo jonkin aikaa harrastaneena voin sanoa ainakin omalta kohdalta, että itsepuolustustaidot ovat kasvaneet huomattavasti harrastuksen myötä. Tämäkin asia riippuu aika pitkälti ihmisen persoonasta ja kyvyistä reagoida stressitilainteissa. Vaikka olisi harrastanut krav magaa kymmenen vuotta, se ei todellakaan takaa sitä että osaat puolustaa itseäsi kadulla. Itsepuolustus lähtee aika pitkälti päästä eikä kropasta ja hienoista itsepuolustus liikkeistä.

        Jos Taidoa tutkii vähän syvemmältä kuin pinnalta, sieltä voi löytyä vaikka mitä. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      205
      8317
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4708
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2270
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2158
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe