Rappauksen ajankohta

Ruupertti

Kivitalo on säältäsuojaanvaiheessa alkuvuodesta. Koska se täytyy rapata? Onko siinä joku kuivumisaika? Onko rapparit kortilla pääkaupunkiseudulla, eli pitääkö se tilata jo kuinka aikaisin jos esim. kesällä rapataan? Mitä rappaus maksaa ja onko niitä monenlaisia?

19

8313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattanut

      palkata vastaava mestari ja jutella joskus hänenkin kanssa eri rappausmenetelmistä.

      • Ruupertti

        totahan tässä kysyttiinkin. On se s...tana kumma että netissä ei saa kysellä! Ja kukas sulle sanoi etten oo muualta saanu tietoa? Yhdenkö mielipiteen varaan sitä pitää asiat jättää? Taitaa olla itelläs käynyt jo moka samassa asiassa...


      • rakennesuunnitelmissa
        Ruupertti kirjoitti:

        totahan tässä kysyttiinkin. On se s...tana kumma että netissä ei saa kysellä! Ja kukas sulle sanoi etten oo muualta saanu tietoa? Yhdenkö mielipiteen varaan sitä pitää asiat jättää? Taitaa olla itelläs käynyt jo moka samassa asiassa...

        olisi määritelty rappauskerrokset, aineet ja menetelmät. Vai onko suunnittelijatkin pihalla ko. asiasta, kun rakentajat täällä kyselee yksityiskohtia..


      • tonttia ostamassa

        jättää toi sun viesti kirjoittamatta. Eikö tämä foorumi ole tarkoitettu juuri yllämainitun kaltaisille kysymyksille?

        Minusta on ainakin hauska tietää asioita ja saada hiukan omaakin näkemystä rakentamisesta..

        Luen myös kirjoja.


      • Sohvatiikeri
        rakennesuunnitelmissa kirjoitti:

        olisi määritelty rappauskerrokset, aineet ja menetelmät. Vai onko suunnittelijatkin pihalla ko. asiasta, kun rakentajat täällä kyselee yksityiskohtia..

        En ole koskaan kuullutkaan, että rakennesuunnittelija...


      • rakennesuunnittelija
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        En ole koskaan kuullutkaan, että rakennesuunnittelija...

        oli tarkkaan merkinnyt kellarinseinien pintakäsittelyt molemmin puolin.

        Talon seiniinkö riittää arkkitehdin merkintä: rapataan, väri keltainen???


      • on kellarillinen pahvitalo
        rakennesuunnittelija kirjoitti:

        oli tarkkaan merkinnyt kellarinseinien pintakäsittelyt molemmin puolin.

        Talon seiniinkö riittää arkkitehdin merkintä: rapataan, väri keltainen???

        ja siksi siis kateellisena täällä arvostelet kivitalo -rakentajien kysymyksiä :)


      • mutta voisi
        on kellarillinen pahvitalo kirjoitti:

        ja siksi siis kateellisena täällä arvostelet kivitalo -rakentajien kysymyksiä :)

        sen kivitalonkin ammatilaiset suunnitella valmiiksi, ettei täällä tarvitsisi arpoa miten ja milloin tehdään.


    • tarvii tietoa

      Rappaus kannattanee tehdä yhden lämmityskauden jälkeen. Varmaan tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla saa varautua rasvaiseen hintaan (normaali omakotitalo 20000 eur ja yli...). Rappauksia on monenlaisia. On kaksi- ja kolmikerrosrappusta ja sitten erilaisia tapoja työstää ja koristella pinta. Kannattaa jutella oman vastaavan kanssa sopivista vaihtoehdoista.

      • On teillä isot talot

        Rappautin kuluneena kesänä Jämerä-talon ja hinnaksi tuli ~50 euroa per seinäneliö!!
        Telineet ja suojaukset urakoisijalta.
        Tosin mulla oli "epänormaali" talo, vain 205krsm2 ??

        Simo


      • Nikkuli

        Meillä rapattiin yhden lämmityskauden jälkeen
        ja hinnat pyöri tuossa 40-60€ neliön välissä.
        Jäljestä tuli todella Hyvä!!


      • Sami_
        Nikkuli kirjoitti:

        Meillä rapattiin yhden lämmityskauden jälkeen
        ja hinnat pyöri tuossa 40-60€ neliön välissä.
        Jäljestä tuli todella Hyvä!!

        Laskin itse että tavallisen tallaajan rautakaupasta ostamille aineille kolmikerrosrappauksen materiaalikulut on noin 6-10€ neliölle. Eli tekapalkkaa tulee ihan kivasti, taidan alkaa rappariksi.


      • haloo
        Sami_ kirjoitti:

        Laskin itse että tavallisen tallaajan rautakaupasta ostamille aineille kolmikerrosrappauksen materiaalikulut on noin 6-10€ neliölle. Eli tekapalkkaa tulee ihan kivasti, taidan alkaa rappariksi.

        ole apurina ensin pari vuotta ja opettele ei se niin yksinkertaista oo...ja toinen asia hinta tulee siitä että rappaus on näkyvin osa hyvin tehtynä nostaa hintaa taloissa joten jos olisit nyt ihan hiljaa...


    • antaa kuivua

      yhden lämmityskauden yli. Tästä ei kannata tinkiä, vaikka talohan näyttää keskeneräiseltä niin kauan kuin se on rappaamatta.

      Pk-seudulla rapparit täytyy varata vuosi etukäteen ennen aiottua rappausajankohtaa eli tarjouspyynnön kanssa pitää olla jo sitä ennen liikkeellä. Hyvien rappareiden ei tarvitse mainostaa itseään, sana kiirii muutenkin.

      Hyviä rappareita on vain valitettavan vähän tarjolla. Tämän näkee kun käy katsomassa omakotialueilla sateen jälkeen erilaisia kivitaloja. Kyllä suurin osa on varsin läikikkäitä...

    • raksaaja--sh

      Mutta ensi kesänä kerkiää jo siihenkin hommaan, jag hoppas.

    • asukas

      Meillä lämmityskaudeksi katsottiin se että koko talven (sisätyövaiheessa) oli tehokas lämppäri päällä ja lisäksi vielä kamina/takka. Talo rapattiin vuosi sitten elokuussa, hyvin on pysyneet.

      • pysymisestä

        vaan myös siitä, että jälki on tasaista ja mahdolliset kuivumisesta johtuvat halkeamiset tapahtuvat ennen rappausta eikä sen jälkeen...


    • Alalla

      Rappaus kannattaa tehdä yhden lämmityskauden jälkeen, jotta kuivumisesta aiheutuvilta halkeamilta säästytään. Harkkotalon kohdalla kannattaa harkita vaihtoehtoa rapata pohjakerros jo syksyllä talvea vasten, jolloin talo saa suojan sateelta. Keväällä voi sitten rapata uuden kerroksen, jolloin mahdollisesti syntyneet pienet halkeamat täyttyvät. Värillinen pintalaasti sitten kun ilmat ovat jo kesäiset. Laastin kovettuminen vaatii vähintään 5 C, joten myöhään syksyllä ei enää voida rapata, ettei tuore kovettumaton rappaus jäädy. Jäätyminen heikentää ja rapauttaa. Ns. kaksikerrosrappaukset ovat tätä päivää, pohjalaastin sideaineena sementti ja polymeerit ja kuiduilla vahvistettuina. Värillisen pintalaastin valinnassa voidaan valita valmistajan suosituksen mukaisesti joko mineraalinen (kuivat säkeissä) tai silikonihartsipohjaiset (märät purkeissa) tuotteet. Purkkituotteiden valinnassa pitää olla tarkkana, liian tiiviit pinnoitteet näyttävät hyviltä jonkun vuoden, mutta saattavat alkaa halkeilun ja irtoamisen jo parin vuoden jälkeen. Mineraalisten ja silikonihartsipinnoitteiden ero on siinä, että mineraalisten sävyt ovat herkkiä sementin suolojen härmehtimiselle (erityisesti keväällä ja myöhään syksyllä)ja silikonihartsituotteet eivät. Siis jos halutaan erittäin tasainen maalimainen väri rappaukselle, valitaan ko. purkkituotteita. Pitkäikäisyys kuitenkin on mineraalisilla parempi, koska ne päästävät alustan helposti kuivumaan.Härmehtiminenhän tarkoittaa sementistä tulevien suolojen ja kalkkihydraatin vaaleaa kiteytymistä rappauksen pintaan. Joskus kiteet on tiukasti kiinni pinnassa ja joskus lähtevät sadeveden mukana hiljalleen pois.Härmehtiminen syntyy yleensä melko pian rappauksen jälkeen, mutta ei juurikaan enää myöhemmin.
      Tärkeää: Kannattaa vierailla laastien ja pinnoitteiden valmistajien nettisivuilla ja varmistaa sieltä suositellut materiaaliyhdistelmät. Samalta valmistajalta sekä pohja että pinta.

    • Sami_

      Minun mielestä rappaus kannattaa tehdä vasta ensimmäisen talven jälkeen... Jos talo nousee tammikuussa, niin ehkä rappausta ei kannattaisi tehdä vielä ensi kesänä, vaan vasta seuraavana. Termi "kivitalo" on melko laaja, mutta yleensä kivitaloihin tulee hiushalkeamia ensimmäisen lämmityskauden aikana, joten myöhemmin rappaamalla ne jää piiloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe