Käsityön hinnoittelu

Niin vaikeaa

Miten töitäänoikein pitäisi hinnoitella? Teen tilkkutöitä koneella ommellen ja käsin vanutikaten. Vauvanpeittoja, sängynpeitteitä yms. tilataan aina silloin tällöin, vaikka teenkin hommaa etupäässä omaksi ilokseni. Tutuilta vain on niin vaikea pyytää "käypää" hintaa. Jotkut sentään yrittävät elättää itseään erilaisilla käsityöläisammateilla, enkä millään muotoa tahtoisi polkea heidän hintojaan tai työnsä arvostusta. Aikani ongelman kanssa painittuani päädyn yleensä antamaan työt lahjaksi tai veloitan vain aineet. Plääh.

Mikä olisi teidän mielestänne sopiva hinta esimerkiksi vauvanpeitteestä, jossa n. 300 palaa, 15 eri kangasta, käsintikkaukset saumoja pitkin, polyestervanu ja koko n.100 x 120 cm? Tuntien mukaan en osaa veloittaa, sillä teen näitä aina kaiken muun ohessa. Jos tämä olisi leipätyö, niin suunnittelukin tietysti olisi upotettu valmiin tuotteen hintaan verojen yms. maksujen ohella, mutta sellaiset jättäisin tässä tapauksessa pois.

Onko mitään paikkaa esim. netissä missä voisin vertailla muiden tekemien tilkkutöiden hintoja?

11

4605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..kuin...

....lahjaksi tai max materiaalikuluilla? Kirjoitat että et haluaisi polkea käsityöläisammattilaisten hintoja jne. mutta ota huomioon myös että näillä ammattilaisilla on myös siitä työstään maksettavana verot ja vaikka mitä muita kuluja. Jos alat tilkkutöitäsi tilauksesta tekemään ja perimään työstäsi maksun(lue:palkan) niin kai muistat ne ilmoittaa verottajalle?

• ammattilaisellekin

Tässäpä alku aika pitkään keskusteluun.

Jos verottaja pitää sotkea asiaan, niin lohdutuksen sanana muistutan, että säästä sitten kaikki käsityöhön viittaavat kuitit, niin saat vähennyksiä.

Suosittelen kyllä, että veloitat ystäviltäsi muutakin kuin materiaalit. Paitsi jos on aika isolle kalliille esim. häälahjalle. Kun ystäväsi kuitenkin kauhistuvat sinun muututtua pisnesihmiseksi yhtäkkiä, niin kerro, että tämä veloitus perustuu kahden euron tuntipalkkaan. Tai mikä totuus onkaan, mutta kuitenkin niin että ymmärtävät, ettet peri 'oikeaa' tuntiveloitusta.

• en tiedä, mutta

kotiväelle teen ilmaiseksi. Meillä päin jokainen osaa tehdä jossain vaiheessa jotakin "vastapalvelukseksi". Jos on kysymys niin vieraasta henkilöstä, että tunnen tarvetta pyytää maksua, sanon heti EI. Kun yhden kerran tekee, saa myöhemmin totisesti katua tekoaan.

• alkuperäiseltä

Niin, pitää lisätä sekin, ettäolen harkinnut oman toiminimen hankkimista. Varsinaisen päivätyöni lisäksi saan tikata aika tavalla ennen kuin verottaja on vaatimassa omiaan, eli siis en millään pystysi tienaamaan verotettavaan määrään asti.

Omaa työtäni (ja perheellisenä myös aikaani) arvostan sen verran, että ilmaisen työn tekeminen ei kauheasti enää huvittaisi. Muiden käsitöiden tavoin tilkkuilukin on sellaista puuhaa, että sitä ei toisen tekemänä osaa oikein arvostaa ennen kuin on itsekin kokeillut. Vastapalvelusten kanssa on vähän niin ja näin, kun tilaajat asuvat kuka missäkin päin Suomea. Ja kuten sanottu, käsityön arvostus on vähän niin ja näin. Tunnin kampaamokeikasta maksetaan silmää räpäyttämättä sata euroa monta kertaa vuodessa, mutta sama summa taidekäsityöläisen suunnittelemasta ja valmistamasta päivien tai viikkojen työstä on usein aivan liikaa - liikaa, vaikka tuote toisi silmäniloa ja mielihyvää vuosiksi eteenpäin. Teepä siinä sitten viimeisen päälle korkealuokkaista taidekäsityötä ja elä vielä sillä.

Tämä on tosiaan laaja aihe, ja koskettaa paljon laajempaa näppäräsormien joukkoa, kuin pelkästään meitä harrastelijoita.

• villhelm

Itse suosittelen toiminimen hankkimista jos toimintaa on vähäänkään enemmän kuin lähitutuille tekemistä.

Perustamiskustannukset ovat vain 60 euroa. Täytät vain ilmoittautumislomakkeen, muuta et tarvitse.

Toiminimen puitteissa voit harjoittaa mitä toimintaa tahansa valitsemasi toimialasta riippumatta (yleinen väärinkäsitys että ilmoitettujen toimialojen ulkopuolista toimintaa ei saisi harjoittaa). Jos siis olet valinnut toimialaksi vaikka käsityöt, voit siis yhtä hyvin vaikka leikata naapurisi omenapuut ja periä siitä maksua toiminimesi nimissä.

Kirjanpito on yksinkertaista, toiminimen kirjanpidossa ei vaadita muuta kuin menojen ja tulojen erottelu.

Arvonlisäverovelvolliseksi ei tarvitse ilmoittautua jos liikevaihto on alle 8500 euroa/vuosi. Mitään vakuutusmaksujakaan ei tarvitse maksaa jos liikevaihto on alle 5600 euroa/vuosi. Eli käytännössä ainoa paperityö on kuittien ja omien laskujen säilyttäminen, voiton/tappion laskeminen näiden perusteella, sekä (yksinkertaisen) veroilmoituksen täyttäminen.

Voittosi (eli tienestisi) lisätään vain muihin ansiotuloihin ja verotetaan näiden mukaan.

Näin voit tehdä hommasta virallisemman jolloin ei ole luulisi olevan niin vaikeata pyytä vähän kohtuuhintaisempia palkkioita.

Itselläni on toiminimi jota käytän erilaisiin keikkahommiin jota teen. Tämä helpottaa huomattavasti raha-asioiden hoitoa ja niistä sopimista, koska se osapuoli joka minut työllistää, oli kyseessä sitten firma, yksityinen henkilö, kunta, valtio, kirkko tai mikä tahansa, he maksavat vain minun heille antaman laskun. Tämä on heille vaivatonta kun eivät tarvitse ottaa minua palkolliseksi ja käydä läpi siihen liittyvä paperinpyöritys vakuutus- ja veromaksuineen. Ja kuitenkin voidaan hoitaa homma virallisesti ettei tarvitse mustana palkata.

Oikeastaan ainoa haitta joka toiminimestä on, on se, että jos satut joutumaan työttömäksi, voi olla vaikeampaa saada työttömyystukea koska voidaan katsoa että voit työllistää itsesi toiminimesi kautta.

• valkoinen-sulka
        villhelm kirjoitti:

Itse suosittelen toiminimen hankkimista jos toimintaa on vähäänkään enemmän kuin lähitutuille tekemistä.

Perustamiskustannukset ovat vain 60 euroa. Täytät vain ilmoittautumislomakkeen, muuta et tarvitse.

Toiminimen puitteissa voit harjoittaa mitä toimintaa tahansa valitsemasi toimialasta riippumatta (yleinen väärinkäsitys että ilmoitettujen toimialojen ulkopuolista toimintaa ei saisi harjoittaa). Jos siis olet valinnut toimialaksi vaikka käsityöt, voit siis yhtä hyvin vaikka leikata naapurisi omenapuut ja periä siitä maksua toiminimesi nimissä.

Kirjanpito on yksinkertaista, toiminimen kirjanpidossa ei vaadita muuta kuin menojen ja tulojen erottelu.

Arvonlisäverovelvolliseksi ei tarvitse ilmoittautua jos liikevaihto on alle 8500 euroa/vuosi. Mitään vakuutusmaksujakaan ei tarvitse maksaa jos liikevaihto on alle 5600 euroa/vuosi. Eli käytännössä ainoa paperityö on kuittien ja omien laskujen säilyttäminen, voiton/tappion laskeminen näiden perusteella, sekä (yksinkertaisen) veroilmoituksen täyttäminen.

Voittosi (eli tienestisi) lisätään vain muihin ansiotuloihin ja verotetaan näiden mukaan.

Näin voit tehdä hommasta virallisemman jolloin ei ole luulisi olevan niin vaikeata pyytä vähän kohtuuhintaisempia palkkioita.

Itselläni on toiminimi jota käytän erilaisiin keikkahommiin jota teen. Tämä helpottaa huomattavasti raha-asioiden hoitoa ja niistä sopimista, koska se osapuoli joka minut työllistää, oli kyseessä sitten firma, yksityinen henkilö, kunta, valtio, kirkko tai mikä tahansa, he maksavat vain minun heille antaman laskun. Tämä on heille vaivatonta kun eivät tarvitse ottaa minua palkolliseksi ja käydä läpi siihen liittyvä paperinpyöritys vakuutus- ja veromaksuineen. Ja kuitenkin voidaan hoitaa homma virallisesti ettei tarvitse mustana palkata.

Oikeastaan ainoa haitta joka toiminimestä on, on se, että jos satut joutumaan työttömäksi, voi olla vaikeampaa saada työttömyystukea koska voidaan katsoa että voit työllistää itsesi toiminimesi kautta.

anot toiminimi luvan?

Olisin itsekin kiinnostunut moisesta..

• villhelm
        valkoinen-sulka kirjoitti:

anot toiminimi luvan?

Olisin itsekin kiinnostunut moisesta..

Patentti- ja rekisterihallitus hoitaa nuo asiat.

www.prh.fi

Klikkaa esim kaupparekisteri ja yrityksen perustaminen. Sieltä saa tietoa ja lomaketta. Onnea matkaan!

• valkoinen-sulka

minä teen paperinarusta enkeleitä joilla posliini pää kädet. 20e on hinta ja kortit 2-3e jos ajan ja tarvikkeiden perusteella hinnan laittaisin niin ei niitä kai kukaan ostaisi..

• eviane

Hinnoittelu on aina vaikeaa, oli tuote mikä hyvänsä. Oikea hinta on aina se, mitä ostaja on valmis maksamaan ja millä myyjä myymään. Laske tarvikkeiden hinta, työn tuntimäärä ja laske itsellesi sopiva tuntipalkka. Siitähän saat jo jonkinlaisen hinnan. Jos aiot laajemmassa mitassa ommella, hintaan täytyy lisätä vielä verot. Arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa jos myyt alle 8500 eurolla vuodessa, mutta muista että saamasi tulot ovat muutoin veronalaista, ja ne pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Verottaja vie aina omansa, paitsi jos myyntitulot ovat niin pieniä. Mutta silti ne täytyy ilmoittaa. Et välttämättä tarvitse toiminimeä, vaan voit myydä tuotteitasi ilman sitäkin, kun vaan merkkaat tulot veroilmoitukseen.

Kiertele messuilla yms. tapahtumissa ja katso mitä muut pyytävät tuotteistaan, siten saat varmaasti selville nykyisen "markkinahinnan" tuotteillesi.

• 40e

Minä maksaisin kuvailemastasi vauvanpeitosta 40-45e, mutta olenkin todella pihi. Arvoltaanhan tuo on lähemmäs ainakin seitsemääkymppiä ottaen huomioon ajan ja vaivan ja materiaalikustannukset, mutta on eri asia paljonko kukin maksaa.

• minä vaan

Tästä heräsikin kysymys, että tekisitkö sinä, joka maksaisit 40-45 euroa tällaisesta itse vastaavanlaisen tuotteen ja myisit sen tuolla hinnalla?

Jos itse ostan jotain niin mietin aina sen, että jos sen tekisin itse ja myisin niin olisinko valmis itse myymään tuolla hinnalla. Itse arvostan käsitöitä ja niiden tekijöitä. Maksan yleensä mukisematta hinnat, joita pyydetään, jos pidän tuotteesta.

Minä vaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5686
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3771
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2658
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2192
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2137
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163