Kivitalo on säältäsuojaanvaiheessa alkuvuodesta. Koska se täytyy rapata? Onko siinä joku kuivumisaika? Onko rapparit kortilla pääkaupunkiseudulla, eli pitääkö se tilata jo kuinka aikaisin jos esim. kesällä rapataan? Mitä rappaus maksaa ja onko niitä monenlaisia?
Rappauksen ajankohta
19
8313
Vastaukset
- kannattanut
palkata vastaava mestari ja jutella joskus hänenkin kanssa eri rappausmenetelmistä.
- Ruupertti
totahan tässä kysyttiinkin. On se s...tana kumma että netissä ei saa kysellä! Ja kukas sulle sanoi etten oo muualta saanu tietoa? Yhdenkö mielipiteen varaan sitä pitää asiat jättää? Taitaa olla itelläs käynyt jo moka samassa asiassa...
- rakennesuunnitelmissa
Ruupertti kirjoitti:
totahan tässä kysyttiinkin. On se s...tana kumma että netissä ei saa kysellä! Ja kukas sulle sanoi etten oo muualta saanu tietoa? Yhdenkö mielipiteen varaan sitä pitää asiat jättää? Taitaa olla itelläs käynyt jo moka samassa asiassa...
olisi määritelty rappauskerrokset, aineet ja menetelmät. Vai onko suunnittelijatkin pihalla ko. asiasta, kun rakentajat täällä kyselee yksityiskohtia..
- tonttia ostamassa
jättää toi sun viesti kirjoittamatta. Eikö tämä foorumi ole tarkoitettu juuri yllämainitun kaltaisille kysymyksille?
Minusta on ainakin hauska tietää asioita ja saada hiukan omaakin näkemystä rakentamisesta..
Luen myös kirjoja. - Sohvatiikeri
rakennesuunnitelmissa kirjoitti:
olisi määritelty rappauskerrokset, aineet ja menetelmät. Vai onko suunnittelijatkin pihalla ko. asiasta, kun rakentajat täällä kyselee yksityiskohtia..
En ole koskaan kuullutkaan, että rakennesuunnittelija...
- rakennesuunnittelija
Sohvatiikeri kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan, että rakennesuunnittelija...
oli tarkkaan merkinnyt kellarinseinien pintakäsittelyt molemmin puolin.
Talon seiniinkö riittää arkkitehdin merkintä: rapataan, väri keltainen??? - on kellarillinen pahvitalo
rakennesuunnittelija kirjoitti:
oli tarkkaan merkinnyt kellarinseinien pintakäsittelyt molemmin puolin.
Talon seiniinkö riittää arkkitehdin merkintä: rapataan, väri keltainen???ja siksi siis kateellisena täällä arvostelet kivitalo -rakentajien kysymyksiä :)
- mutta voisi
on kellarillinen pahvitalo kirjoitti:
ja siksi siis kateellisena täällä arvostelet kivitalo -rakentajien kysymyksiä :)
sen kivitalonkin ammatilaiset suunnitella valmiiksi, ettei täällä tarvitsisi arpoa miten ja milloin tehdään.
- tarvii tietoa
Rappaus kannattanee tehdä yhden lämmityskauden jälkeen. Varmaan tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla saa varautua rasvaiseen hintaan (normaali omakotitalo 20000 eur ja yli...). Rappauksia on monenlaisia. On kaksi- ja kolmikerrosrappusta ja sitten erilaisia tapoja työstää ja koristella pinta. Kannattaa jutella oman vastaavan kanssa sopivista vaihtoehdoista.
- On teillä isot talot
Rappautin kuluneena kesänä Jämerä-talon ja hinnaksi tuli ~50 euroa per seinäneliö!!
Telineet ja suojaukset urakoisijalta.
Tosin mulla oli "epänormaali" talo, vain 205krsm2 ??
Simo - Nikkuli
Meillä rapattiin yhden lämmityskauden jälkeen
ja hinnat pyöri tuossa 40-60€ neliön välissä.
Jäljestä tuli todella Hyvä!! - Sami_
Nikkuli kirjoitti:
Meillä rapattiin yhden lämmityskauden jälkeen
ja hinnat pyöri tuossa 40-60€ neliön välissä.
Jäljestä tuli todella Hyvä!!Laskin itse että tavallisen tallaajan rautakaupasta ostamille aineille kolmikerrosrappauksen materiaalikulut on noin 6-10€ neliölle. Eli tekapalkkaa tulee ihan kivasti, taidan alkaa rappariksi.
- haloo
Sami_ kirjoitti:
Laskin itse että tavallisen tallaajan rautakaupasta ostamille aineille kolmikerrosrappauksen materiaalikulut on noin 6-10€ neliölle. Eli tekapalkkaa tulee ihan kivasti, taidan alkaa rappariksi.
ole apurina ensin pari vuotta ja opettele ei se niin yksinkertaista oo...ja toinen asia hinta tulee siitä että rappaus on näkyvin osa hyvin tehtynä nostaa hintaa taloissa joten jos olisit nyt ihan hiljaa...
- antaa kuivua
yhden lämmityskauden yli. Tästä ei kannata tinkiä, vaikka talohan näyttää keskeneräiseltä niin kauan kuin se on rappaamatta.
Pk-seudulla rapparit täytyy varata vuosi etukäteen ennen aiottua rappausajankohtaa eli tarjouspyynnön kanssa pitää olla jo sitä ennen liikkeellä. Hyvien rappareiden ei tarvitse mainostaa itseään, sana kiirii muutenkin.
Hyviä rappareita on vain valitettavan vähän tarjolla. Tämän näkee kun käy katsomassa omakotialueilla sateen jälkeen erilaisia kivitaloja. Kyllä suurin osa on varsin läikikkäitä... - raksaaja--sh
Mutta ensi kesänä kerkiää jo siihenkin hommaan, jag hoppas.
- asukas
Meillä lämmityskaudeksi katsottiin se että koko talven (sisätyövaiheessa) oli tehokas lämppäri päällä ja lisäksi vielä kamina/takka. Talo rapattiin vuosi sitten elokuussa, hyvin on pysyneet.
- pysymisestä
vaan myös siitä, että jälki on tasaista ja mahdolliset kuivumisesta johtuvat halkeamiset tapahtuvat ennen rappausta eikä sen jälkeen...
- Alalla
Rappaus kannattaa tehdä yhden lämmityskauden jälkeen, jotta kuivumisesta aiheutuvilta halkeamilta säästytään. Harkkotalon kohdalla kannattaa harkita vaihtoehtoa rapata pohjakerros jo syksyllä talvea vasten, jolloin talo saa suojan sateelta. Keväällä voi sitten rapata uuden kerroksen, jolloin mahdollisesti syntyneet pienet halkeamat täyttyvät. Värillinen pintalaasti sitten kun ilmat ovat jo kesäiset. Laastin kovettuminen vaatii vähintään 5 C, joten myöhään syksyllä ei enää voida rapata, ettei tuore kovettumaton rappaus jäädy. Jäätyminen heikentää ja rapauttaa. Ns. kaksikerrosrappaukset ovat tätä päivää, pohjalaastin sideaineena sementti ja polymeerit ja kuiduilla vahvistettuina. Värillisen pintalaastin valinnassa voidaan valita valmistajan suosituksen mukaisesti joko mineraalinen (kuivat säkeissä) tai silikonihartsipohjaiset (märät purkeissa) tuotteet. Purkkituotteiden valinnassa pitää olla tarkkana, liian tiiviit pinnoitteet näyttävät hyviltä jonkun vuoden, mutta saattavat alkaa halkeilun ja irtoamisen jo parin vuoden jälkeen. Mineraalisten ja silikonihartsipinnoitteiden ero on siinä, että mineraalisten sävyt ovat herkkiä sementin suolojen härmehtimiselle (erityisesti keväällä ja myöhään syksyllä)ja silikonihartsituotteet eivät. Siis jos halutaan erittäin tasainen maalimainen väri rappaukselle, valitaan ko. purkkituotteita. Pitkäikäisyys kuitenkin on mineraalisilla parempi, koska ne päästävät alustan helposti kuivumaan.Härmehtiminenhän tarkoittaa sementistä tulevien suolojen ja kalkkihydraatin vaaleaa kiteytymistä rappauksen pintaan. Joskus kiteet on tiukasti kiinni pinnassa ja joskus lähtevät sadeveden mukana hiljalleen pois.Härmehtiminen syntyy yleensä melko pian rappauksen jälkeen, mutta ei juurikaan enää myöhemmin.
Tärkeää: Kannattaa vierailla laastien ja pinnoitteiden valmistajien nettisivuilla ja varmistaa sieltä suositellut materiaaliyhdistelmät. Samalta valmistajalta sekä pohja että pinta. - Sami_
Minun mielestä rappaus kannattaa tehdä vasta ensimmäisen talven jälkeen... Jos talo nousee tammikuussa, niin ehkä rappausta ei kannattaisi tehdä vielä ensi kesänä, vaan vasta seuraavana. Termi "kivitalo" on melko laaja, mutta yleensä kivitaloihin tulee hiushalkeamia ensimmäisen lämmityskauden aikana, joten myöhemmin rappaamalla ne jää piiloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372