Poikani on 1v3kk ja sanoja on paljon ja uusia oppii päivittäin. Tänään hän sanoi että" Pippu paippa" eli tippu vaippa(se tosiaan tippui yläkerrasta alakerran rapuille)
sanoja mm.pupu.äiti.mummu,mamma,pappa,tipu,omppu,tätä,paippa(vaippa)tissa(kissa)kakka,kukka,kukko,kala,kana,anna,mammi(maito)pipi,kuukku(kurkku)
On myös sanonut lauseita esim.äiti anta mammi(äiti antaa maitoa)
Onko muita joiden lapset oppivat puhumaan varhaisella iällä?
Lapseni on todella kiinnostunut kirjoista,luen hänelle päivittäin ja katsellaan kuvia,joista opitaan uusia sanoja. Osaa myös kuvista näyttää aika vaikeitakin esim.virtahepo ym.
Löytyykö yhtä puheliaita pikku vesseleitä?? Olis kiva hiukan vertailla,miten lapset sanovat eri sanoa ym.
"Etuajassako?"
12
2709
Vastaukset
- Pandora
Mielestäni puheen kehitys on tosi yksilöllistä.
Vanhempi poikani puhui jo 1,5 vuotiaana yksinkertaisia lauseita " sinne meni pallo" jne.
Nuoremman puhetta sai odottaa. Molemmille on luettu ja puhuttu yhtä paljon. - SH-opiskelija
Ei ole lapsesi puhe etuajassa, sillä jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa. Toinen oppii puhumaan aikaisemmin toinen taas myöhemmin. Puheen kehitykseen voi vaikuttaa se miten paljon lapsen kanssa puhutaan ja hänelle luetaan sekä monet muut asiat vaikuttavat siihen millin lapsi oppii puhumaan.
Muistan esim. hyvin oman kummipoikani hän osasi puhua paljon ja selkeästi jo alle 2 vuotiaana, ja hän osasi myös kaikki automerkit jo silloin alle 2 vuotiaana. Muistan kun hoidin häntä ja olimme kävelyllä kylällä, niin kummipoikani sanoi heti auton nähtyään minkämerkkinen auto on kyseessä vaikka olisi nähny auton vain edestä ja auto vielä kaukana (tulossa vastaan meitä). Jousun tässä tunnustamaan että minä en kyllä automerkkejä tunnista ja jouduin aina oottamaan että auto tulee kohdalle tai on jo menossa ohi ja kurkkasin sitten auton takaa että minkä merkkisestä autosta oli kyse. Kummipoikani osasi aina sanoa oikean merkin. - alkoi sanoja
tulla ensimmäisellä jo 10 kuukauden iässä ja niitä opittiin siitä lähtien päivittäin lisää. Ihan tarkkaan en muista, milloin tuli ensimmäiset lauseet, mutta noin 1,5 vuotiaana hänen kanssaan pystyi jo keskustelemaan. Toinen lapsi sitten alkoi puhumaan huomattavasti myöhemmin, vaikka nyt, 4-vuotiaana pälättää taukoamatta (mutta edelleen huonommin kuin ensimmäinen).
Lapset oppivat asioita eri tahdissa. Yleensä, jos jotain oppii tosi aikaisin, oppii vastaavasti jotain muuta sitten myöhemmin. Eli kauheasti ei kannata kehua sillä, että lapsi on poikkeuksellisen kehittynyt jossain.- miukumauku
Meillä esikoinen myös oppi puhumaan todella nopeasti ja selvästi, kävelemään lähti 9kk iässä, kova kiire tuntuu tytöllä olevan vieläkin ja kauhea tarve näyttää, että osaa. Hätähousukin jopa välillä :/ kun kaikki pitäisi osata ja hallita heti paikalla.
Poika taas on "varma" etenijä. Hän ei puhua pukahtanut vielä 1v4kk iässä, puolitoista vuotiaana sanoi "ei" ja "äiti", kävelemään lähti samoihin aikoihin. Sitten yht'äkkiä, nyt vähän ennen kaksivuotissynttäreitä alkoi puhumaan kunnollisilla lauseilla, erottamaan yhden useammasta "Tuolla on kaksi koiraa" tai "Tuolla on yksi koira", juttelemaan niitä näitä, puhumaan leikeissään, laulamaan (jos kukaan ei katso :D)
Että meilläkin meni näin eri tahtiin tämä kehitys. Jokainen tavallaan, kaikki ajallaan :D.
- keppälerttu
poika oppi puhumaan 1v ikäisenä ja oikeastaan heti selvää kieltä,jopa keskustelu onnistui.
Itse olen jo 2v puhunut täysin,on 60min kasetti nauhoitettuna jossa isän kanssa puhun,tai oikeastaan isi yrittää jotain välillä sanoa kun ei meinaa suunvuoroa saada... = )
Tyttö oppi puhumaan vasta 3v sitä ennen puhui omaa kieltään josta vain harvat saivat selvää..
Yksilöllistä on.. - oli
vuoden ikäisenä n. 40-50 sanaa suomen ja englannin kielisiä(mies englantilainen). Nyt 1v7kk puhuu 2-3sanan lauseita ja oppii uusia sanoja lähes päivittäin lisää..
- Pilvi
Itse olin 1v8kk kun puhuin ihan lauseita ja kuten nyt kuka tahansa muukin ihminen, kun taas omani alkoi puhumaan lauseilla 2v4kk ja siitä asti on kyllä puhunutkin todella selvästi ja hyvin. Omani taas jo vuoden iässä tunnisti kuvista kaikenlaisia, kymmeniä eri asioita vaikkei osannutkaan niitä "oikein" lausua, mekin ollaan aina luettu paljon, katseltu kuvia, olen vauvasta asti selittänyt asioita juurta jaksain; se on kaikki tosi tärkeää, ja ihanaa.
Sekin on tosi yksilöllistä miten ja koska puhuu, toiset sanoo sanoja ja jokusen lauseen jo alta 1v, toiset vasta 3v, ei siinä ole mitään kultaista keskitietä että koska ja mitä. :) - isukkikki
Meidän vesseli täytti just 10 kk ja puhuu jo aika hyvin.. muutaman lastenlaulunkin hallitsee.. ei rytmissä oikein pysy mutta muuten selvää saa.. todella yksilöllistä.. tuo liikkuminen vaan jääny puheen jalkoihin.. ei poika kävele vielä..
- isukkikki
Meidän vesseli täytti just 10 kk ja puhuu jo aika hyvin.. muutaman lastenlaulunkin hallitsee.. ei rytmissä oikein pysy mutta muuten selvää saa.. todella yksilöllistä.. tuo liikkuminen vaan jääny puheen jalkoihin.. ei poika kävele vielä..
- isukkikki
- isukkikki
- isukkikki
Tuli sitten pari viestiä kun poika painoi entterin pohjaan juuri kun olin lähettämässä viestiä..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1225629- 643980
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺433599Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭312929Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332892Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle322260En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä112227Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli122170- 1181717
Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101624