veriryhmät

ihmeissään taas...

Tietääkö kukaan selko suomen kielellä veriryhmän vaikutuksesta ? Sain itse kuulla olevani O- veriryhmän kantaja ja passituksen uusiin verikokeisiin. Jotenkin jäi sellainen olo, että jotain jätettiin kertomatta tästä tilanteesta. Yritin netin kautta etsiä järkikielellä asiasta, niin jotenkin olo on aika tyrmistyttävä ja kaikkien tekstien mukaan vauvalla on vaara sairastua raskauden aikana jne.
Tietääkö kukaan ihan oikeesti mitä tarkoittaa, kun en neuvolasta järkivastausta saanut ( vaikka luulisi että se on se paikka missä asioista kerrotaan )

11

6617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikku

etsi googlesta tietoa haulla: rh negatiivinen.. itse olen A- mutta ei ole nyt aikaa kirjottaa pitemmästi.. Mutta jos on ensimmäinen raskaus, niin se menee varmasti ilman ongelmia, seuraavissa raskauksissa vauvalle saattaa tulla anemiaa, tai syntymän jälkeen keltaisuutta yms.

• siinä on

riski, että äiti voi alkaa hylkimään sikiötä, jos itse Rh negatiivinen ja lapsi Rh positiivinen. Silloin on mahdollista vaihtaa lapsen veret ja se kait on kuitenkin aika rutiinihomma.

• Almamamma

Itse olen rh- ja ne verikokeet mitä sulta otetaan on ihan kontrollikokeita ettei ole alkanut syntyä vasta-aineita. Niitä kuitenkin kai tulee todella harvoin ekassa raskaudessa.
        Kun olet synnyttänyt ja jos lapsesi on rh niin saat sellaisen vasta-aine piikin että seuraavassakaan raskaudessa aiheesta ei tule mitään ongelmia.
        Ei sulla mitään hätää ole. Tietoa löytyy netistä kyllä hakusanaks kun laittaa vaikka rh negatiivinen :)

Mulla siis on ollut kaksi edellistä lasta rh ja olen saanut sairaalassa piikkiä pepandeeriin, saapas nähdä mitä tämä kolmas kaveri tulee olemaan.

• Almamamma
        Almamamma kirjoitti:

Itse olen rh- ja ne verikokeet mitä sulta otetaan on ihan kontrollikokeita ettei ole alkanut syntyä vasta-aineita. Niitä kuitenkin kai tulee todella harvoin ekassa raskaudessa.
        Kun olet synnyttänyt ja jos lapsesi on rh niin saat sellaisen vasta-aine piikin että seuraavassakaan raskaudessa aiheesta ei tule mitään ongelmia.
        Ei sulla mitään hätää ole. Tietoa löytyy netistä kyllä hakusanaks kun laittaa vaikka rh negatiivinen :)

Mulla siis on ollut kaksi edellistä lasta rh ja olen saanut sairaalassa piikkiä pepandeeriin, saapas nähdä mitä tämä kolmas kaveri tulee olemaan.

voi voi kun raskaus pehmittää aivoja ettei ees kirjotus näytä toimivan

• type o negative
        Almamamma kirjoitti:

Olen myös 0-, tosin en raskaana. Mutta äskettäin kurssilla käsiteltiin veriryhmiä ja opettaja sanoi - kuten joku täälläkin mainitsi, että kyseessä on juuri tuo hylkimisilmiö. Entisaikaan siinä vauva usein menehtyi kun oli eri veriryhmät jne. Mutta nykyään siihen on tosiaan se lääke eli ei ole hätää. Eli odotus sujuu ihan yhtä hyvin meiltä vähemmistön edustajiltakin ( veriryhmä 0- on muutama prosentti väestöstä)

• minä

Mun mielestä mäkin kuulun veriryhmään O enkä ole kyllä ikinä kuullutkaan että siinä olisi jotain "omituista"... Oletkohan joutunut tutkimuksiin jonkin muun vereen liittyvän asian takia vai juuri vain tämän veriryhmän...? Onpa nimittäin tosi ihme ettei mulle ole puhuttu moisista tutkimuksista sanallakaan neuvolassa!

• .......

olet sitten varmaan O ....sillä O- on se "riski"

• sillä

O-veriryhmä on kaikkein yleisin. Riski liittyy veriryhmästä riippumatta siihen, jos Rh-negatiivinen. Itse olen AB -veren omistaja, eli sinänsä harvinainen että maailmassa koko veriryhmää on vain noin 2,5 % väestöstä, mutta sisäsiittoisessa Suomessa jopa 7 %. Kuitenkin siinäkään ei ole mitään riskiä, koska veriryhmän AB omistaja voi tarvittaessa ottaa mitä tahansa veriryhmää, mutta sitä voi luovuttaa vain AB-veriryhmän omistajalle. AB- onkin taas harvinaisempi, kun sitä on keskimäärin vain 0,2% koko maapallon väestöstä. Mutta mitä raskauteen tulee, Rh-tekijä on se mikä ratkaisee. Eli Rh-negatiivinen äiti voi alkaa hylkiä Rh -lasta. Mutta siis lääkkeillä sekin on tänä päivänä hallinnassa ja riski poistettu.

• a yleisin
        sillä kirjoitti:

O-veriryhmä on kaikkein yleisin. Riski liittyy veriryhmästä riippumatta siihen, jos Rh-negatiivinen. Itse olen AB -veren omistaja, eli sinänsä harvinainen että maailmassa koko veriryhmää on vain noin 2,5 % väestöstä, mutta sisäsiittoisessa Suomessa jopa 7 %. Kuitenkin siinäkään ei ole mitään riskiä, koska veriryhmän AB omistaja voi tarvittaessa ottaa mitä tahansa veriryhmää, mutta sitä voi luovuttaa vain AB-veriryhmän omistajalle. AB- onkin taas harvinaisempi, kun sitä on keskimäärin vain 0,2% koko maapallon väestöstä. Mutta mitä raskauteen tulee, Rh-tekijä on se mikä ratkaisee. Eli Rh-negatiivinen äiti voi alkaa hylkiä Rh -lasta. Mutta siis lääkkeillä sekin on tänä päivänä hallinnassa ja riski poistettu.

suomessa!!!!!!!!!!

• ihemeissään...

Niin kiitos kaikille, löysin kyllä tiedoa vinkkienne kautta.
      Ja juu, tiedän että O veriryhmä on yleisin,kyse olikin siitä että itselläni se on miinusmerkkinen,(minkä osa kirjoituksestani ymmärsikin )eikä plussa, mikä tosiaan on se kaikkein yleisin !!

• eieiieieiiei

ei oo o kaikkein yleisin. katso veripalvelu.fi niin sieltä näkyy että a on yleisin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe