lääkäri-ym.käynnit työpäivän aikana

Minttu

Heip!
Osaisikos kukaan sanoa, kuuluvatko raskaudenaikaiset neuvola-, lääkäri- ja ultrakäynnit ikään kuin "palkalliseen" työaikaan... siis, kun olen sellaisessa työssä, jossa ei tekemättömiä tunteja voi siirtää myöhemmäksi tai tehdä etukäteen. Työaikani on aina 8-n.15, joten lääkäriaikoja on lähes mahdotonta saada työajan ulkopuolelle. Sitten kun olen lääkärissä-/neuvolassakäynnin takia esim. tunnin pois töistä, se otetaan palkasta pois! Mitähän laki tai joku sanoo tähän, onko kellään tietoa tai kokemusta? Pomo ei vielä tiedä raskaudesta ja siksi en ole sieltä asiaa kysynyt..
Kiitos....

10

3300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarski

Ymmärsinkö oikein, että olet ollut pois töistä kertomatta työnantajalle syytä? Jos on noin, niin tottakai se otetaan pois palkasta. Mielestäni sinun kannattaisi kertoa työnantajalle raskaudestasi. Fiksu työnantaja ei sen jälkeen nipistä palkkaasi neuvola- ja sairaalakäyntien vuoksi.

Ainakin meidän TES:ssä lapseen liittyvät poissaolot rinnastetaan sairauspoissaoloihin. Eli sairaalakäynnit yms. menevät sairauspoissaoloina, jolloin niistä saa täyden palkan.

• Minttu

Olen kyllä sanonut meneväni lääkäriin, ja työnantaja kyllä suhtautuu siihen erittäin hyväksyvästi, mutta palkkaa ei tule - nyt olen ollut pois yhteensä 2h lääkärin ja ultran takia.. Mutta kun en oikeen tiedä mikä lääkärissäkäynti luokitellaan sairauspoissaoloksi ja mikä ei. Ja pitääkö silloin lääkäriltä pyytää erikseen todistus? Kysymyshän ei nyt ole kuin tosiaan muutamista tunneista, mutta sitten kun niitä ruvetaan palkasta nipistämään, lähtee samalla kaikenmaailman muitakin etuja ja palkka pienenee kummasti. Kai sitä vaan on kerrottava tämä varsinainen syykin - olen sen verran alussa, että ei ole vielä "uskaltanut".

• niitä työnantaja noudattaa

Eri liitoilla on asiasta vähän erilaisia käytäntöjä. Useimmilla kuitenkin on niin, että neuvolalääkärit, ultrat menee palkan piikkiin, mutta neuvola käynnit ei välttämättä mene.
      Ja tosiaan, mikäli työnantajasi ei tiedä, niin silloin hän ilman muuta ei maksa palkkaa sinulle. Työnantajasi on vaitiolovelvollinen tästä asiasta,joten palkanlaskija tietää tes:n ja hän ei saa asiasta kertoa kenellekään.

• Hile

Yleisesti ottaen lääkärikäynti työterveyslääkärillä on palkallista työaikaa, mutta muut lääkärit ei. Kuitenkin TES:n mukaan raskauden aikaiset raskauteen liittyvät lääkäri ja neuvolakäynnit saa tehdä palkallisella työajalla, "jos niitä ei ole mahdollista tehdä työajan ulkopuolella". sinun tapauksessa ei siis olisi mahdollista. Minulla on liukuva työaika, joten on aina mahdollista tehdä ne työajan ulkopuolella, ja niin olen sitten joutunut tekemään.

• hanna

"Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."

...näin lukee työsopimuslaissa, jota tietääkseni ei mikään työehtosopimus voi kumota! Löytyy www.mol.fi -sivuilta....

• periaatteessa kyllä

eli ensimmäinen lääkärikäynti, joka edellytyksenä äitiysavustuksen saantiin. Loput on hoidettava omalla ajalla eli palkattomana tai kuten meillä, työaika korvattava.

• Jarski

Luepa tuo hannan kirjoitus. Siinähän se selvästi sanotaan.

• sopimuksesta

Itse soitin asiasta liittoon (OAJ) ja kysyin kuinkas asia virallisesti on. Monet työnantajat kuulema antavat normaalit neuvolakäynnit hoitaa työaikana. Kuitenkin virallisesti ne eivät ole äkillisiä sairausjuttuja (rinnastettavissa esim. pitkäaikaissairaan kontrollikäynteihin, vaikkei kyseessä ole sairaus), joten palkattoman virkavapaan vaatiminen on työnantajan puolelta ihan oikeutettua. Niimpä yritin saada ajat mahdollisimman aamulle tai myöhäiselle iltapäivälle, jotta vapaata ei tarvinnut ottaa kovin paljoa.

• kampis

siis itse olen kunnalla töissä ja kuulun ktv-liittoon ja kyllä meillä ainakin kaikki nuo raskauteen liittyvät käynnit kuuluu nimenomaan palkalliseen työaikaan

• Minttu

...selvitin sitten asiaa myös OAJ:n lakimieheltä, huomattuani että monia eri käytäntöjä ilmeisesti on. Meillä näin: "...Samoin maksetaan varsinainen palkka milloin virantoimitus
      on keskeytynyt sen johdosta, että viranhaltija on joutunut todellisen tarpeen
      niin vaatiessa lääkärin määräämään tutkimukseen tai synnytystä edeltäviin
      lääketieteellisiin tutkimuksiin sekä sen johdosta, että hän on joutunut
      sellaiseen lääkärintarkastukseen, joka on välttämätön sairausvakuutuslain
      mukaisen äitiysrahan saamiseksi.
      Soveltamisohje
      Todellisella tarpeella tarkoitetaan tässä sitä, että tutkimus ei ole tehtävissä
      työajan ulkopuolella tai että kysymyksessä on äkillinen tutkimustarve.
      Sopimusmääräys ei koske oma-aloitteista lääkärissä, hammaslääkärissä ja
      hoidossa käyntiä, useamman päivän kerrallaan kestäviä tutkimuksia eikä
      tutkimuksia, jotka on tehty viranhaltijan oma-aloitteisen lääkärissäkäynnin
      yhteydessä.
      Synnytystä edeltävillä lääketieteellisillä tutkimuksilla tarkoitetaan sekä
      lääkärin että muun terveydenhoitohenkilökunnan suorittamaa tutkimusta taikka
      tällaiseen tutkimukseen perustuvan laboratorio- tai muun vastaavan kokeen
      suorittamista, joka perustuu lääketieteelliseen selvitystarpeeseen raskaana
      olevan työntekijän taikka sikiön terveydentilasta. Edellytyksenä palkan
      saamiseen on, että tutkimusta ei voida tehdä työajan ulkopuolella."

Eli siis näköjään kannattaa pitää oikeuksistaan hyvää huolta. En kuitenkaan ajatellut enää noita paria menetettyä tuntia kinata, enhän silloin ollut vielä kertonut, mistä lääkärikäynnistä on kysymys. Seuraavilla kerroilla sitten :)

Kiitos kaikille vastanneille ja värikästä syksyä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4369
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3543
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3401
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3395
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3296
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2964
    7. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      89
      2883
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      66
      2841
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2800
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe