Mikä se on jatsari?
Entäs pussihousu?
Mikä se on jatsari
36
13000
Vastaukset
- kengät
Miehet käyttivät 50 luvulla jatsareita.Ne olivat varsi saappaat.Oli vielä formuvarsi jatsareita,joiden varret oli prässätty kuvioiksi.
Pussihousut oli tehty enimmäkseen sarasta.
Niissä oli pussit sivuilla polven yläpuolella.
Nehän olivat tyylikkäät jatsareiden kanssa.- Repe
Pelle tuon tiesi. Mustalais-Pellen pyhävaatteet.
- matteus
kera pussihousujen tulivatkin jo edellä määritellyiksi.
Hyvästä haitarinsoittajasta sanottiin, että se soittaa vaikka jatsarin varrella. Kurtuthan niissä molemmissa, jatsarin varressa ja harmonikan palkeissa. Hanuria on kurtuksi haukuttukin.
Jatsarit ja pussihousut olivat muotia sodan jälkeisestä ajasta jonnekin 50-luvulle. Sellaisissa minäkin samosin nevoille silloin, kun olin teknisenä harjoittelijana ojitustyömailla.
Kun menin kauppaopistoon, puin kurillani jonakin päivänä päälleni tuon asun ja ruskean nahkatakin. Kaupunkilaisista se taisi olla moukkamaista. Osa tytöistä nyrpisteli sievää nenäänsä, silloin elettiin pillilahkeisten housujen aikaa. Pojissa tempaukseni herätti hilpeyttä, niin kuin olin tarkoittanutkin!
Noihin aikoihin autoilijan asuun kuuluivat myös mainitut välineet, lisättynä autoilijan koppalakilla ja housuihin sopivalla niiden kanssa samaa materiaalia olevalla takilla. Viimeksi asua taisivat käyttää tummat heimolaiset. - kotoisin
matteus kirjoitti:
Hyvästä haitarinsoittajasta sanottiin, että se soittaa vaikka jatsarin varrella. Kurtuthan niissä molemmissa, jatsarin varressa ja harmonikan palkeissa. Hanuria on kurtuksi haukuttukin.
Jatsarit ja pussihousut olivat muotia sodan jälkeisestä ajasta jonnekin 50-luvulle. Sellaisissa minäkin samosin nevoille silloin, kun olin teknisenä harjoittelijana ojitustyömailla.
Kun menin kauppaopistoon, puin kurillani jonakin päivänä päälleni tuon asun ja ruskean nahkatakin. Kaupunkilaisista se taisi olla moukkamaista. Osa tytöistä nyrpisteli sievää nenäänsä, silloin elettiin pillilahkeisten housujen aikaa. Pojissa tempaukseni herätti hilpeyttä, niin kuin olin tarkoittanutkin!
Noihin aikoihin autoilijan asuun kuuluivat myös mainitut välineet, lisättynä autoilijan koppalakilla ja housuihin sopivalla niiden kanssa samaa materiaalia olevalla takilla. Viimeksi asua taisivat käyttää tummat heimolaiset.etelämmästä, olettaisin sinun olevan luokallani opiskelleen pojan. Hänellä oli usein - vai oliko peräti aina - pussihousut ja jatsarit. Pitipä autoilijan lakkiakin... On yksi kuva muistona tallella minustakin hänen autoilijanlakki päässä. Oi aikoja!
- kauhiastt hämmästynyt
Repe kirjoitti:
voiko tälläkin sivulla. meidän ikäisissä ihmisissä olla rasisteja. en voi muutakun ihmetellä.esimerkiksi autonkuljettajilla oli tälläiset vaatteet,niinkuin esimerkiksi taksin kuljettajilla.ei kai ne kaikki romaani miehiä nekään olleet,pilasi oli todella typerä.
- mummeliini
kotoisin kirjoitti:
etelämmästä, olettaisin sinun olevan luokallani opiskelleen pojan. Hänellä oli usein - vai oliko peräti aina - pussihousut ja jatsarit. Pitipä autoilijan lakkiakin... On yksi kuva muistona tallella minustakin hänen autoilijanlakki päässä. Oi aikoja!
jatsareita ja pussihoussuja. Jatsarit olivat aina hyvin plankatut. Sitten hänellä oli harmaa diakolikankainen sisäturkki ja komea turkislakki. Kyllä isää ihaillen katselin.
Oli hänellä sellaisetkin kuin roimavarsisaappaat.
Eikä hän ollut romaniheimoon kuuluva, ei lainkaan.
Sellainen muoti oli 45-50-luvulla hevosia harrastavien miesten keskuudessa. - mummeli
mummeliini kirjoitti:
jatsareita ja pussihoussuja. Jatsarit olivat aina hyvin plankatut. Sitten hänellä oli harmaa diakolikankainen sisäturkki ja komea turkislakki. Kyllä isää ihaillen katselin.
Sellainen muoti oli 45-50-luvulla hevosia harrastavien miesten keskuudessa.pro diakonalikankainen, lipsahti diakoli ja väärinhän se on. Anteeksi kauhiasti!
- matteus
kotoisin kirjoitti:
etelämmästä, olettaisin sinun olevan luokallani opiskelleen pojan. Hänellä oli usein - vai oliko peräti aina - pussihousut ja jatsarit. Pitipä autoilijan lakkiakin... On yksi kuva muistona tallella minustakin hänen autoilijanlakki päässä. Oi aikoja!
... oli se poika koulua edeltäneessä elämässään!
Jos opiskelijalla on jo taustallaan ammatti, sietää siitä olla vähän ylpeäkin ja osoittaa taustansa vaikkapa pukeutumalla. - Helena04 ejk
matteus kirjoitti:
... oli se poika koulua edeltäneessä elämässään!
Jos opiskelijalla on jo taustallaan ammatti, sietää siitä olla vähän ylpeäkin ja osoittaa taustansa vaikkapa pukeutumalla.rupesin tuota seikkaa miettimään, että miksi hän aina pukeutui noin, niin - ja hän oli minua vanhempi - hän oli tietenkin hakemassa lisäkoulutusta ammattiinsa.
- Entinen emäntä
mummeliini kirjoitti:
Sellainen muoti oli 45-50-luvulla hevosia harrastavien miesten keskuudessa.Toimi uudella nimellä Jatsari muutamia vuosia.
Vanhat työntekijät, Saima ja Väinö, jäivät eläkkeelle –84.
Molemmat yli 40v palvelleina.
Oli siellä muistona vielä aidot, käsintehdyt ”jatsarit” hyllyn päällä.
Pääsivät sitten Maakuntamuseoon. - matteus
matteus kirjoitti:
Noihin aikoihin autoilijan asuun kuuluivat myös mainitut välineet, lisättynä autoilijan koppalakilla ja housuihin sopivalla niiden kanssa samaa materiaalia olevalla takilla. Viimeksi asua taisivat käyttää tummat heimolaiset."Sellaisissa minäkin samosin nevoille silloin, kun olin teknisenä harjoittelijana ojitustyömailla"
Kait on kukkua, että olisin nevoille jatsareissa saapastellut! Pyhäkamppeisiin kuuluivat kiiltäviksi hinkatut jatsarit. Minunhan piti kertomani, että NOIHIN AIKOIHIN hankin kurttuvartiset. Eleltiin silloin talvea 1956-57. Sen jälkeen palasinkin taas Osuuskauppaan eräälle kylälle pienen sivumyymälän hoitajaksi.
Enhän minä teknisenä harjoittelijana mikään mestari ollut, joka hyvissä kamppeissa menisi työmaille päältä päsmäriksi! Nokian kumisaappailla siellä kahlailtiin sulan maan aikana. Talvella saatoin toki pitää jaloissa monojakin, raivatessani kanavan jatkouralta risukkoa ja taakittaessani työnjohtajan kaverina uutta kaivu-uraa.
Kanavan pohjalla raatavista valtaosa oli rintamamiehiä, jotka siihen aikaan olivat vielä parhaassa miehuusiässä. Toki oli osa heistä jo ikämiehiä, joille kanavan kaivuu tuntui olevan raskasta. Oli selkävaivaisiakin, jotka hotkaisivat aina välillä Pervitin- tai Hota-pulveria. Nuoremmat kaverit olivat sodan jälkeen aikuistuneita, kuten minäkin. Oli joku kansakoulukaverikin heidän joukossaan. Miehet kaivoivat kahden miehen porukoissa muutaman metrin matkaa kukin pari. Jos pari oli voimiltaan epätasainen, vahvempaa saattoi harmittaa se, kun joutui heittämään tilsaa penkalle toisenkin edestä. Taisivat kuitenkin sopia keskenään kuutio-osuuksiensa jaosta, kun työnjohtaja kirjasi heidän kuutionsa tilin maksua varten.
Kanavajätkllä oli monenlaisia sanontoja eri tilanteissa. Kun joku näki mestarin saapuvan paikalle, hän sanoi: "Pilvi nousee." Silloin monet huolehtivat siitä, että jonkinlaista työn liikettä olisi havaittavissa. Vaikka kanavan luonnista maksettiin urakkapalkkaa montusta nousseiden kuutioiden perusteella, mestari saattoi silti kysäistä taukoa pitävältä, mitä varten hän täällä nevoilla roikkui.
Jos jollakin revähti selkä, sanottiin: "Sillä lensi lapa penkalle."
---
Enpä ole vielä tullut tarkemmin perkailleeksi muistikuviani kanava-ajoilta. matteus kirjoitti:
Noihin aikoihin autoilijan asuun kuuluivat myös mainitut välineet, lisättynä autoilijan koppalakilla ja housuihin sopivalla niiden kanssa samaa materiaalia olevalla takilla. Viimeksi asua taisivat käyttää tummat heimolaiset.oli armeijan varusmiehillä tavallinen vaatetus
pussihousut ja saappaat.
Isäni käytti pussihousuja ja jatsareita.
Arkihousuihin ompeli äiti vahvikkeeksi ns. rakuunapaikat eli ratsupaikat, jotka kiersivät
takamuksilta sisäreisiä pitkin polvien yli.
Joskus ompeli naapurin suutari rakuunapaikat ohuesta nahasta isän housuihin.
Jatsareitten sijasta käytti isä talvella riukuvarsisaappaita. Niissä oli niin pitkät varret että ne voi taittaa kaksinkerroin ja vetää taas reisiin asti ylös, jos joutui kahlaamaan hangessa.- fiiuliN
MdK-MdK kirjoitti:
oli armeijan varusmiehillä tavallinen vaatetus
pussihousut ja saappaat.
Isäni käytti pussihousuja ja jatsareita.
Arkihousuihin ompeli äiti vahvikkeeksi ns. rakuunapaikat eli ratsupaikat, jotka kiersivät
takamuksilta sisäreisiä pitkin polvien yli.
Joskus ompeli naapurin suutari rakuunapaikat ohuesta nahasta isän housuihin.
Jatsareitten sijasta käytti isä talvella riukuvarsisaappaita. Niissä oli niin pitkät varret että ne voi taittaa kaksinkerroin ja vetää taas reisiin asti ylös, jos joutui kahlaamaan hangessa.Miehenikin käytti saapashousuja 60-luvulla. Muistan kun ompelin niihin ratsupaikkoja.
Samoin ompelin myös naapurin rouvan tuomiin miehensä housuihin samanlaiset nahkapaikat.
Minulla oli silloin vielä poljettava singer- ompelukone ja sillä niitten ompelu sujui vaivatta.
Sitten hassu menin ja myin myin singerini ja ostin eva-merkkisen sähköompelukoneen.
Kerran naapurin rouva toi taas uudet pussihousut joihin hän olisi halunnut nahka paikat. Mutta vaikka kuinka yritin ja yritin ei ompelu onnistunut, kone ei kuljettanut nahkaa.
(Myöhemmin olen kyllä oppinut miten nahkankin saa koneen alla luistamaan)
Niinpä siihen ompelukoneen vaihtoon loppui myös naapurin rouvan kyläilyreissut meidän torpassamme,
siksi kovin häntä harmitti. - pussihousu poika.
Repe kirjoitti:
Kyllä pussihousut ja saappaat olivat kaikkien miesten suosikki asu.paremmatpyhäisin ja hunommat työkäytössä.tuskin kukaan ajatteli minkäänlaisena vähemmistö pukeutumis tyylinä.ekäpä ajttele tänäkään päivänä ja pidän niitä päälläni melkein päivittäin.ja olen vaalea tavallinen sumimies.
- pussihousu poika.
Repe kirjoitti:
Kyllä pussihousut ja saappaat olivat kaikkien miesten suosikki asu.paremmatpyhäisin ja hunommat työkäytössä.tuskin kukaan ajatteli minkäänlaisena vähemmistö pukeutumis tyylinä.ekäpä ajttele tänäkään päivänä ja pidän niitä päälläni melkein päivittäin.ja olen vaalea tavallinen sumimies.
- patee3
matteus kirjoitti:
Noihin aikoihin autoilijan asuun kuuluivat myös mainitut välineet, lisättynä autoilijan koppalakilla ja housuihin sopivalla niiden kanssa samaa materiaalia olevalla takilla. Viimeksi asua taisivat käyttää tummat heimolaiset.Mitkä no Mustalais jatsarit Hevosnnahkaa olevat polveen asti ylöttyvät kengät.
Ps.minulla on ja olen valkolainen. - patee3
patee3 kirjoitti:
Mitkä no Mustalais jatsarit Hevosnnahkaa olevat polveen asti ylöttyvät kengät.
Ps.minulla on ja olen valkolainen.No Minä sain oiket jatsarit,kun olin töissä mustalisella.
- AnonyymiUUSI
Entinen emäntä kirjoitti:
Toimi uudella nimellä Jatsari muutamia vuosia.
Vanhat työntekijät, Saima ja Väinö, jäivät eläkkeelle –84.
Molemmat yli 40v palvelleina.
Oli siellä muistona vielä aidot, käsintehdyt ”jatsarit” hyllyn päällä.
Pääsivät sitten Maakuntamuseoon.jatsikansa tulee....
- Vanhaaika
Jatsarit oli entisajan kurttu vartiset saappaat, sanottiin haetarivarsiksi ne oli yleiset nahkajalkineet pyhäisin.Pussihousut oli sarkakankaasta tehdyt, Nykyisin ei nää kuin vanhemmilla mustalaisilla harvemmin.
- uzma
Katselin kansakoulukuviani ja siina meidan johtaja opella on pussihousut ja jatsarit,lisana ruudullinen pusakka,sota ajan kuva,miksi ei ope ollut rintamalla niinkuin muutkin miehet ,ihmettelen.
Pojillakin nakyy olevan pussihousut,ei kuitenkaan jatsareita vaan huopikkaat tai kumiterasaappaat,muistaako kukaan noita. - Iili
Käyttivät vielä 60-livulla joskus jatsareita ja pussihousuja. Ja päässä heillä oli - miten nyt kauniisti sanoisi - vanhanaikainen lakki.
Minä kävin 60-luvulla englanninkurssia, jolla oli amerikkalainen opettaja. Hänestä Suomessa oli kaikkein omituisinta taksikuskien pukeutuminen ja erityisesti se lakki.- uzma
armeijan upseereilla oli pussihousut ja jatsarit,vuonna 46 kun olin liittojuhlilla Hesassa,kaduilla kulki venajan armeijan upseereita vihertavassa sotilas puvuissa ,pussi housut ja jatsarit,eikos ratsatus asuunkin kuulu pussihousut,ainakin Englannissa.
Entas suomen armeijan ratsumiehet ennen vanhaan? uzma kirjoitti:
armeijan upseereilla oli pussihousut ja jatsarit,vuonna 46 kun olin liittojuhlilla Hesassa,kaduilla kulki venajan armeijan upseereita vihertavassa sotilas puvuissa ,pussi housut ja jatsarit,eikos ratsatus asuunkin kuulu pussihousut,ainakin Englannissa.
Entas suomen armeijan ratsumiehet ennen vanhaan?Enoni oli ratsuväessä."Luurankotakki"ja pussihousut,on valokuvissa upean näköinen.
- matteus
uzma kirjoitti:
Entas suomen armeijan ratsumiehet ennen vanhaan?...hymyilyttäviä pussihousujen maisemia varusmiesajoilta.
Palvelukseen astuvat alokkaat saivat sisään tullessaan valmiin kasan varusteita kaappeihinsa sullottaviksi. Voi hyvin arvata, että saatujen varusteiden koot olivat sattumanvaraisia.
Joku lyhyt kaveri sai ison miehen pussihousut. Hän kiilasi henkseleillä housun vyötärön melkein kainalohin, mutta siitä huolimatta lahkeen suut olivat makkaroilla ja veltosti lököttävät housun pussit roikkuivat pohkeissa.
Ja pitkäsääriselle kaverille sattui tietenkin liian pienet pöksyt. Lahkeen suut olivat nilkkojen yläpuolella ja nilkoista paljastuivat punaraitaisesta flanellista valmistetut kalsarinlahkeet (kalsarit sai valita itse yhteisestä kasasta). Hankalin tilanne näillä kavereilla haaroissa, koska ns. henkilökohtaiselle varustukselle ei tahtonut löytyä tilaa.
Erityisesti ryhmyrit noistakin näkymistä näyttivät nauttivan! Toki neuvoivat alokkaita käymään ensi tilassa varusvarastolla hakemassa sopivammat vaatteet ja jalkineet.
- Molempia omistava
Suomessa miehet käytivät ja tuntevat Pussihousu on sama kuin saapashousu
Jatsari on jatsarisaapas rypytetty nahkavarsi.
Laita tietokoneeseen sivu GOOGLE, syötä siihen ensin saapashousut ja katsele.
Tyhjää ruutu,syötä jatsarit ja katsele,sieltä näkyy mitä ne ovat - Pekka-Vaari
Minulla on tekeillä veteraanimoottoripyörä, ja tilasinkin ajosaappaiksi Töysän kenkätehtaasta upo-uudet jatsarit. Sain tosi hyvät. Pussihousut ratsupaikoilla, tai sitten ihan kokonahkaiset ovat vielä haussa. Takkina on ranskalaisen moottoripyöräpoliisin takki, yljäämävarastoa.
- Alle kolmikympinen jatsarei...
Jstsareita on kahdenlaisia, rytty/haitarivartiset ja suoravartiset, kärki on tasainen. Pohja on joko nahkaa tai kumia tai kummankin yhdistelmä. Meillä päin täällä Savossa suositaan useasti noita suoravartisia. Isän isä käytti niitä, isä käyttää niitä ja itsekin käytän. Parhaat talvikengät.
- pussihousu poika.
Aikoinaan maaseudulla ei tiet eikä pihat olleet aurattuja lumista ja kesälläki pellolla jametsissä töissä tarvittiin pitkävartiset saappaat.vaikkapa kumiteräsaappaat. Niitten kanssa tiakonaali pussihousut hekseleillä. Talvisin sarkaisena ja alusvaatteina paksusta lanellista housut ja paita.esimerkiksi hevostöissä jotenkin tarkeni talvipakkasella ulko ja metsässä töissä.eipä ollut lämmityslaitteita eikä ilmastointia hevosreessä mutta hyvin pärjättiin.itseasiassa pidän kyseisiä kamppeita vieläkin.nytkin pussihousut ja kumiterät jalassa ja hyvätpä onkin.kokeileppas sinäkin.
- katoavaa perinnettä
Jatsareita valmistetaan vielä tänäkin päivänä,pussihousuja en ole nähnyt viime vuosina!
- todisesti
Jatstyttö, jatssälli jatsaa sinä vaan, juttunne ne kyllä tunnetaan, jea!
- ----
Näitä ikivanhoja provoja.
- .--.
Veit sanat suustani.
Täällähän on joku, joka työkseen provoilee kerralla aina kaikille ikäryhmille.
- Anonyymi
Pussihousuja valmistaa Kokkolassa Redi-tuote ja jatsareita Töysän Kenkä Sievissä
- Anonyymi
Onpas kurjaa, kun ei löydy verkkokauppaa Redi-tuotteelta. Ei ihmekään, jos ei kauppa käy. Nykyään ei pitäisi olla tekosyitä tälle. Siinäpäs valittelevat perinteiden katoamista, vaikkei pysytä nykykehityksessä mukana ja tehdä pussihousuja saataville suurelle yleisölle internetissä. Veikkaan, että nuorisostakin voisi löytää armeijan jäljitelmiin tai cosplayta harrastavilla kiinnostusta somemarkkinointia valjastaen. Pitää ehkä itse koettaa tehdä. Olen ommellut jonkin verran, mutta housujen teko kuulostaa vaikealta, sillä en ole mitään kaavoitettua tehny vaan ihan vain lyhennyksiä ja sen semmoista helpohkoa. Voiko pussihousuja muuten käyttää myös kengillä ja pitkävartisilla sukilla vähän golf-housujen tyylisesti? En omista kunnon saapikkaita, niin arkikäytössä haastava vaatekappale pukea. Kiitos tuosta Töysän kenkätehdas -vinkistä!
- AnonyymiUUSI
Jatsari nimitys tulee Ruotsalaisista nahkaisista jahtisaappaista (jaktstövlar)
- AnonyymiUUSI
Miksi vastasit yli 20v sitten tehtyyn kysymykseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu
narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun1114639Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois
Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja1734395Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?
Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.951769- 4031671
HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a331433Upeeta! Rauha tulee pian!
Hieno suunnitelma ja se on toteutumassa alle kahdessa viikossa. Jihuu! Tätä on odotettukin, nyt se tulee! https://www.is3551121Ensitreffit Matti ei vaikene enää - Rehellinen tilitys epäonnistuneesta suhteesta Elisaan
Häntä pystyyn, Matti! Olet mahtava tyyppi ja varmasti “se oikea” löytyy vielä! Elisan kanssa ei nyt vaan sitten natsann61119- 67989
- 58984
- 92948