kissa riehuu

emma

hei.
Osaisiko kukaan antaa neuvoja mitä tehdä kun kissa riehuu kaiket yöt. Ensin se nukkuu pari tuntia, mutta sitten alkaa yön läpi jatkuva paikkojen raapiminen ja seiniä päin pomppiminen.
Tämä alkoi kun lähdimme opiskelemaan ja kissa joutuu olemaan päivät yksin. Johtuuko yksinäisyydestä vai onko vain hullu kissa? ;)
Kissa on siis 18- viikkoinen, kaveri on tulossa perjantaina. Pelottaa hiukan ettei tämäkään auta ja sitten minulla on kaksi ylienergistä yökissaa.

20

8778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suwen

      Meillä auttanut jonkun verran se että ei kiinnitä yhtään huomioita yöllä siihen riehumiseen. Kyllä se aikanaan lopettaa kun huomaa ettei riehumisella ole mitään vaikutusta.
      Illalla koitamme leikkiä mahdollisimman paljon kissan kanssa jotta se olisi yöllä rauhallinen.
      Mutta meillä ainakin kissa osoittaa mieltään kun on ollut päivän yksin , töissä ollessamme.
      Kissathan on tosiaan jääräpäitä..mutta ei kannata antaa periksi...tsemppiä vaan =)

      • Hullu kissa?

        Meilläkin on viidakko vekara aina yöllä ja ralli vaan pahenee jos sitä ajaa pois eli tavoite on savutettu omistaja on herännyt ja olen saanut leikkikaverin!!!! Sitpä tajuttiin että ei huomioida yöllä ja leikitys illalla..Siinä meidän lääke! Vaikkakin vastottain isäntä heräsi aamu viideltä jumalattomaan paukoseen...Pikkunen ola tiputtanut ison kukka lattialle ja... siitä meteli. Nyt on ollut taas rauhallisempaa.
        Älä tosiaan luovuta.


      • SudenSielu
        Hullu kissa? kirjoitti:

        Meilläkin on viidakko vekara aina yöllä ja ralli vaan pahenee jos sitä ajaa pois eli tavoite on savutettu omistaja on herännyt ja olen saanut leikkikaverin!!!! Sitpä tajuttiin että ei huomioida yöllä ja leikitys illalla..Siinä meidän lääke! Vaikkakin vastottain isäntä heräsi aamu viideltä jumalattomaan paukoseen...Pikkunen ola tiputtanut ison kukka lattialle ja... siitä meteli. Nyt on ollut taas rauhallisempaa.
        Älä tosiaan luovuta.

        Meillä asustelee nyt kaksi riehuvaa pentua:). Toinen 5kk ja toinen 12vk (tuli viime viikonloppuna). Nyt heittävät karhunpainia ympäri huushollia, ja äitini huolella vaalimat kukat saavat kärsiä;). No, eivätpä ehdi meitä häiritsemään. Aikaisemmin tuo 5kk:n ikäinen pentu tuppasi riehumaan yöllä, mutta kun siihen ei kiinnitä huomiota, ja leikittää paljon päivällä ja illalla, luulisi tuon riehumisen loppuvan. Meillä ainakin auttoi. Nykyään ei enää riehu:). Tosin varmaan riehuisi, jos saisi olla samoissa tiloissa uuden pennun kanssa, mutta minäpä nappaan tämän pienen karvapallon joka yö viereeni;). Elikkä näin meillä:). Eiköhän se pentu siitä rauhoitu kun vähän kasvaa, ja tuleva leikkitoveri varmasti auttaa asiaa;).


    • josa

      kissahan on yö eläin joten on luonnollista että se on aktiivinen. ja jos olette koulussa päivisin niin mitä luultavammin kissa ei mitään muuta tee päivisin kun nukkuu ja käväsee syömässä. joten jos haluut nukkua yöt niin tunnin riehuminen vois auttaa asiaa...niin olen minä pentujen kohdalla tehnyt.
      ja kun aika kuluu niin mitä luultavammin et tule öisin edes heräämän pieneen kolinaan...kiiman alkaessa sen pienen kolina ottais nopeesti takasi..jos sais valita :)

    • emäntä

      Kuulostaa tutulta.. Mun kisu (5kk) valvoi ja temmelsi alkuun kaikki yöt ja 3-vuorotyöläisenä se oli vallan ihanaa.. Nyt se on tottunut suurinpiirtein siihen, että yöllä nukutaan, vaikkakin aamuralli alkaa viimeistään kuudelta ;) oon huomannu, että reipas leikkiminen ennen yötä auttaa ja kissa on heti rauhallisempi.

      Lisäksi pikku jääräpää osoittaa vahvasti mieltään, kun on joutunut olemaan päivän yksin. Silloin menee ympäri kämppää tuhatta ja sataa, pitkin sohvia ja sänkyä eikä rauhoiutu ihan hetkessä. Kissalla on tylsää kun se on yksin, ja suurimman osan ajasta viettää silloin nukkuen, meillä ainakin tulee aina unisen näköisenä venytellen ovelle vastaan.

      Mutta kissahan on pentu vain hetken, kyllä se siitä rauhoittuu, nyt on jo huomattavissa, että malttaa nukkua yöt. Ei kannata antaa sille periksi ja jos vaan pystyt, niin älä osoita sille yöllä huomiota :)

    • Meidän katti riehui pentuna kans paljon yö-aikaan ja se oli kyllä varsinainen ongelma. Asuttiin silloin pienessä yksiössä eikä ollut ovea jota sulkea ettei heräisi 50 kertaa yössä kun kukkapurkki putoaa. Iltaleikit auttoi kans tasan sen verran että jonnekin puolilleöin oli hiljaista ja sitten rumba alkoi. Meillä asia ratkes kun huomasin että pentu rauhoittui nukkumaan uudelleen kun sen nosti takaisin sänkyyn ja silitteli hetken. Alussa sai tietty nousta monta kertaa yössä karvavauvaa nukuttamaan mutta vähitellen ne kerrat vaan väheni ja lopulta kissa nukkui aamuun asti.

      Nykyään meidän tyttö on niin rutinoitunut ihmisten rytmiin että ei tarvii kuin sanoa että mentäiskö nukkumaan ja kissa jo kohta odottelee sängyssä silmät puolitangossa että "eikö nyt pitäis nukkua jo..."

      Tosin tällanen varmaan vaatii että kisu on sellanen laumasielu kuin meidän, kaikki kissathan ei ikinä ala seurata ihmisten rytmiä. Toisaalta taas vanhempieni kolli on oppinut ihan itsestään nukkumaan silloin kun ihmisetkin ja jakaa myös päiväunet mielellään äitini kanssa... Ja nukkuu viikonloppuisin pitkään, aivan kuin rasittuneena arkipäivien aikaisista aamuista... :)

      Kärsivällisyyttä vaan, kyllä se elämä siitä lutviutuu ennenpitkää!

      • kissaralli

        ja mä ku luulin että mun kissat on vallattomia riiviöitä vaikka oonki "tuominnu" kisuni aivan turhaan esim. kun oon töissä ni päiväs aikaan ei verhokaan ole liikahtanu mulla on siis 2 kissan pentua ja yölläki saa olla melko rauhassa vaikka kyllähän virtaa riittää helposti 2 asti yöhön mutta katsotaan nyt rauhottuuko vai villiintyykö iän myötä.


    • kissanpentu riehuu

      Kaikki kissanpennut riehuvat pentuina. Meidänkin kissä pomppi kaiket yöt päin seiniä.
      Se kuuluu kissojen lapsuutee. ;)

      Ota siis normaalisti.

    • .-,-.,,.-.,

      Pennut riehuu. Kyllä se siitä rauhottuu. Nuorimmainen kattini oli varsinainen tuholainen ja remuaja, mutta nyt 11kk:n ikäisenä jo huomattavasti rauhallisempi. Vanhatkin kissat saavat kyllä satunnaisia "kohtauksia". Kissat nyt vaan on semmoisia, eli omasi ei ole hullu.

      Mulla on kolme kissaa. Kaksi on jo vähän vanhempia, nuorin alle vuoden. Joskus alkavat yöllä riehumaan. Nousen ylös sen verran, että annan niille vähän jotain hyvää sapuskaa. Kun ovat syöneet, niin yleensä asettuvat ja nukkuvat ihan nätisti aamuun asti. tietenkin sitten, jos ruokakupit ovat kokoajan täynnä herkkuja, niin tämä ei varmaankaan toimi.

      Eivät riehu joka yö, että jos joku nyt keksii väittää, että minun kattini riehuvat yöllä just siks kun ovat oppineet, että sitten saa herkkuja. Toisaalta kissathan ovat vähän niin kuin yöeläimiä. Tai lähinnä kait hämärässä saalistavia, että ei kai niin ihme jos elämää on joskus yölläkin. Se pitää vaan hyväksyä.

      Yleensäkin pitää ottaa selvää käytöksestä, ruokinnasta, eläinlääkärin kuluista yms. ennen kuin hankkii mitään lemmikkiä. Ja esim. jos pitää kovin tärkeänä vaikkapa kodin karvattomuutta ja ehjiä kangas/nahkaverhoiluja huonekaluissa, niin kissa ei liene sellaiselle ihmiselle hyvä lemmikki...

    • -sraa

      Oma kissani on 5-vuotias, ja temuaa kyllä melkosesti jokaisena yönä. Osaa tulla päällekki temuamaan niin että varmasti herää, eikä voi olla huomioimatta.. :D Ollut aikaisemmin toisessa kodissa, ja muutenkin siitä on mulle tullessaan herännyt kuin uusi pentu. :D Toivotaan tilanteen rauhottuvan.. :D

    • henskuli2

      minulla on 4 ja 5 vuotiaat kissat (urokset) ja riehuu joka ikinen yö,juoksee ympäri kämppää ja kiipeilee raapimispuuhun,tappelee keskenään.
      välillä meinaan hajota,on pahjoja univaikeuksia ja tämä ei helpota yhtään asiaa :( kuinka kauan vielä tätä riehumista kestää..luotan siihen et kun muutetaan maalle tilanne rauhoittuu :D

    • kissasydän

      No ei se toinen kissa nyt ainakaan estä yöllistä riuhumista. Meillä 3v kissa hyppii oven kahvassa joskus yöllä. Kun sai kaveriksi pennun niin yöllinen riehumimen vain pahentunut. Eli tuo pikkukisu jaksaa riehua ja iso sitten menee perässä minkä kerkiää... Kun ovat aikansa touhunneet niin sitten lopettavat.
      Jos et millään kestä sitä kissan metelöintiä, niin eristä se pois huoneesta, jossa nukut. Jos tämä ei auta, niin laita korvatulpat. :D

    • hassupossu

      Mun kissa uskoo kun sille käy sanomassa yöllä että nyt seis, menee liian lujaa, leiki hiljempaa niin sitten se rauhoittuu ja menee itsekin kohta nukkumaan. ja ihan normaalilla äänensävyllä. Yleensä leikitään illalla niin sitten nukkuu kyllä yöt hyvin.

    • joskuskovameno

      Vanhoja aloituksia! Jos kissa nukkuu koko päivän, niin eihän se "jaksa" nukkua enää yöllä! Kissaeläimet ovat kyllä luonnostaan yöeläimiä. Itse olen saanut yöt rauhoitettua niin, että riehutaan ja leikitään illalla, ja myös silloin syödään tuhti, lihapitoinen ruoka. Lelut korjataan yöksi piiloon, samoin kuin kaikki tippuvat ja kaatuvat tavarat pöydiltä. Tilanne juuri ennen nukkumaan menoa rauhoitetaan, silitellään ja hiljennytään nukkumaan! Oppivat kyllä talon rytmin. Ei tarvitse kuin tulla yövieraita, niin rytmi häiriintyy ja vie aikaa taas oppia omille tavoille. Sellaista se on!

      • dufgefg

        Sairasta eläinpalvontaa, hankkikaa itsellenne oikeita ihmissuhteita.

        Kun sinkkuna haet lohtua lemmikistä, voit olla varma, että tulet olemaan loppuelämäsi lemmikkisinkkuna. Siihen ei enää mahdu mattitaimaija. Vain KATTI on se CLUE!

        Eläimellistämenoa...


      • sinkkuusloppu17v
        dufgefg kirjoitti:

        Sairasta eläinpalvontaa, hankkikaa itsellenne oikeita ihmissuhteita.

        Kun sinkkuna haet lohtua lemmikistä, voit olla varma, että tulet olemaan loppuelämäsi lemmikkisinkkuna. Siihen ei enää mahdu mattitaimaija. Vain KATTI on se CLUE!

        Eläimellistämenoa...

        Meillä on aina lemmikeistä huolehdittu asiaankuuluvasti,ja lakien mukaan.Ja hei, meitä on perhe, vanhemmat ja lapsukaiset :)


      • hassupossu

        Joopa. Mäkään en mikään sinkku ole, on mies ja perhe ja eläimet hoidetaan kanssa asiaankuuluvasti.


      • suhdeparissa
        dufgefg kirjoitti:

        Sairasta eläinpalvontaa, hankkikaa itsellenne oikeita ihmissuhteita.

        Kun sinkkuna haet lohtua lemmikistä, voit olla varma, että tulet olemaan loppuelämäsi lemmikkisinkkuna. Siihen ei enää mahdu mattitaimaija. Vain KATTI on se CLUE!

        Eläimellistämenoa...

        Taisit puhua itsestäsi, yksinäinen , hyljeksitty raukka XD
        Muille , tai useimmille täällä, kissa on lemmikki, ei perheen korvike ;)


      • Anonyymi
        dufgefg kirjoitti:

        Sairasta eläinpalvontaa, hankkikaa itsellenne oikeita ihmissuhteita.

        Kun sinkkuna haet lohtua lemmikistä, voit olla varma, että tulet olemaan loppuelämäsi lemmikkisinkkuna. Siihen ei enää mahdu mattitaimaija. Vain KATTI on se CLUE!

        Eläimellistämenoa...

        Se mitäön lohdun hakemista ole😀Minulla oli kissoja myös naimisissa ollessa. Tai silloin se kai olisi sanamuoto Meillä oli. Nyt monilla on eronneena tai sinkkuna taas kissoja. Lapsenakin minulla oli kissa.


      • Anonyymi
        suhdeparissa kirjoitti:

        Taisit puhua itsestäsi, yksinäinen , hyljeksitty raukka XD
        Muille , tai useimmille täällä, kissa on lemmikki, ei perheen korvike ;)

        Sinkkuus voi olla oma valinta. Itse olen niin mukavuudenhaluinen nykyään,etten enää halua parisuhdetta. Enkä hyljeksitty ole. Tarjokkaita olisi,en halua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe