Ikääntyessä kuulo saattaa heiketä ja se on monellekin vaikea asia myöntää.
Olin kahvilla ystäväni kanssa ja keskustelimme melko pitkään. Entisestä työelämästä ja nykyisistä harrastuksista. Jossakin vaiheessa aloin tarkentamaan asioita työelämän ajalta homasin voi tavaton, hän puhuu naisten veteraanikisoista ja minä muusta.
Alkoi raksuttaa jokin ei nyt ole kohdallaan, katsoin häntä kasvoihin ja kysyin miten olet säästynyt kuulon alenemiselta? Hän vastasi enhän kuule paljon mitään ilman kuulolaitetta jätin sen kotiin, on niin hankala vempain käytössä välillä vinkuu ja päässä soi se meteli.
Miksi on niin vaikeaa sanoa, en kuule hyvin, puhutko kovempaa. Jo siksi että ymmärretään asioita väärin ja vastataan päännyökkäyksellä, hymyillään joka kohdassa.
Ikä tuo mukanaan kaikennäköisiä kremppoja, niiden kanssa on vain totuttava elämään vaikka joskus vaikealta tuntuisikin.
Onko muille sattunut tällaisia humoristiseltakin vaikuttavia tilanteita,vai olinko niin tyhmä etten ajoissa ollut tilanteen tasalla.
Kuulon heikentyminen
6
728
Vastaukset
- fiiuliN
Ei ole sattunut minkäänlaisia humoristisia tapauksia,mutta minulle tämä on täyspäiväistä tuttua asiaa.
Mieheni on niin huonokuuloinen ja lisäksi hän ei välitä edes kuunnella mitä toisella olisi asiaa.
Lopetankin yritykseni selvittää asiaa kun huomaan hänen puhuvan vain omia ajatuksiaan.
Moni tärkeäkin asia saattaa jäädä selvittämättä kun hän ei kuule,
puhumme usein , toinen aidasta, toinen veräjästä.
Sitten kun KILJASEN, saattaa joku asia mennä hänellä kuuloonkin asti. - Iili
Hän oli aina iloinen ja ystävällinen. Hymyili paljon.
Kerran, kun tapasin hänet kadulla kysyin häneltä jotakin hänen tyttärestään, joka oli ollut auto-onnettomuudessa. Hän vastasi iloisesti: "Kiitos samoin", ja jatkoi matkaansa. Vasta silloin tajusin, että hän oli huonokuuloinen. Hän oli sosiaalisesti hyvin taitava, ja osasi kätkeä vaivansa lähes kaikilta.
Toista oli oman äitini kanssa. Hän oli myös huonokuuloinen ja käytti kuulokojetta. Hän suuttui aina, jos ei kuullut. "Miksi kaikki puhuvat niin hiljaa?" Vika oli aina puhujassa, ei hänen kuulossaan. Hänelle oli vaikea soittaa puhelimella, kun sai huutaa äänensä käheäksi ja vastaus oli: "Puhu nyt edes hiukan lujempaa. Miksi sinä vain kuiskailet?"- Satu
"Vanhana ei enää tarvi ihan kaikkea kuullakaan,
- parempikin vain, että jotain jää kuulemattakin !" :D
Kuulon huononeminen iän myötä tapahtuu meillä kaikilla. Jotkut kyllä väittävät kuulevansa liian hyvin.
Kokeilin aikanaan isäni kuulolaitetta ja totesin sen hirveäksi. hälyäänet vahvistuivat suhteettomasti.
Nykyään kuulolaitteet ovat digitaalisia ja monikanavaisia. Itse mikrofoni ja kuuloke ovat niin pienet, että ne saadaan sijoitettua pieneen kapseliin.
Tämä kapseli tehdään valumuotin avulla korvakäytävään istuvaksi. Täydellinen istuvuus estää äänen kiertymisen kuulokkeesta mikrofoniin (akustinen kierto) ja näin vinkuminen estyy.
Monikanavaisuuden avulla voidään myös vaimentaa ei toivottuja ääniä ja näin saada käyttö miellyttävämmäksi.
Espanjassa näiden laitteiden hinnat olivat yli 1000€ ja sieltä ostaminen tulisi halvemmaksi kuin Suomesta.
Jotkut kunnat kustantavatkin kuulolaitteita.Niin aina. Ovat sitten päättäneet protestoida hiljaisuudella
kun menen nykyisin loppukesällä latilleni kuivalle kedolle?
- Magda
Olen huomannut puhelimen käytön hyväksi vaihtaessa kuulumisia huonokuuloisen kanssa.
Näitä kremppoja kun ystävilläni on, toteavat on mukava soitella kun kuulee hyvin. Vaikka on netit ja muut ovat käytössä, toisen äänen kuuleminen antaa keskusteluun aivan uuden tunnelman.
Tuntuu kun soittaja olisi lähempänä kun onkaan,puhelimessa tulevat äänensävyt ilahduksineen sun muine väreineen esille.
En tiedä miten muut kokevat puhelimen -Skypenkin - ja netissä kommunikoinnin eroavaisuuden.
Kirjoitella nettiin tuo aivan uuden ulottuvuuden mutta puhelimessa puhuminen tuo jollakin tavalla läheisyyden tunteenkin.
Kouluruno Aapiskirjasta sellaisena kun sen muistan, hyvä kuvaus keskustelusta, toteutuu puhelimessa.
Soi Hanhelan puhelin tir-rir-rii,
Emo Hanhi nyt hätään kiirehtii,
haloo, ei kuulu, no on tämä elämätä.
Kot-kot-koti-kot jopa kuuluukin!
Kana rouvako, ai ihan säikähdin.
Hyvää päivää, mitenkäs miehenne jaksaa?
mitä kauppias nykyisin munista maksaa?
Sanoi Hanhi ja kaakatti kaakatti hänkin....
Voi, voi paljon asiaa jos rouvaa kauemmin vaivata saa?
Saa,saa toki vaikka enemmänkin.
Kerro se mulle kullan muru, kertoen aina haihtuvi suru.
Voi, voi mitä unissa nähdä sainkaan,
mull´oli piilossa pesä uusi,
munia siinä jo viisi kuusi,
lapset löysivät ai-jai-jai,
rintaani haikean haavan sain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1845131Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813666Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers83413SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt613127SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun363101SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het412316Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1042275Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?302142Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan762110Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja922059