Ihme hintoja?

etsijä...

Miten on mahdollista, että käytettyjen veneitten hinnat on niin älyttömän korkealla!!!

Onko hinnoissa ilmaa, vai tunnekko sitä hintaa nostaa?
Mitenkä talouden syklit vaikuttaa veneen hintoihin?
Nyt kun on menty pitkään ylöspäin niin nostaako se automaattisesti veneitten hintoja?
Eurojen myötäkin on varmasti nousua tapahtunut?
Mitä mieltä olette?


Tuntuu järjettömältä maksaa vanhoista vehkeistä hirveitä hintoja!

38

5408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kippari

      Olen itsekin miettinyt tuota juttua jo pidempään. Tuntuu aivan älyttömältä, että esim. 18 vuotta vanhoista alle seitsemän metrisistä jenkkiveneistä pyydetään lähes 30000 euroa! Jossakin kyllä jollain vähäsen viiraa yläpää, mutta eipä se ole tyhmä joka pyytää...

      • Eetu

        Ei tilanteessa ole markkinatalouden kannalta mitään outoa, niin kauan kun kysyntä on tarjontaa suurempi hinnat nousevat. Suomalaisten varallisuus on kaksituhatluvulla kasvanut ja tämä näkyy kaikessa, niin veneiden kun asuntojenkin hinnoissa.
        Autojen hinnat ovat pysyneet veron alennuksen ja erittäinkovan kilpailun vuoksi kurissa, mutta kyllänekin nousevat kun tehtaat lopettavat suomen suosimisen edullisilla myyntihinnoilla.
        Monet yrittäjät ovat luopuneet yrityksistään ja ovat aloittaneet vuosien työn jälkeen elämästä nauttimisen ostamalla usean sadantuhannen veneen.
        Vaikkakin >10 m moottoriveneiden myynti on kuluvana vuonna laskenut.


    • näin.

      Kun menet ostamaan venettä niin otat vaan enemmän rahaa mukaan niin ei se sitten niin kalliilta tunnu.

      • ErkkiLarsson

        Kuten todettua, vuonna 1991 ostin Sea Ray 200:n alle 100 000 markalla,nyt pyytävät hyvistä vähemmän ajetuista vastaavista keskimäärin 15 tuhatta euroa,eli aletaan olemaan rajalla jossa käytetty vene maksaa samanverran kuin 14 vuotta sitten uutena.

        Arvostetut,laadukkaat merkkiveneet ovat tosi kysyttyä tavaraa tänäpäivänä ja kuten todettua, veneissähän ei vuosiluku merkitse mitään koska niissä automaailman "kehitystyötä" ei juuri tapahdu vaan toimivan v-pohjan asteet pysyy samanlaisina kuin ennenkin.Pikemminkin joissain tapauksissa päinvastoin, esimerkiksi jahtiluokassahan 90-luvun alun mallit ovat kovassa huudossa(klassinen jahtimalli=kulmikkaat ikkunat,kuitenkin sisustusratkaisut ja muuten muotoilu varustus identtinen tämän päivän tuotteisiin verrattuna.Useimmat kammoksuvat uutta "delfiinimuotoilua",jossa ikkunat ovat pyöreälinjaisia ja muodot futuristisia).Tämä ilmiöhän on tuttu kyllä pienemmistäkin veneistä..Klassikot ovat klassikkoja,jonkun mahonkiStorebro:n hinta ei ole kuin noussut vuosikymmenten ajan.

        Suurin tekijähän jenkkiveneiden kohdalla on lähinnä se,että ovatko alkup.bensakoneella(poislukien v6-ja 4syl-4tahtimallit) vai dieselöityjä.Dieselkoneilla varustettuina ovat tosi haluttua tavaraa,ja tämä ilmiö vaan painottuu mitä enemmän öljyn hinta nousee vuosien saatossa.

        Hyvästä veneestä saat maksaa,tosin tieto että hinta ei hyvin pidettynä juuri laskekkaan(tai päinvastoin vaan nousee) auttaa pääsemään asian yli.


    • juuri tilannut

      eivät ole kalliita, veneiden hinnat ovat ihan ilamsta tempaistu, ihan tavallinen perhevene maksaa lähes 50.000 euroa eli onko se sinusta ihan kohdallaan, siksi myös käytetyt maksaa paljon.

    • Kekkuli

      Nythän on niin päässyt käymään että taasen veneilystä on tullut ns. "premium" harrastus. Porukalla on taasen rahaa (kuten 80-luvun lopulla) ja meno on sen mukaista. Toivottavasti tulis talouteen pikkasen takapakkia, niin rupeaisi taasen järki ehkä tulemaan ihmisten päihin. Eli talojen hinnat ja veneitten hinnat laskisi heti. Ensimmäisenä lama-aikaan ihmiset luopu veneistä ja niitä sai sitten halvalla hakea pois. Eipä paljon liikkunut kun "kunnon" veneilijöitä 90-luvulla järvien selillä. Realisointi keskukset notku isoja jenkki paatteja naurettavaan hintaan. Itseänikin potuttaa tämä nyky vene jutska. Olisi kiva vaihtaa pikkasen isompaan(ratilliseen) avoveneeseen, mutta ei ole varaa kun on hinnat vedätetty taivaisiin.

      • ei minusta

        huonoa nykyhetkessä on, se että on rahaa ja kaikki maksaa, eikö se ole parempi kuin se toinen vaihtoehto ? minusta pitää ensin ajatella ja kirjoittaa vasta sitten ja sinä olisit onnellisempi kuin nyt jos olisi surkeat ajat.


      • Kekkuli
        ei minusta kirjoitti:

        huonoa nykyhetkessä on, se että on rahaa ja kaikki maksaa, eikö se ole parempi kuin se toinen vaihtoehto ? minusta pitää ensin ajatella ja kirjoittaa vasta sitten ja sinä olisit onnellisempi kuin nyt jos olisi surkeat ajat.

        Siis jos tulisi ns.huonompaa aikaa, niin voisi tuo järki ja rahan arvo palata pikkasen ihmisten pääkoppaan. Hyvä esimerkki ennen euroja sai 250.000 markalla hienon hirsimökin ison tontin huippu paikalta kaikilla mausteilla. Nykyään ei saa kälystä vanhaa rotiskoa alle 50 kiloeurolla ja tontti on ison omakotitalon tontin kokoinen. (kattokaapa vaikka oikotiestä tai etuvoesta) Eli rahan arvo on kadonnut ihmisiltä ja samalla realiteetit. Sama ilmiö on myös venekaupassa


      • vielä..
        Kekkuli kirjoitti:

        Siis jos tulisi ns.huonompaa aikaa, niin voisi tuo järki ja rahan arvo palata pikkasen ihmisten pääkoppaan. Hyvä esimerkki ennen euroja sai 250.000 markalla hienon hirsimökin ison tontin huippu paikalta kaikilla mausteilla. Nykyään ei saa kälystä vanhaa rotiskoa alle 50 kiloeurolla ja tontti on ison omakotitalon tontin kokoinen. (kattokaapa vaikka oikotiestä tai etuvoesta) Eli rahan arvo on kadonnut ihmisiltä ja samalla realiteetit. Sama ilmiö on myös venekaupassa

        Ja ennen kuin kukaan sanoo: "Mitäs sitten kun kerta rahaa on", niin pitää muistaa, että se raha on nimenomaan VELKARAHAA.

        Eli kuten jo tossa aiemmin todettiin, rahan arvo on kadonnut ihmisiltä ja samalla realiteetit!


    • Naureskelija

      Maksoin keväällä uudesta alumiiniveneestä 40 hp koneella tasan 11300 €. Reklamoin siitä pois 600 €, eli maksoin nettona 10700 €.

      Nettivene ja Vesille sivut myy vuoden 2002 mallia 10500 € hintaan.

      Naureskelen partaani, ja odottelen muutaman vuoden ja myyn veneeni maksamallani rahalla pois.

      Kjäh, kjäh!

    • nousseet

      Veneiden hintoja seuranneena minusta hinnat ovat nousseet nettiveneen ja muiden ilmaisten ilmoituspalstojen vaikutuksesta koska kuka vaan veneilijä voi tehokkaasti ilmoitella itse venettään.Minusta liikkeeiden pyynnit ovat pienempiä kuin yksityisten vastaavasta veneestä ja lisäksi liikke on vastuussa myymästään tuotesta.

      • kokeillut

        Voihan sitä yrittää itse tehdä veneen jos tykkää että hinnoissa on paljon löysää. Tosiasia on että veneilijän euro on ainakin viiden arvoinen.


      • Naureskelija

        Kyllä nettiveneessä on jokainen ylihinnoiteltu vene jäänyt sinne seisomaan, parhaat olleet keväästä asti. Olet oikeassa, että liikkeiden pyynnit ovat järkeviä.


      • Kurre_Orava

        Eiköhän noissa nettiveneen ja vastaavien hinnoissa ole aika railakkaasti tinkivaraa.

        Lopullinen hintahan on aina ostajan ja myyjän välinen neuvottelu tulos.

        Tottakai myyjä ropauttaa pyyntöä heti sen verran, että riittää. Pyyntihinta ei kuitenkaan ole sama kuin ostohinta.


      • Bertel
        Kurre_Orava kirjoitti:

        Eiköhän noissa nettiveneen ja vastaavien hinnoissa ole aika railakkaasti tinkivaraa.

        Lopullinen hintahan on aina ostajan ja myyjän välinen neuvottelu tulos.

        Tottakai myyjä ropauttaa pyyntöä heti sen verran, että riittää. Pyyntihinta ei kuitenkaan ole sama kuin ostohinta.

        Liikkeiden on voittoa tehtävä ja vaihdantataloudessa homma perustuu siihen että ottavat sisään halvemmalla hinnalla ja myyvät sitten kalliimmalla.

        Eli olisi järjenvastaista väittää että liikkeillä hintataso olisi halvempi kuin yksityisten markkinoilla.Tietysti aina löytyy ylihintaisia,mutta niin löytyy alihintaisiakin ja siiten kohtuu hintaisia.

        Ja kyllä,pyynti on aina pyynti,tinkiä saa ja PITÄÄ.


      • Varasto
        Naureskelija kirjoitti:

        Kyllä nettiveneessä on jokainen ylihinnoiteltu vene jäänyt sinne seisomaan, parhaat olleet keväästä asti. Olet oikeassa, että liikkeiden pyynnit ovat järkeviä.

        Kävin välittäjän kanssa katsomassa omaa venettäni ja pyysin siitä realistisen hinta arvion. Välittäjä tarkasteli hetken venettä ja kertoi sen olevan hyväkuntoinen käyttövene. Siitä voisi saada semmoiset xxx eukkua. Pistä nyt kuitenkin hinnaksi xxxx eukkua. Kyllä se ostaja tinkaa ja silloin sinulla on siihen varaa.
        Katsojia on käynyt. Ovat kertoneet olevansa kiinnostuneita jne. Yksi tinkasi 500 eukkua ja lähti hakemaan rahaa. Nyt on kulunut kuukausi tapahtumasta ja kaveri hakee vieläkin rahaa. Ihmettelen vaan etsiikö hän lantteja maasta vai menikö pankkiin kuten kertoi.
        Että se siitä tinkaamisesta. Edelleenkin olen valmis tinkaamaan vähän enemmänkin.


    • Tomppa

      Ihmettelen välillä miten jotkut veneet suorastaan ovat arvokkaimpia vanhoina romuina kuin tehtaalta tulleina!
      Perämoottoripuolella asiat ovat vielä huonommin. Nettiveneessä on myytävänä 55 hv Suzuki vm 1991 hintaan 2900e! kyseessä on siis 14 vuotta vanha moottori ja hinnan pitäisi olla 1000e!
      Usein näkee myös 80-luvun 50hv yammuja myytävänä 2000e -hyvä jos edes maksoivat niin paljon uutena!
      Mutta tietysti hinnat ilmoitetaan korkeiksi, koska tiedetään, että ostaja kuitenkin tinkii ja tinkimisen varaa jätetään ehkä vähän liikaa

      • Onnellinen Yamahisti

        Tosiasia on,että Yamaha 2t-koneet ovat pysyneet rakenteeltaan tarroja ja maalausta lukuunottamatta suht identtisinä viimeiset 21 vuotta.

        Yamahat tunnetaan hiljaisuudesta,suorityskyvystä,bensapiheydestä ja lyömättömästä laadusta.Ihmiset haluavat näitä moottoreita eli kysyntä on kova,mutta eivät helposti luovu kerran sellaisen käsiin saatuaan,eli tarjonta ei ole kovin suuri.Kysynnän ja tarjonnan laki pitää Yamahan hinnoissaan,päinvastoin tuntuu että käytettyjen koneiden hinnat tosiaan Yamahan kohdalla nousevat.

        Tietysti myös yleinen perämoottorihintataso on noussut paljon,ja siksi käytettyjä muitakaan merkkejä ei saa ihan ilmaiseksi enää.

        Omaa hyväkuntoista 60 hv -84 lyhytrikistä 3-cyl Yamahaa yritettiin ostaa vimmekesänä veneenperästä hintaan 2400 e.En myynyt,koska tiedän hyvin että en saa parempaa 2t-konetta,ja uutta Yamahaa ei saa lyhytrikisenä näin suuressa kokoluokassa,ei ole saanut piiitkiin aikoihin :) Sijoitus :) Ja nöyrästi käyvä sijoitus onkin :)


      • Tomppa
        Onnellinen Yamahisti kirjoitti:

        Tosiasia on,että Yamaha 2t-koneet ovat pysyneet rakenteeltaan tarroja ja maalausta lukuunottamatta suht identtisinä viimeiset 21 vuotta.

        Yamahat tunnetaan hiljaisuudesta,suorityskyvystä,bensapiheydestä ja lyömättömästä laadusta.Ihmiset haluavat näitä moottoreita eli kysyntä on kova,mutta eivät helposti luovu kerran sellaisen käsiin saatuaan,eli tarjonta ei ole kovin suuri.Kysynnän ja tarjonnan laki pitää Yamahan hinnoissaan,päinvastoin tuntuu että käytettyjen koneiden hinnat tosiaan Yamahan kohdalla nousevat.

        Tietysti myös yleinen perämoottorihintataso on noussut paljon,ja siksi käytettyjä muitakaan merkkejä ei saa ihan ilmaiseksi enää.

        Omaa hyväkuntoista 60 hv -84 lyhytrikistä 3-cyl Yamahaa yritettiin ostaa vimmekesänä veneenperästä hintaan 2400 e.En myynyt,koska tiedän hyvin että en saa parempaa 2t-konetta,ja uutta Yamahaa ei saa lyhytrikisenä näin suuressa kokoluokassa,ei ole saanut piiitkiin aikoihin :) Sijoitus :) Ja nöyrästi käyvä sijoitus onkin :)

        Onko järkeä maksaa niin paljon niin vanhasta koneesta?
        Vaikka kone olisi kuinka hyvä, niin ei se enää 20 vuotta vanhana läheskään vastaa uutta ja on merkistä riippumatta vanha romu jolla ei ole muuta kuin käyttöarvoa (ei millään pahalla -itse en ole omistanut muuta kuin vanhoja romuja!). Aiemmin hintakehitys oli sellainen että 10v jälkeen moottori maksoi vain murto-osan uuden hinnasta, mutta nykyään hinta on puolet tai jopa enemmän.
        Että vene säilyttää hintansa on ihan ymmärrettävää -siinähän ei ole kuluvia osia, mutta perämoottori joka kiertää 6000 k/min ei yksinkertaisesti kestä kuin korkeintaan 20-25v (keskimäärin)


      • Eimutta
        Tomppa kirjoitti:

        Onko järkeä maksaa niin paljon niin vanhasta koneesta?
        Vaikka kone olisi kuinka hyvä, niin ei se enää 20 vuotta vanhana läheskään vastaa uutta ja on merkistä riippumatta vanha romu jolla ei ole muuta kuin käyttöarvoa (ei millään pahalla -itse en ole omistanut muuta kuin vanhoja romuja!). Aiemmin hintakehitys oli sellainen että 10v jälkeen moottori maksoi vain murto-osan uuden hinnasta, mutta nykyään hinta on puolet tai jopa enemmän.
        Että vene säilyttää hintansa on ihan ymmärrettävää -siinähän ei ole kuluvia osia, mutta perämoottori joka kiertää 6000 k/min ei yksinkertaisesti kestä kuin korkeintaan 20-25v (keskimäärin)

        Tosiaan, toi mainittu 60 hv kiertää huippuja tällä potkurilla sen 5700 ja koskaan ei ole moottoriin vaihdettu mitään muuta kuin:

        -akkuja
        -tulpat 2 kertaa
        -peräöljyt parin vuoden välein

        Siis ei mitään muuta ikinä,ei edes suodattimia tai vesipumpun siipipyörää ja moottori käy ja kukkuu kuin uusi.Myös työpaineet ovat entisellään sillä vene kulkee saman kuin kulki vuonna 1984 tuolla koneella.
        Eipä ole mitään syytä vaihtaa konetta/myydä sitä siis.Ja jos myisin,haluaisin hyvän hinnan,mutta en siis myy juuri senkin takia että lyhytrikisenä tosiaan ei saa enää mistään näitä..Suomessa


      • vasta maksaa

        Keväällä 8 hv Honda (4-t,-96) leikkasi kiinni, korjausarvio oli min. 1000 euroa. Uuden 6 hv Suzukin sai hintaan 1370 euroa, hintaan sisältyi 200 euron kansitakki ja 2 vuoden takuu. Eipä tuossakaan kaikki ole kohdallaan. Moottorit olivat pitkärikisiä purkkariin.


      • tover
        Eimutta kirjoitti:

        Tosiaan, toi mainittu 60 hv kiertää huippuja tällä potkurilla sen 5700 ja koskaan ei ole moottoriin vaihdettu mitään muuta kuin:

        -akkuja
        -tulpat 2 kertaa
        -peräöljyt parin vuoden välein

        Siis ei mitään muuta ikinä,ei edes suodattimia tai vesipumpun siipipyörää ja moottori käy ja kukkuu kuin uusi.Myös työpaineet ovat entisellään sillä vene kulkee saman kuin kulki vuonna 1984 tuolla koneella.
        Eipä ole mitään syytä vaihtaa konetta/myydä sitä siis.Ja jos myisin,haluaisin hyvän hinnan,mutta en siis myy juuri senkin takia että lyhytrikisenä tosiaan ei saa enää mistään näitä..Suomessa

        ostaisi konetta johon ei ole vaihdettu siipipyörää 20v. aikana. vaikka olisi jamaha. jos se vielä on ikänsä lillunu suolassa ja saanut nuin "paljon" huoltoo osakseen. oisit myyny pois kun se siipi tod.näköisesti kohtaa hajoo ja koneesi leipoo kiinni.


      • Hebek
        tover kirjoitti:

        ostaisi konetta johon ei ole vaihdettu siipipyörää 20v. aikana. vaikka olisi jamaha. jos se vielä on ikänsä lillunu suolassa ja saanut nuin "paljon" huoltoo osakseen. oisit myyny pois kun se siipi tod.näköisesti kohtaa hajoo ja koneesi leipoo kiinni.

        sitä myyjälle kerrotakkaan mitä on vaihdettu ja mitä ei.Yksityinen myy siinä kunnossa sen kun se ostohetkellä on ja jos käy ja kuulostaa ja näyttää ja toimii kuin uusi,niin mistäs tiedät mikä se on miehiään se kone.


      • --------------
        vasta maksaa kirjoitti:

        Keväällä 8 hv Honda (4-t,-96) leikkasi kiinni, korjausarvio oli min. 1000 euroa. Uuden 6 hv Suzukin sai hintaan 1370 euroa, hintaan sisältyi 200 euron kansitakki ja 2 vuoden takuu. Eipä tuossakaan kaikki ole kohdallaan. Moottorit olivat pitkärikisiä purkkariin.

        Ei kannata vetää liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä pienen perämoottorin myynti- ja korjaushinnan vertailusta.
        Korjaamisen hinta muodostuu käytetystä työajasta ja sen kuluista sekä varaosien hinnoista. Korjaamoyrittäjälle koituvat kulut eivät ole oikestaan millään lailla sidoksissa korjattavan moottorin arvoon ( noin karkeana yleistyksenä) Tuntitaksa on sama korjaako tonnin vai kymppitonnin konetta. Asiakkaan asia on päättää missä vaiheessa uuden hankkiminen on järkevämpää kuin vanhan korjaaminen.
        On kohtuutonta ja typerää olettaa, että arvottoman koneen korjaamisesta perittäisiin pienempi hinta!


      • make
        tover kirjoitti:

        ostaisi konetta johon ei ole vaihdettu siipipyörää 20v. aikana. vaikka olisi jamaha. jos se vielä on ikänsä lillunu suolassa ja saanut nuin "paljon" huoltoo osakseen. oisit myyny pois kun se siipi tod.näköisesti kohtaa hajoo ja koneesi leipoo kiinni.

        silleen leivo,jos siipipyörä purkaa ittensä,tapahtuu hitaasti,bilteman pyörät laakista.eli vanha ja kilohinta oli merkki mikä tahansa.


    • huomioon

      keskimäärin esim. purjeveneen hinta putoaa vuositasolla vain inflaation verran eli rahamääräisenä 20v vanha paatti voi tosiaan maksaa "saman" verran nyt kuin uutena. Huomioitavaa toki on, että esim. 100 000 markkaa vuonna '85 oli ihan erilainen raha kuin 17 000 € tänä päivänä. Verratkaa vaikka asuntojen hintoihin... Moottoriveneissä tuo kone tietty tiputtaa hintoja nopeammin, koska tekniikka auttamattomasti vanhenee ja koneen osuus koko paketista on monesti yli puolet.

      Mitä pyyntihintoihin tulee, niin nehän ovat tosiaan pyyntihintoja. Itse olen veneestä esim. pyytänyt 10 000 € ja lopulta myynyt 8 500 hintaan, joka tässä kaupassa itseasiassa oli 1500 € enemmän, kuin mihin olisi tyytynyt.

      Eiköhän toi korkea bensan hinta tuo kohta taas markkinoille yli tarjontaa noista jenkkiveneistä, joten hinnat tullee alas.

      Ja viimeiseksi kommentiksi - harrastukset maksaa aina, joten jos ei varaa harrastaa niin sitten on parempi jäädä maihin...

      • Kapakalatkos

        Ei ihan pidä paikkansa aina..Esimerkiksi vuoden 1984 Yamaha 2t-malli(jos trimmi ja autolube ruksattu varusteiksi) identtinen vuoden -98 mallin kanssa,tarrat ja maalaus erilainen,mutta teknisesti sama kone.

        Myös sisäperissä kehitystä ei ainakaan bensapuolella ole tapahtunut sitten ruiskujen tulon(80-luvun lopulla).Mercuiseri ottaa tänäpäivänä samat tehot ulos mitä on ottanut viimeiset 12 vuotta kaikista bensakoneistaan.

        Sisäkoneissa joku Caterpillarin lohko pysynyt muuttumattomana varmaan 25 vuotta,eikä se siitä mihinkään muutu tekniikaltaan.

        Lähinnähän moottoreissa on kyse yksilöistä,eli joku 15 vuotias vähän ajettu oikein pidetty moottori voi hyvinkin olla käyttöarvoltaan parempi kuin joku 5 vuotias raiskattu vastaava kone.


      • uusilla
        Kapakalatkos kirjoitti:

        Ei ihan pidä paikkansa aina..Esimerkiksi vuoden 1984 Yamaha 2t-malli(jos trimmi ja autolube ruksattu varusteiksi) identtinen vuoden -98 mallin kanssa,tarrat ja maalaus erilainen,mutta teknisesti sama kone.

        Myös sisäperissä kehitystä ei ainakaan bensapuolella ole tapahtunut sitten ruiskujen tulon(80-luvun lopulla).Mercuiseri ottaa tänäpäivänä samat tehot ulos mitä on ottanut viimeiset 12 vuotta kaikista bensakoneistaan.

        Sisäkoneissa joku Caterpillarin lohko pysynyt muuttumattomana varmaan 25 vuotta,eikä se siitä mihinkään muutu tekniikaltaan.

        Lähinnähän moottoreissa on kyse yksilöistä,eli joku 15 vuotias vähän ajettu oikein pidetty moottori voi hyvinkin olla käyttöarvoltaan parempi kuin joku 5 vuotias raiskattu vastaava kone.

        koneilla varustetut vanhat veneet on huomattavasti (lue moninkertaisesti) kalliimpia. Toki on mahdollista, että 20 vuotta vanha mylly on oikeinkin hyvä, jos itse olet sen nuo vuodet omistanut ja huollot tehnyt, mutta kuten tästäkin viestiketjusta ilmenee, niin koneita ei aina huolleta ja kerrotaan ostajaehdokkaille mitä tahansa potaskaa, jotta vehkeet saadaan myytyä. Tällöin, mitä uudempi kone on kyseessä, sitä paremmat lienee todennäkösyydet saada kurantti peli. Useasti kun tollasella 20v vahhalla pelillä on ollut jo useita, jos ei lukuisia omistajia. Lisäksi kyllähän noi veneetkin vanhenee, lasikuitu vettyy ja rungot pehmenee...


      • Tomppeli
        Kapakalatkos kirjoitti:

        Ei ihan pidä paikkansa aina..Esimerkiksi vuoden 1984 Yamaha 2t-malli(jos trimmi ja autolube ruksattu varusteiksi) identtinen vuoden -98 mallin kanssa,tarrat ja maalaus erilainen,mutta teknisesti sama kone.

        Myös sisäperissä kehitystä ei ainakaan bensapuolella ole tapahtunut sitten ruiskujen tulon(80-luvun lopulla).Mercuiseri ottaa tänäpäivänä samat tehot ulos mitä on ottanut viimeiset 12 vuotta kaikista bensakoneistaan.

        Sisäkoneissa joku Caterpillarin lohko pysynyt muuttumattomana varmaan 25 vuotta,eikä se siitä mihinkään muutu tekniikaltaan.

        Lähinnähän moottoreissa on kyse yksilöistä,eli joku 15 vuotias vähän ajettu oikein pidetty moottori voi hyvinkin olla käyttöarvoltaan parempi kuin joku 5 vuotias raiskattu vastaava kone.

        Onhan niissä jammuissa vaihtunut ainakin elektronikka.


      • biilineri
        uusilla kirjoitti:

        koneilla varustetut vanhat veneet on huomattavasti (lue moninkertaisesti) kalliimpia. Toki on mahdollista, että 20 vuotta vanha mylly on oikeinkin hyvä, jos itse olet sen nuo vuodet omistanut ja huollot tehnyt, mutta kuten tästäkin viestiketjusta ilmenee, niin koneita ei aina huolleta ja kerrotaan ostajaehdokkaille mitä tahansa potaskaa, jotta vehkeet saadaan myytyä. Tällöin, mitä uudempi kone on kyseessä, sitä paremmat lienee todennäkösyydet saada kurantti peli. Useasti kun tollasella 20v vahhalla pelillä on ollut jo useita, jos ei lukuisia omistajia. Lisäksi kyllähän noi veneetkin vanhenee, lasikuitu vettyy ja rungot pehmenee...

        entäpä jos vesilinjan alapulolinen osa veneestä maalattu muoviepoksilla jo veneen ollessa vasta muutaman vuoden ikäinen... ?
        En omalta osaltani allekirjoita väitettäsi "yleistotuudeksi" :-D


      • eki
        uusilla kirjoitti:

        koneilla varustetut vanhat veneet on huomattavasti (lue moninkertaisesti) kalliimpia. Toki on mahdollista, että 20 vuotta vanha mylly on oikeinkin hyvä, jos itse olet sen nuo vuodet omistanut ja huollot tehnyt, mutta kuten tästäkin viestiketjusta ilmenee, niin koneita ei aina huolleta ja kerrotaan ostajaehdokkaille mitä tahansa potaskaa, jotta vehkeet saadaan myytyä. Tällöin, mitä uudempi kone on kyseessä, sitä paremmat lienee todennäkösyydet saada kurantti peli. Useasti kun tollasella 20v vahhalla pelillä on ollut jo useita, jos ei lukuisia omistajia. Lisäksi kyllähän noi veneetkin vanhenee, lasikuitu vettyy ja rungot pehmenee...

        että hoidettu lasikuitu ei vety,reikäinen ja huonosti hoidettu puu,rauta,betoni tai lasikuitu pilaantuu takuuvarmasti.


    • 178456

      Nyt 15 vuotta myöhemmin tilanne on ihan sama. 80-luvun pikkupurkkari saattaa maksaa nettiveneessä saman verran kun on uutenakin maksanut. On aivan selvää ettei kauppoja tehdä näillä pyyntihinnoilla, mutta koska lopullinen hinta jää salaisuudeksi luulevat muut myyjät että se sai lähes pyytämänsä.

      • MiksiNäin

        Hyvä 178456. Voitko kertoa miksi haluat vastata näihin yli 10v vanhoihin ketjuihin? Tekstisi on kuitenkin ihan järkevää.


      • Gjkhfdyt

        Kuka niistä pyynneistä välittää.. ei muuta kuin rohkeasti katsomaan ja tarjoamaan


      • HuonoSijoitusko

        Jos jotain nostaa pitää, niin tässä ketjussa sentään on tavallaan mielenkiintoista ajallista syvyyttäkin, kun pohditaan veneiden hintakehitystä pidemmällä aikavälillä.

        On se vaan aika jäätävää, että 80-luvun kasinohuuman pienet Sea-Rayt on edelleenkin jotain kymppitonnin veneitä:
        https://www.nettivene.com/moottorivene/sea-ray/735107
        Mitä tuokin on maksanut uutena ja mitä olisi jäljellä, jos saman rahan olisi laittanut autoon?


    • työttömuusetuus

      Samat köyhäkaulat taitaa vielä vuosikymmenen jälkeen ruikuttaa rannalla veneiden hinnoista 😂😂

    • VMP

      Niin, ei ne hinnat laskeneet vaikka kuinka itkee ja kirjoittaa tänne. Kumma juttu. Joo. Mutta onhan tämä halvempaa kuin veneily.

    • Enihmettele

      Veneiden hinnan määrää lopuksi kysyntä ja tarjonta. Huomaa hyvin, että vanhoista niittiBustereista maksetaan enemmän loppuunajetuilla peräprutkuilla, kuin uppoomarunkoisista matkaneistä, joilla ajaa hamaan tappiin asti kuhan huoltaa kerran vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe