ylipainoinen kani

noopeli

Minulla on vähän yli 8kk vanha kääpiöluppa tyttö. Ongelmana on sen ylipaino. Sillä on valtava kaulapussi. Olen lopettanut kaikkien harkkujen antamisen jo aikaa sitten, mutta eipä pupu ole laihtunut. Se saa liikuntaa n. 2h päivässä. Vien sen päivittäin 1-2 lenkille ulos (valjaissa), ja se saa olla huoneessani vapaana aina kun itse ehdin sitä vahtia. Onko ideoita?

-kiitos-

17

2612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuluu

      yleensä tyttö kaneilla kuuluu olla tuo kaulapussi. itsellänikin on tyttökani ja sillä on kans iso kaulapussi, oikein hyvä käyttää tyynynä sitä. eli, ei mitään hätää eikä huolta, kuuluu asiaan

      • tanja

        Kanin lihavuutta ei voi todeta tuosta kaulapussista, vaan kuten edellinen jo kertokin, kaulapussi naarailla toimii vararavinnon lähteenä esim:jos ruokaa on niukalti poikasten aikana. Parempi "keino" arvioida kaninsa lihavuus on katsella yleisiä painosuosituksia .


      • noopeli
        tanja kirjoitti:

        Kanin lihavuutta ei voi todeta tuosta kaulapussista, vaan kuten edellinen jo kertokin, kaulapussi naarailla toimii vararavinnon lähteenä esim:jos ruokaa on niukalti poikasten aikana. Parempi "keino" arvioida kaninsa lihavuus on katsella yleisiä painosuosituksia .

        se pussi on VALTAVA. ei varmasti kuulu normaalin kanin varustuksiin. ystävilläni on kaneja, eikä mellään ole noin isoa pussia kun minun pupullani. ;)


      • rusina
        noopeli kirjoitti:

        se pussi on VALTAVA. ei varmasti kuulu normaalin kanin varustuksiin. ystävilläni on kaneja, eikä mellään ole noin isoa pussia kun minun pupullani. ;)

        moi! minunkin kanilla on aika iso kaulapussi... se on aika iso kokoinen naaras ja olen lukenut että isokokoisilla naarailla voi olla kaula pussi...:) elikkä ei syytä huoleen...:D eikä minun kanini ole kovinkaan "lihava". :)


      • i love my bunnys

        kaneilla ei todellakaan kuulu olla kaulapussia näin vastasi kani asiantuntija lemmikki-lehdessä ja itse olen siitä täysin samaa mieltä


      • hengitysvaikeuksia(ko)?

        Meijän kanilla on iha sama juttu(iso kaulapussi). Tiiättekö että viittaako "röhkiminen" hengitysvaikeuteen tai semmone niiskutus välillä. Itselläni kani röhkii kun juoksee vapaana, mutta häkissään ei ellei liiku. Ja vielä kysyn että Jos kani onkin ylipainoinen, pitääkö pellettejen syöttämistä vähentää. Saako kevytpellettejä normaaleista lemmikkikaupoista???


      • Sedä
        hengitysvaikeuksia(ko)? kirjoitti:

        Meijän kanilla on iha sama juttu(iso kaulapussi). Tiiättekö että viittaako "röhkiminen" hengitysvaikeuteen tai semmone niiskutus välillä. Itselläni kani röhkii kun juoksee vapaana, mutta häkissään ei ellei liiku. Ja vielä kysyn että Jos kani onkin ylipainoinen, pitääkö pellettejen syöttämistä vähentää. Saako kevytpellettejä normaaleista lemmikkikaupoista???

        Röhkiminen on normaalia kommunikointia. Jos on ylipainoa, pellettien määrää vähennetään tai ne voi ottaa kokonaan poiskin. Esim. kääpiörotuiselle kaksi ruokalusikkaa päivässä on aivan tarpeeksi paljon. Kevytpellettejä ei taida ollakaan, voit toki valita eri pelleteistä kevyimmän, mutta pääasia on, että kani syö enemmän heinää ja vähemmän pellettiä, ja sillä on tilaa ja virikkeitä kuntoiluun :)


      • Anonyymi

        Kääpiölupilla ei ole "sallittua" olla leukapussi. Se luki kai jossakin rotumääritelmässä. Jos kanille tulee kaulapussi se syö liian "hyvää" pellettiä. Kannattaa ostaa vähärasvaisempaa pellettiä😉,jotta se kaulapussi häippäsis. Ja joo naarailla se tulee muutenkin herkemmin😂. Omalla naaras kanilla ni oli kaulapussi, mutta ruuan vaihdolla ja enemmällä liikunnalla häippäs. Bunnyn pelletit ovat esim hyvä pelletti siihen. 😊


    • ....

      se siemenseosta vai pellettiä?

      • noopeli

        pellettejä se syö.


    • jopikani-91

      Enemmän liikuntaa ja vähemmän ruokaa, jos kani on pulska.
      Pelkkä leukkis ei siis tee kanista pulskaa, jopa normaalipainoiset kanit saattavat tehdä leukkiksen... Mutta jos kani on siis muutenkin pullukka..

      • Skywalker´s

        ..vaan pelletit ja kaikki ylimäräinen, kani tulee hyvin toimeen heinällä ja vedellä, jos kerran on liian lihava.


      • liisa ja kampi
        Skywalker´s kirjoitti:

        ..vaan pelletit ja kaikki ylimäräinen, kani tulee hyvin toimeen heinällä ja vedellä, jos kerran on liian lihava.

        Omalla tyttökanillani on myös suuri, mutta 'tyhjä' kaulapussi, varasto on siis tyhjä. Kanillani ei kuitenkaan ole ylimääräisiä makkaroita ja selkäranka tuntuu ihan hyvin, kun pupua silittää. Se asuu ulkona isossa kopissa ja saa siellä liikkua itsekseen valjaissa ulkona. Sanoisin siis, ettei kaulapussin takia kannata alkaa heti katsomaan. Tunnustele vähän, onko sillä muualla "makkaroita", tuntuuko sen selkäranka yhtään...

        Jos pupu on lihava, niin lisää vaan liikuntaa ja vähemmän ruokaa. Kanin pitäisi tulla toimeen vedellä ja heinällä. Kuivamuona on pelkkä lisäravinto. Olisiko sinulla mitään millä voisit aktivoida kania sen ollessa yksin, esim. joku lelu?


      • pupsut<3
        liisa ja kampi kirjoitti:

        Omalla tyttökanillani on myös suuri, mutta 'tyhjä' kaulapussi, varasto on siis tyhjä. Kanillani ei kuitenkaan ole ylimääräisiä makkaroita ja selkäranka tuntuu ihan hyvin, kun pupua silittää. Se asuu ulkona isossa kopissa ja saa siellä liikkua itsekseen valjaissa ulkona. Sanoisin siis, ettei kaulapussin takia kannata alkaa heti katsomaan. Tunnustele vähän, onko sillä muualla "makkaroita", tuntuuko sen selkäranka yhtään...

        Jos pupu on lihava, niin lisää vaan liikuntaa ja vähemmän ruokaa. Kanin pitäisi tulla toimeen vedellä ja heinällä. Kuivamuona on pelkkä lisäravinto. Olisiko sinulla mitään millä voisit aktivoida kania sen ollessa yksin, esim. joku lelu?

        mun kanit ei lihoo, koska teen näin:vähemmän kuivaruokaa enemmän oikeeta kaninruokaa... Mun puput (niit on 2) saa päivässä puol kuppii semmost bestfriendin festivalia ja 24/7 tarjolla tuoretta heinää pellolta,porkkanaa,salaattii jne. ja ulkoilutan ulkona ilman valjaita... aika innostuneita kanit on ;)


      • pupsut<3
        pupsut<3 kirjoitti:

        mun kanit ei lihoo, koska teen näin:vähemmän kuivaruokaa enemmän oikeeta kaninruokaa... Mun puput (niit on 2) saa päivässä puol kuppii semmost bestfriendin festivalia ja 24/7 tarjolla tuoretta heinää pellolta,porkkanaa,salaattii jne. ja ulkoilutan ulkona ilman valjaita... aika innostuneita kanit on ;)

        ja tietysti kuivaa heinää!


    • Pupsit!!

      Paljonkohan kanin normaalisti kuuluisi painaa?
      Onkohan 3 kg liikaa, jos 2kg on suositeltava määrä?..?

      • Anonyymi

        Keskustelu on kyllä jo vanha mutta vastaan silti. Se riippuu täysin rodusta. Esim leijonanharjaksilla paino on normaali 1,4-1,7 välillä. Kääpiölupilla 1,4-1, 9 välillä ja hermeliini llä 0,8 - 1,3 oisko ollu. Googlesta löytyy tietoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe