Miten tehdään maakellarin ilmanvaihto oikeaoppisesti??
Maakellarin tuuletus/ilmanvaihto
5
5804
Vastaukset
- Jocu_
Torvi katolle ja hattu sen päähän. Talveksi torven voi tukkia, jotta perunat eivät palellu.
- tuloilmaa
oveta tai tuloilmahormista.
on vähän konstikas juttu. Painovoimainenhan se aina on.
Tuloilma otetaan maahan upotetun putken kautta, pituutta saa olla esim 10 metriä, jotta tuleva ilma lämpiää talvella palelluttamatta perunoita yms.
Ilma poistuu poistoilma putkea myöten, jonka aukkoa pitää voida säätää kiinniasentoon saakka.
Pelkkä ilmanvaihtoputkisto ei riitä vaan kellarin käyttö on osattava tehdä oikein. Alkusyksystä kellarin ollessa vielä tyhjillään ovi tai käyntiluukku pidetään auki, jotta kellari jäähtyy ja kuivaa.
Näin menetellään tuonne lokakuulle saakka eli kunnes pakkaset tulevat. Sen jälkeen ilmanvaihto hoituu putkistojen kautta, mutta kunnon pakkasten aikaan tulee venttiili sulkea kokonaan.
Jos kyseessä on jokin rakennuksen yhteyteen tehty maakellari, voidaan käyttää lämmitystä ylläpitämään lämpötilaa. Tällöinhän ilmanvaihto voi olla auki koko talven.- Ja hyvä tuli
Eli harkosta muurasin anturan päälle sisäkorkeusn. 2 m. Katto valettu ja kylmäsilta katkaistu styroksilla eteisen ja kammarin väliseinän kohdalta(olennaista). 10 cm styroksia ulkopuolella kauttaaltaan ja muovi päällä, sitten sorat ja mullat. Salaojituskin on olemassa anturan vieressä.
Ilmastoinina on pelkkä 125 mm putki joss hattu päässä. Toimii hyvin.
Tuloilmaa en edes ajatellut, onhan kyseessä kellari. Muistan aina kun mummolan kellarissa oli kosteaa. Oikeasti en tiedä mikä kellari kosteus saisi olla mutta omassani ilma on kyllä aika kuiva, ihan yllätyin.
Talvella rööri tukkoon ja homma pelaa. - niin nyt se on jo katolla
Itse en tyhnyt kuin 125mm putken katolle ja se tukkoon pakkasilla ja on toiminut.
Olennaista on katkaista katon kylmäsilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232