605 vs. Mi 16

Pingo

Pistetääs vähän kyselyä pystyyn...

Minua on päässyt Pösökärpänen pahasti puremaan, kun ostin perus 405 Pugin. Halvasta hinnasta huolimatta auto on tuntunut varsin laadukkaalta ja mukavalta. Tilanne on edennyt niin pitkälle, että harkitsen jo seuraavan vanhan Pösön ostoa. Varsinkin 605 ja Mi16 mallit kiinnostavat.

On toki selvää, että kyseiset autot ovat luonteeltaan aivan eri pelejä ja niitä on vaikea vertailla, mutta yksi asia on selvä: kummankin auton huomioarvo liikenteessä on suurempi kuin monen, monen muun biilin. Ehkäpä tämä on syy siihen, että myös minua on päässyt Pösökärpänen puremaan niin, että jompikumpi on pakko jossain vaiheessa saada.

Nyt tahdon kyseisten autojen omistajilta tai mutten nämä autot tuntevilta mielipiteitä, siitä miksi toinen olisi parempi hankinta kuin toinen. Eli siis kokemuksia ja puolueellisia mielipiteitä.

Saadaankohan keskustelua aikaiseksi?

11

1728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdottomasti

      Mi:tä en tosin ole omistanut, mutta SRi:n kuitenkin. 605:n puolella ovat mm.
      -tilat
      -laatu & luotettavuus
      -mukavuus
      -ajo-ominaisuudet
      -ylellisyys ja
      -sivistyneempi ajokäytös, johtuen pitkästä akselivälistä ja painosta

      Tottahan Mi lähtee kivasti kevyenä ja tehokkaana autona, mutta se onkin mielestäni ainoa positiivinen Mi:n puoli tässä vertailussa, sitäpaitsi 605:ttäkin saa turbona ja kolmilitraisena.

      Joku Mi:n omistanut lisännee vielä perään, että ne on kaikki jo loppuunpoljettuja.

    • Janatuinen

      Kaatuisin ennemmin 605 mallin puoleen... molemmilla alkaa olla ikää ja ehkä tuo 605 on saanut vähän vähemmän kenkää elinkaarensa aikana.

      Nettiautossa keskimääräinen Mi16 joka on tarjolla on vuosimallia 1989, ajettu 270tkm ja hintapyyntö 3100 euroa.

      Ja sama (bensa) 605:stä 1992, ajettu 285tkm, 4200 euroa.

      Halvallakin noita Mi16:ta saa mutta kyseessä on lähinnä aihio josta voikin rakentaa auton uudelleen.

      Fiksuimmat vaihtoehdot mitä löysin nettiautosta:

      peugeot 405 mi16    1990   266000   2300 €
      Peugeot 405 MI16 4x4    1990   264000   3000 €

      Peugeot 605 (2.0) 1994   227000   3900 €
      Peugeot 605 (2.0) SLi    1994   251000   4000 €

      Taitavat olla siinä mielessä samalla viivalla hintaerostaan huolimatta että tuon hinnanerotuksen verran saanee noihin Mi16:ta tehdä remonttia ennenkuin ovat jonkinmoisessa käyttökunnossa. No, tämä vain oman 405:den kokemusten perusteella, yksilöitähän nuo ovat.

    • Joskus'

      Omistin joskus 605:n 3.0:n 12-venttiilisellä koneella. Tuohon aikaan kun autoilu oli lähes koko elämä, tuli myös ajeltua MI:llä. Tuolloin nämä olivat uudenkarheita kaikki. Mi on kierroskone ja "vingutettuna" tuntui tehoa löytyvän kaupunkinopeuksissa ja vähän yli. Maantienopeuksissa Mi tuntui suorastaan laiskalta 3.0:aan 605:een verrattuna, vaikka tuohon aikaan ei MI:ssä vielä ollut edes kattia. Katti vei sitten Mi:stä kaiken... 605 2.0:n vapaasti hengittävällä koneella on aivan liian laiska (mielestäni), mutta turbolla asia paranee. Tuli joskus heitettyä 800 km:n lenkki SRti:llä ja se oli aivan mukavaa matkantekoa. Ei ihan niin hyvä kuin 3.0, mutta paljon parempi kuin Mi.

      Kuten edellä on joku todennut Mi on pieni. Se on myös meluinen. 605 oli aikansa lippulaiva ja siksi myös paremmin tehty.

      Varaosahinnoissa taitaa vieläkin olla "605-lisä" eli vaikka sama osa olisi muussa mallissa, kerrotaan hinta piillä, kun se myydään 605:seen.

      Taka-akselisto on monessa 605:ssa hurjassa kunnossa. Se pitäisi irrottaa, hiekkapuhaltaa ja suojata.

      Koska monissa 3-litraisissa on ollut venttiilikoneisto/öljynkierto-ongelmia, suosittelen SRti:tä. Tosin nuorimmista 3-litraisista lienee nuo viat jo korjattu tehtaalla.

      605 on paras auto, jonka olen omistanut ja sillä tuli ajettua yli 200t.

    • 605

      Ja siitäkin turbomalli.

      Se on paljon ongelmattomampi kuin kolmilitraiset, vain hieman vähemmän tehoa ja vääntöä, kulutus on tavallisen kaksilitraisen tasolla jos ajat siististi mutta tarvittaessa lähtee kivasti.

      Mikään raketti se ei ole nollasta sataan kuten ei ole kolmilitraisetkaan sillä vaihteisto on viritelty ajoa varten eikä korttelikiihdytyksiin. Erityisen muikea se on vitosvaihteella ja päihittää kiihtyvyydessä 60 - 120 kolmilitraisetkin.

      Turbo ja kone kestää hyvin jos et kauheasti virittele. Pienet piristykset ovat paikallaan mutta jos alat yli 200 hv:n tehoja repimään niin silloin menee kytkin ja sen jälkeen kone.

      Mi16 kannattaa unohtaa sillä ne alkaa olla jo loppuunajettuja ja rääkätyjä eikä se yllä tehoiltaan/väännöiltään ja ajettavuudeltaan lähellekään 605:sta. Nättihän se kyllä on, yksi kaikkein nätimpiä autoja.

      Tässä muutama 605 nettiautosta.

      http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=259444

      http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=335621

      http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=403307

      http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=394089

      http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=342473

      • Joskus'

        SRti on AINA turbo ja tätä nimenomaan tarkoitin!
        Udemmissa ilmeisesti STTi, joka merkintä in vain paprerissa, ei takakontin kannessa. SRi/SLi on vapaastihengittävä.


    • Pingo

      kauniita nuo 605:set... Aika halpojakin tahtovat olla. Meinaan että 5 tonnilla saa luksusauton, jossa on kaikki ominaisuudet, mitä nykuautoissakin, mutta käärittynä varsin upeisiin kuoriin verrattuna moniin uusiin autohin. Tietenkin kilometrejäkin noihin on jo kertynyt, mutta ei ilmeisesti ole niin hirveän vika-altis tuo 05-sarjan lippulaiva?

      Tuo 605 on ollut ilmeisesti aikanaan melkoisen kallis auto? Olisiko kenelläkään tietoa siitä, mitä sellainen on kustantanut uutena?

      • Jaska

        Tässä jotain hintoja, lähteenä Tekniikan Maailman autotaulukot:

        Vuonna 1990 (ensimmäinen vuosimalli):
        SLi 2.0 (130 hv) - 184 900 mk
        SRi 2.0 (130 hv) - 199 500 mk
        SV 3.0 (170 hv) - 272 900 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 350 000 mk

        Vuonna 1994:
        SLi 2.0 (122 hv) - 216 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 243 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 261 800 mk
        SR 3.0 (170 hv) - 273 900 mk
        SR 3.0 A (170 hv) - 297 000 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 448 900 mk
        SLDT 2.1 (110 hv) - 261 900 mk
        SLDT 2.1 A (110 hv) - 294 800 mk

        Vuonna (1998) (viimeinen vuosimalli):
        ST 2.0 Turbo (147 hv) - 229 900 mk
        ST 3.0/V6 A (190 hv) - 279 500 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel (109 hv) - 239 900 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel A (109 hv) - 254 900 mk
        STDT 2.5 Turbodiesel (128 hv) - 285 900 mk

        Etenkin tuo vuoden 1994 hinta 448 900 mk mallille 605 SV 24 3.0 on suorastaan kauhistuttava. Esim. Mercedes-Benz E 280 maksoi vain hieman enemmän eli 463 000 mk ja Volvo 960 3.0 A 343 900 mk, erikoisvarusteilla (?) 393 900 mk.

        Tänä päivänä 607 3.0 A maksaa 46 900 e eli vanhassa rahassa n. 279 000 mk.


      • Häppä-Erkki
        Jaska kirjoitti:

        Tässä jotain hintoja, lähteenä Tekniikan Maailman autotaulukot:

        Vuonna 1990 (ensimmäinen vuosimalli):
        SLi 2.0 (130 hv) - 184 900 mk
        SRi 2.0 (130 hv) - 199 500 mk
        SV 3.0 (170 hv) - 272 900 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 350 000 mk

        Vuonna 1994:
        SLi 2.0 (122 hv) - 216 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 243 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 261 800 mk
        SR 3.0 (170 hv) - 273 900 mk
        SR 3.0 A (170 hv) - 297 000 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 448 900 mk
        SLDT 2.1 (110 hv) - 261 900 mk
        SLDT 2.1 A (110 hv) - 294 800 mk

        Vuonna (1998) (viimeinen vuosimalli):
        ST 2.0 Turbo (147 hv) - 229 900 mk
        ST 3.0/V6 A (190 hv) - 279 500 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel (109 hv) - 239 900 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel A (109 hv) - 254 900 mk
        STDT 2.5 Turbodiesel (128 hv) - 285 900 mk

        Etenkin tuo vuoden 1994 hinta 448 900 mk mallille 605 SV 24 3.0 on suorastaan kauhistuttava. Esim. Mercedes-Benz E 280 maksoi vain hieman enemmän eli 463 000 mk ja Volvo 960 3.0 A 343 900 mk, erikoisvarusteilla (?) 393 900 mk.

        Tänä päivänä 607 3.0 A maksaa 46 900 e eli vanhassa rahassa n. 279 000 mk.

        Eiköhän tuo 448 900 mk ole painovirhe :)


      • Joskus'
        Jaska kirjoitti:

        Tässä jotain hintoja, lähteenä Tekniikan Maailman autotaulukot:

        Vuonna 1990 (ensimmäinen vuosimalli):
        SLi 2.0 (130 hv) - 184 900 mk
        SRi 2.0 (130 hv) - 199 500 mk
        SV 3.0 (170 hv) - 272 900 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 350 000 mk

        Vuonna 1994:
        SLi 2.0 (122 hv) - 216 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 243 900 mk
        SRTi 2.0 (145 hv) - 261 800 mk
        SR 3.0 (170 hv) - 273 900 mk
        SR 3.0 A (170 hv) - 297 000 mk
        SV 24 3.0 (200 hv) - 448 900 mk
        SLDT 2.1 (110 hv) - 261 900 mk
        SLDT 2.1 A (110 hv) - 294 800 mk

        Vuonna (1998) (viimeinen vuosimalli):
        ST 2.0 Turbo (147 hv) - 229 900 mk
        ST 3.0/V6 A (190 hv) - 279 500 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel (109 hv) - 239 900 mk
        STDT 2.1 Turbodiesel A (109 hv) - 254 900 mk
        STDT 2.5 Turbodiesel (128 hv) - 285 900 mk

        Etenkin tuo vuoden 1994 hinta 448 900 mk mallille 605 SV 24 3.0 on suorastaan kauhistuttava. Esim. Mercedes-Benz E 280 maksoi vain hieman enemmän eli 463 000 mk ja Volvo 960 3.0 A 343 900 mk, erikoisvarusteilla (?) 393 900 mk.

        Tänä päivänä 607 3.0 A maksaa 46 900 e eli vanhassa rahassa n. 279 000 mk.

        Vuoden 1998 mallissa ST 3.0/V6 A oli ilmeisesti jo ES9J4 moottori joka on paljon parempi, kuin edeltäjän ZPJ (ZPJ24).


    • Anonyymi

      Mistä 605 2.0 16v 1995 pyyhkijän moottororia voi hakea. Ei löydy VARAOSA JA MERKKILIIKKEISTÄ enään??

      • Anonyymi

        Tuohon kyseiseen autoon on tarjolla kahta pyyhkijänmoottoria, jotain eroa niissä todennäköisesti on. Varaosanumerot ovat 6405 78 ja 6405 F1.

        Ainakin Saksasta löytyy uutena:

        https://www.der-ersatzteile-profi.de/artikel/scheibenwischermotor-a1440148

        Ruotsista löytyy käytettynä:

        http://www.bildelsbasen.se/162-W39208.html

        Äkkiseltään katsottuna ei ainaaan 405 eikä 607 malleissa ole samaa moottoria käytössä, eikä sitikan puolella xantia tai xsara malleissa.

        Jos sulla on vanha moottori olemassa niin miten olisi sen korjaus? Jos siinä on vain hiilet lopussa tai jokin muu korjattavissa oleva vika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      52
      3787
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2128
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1614
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      1467
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1411
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1322
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1228
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1144
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1089
    10. 23
      1059
    Aihe