atooppista ihottumaa??

enni

olen pienenä kärsinyt atooppisesta ihottumasta mutta oireilu loppui kolmivuotiaana, olen nyt 17 ja iho poskissa on todella kuivaa että suihkussa käynnin jälkeen kirvelee ihan kamalasti ja olen laittanut siihen novalania mutta iho alkoi punoittamaan poskien, nenän ja otsan kohdalta ja olen huomannut, että niillä alueilla iho on muutenkin vähän erillaista kuin muualla ja punoittaa yleensä herkästi. mistä tälläinen vois johtua? ja voiko tämä liittyä atooppiseen ihoon?

11

5089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmu

Voi liittyä ihan pelkkään atopiaan. Eli iho oireilee myös voimakkaan kuivuuden takia. Kysyppä apteekista Locobase Repair -voidetta, sopii erittäin hyvin rasvaisuuden ansiosta erittäin kuivalle ja ärtyneelle iholle. Koita olla käyttämättä jonkin aikaa vettä poskien alueella ja voitele runsaasti.

• enni

pitää kokeilla tuota voidetta josko vaikka auttais mutta ihmettelen vain että mistä tollanen kuivuus yhtäkkiä voi tulla kun ennen oli ennemminkin rasvainen kuin kuiva iho kasvoissa muuten ei ole moneen vuoteen ollut mitään iho ongelmia.

• Mimmu
        enni kirjoitti:

pitää kokeilla tuota voidetta josko vaikka auttais mutta ihmettelen vain että mistä tollanen kuivuus yhtäkkiä voi tulla kun ennen oli ennemminkin rasvainen kuin kuiva iho kasvoissa muuten ei ole moneen vuoteen ollut mitään iho ongelmia.

Kuivuuteen on useita syitä, esim. antibioottokuuri, ruoka-aine yliherkkyys. Ja atopia kuitenkin on koko elämäm kestävää, se vaan voi pysyä hyvällä hoidolla aika oireettomanakin. Jospa tuosta voiteesta olisi apua, toivotaan! =)

• olen miettinyt

samaa. Minulla oli joskus ihan pienenä ihottumaa niveltaipeissa, mutta lähti. Nyt olen 18, ja samoihin paikkoihin on ilmestynyt taas samaa ihottumaa, tällä kertaa ehkä hieman laajemmin. Yleisesti ihoni on atooppista ja tod. kuivaa. Suihkun jälkeen naaman iho tuntuu niin kuivalta ja kiristää. Onneksi semmoset Essex ja Apolar voiteet ovat auttaneet.

• Qin

Kyllä atopia voi puhjeta uudelleen myöhemmin. Itsellänikin kävi niin. Lääkäriltä saisit varmistuksen asiaan ja oikean hoidon.

• enni

huomasin ettei se johtunutkaan atopiasta vaan olikin allergiaa, koska ei sellaista kuivaa ihoa ollut missään muuallla kuin kasvoissa. kiitos kaikille jotka viitsivät vastata tähän viestiin! =)

• Atoopikkoakka

Joo eli mulla alkoi just samalla lailla pahimman puberteetin loputtua. Pienenä vimeksi ollut iho pahana. Nyt 25 ja yhä jatkuu kasvojen paha kunto!

Sun täytyy kokeilla mikä perusrasva helpottaa. Se mikä käy siskolle tai naapurin vaimolle, ei välttämättä sulla kuin pahenna asiaa! Vain kokeilemalla selviää...

Iho olis hyvä rasvata heti suihkun jälkeen kun se on vielä hieman kosteana. Rasva silloin "sitoo" sen kosteuden ihoon ja pysyy näin kauemmin hyvänä.

Joskus kun homma äityy niinkin pahaksi että veri tirskahtaa naamasta kun naurahtaa, on pakko levittää myös kortisoonia! Tietysti vain kuuriluontoisesti!! Esim: Viikon verran, kerran pari päivässä. Ja sitten parin viikon tauko. Auttaa myös jos ihon punoitus mahdollisesti johtuu jostan allergiasta! Mullakin tuli kurkuma-allergia vasta näin "vanhalla" iällä... :) Oletko miettinyt mahdollisen allergian olemassaoloa...?

Muista pitää ainakin puolen tunnin tauko perusrasvan levityksen jälkeen kun laitat kortisoonia, koska jotkin rasvat reagoivat keskenään ja molemmista saattaa hävitä teho ja jopa pahimmassa tapauksessa pahentaa asiaa! Tämäkin on vasta selvennyt asia... :/

Jeps... Näin täällä... :)

(Hitto muuten mitä salapoliisityötä oli selvittää se kurkuma!! Sitä on mm. curry:ssa ja oikeastaan lähes kaikissa maustesekoituksissa! Kaupan marinoidut lihatuotteet lähes poikkeuksetta sisältää kurkumaa...)

• Atoopikkoakka

Ai sie olitkin jo hoitanu hommat kotiin!! Nyt vasta luin noi muut tekstit...!! XD

Jeps!! Lykkyä!!! :)

• atopiaakka kans
        Atoopikkoakka kirjoitti:

Ai sie olitkin jo hoitanu hommat kotiin!! Nyt vasta luin noi muut tekstit...!! XD

Jeps!! Lykkyä!!! :)

miten testasit ton kurkuma-allergian? voiko siitä tehä jonkinlaisen kotitestin, esim rikkomalla ihon pinta ja sivelemällä siihen kurkumaa? ja miten osasit epäillä juuri sitä?

• kosteusvoidetta

kosteusvvoidetta, esim. Lipolania - jatkuvasti ja säännöllisesti - sitä atooppinen iho kaipaa

• hamppuneito

ainakin näin lääkäri väittää. Joo kyllä toi sun kasvoissa oleva kuivuminen johtuu myös atooppisesta ihottumasta, koska aikuisilla atooppinen ihottuma esiiintyy yleisimmin kasvoissa, kaulalla, olkapäillä ja taipeissa myös jonkinverran. Mulle lääkäri määräsi ihottumiin toisiksi vahvinta kortisoonia mitä löytyy, ei hyvä sillä iho tottuu loppujenlopuksi kortisoniin. Oon kullu jostain vitamiini ja hivenaine hoidoista atooppiseen ihottumaan, mutta siitä ei ole paljon tietoa, eikä lääkärit paljoa siitä puhu. Kortisonia ei muuten saa laittaa kasvoihin, ettei mene silmiin, suuhun. Siis rasvaa runsaasti ja mene sitten suihkuun jos ihan pakko. Itelläni kasvojen ihi pysyy ihan hyvänä vaikka pesen naamani kaksi kertaa päivässä, koska meikkaan, mutta se johtuu siitä,. että rasvaan paljon kasvoja ja käytän kosteuttavaa maikkivoidetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe