Althalus -Matka maan ääriin

TaruSorHer

Kuinka moni on jo lukenut Eddingsin (uusimman?) kirjan, Althalus - Matka maan ääriin? Onko hyvä kirja? Kertokaa muutenkin millaista on ollut Eddingsin tuotanto. Kiinnostaa kovasti. Näin kesälomalla olisi aikaa lukea. Tolkienin tuotoksia lukenut, verratkaa Tolkenia ja Eddingiä, jos mahdollista.

8

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä oon lukenu Eddingsin kirjoista Belgarionin tarun, Mallorean tarun, Rivan aikakirjan, Polgara-velhottaren tarinan, Belgaratb-velhon tarinan ja Althaluksen. Ne on kaikki mielettömän hyviä kirjoja, mutta painii ihan eri sarjassa kuin TSH. Eddigsin kirjoissa on paljon enemmän huumoria kuin TSH:ssa. En ole vielä ehtinyt lukea Elleniumin ja Tamulin tarua.
      Belgarionin taruun sisältyy viisi kirjaa, joista eka on Kiven vartija. Mallorean taru on kanssa 5-osainen ja jatkoa Belgarionin tarulle. Sen jälkeen kun ne on lukenut, kannattaa lukea Rivan aikakirja, jossa on jotain taruihin liittyviä taustatietoja (huom. JÄLKEEN vasta). Sitten voi lukea Belgarathin ja Polgaran tarinat, ensin Belgarathin ja sitten Polgaran, ne kertoo Belgarionin ja Mallorean tarujen päähenkilön sukulaisten ja ystävien Belgarathin ja Polgaran tarinat.
      Althalus on itsenäinen romaani ja ihan erilainen kun edellä mainitut, enkä tiiä tuleeko sille jatkoa (tulispa, tulispa,...^_^). Althalus on vakavampi kuin ne muut.

• Cath

Oon vasta kevään aikana lukenu eddingsin( vai pitäskö sanoo eddingsejen) kirjoja, mut oon lukenu belgarionin ja mallorean tarut ja Belgarathin ja Polgaran tarinat, sekä rivan aikakirjat päätin just tänää.Ennen Rivan aikakirjoja luin kaks osaa eleniumin taruista ja nyt vika osa on menossa.
      Parhaimpia asioita niissä kirjoissa oon huumori, todentuntuisuus ja B&M - taruissa se koko maailman huolellinen suunnittelu. Jos oot lukenu Rivan aikakijat, ni sieltä löytyy aikaa hyvää tekstiä iteltään kirjailijalta. pakko myöntää, et nauran äänee sen jutuille, mut ehkä meillä on sitte yhtä kieroutunu huumorintaju.Oon kattellu tätä Athalus-opusta kyllä kirjastossa, mut en lainannu sitä viellä.
      Mitä Tolkienii tulee, ni eddings sano sitä tekosiveex kirjojensa suhteen.Perustelutki siellä lukee, mut ei takerruta niihin. Kirjas lukee kutakuinki näin: " olen yrittänyt kertoa, että tyttöjen ja poikien välillä on eroja, jotka kaiken lisäksi ovat monista vielä hyvin mielenkiintoisia" Eddingsin kirjoissa on juuri tälläisten jokapäiväisten asioiden (seksi,syöminen ja suihku) takia realistisuutta. Ehkä sen ansiosta, et sen vaimo on kans ollu mukana kirjottamassa kaikkia opuksia. Lukekaa ihmeessä niitä kirjoja, jos ne vaikka kolahtais! Belgarionin ja Mallorean tarut on loistavia!

• Siinähän Rivan aikakirkat-kirjassa olikin Eddingsin kirjoitus jotain tähän tapaan: "Minä yritän viedä seikkailua eteen päin, kun vaimoni huomauttaa, että eikö heidän pitäisi kylpeä välillä. Minä yritän pelastaa maailmaa, kun Polgara mäkättää minulle kylpemisestä!"

• TaruSorHer
        [email protected] kirjoitti:

Siinähän Rivan aikakirkat-kirjassa olikin Eddingsin kirjoitus jotain tähän tapaan: "Minä yritän viedä seikkailua eteen päin, kun vaimoni huomauttaa, että eikö heidän pitäisi kylpeä välillä. Minä yritän pelastaa maailmaa, kun Polgara mäkättää minulle kylpemisestä!"

Olen parhaillani lukemassa Althalusta ja todellakin huumoria ym. on viljelty reippaasti - erinomaista. Ja kuten Polgara sanoit, nämä painii ihan eri sarjoissa (Tolkien vs. Eddings). Fantasia on mahtavaa.

• Syksy

Muut on luettu paitsi rivan Aikakirjat. Kevyttä kauraa, jos paikoitellen kökkö käännös ei häiritse. Noin yleisesti voisi sanoa että maailmojen ekat sarjat on parempia.

"Parhaimpia asioita niissä kirjoissa oon huumori, todentuntuisuus ja B&M - taruissa se koko maailman huolellinen suunnittelu."

No jaa. Historia ainakin muistuttaa lähinnä jälkikäteen paikkailtua kudosta. Vaikuttaa vähän siltä että historia on kirjoitettu pätkinä sitä mukaa kun sitä on tarvittu, ja sitten on pitänyt paikkailla molemminpuolisella salailulla tai aiemmin mainittujen faktojen sivuuttamisella.
        Esimerkki= B:ssä Polgara sanoo perheen olleen aina pienen. Vrt. Polgaran tarinassa Tserekissä asui helvetinmoinen suku.
        Sääntö 1 = ristiriitaisuuksia ei ole olemassa.
        Sääntö 2 = ks sääntö 1...

Eleniumin taru oli paikoitellen oikein hyvä, lähes loistava. Suosittelen kaikille pakkomielteenmaisesti lukeville. (Minun pitäisi tietää kun olin itse sellainen!)
        Valitettavasti Tamuli romutti maailman sisäisen loogisuuden aivan peruuttamattomasti, ellei lukijalla ole isovelimäisen onnellista kykyä unohtaa välittämästi kaikkea aikaisempaa tietoa uutta saadessaan. Oli siinäkin tietty huvittavat hetkensä, mutta suurimmaksi osaksi se oli hämäännyttävää tasapaksua vehnäpullaa. Eli ei kannata vaivautua kantamaan kotiin.

• UTL

Mä olen itse lukenut kaikki Eddingsin kirjat (Rivan aikakirjoja myöten). Ne oli kaikki hyviä, mut Mallorean taru oli parhain. Althalus oli hyvä ollakseen koko tarina yhdessä kirjassa, vaikka se olikin melkein yhtä pitkä ku muutkin tarut.

• Mazrim

Samoin. Minäkin olen lukenut kaikki Eddingsin suomennetut kirjat. Eleniumin tai Belgarionin taru oli paras. Althaluskin ihan kohtalainen.

• <Ce'Nedra>

...kirjoja. Tai no mä olen juuri lukenut Belgarionin tarun ja se oli TODELLA hyvä. Suunnitelmissa on lukea koko Eddingsin tuotanto. En ole lukenut Althalusta, mutta kaverit sanoo, että on hirmuisen hyvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe